HPV-testi positiivinen, papassa hyvälaatuisia muutoksia - lääkäriä paikalla?
Olin seulonnassa ja tänään tuli tulokset, joiden mukaan HPV-testin tulos oli positiivinen ja papa-näytteessäni oli hyvälaatuisia solumuutoksia. Kirjeessä oli aika heikosti tietoa, mutta muita jatkotoimia ei tällä erää suositeltu kuin uusintanäyte parin vuoden kuluttua.
Googlettelin HPV-testin positiivista tulosta ja sain selville, että syöpää aiheuttavat ainoastaan pitkittyneet HPV-infektiot. Nyt mietityttää, että onko oma infektioni pakosti pitkittynyt? Olen ollut naimisissa noin 20 vuotta ja kummallakaan ei ole ollut avioliiton aikana muita suhteita. Joten HPV-tartuntani täytyy olla peräisin jomman kumman nuoruuden suhteista. Tarkoittaako tämä, että infektiokin on väistämättä tällainen (vaarallinen) pitkittynyt infektio? Vai voiko olla niin, että piilevä virus on nyt yhtäkkiä aiheuttanut infektion yli 20 vuotta tartunnan jälkeen?
Jos joku tietää, niin kertokaapa :) Soittelen kyllä terveysneuvontaan ensi viikolla, jospa saisi näistä labratuloksista vähän lisätietoa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä sain myös juuri tiedon että positiivinen hpv mutta ei solumuutoksia. Ootko minkä ikäinen? Mä oon 45.
Mä sain 35-vuotiaana tiedon myös HPV-positiivisuudesta. Luin kaikki mahdolliset sivustot tuosta, koska alkoi pelottaa. Kävin juuri pari kk sitten uusintanäytteellä 37-vuotiaana. Nyt tulos oli puhdas. Kyllä helpotti mieltä. Tiedän tunteen, kun sen tuloksen saa ja sitä pitää pari vuotta odotella uutta tulosta. Mutta ei siinä auta, kuin yrittää olla miettimättä koko asiaa. Tsemppiä sinulle!
Olet saanut viruksen joskus aikoinaan. Se on ollut ja pysyy jatkossakin elimistössä piilevänä, mutta voi jostain syystä välillä aktivoitua infektioksi. Samoin kuin esim herpesvirus. Kerran tultuaan virus on ja pysyy, mutta voi ajoittain aktivoitua.
Miehen terveys testi? kirjoitti:
Miksi miehiltä ei oteta papa- koetta? Naiset menee testeihin mutta miehille ei ole testejä?
Miehellä kun eimole kohtua, eikä siten kohdunkaulaakaan. Papa on kohdunkaulan irtosolutesti (otetaan solunäyte emättimestä, kohdunnapukasta ja kohdunkaulasta)
Ap, yksi mahdollisuus on (mikäli on 100% varmaa ettei mies ole käynyt missään vieraissa) on korona/rokote. Ainakin rokotetuilla on esim ennestään hoidettu huuliherpes voinut "aktivoitua" uudelleen, joten jos sulla on joskus ollut jotain niin sen takia papa-kokeestakin voi löytyä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ap, yksi mahdollisuus on (mikäli on 100% varmaa ettei mies ole käynyt missään vieraissa) on korona/rokote. Ainakin rokotetuilla on esim ennestään hoidettu huuliherpes voinut "aktivoitua" uudelleen, joten jos sulla on joskus ollut jotain niin sen takia papa-kokeestakin voi löytyä jotain.
Tämä nyt on ainakin ihan täyttä soopaa. HPV ja herpes (Herpes simplex) on ihan eri viruksia eikä niillä ole tässä mitään sekoittamista.
Sinulla on voinut hyvin olla HPV jo vuosia tai vuosikymmeniä. Sinulla on myös voinut olla infektioita aiemminkin, mutta ne ovat voineet ajoittua niin, että eivät ole olleet aktiivisena papakokeen aikaan. HPV on saman tyyppinen virus kuin vaikka herpes. Kun sen elimistöönsä saa, se on siellä ikuisesti ja aina välillä ilmoittelee itsestään.
Yksittäisellä positiivisella tuloksella ei ole merkitystä vaan ainoastaan peräkkäisillä. Yleensä positiivisesta HPV-tuloksesta papassa seuraa tihentynyt kontrolli, eli jos normaalisti papa otetaan kahden vuoden välein, se otetaankin vuoden välein. Myös virustyyppi vaikuttaa. HPV 16 ja 18 ovat suurimman riskin viruksia.
En ole lääkäri, puhun omasta kokemuksestani. Minulta löytyi ikäkausiseulassa 30-vuotiaana HPV 18. Näyte oli positiivinen lähes kymmenen vuoden ajan vuosittaisessa testissä, ja infektion pitkittymisen vuoksi otettiin lopulta myös koepala kohdunkaulasta. Sen perusteella ei ollut aihetta toimenpiteisiin. Infektio hävisikin sitten itsestään, ja viimeisin papa oli puhdas.
Kauan tuo HPV virus voi muhia tai miksei häviä. Itselleni tuo juuri todettiin. Papa oli normaali. Olen saanut tuon pari vuotta sitten. Papa tulos oli normaali. Pikku paniikki iski silti. Kahden vuoden päästä uudet kokeet.
Mikä on pitkittynyt HPV virus ? Kaksi vuotta vai pidempää.
Ap, mä sain myös juuri tiedon että positiivinen hpv mutta ei solumuutoksia. Ootko minkä ikäinen? Mä oon 45.