HPV-testi positiivinen, papassa hyvälaatuisia muutoksia - lääkäriä paikalla?
Olin seulonnassa ja tänään tuli tulokset, joiden mukaan HPV-testin tulos oli positiivinen ja papa-näytteessäni oli hyvälaatuisia solumuutoksia. Kirjeessä oli aika heikosti tietoa, mutta muita jatkotoimia ei tällä erää suositeltu kuin uusintanäyte parin vuoden kuluttua.
Googlettelin HPV-testin positiivista tulosta ja sain selville, että syöpää aiheuttavat ainoastaan pitkittyneet HPV-infektiot. Nyt mietityttää, että onko oma infektioni pakosti pitkittynyt? Olen ollut naimisissa noin 20 vuotta ja kummallakaan ei ole ollut avioliiton aikana muita suhteita. Joten HPV-tartuntani täytyy olla peräisin jomman kumman nuoruuden suhteista. Tarkoittaako tämä, että infektiokin on väistämättä tällainen (vaarallinen) pitkittynyt infektio? Vai voiko olla niin, että piilevä virus on nyt yhtäkkiä aiheuttanut infektion yli 20 vuotta tartunnan jälkeen?
Jos joku tietää, niin kertokaapa :) Soittelen kyllä terveysneuvontaan ensi viikolla, jospa saisi näistä labratuloksista vähän lisätietoa.
Kommentit (44)
HPV voi olla piilevänä hyvinkin pitkiä aikoja ja sitten aktivoitua. Se voi olla myös täysin oireeton koko ajan ja näinhän miehillä melkein aina onkin . Olet saattanut jo kertaalleen parantua HPV.sta ja nyt se on aktivoitunut uudelleen. Pitkittyneeksi se lasketaan, jos positiivinen tulos on vielä parin vuoden jälkeenkin. Hyvä on myös muistaa, että suinkaan kaikki HPV-virukset eivät aiheuta syöpää. MInullakin on ollut muutoksia, vaikka saamani HPV-virus ei aiheuta syöpää tai sen riski on minimaalinen. Vaikka HPV-virustyyppi olisi "vaarallinen" ja tulisi solumuutoksia, ne on mahdollista tietenkin hoitaa ennen syöpään sairastumista. Tärkeintä on käydä papassa säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hpv ei asu kehossa aiheuttamatta infektiota, koska infektio tarkoittaa sitä, että virus on tarttunut ja kehossa on virusta. Infektio voi kuitenkin olla hyvin vähäoireinen ja siis olla huomaamatta pitkänkin aikaa. Sitä, mistä ja milloin ap on tartunnan saanut, me emme voi tietää. Ehkä se on sieltä nuoruudesta enne tämän suhteen alkua, tai ehkä ei. Hpv on siitä poikkeuksellinen sukupuolitauti, että sen voi saada muualtakin kuin yhdynnästä.
Jos minulla ei ollut HPV:tä 5 ja 10 vuotta sitten otetuissa papakokeissa, onko mahdollista, että kohta otettavassa kokeessa näkyisi HPV ilman, että olen saanut tartunnan viimeisen 10 vuoden aikana?
Toinen kysyjä
Mahdollinen Hpv-positiivisuus ei näy papassa vaan ainoastaan hpv-testillä. Nykyään otetaan usein molemmat sekä hpv testi että papa ja papa tutkitaan vasta, jos hpv on positiivinen. Eli hpv voi olla, vaikka papassa ei näy muutoksia. Ja muutokset voivat kehittyä vasta vuosien päästä, jolloin alkaa näkymään papassa.
Hpv on sukupuolitauti ja tarttuu vaikka käyttäisi kondomia. Se voi näkyä iholla, hae kuvahaulla papillooma iholla tai hpv iholla tai muilla hakusanoilla.
Ei kannata olla liian hyväuskoinen. Et pysty näkemään toisen ihmisen jokaista liikettä.
Se on lopun alkua. Otan osaa.