Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kitka vai nastarengas?

Vierailija
14.01.2022 |

Onko sinun autossa kitka vai nastarenkaat?Kumpi on parempi Suomen talvikeliin?

Kitka vai nastarengas?

Vaihtoehdot

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkarenkailla ei tee mitään kun on todella liukasta. Vähän nollan alapuolella oleva jäinen asfaltti tai pöllyävän lumen peilijäähän jäädyttämä asfaltti. Olen ajanut 3.7 tonnia painavaa kevytkuorma-autoksi rekisteröityä isoa pakettiautoa jossa oli kitkat. Auto oli pari vuotta vanha ja oli niin luistonesto kuin ehkä ajonvakautuskin.  Juuri noilla mainitsemillani keleillä mietti suoralla tielläkin pysyykä auto edes tiellä. Niin levotonta meno oli. Jos kitkat eivät toimi edes tuon painoisen auton alla eivät ne toimi paljon kevyemmissä henkilöautoissakaan.

Vierailija
62/77 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kitkat, mutta kyllä nastat on mielestäni paremmat Suomen talveen, noin yleisessä mittakaavassa. Minä tykkään kitkojen hiljaisuudesta, kun kuitenkin 95% talvesta ajetaan täällä pk-seudulla paljaalla asfaltilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat aivan ehdottomasti parempi.

Vierailija
64/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta vanhat nastarenkaat vaihtui uusiin nastarenkaisiin. Entiset oli muuttuneet jo liukkaaksi kun nastoja lähtenyt ja kuluneetkin. Tympeää kaupunkiajo kun jokaikisessä risteyksessä auto vaan sutii tyhjää ja ne renkaat tietysti kuluu samalla entistäkin enemmän, ja kaipa se vetoluistonesto kuluttaa turhaan vielä jarrupalojakin.

Entiset oli Dunlopit, uudet Linglongit.

Vierailija
65/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskin huonoutta! kitkarenkaat pitää siinä missä nasta. Mustalla jäällä nastarengas liukuu sen nastan varassa. Kitkalla enemmän pitoa.

Kitkarenkaiksi ei pidä ostaa mitään keski-eurooppaan tai Jenkkeihin tarkoitettuja kitkoja vaan Suomeen/Pohjoiseen

Vierailija kirjoitti:

Kitkarenkailla ei tee mitään kun on todella liukasta. Vähän nollan alapuolella oleva jäinen asfaltti tai pöllyävän lumen peilijäähän jäädyttämä asfaltti. Olen ajanut 3.7 tonnia painavaa kevytkuorma-autoksi rekisteröityä isoa pakettiautoa jossa oli kitkat. Auto oli pari vuotta vanha ja oli niin luistonesto kuin ehkä ajonvakautuskin.  Juuri noilla mainitsemillani keleillä mietti suoralla tielläkin pysyykä auto edes tiellä. Niin levotonta meno oli. Jos kitkat eivät toimi edes tuon painoisen auton alla eivät ne toimi paljon kevyemmissä henkilöautoissakaan.

Vierailija
66/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nastojen kannattaja niin kauan kuin nastoilla ajoin. Olin sitä mieltä että jos nastoillakaan ei pidä, niin ei kyllä kitkoillakaan. Sitten auton mukana tuli kitkat. Kertaakaan en ole huomannut että olisi huonomman. Usean kerran ole epäillyt mahtaako päästä, mutta aina on päässyt. Takana yli kakskyt vuotta nastoilla ja viisi kitkoilla.

Silti minusta on ok että nastarenkaita on. Ne rikkoo sitä pintaa mulle. Minun ei tartte kärsiä nastarenkaista.

Vierailija
67/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitka. Minusta nastojen käyttämisestä pitäisi olla Norjan tapaan vuosimaksu koska ne kuluttavat teitä paljon enemmän.

Vierailija
68/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastojen kai PITÄIS olla paremmat, mutta käytännössä ei ole. 

Vierailija
69/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitka. Minusta nastojen käyttämisestä pitäisi olla Norjan tapaan vuosimaksu koska ne kuluttavat teitä paljon enemmän.

Samaa mieltä. Nyt taas ajettu kaikki tiet urille kun on ollut kuivaa asvalttia pari kk isoilla teillä.

Vierailija
70/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikanaan yhdet nastarenkaat, joilla ei tahtonu pysyä tiekarhun tasoittamalla tiellä mitenkään. Eikä olleet mitään halpiksia. Tuolla kokemuksella sanon ettei yksi setti nastoja tai kitkoja kerro vielä muusta kuin siitä setistä siinä autossa.

Vierailija
71/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoille lisämaksu painon mukaan.

Vierailija
72/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mäkilähdöt jäisellä nollakelillä kitkarenkailla, lähteekö auto liikkeelle vai jääkö jauhamaan vaan paskaa paikalleen?

Vierailija
73/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut molempia, kyllä se nastarengas on vaan ylivoimainen liukkaissa olosuhteissa.

Vierailija
74/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat talvella ja kesällä. Renkaitten vaihto on turhaa puuhastelua. Ajot 4000km/ vuosi.

Vierailija
75/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkat talvella ja kesällä. Renkaitten vaihto on turhaa puuhastelua. Ajot 4000km/ vuosi.

Idioottia toimintaa. 

Vierailija
76/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla kilometreillä ei autoa kannattaisi edes omistaa.

Vierailija
77/77 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli miljoona kilometriä on mennyt, vuodesta 1990 alkaen kitkarenkailla, lähes päivittäin.

Naulapyörähenkilöitä juhannuksenakin vaanivaa märän peilijään peikkoa ei ole tullut vastaan ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä