Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v tyttö löi koulussa kiusaajaansa!

Vierailija
09.05.2015 |

12v tyttö tuli eilen itkien koulusta kotiin. Ei suostunut kertomaan minulle mitä on tapahtunut, vaikka aavistelin, että taas oli kiusattu. Sainkin hyvin pian koulusta puhelun, jossa tytön opettaja ilmoitti, että lapsi oli koulussa lyönyt kiusaajaansa!
Kiusaaja oli kuulemma haukkunut tyttöä välitunnilla hyvin hävyttömästi, ja lopulta tyttö oli mennyt ja lyönyt poskelle. Ei tullut kiusaajalle vakavia vammoja.
Otin tytön puhutteluun ja itkien sanoi vain, että ei halua mennä enää kouluun.
Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Ansaitseeko tyttö lohdutusta vai rangaistuksen? Periaatteessa en hyväksy väkivaltaa, mutta ehkä tuo oli opetus kiusaajalle.

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on eräs kiusattu löytänyt ratkaisun kiusaamiseen:

http://www.wimp.com/simplething/

Vierailija
162/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:58"]

VOI HERRAN PIEKSUT!!!! Miten voitte olla sitämieltä että lyöminen olisioikein!!?!!

[/quote]

Kiusaamista ei pidä sietää tai se ei lopu. Ei ole väliä vaikka tappelussa häviäisikin. Kiusaajalta loppuu halut kiusata jos ei koskaan tiedä milloin oma nenä alkaa vuotamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 20:47"]

KiVa koulu on p...stä. Ei se vaan toimi. Koulun tapa puhdistaa mainettaan. Todellisuus on yhtä kiusaamista.

[/quote]

Tekopyhää paskaa. Kertoo vaan ettei koulussa ole kunnollisia aikuisia jotka osaisivat aidosti pitää järjestystä. Kiva Koulu -lässyttäjät on itsekin kiusaajia, tai ainakin yhden satavarmasti kiusaavan aikuisen tiedän.

Vierailija
164/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
165/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te alapeukutatte sitä että kiusattu ryhtyy puolustamaan itseään? Sehän on ainoa oikea ratkaisu, jos opettajat eivät tee mitään? Oletteko kiusaajia vai kiusaajien vanhempia? Vai opettajia jotka hoitaa kiusaamiset vahvimman kiusaajan ehdoilla?

Vierailija
166/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pitää sanoa ettei ketään saa lyödä. Arvaa montako kertaa tekisi mieli jo päiväkoti-ikäiselle sanoa että lyö vaan turpaan niitä jotka sinua lyö/haukkuu ym. Mutta ketään ei saa lyödä. Korostaisin sinuna sitä että tyttäresi on ollut reipas kun on puolustanut itseään ja korosta kiusaajan typeryyttä. Koska sitähän ne kiusaajat ovat - idiootteja. Mielestäni on hyvä että tyttäresi löi, mutta käytöstä ei pidä mennä ruokkimaan, muuten olette kohta pulassa. Mutta älä rankaise, ihan asiallisesti keskustelemalla homman voi hoitaa.

Vierailija
167/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teki mielestäni. 

Vierailija
168/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hitto et ainakasn rankaise! Tyttö teki aivan oikein!

En minäkään hyväksy väkivaltaa, MUTTA tyttösi on juuri uskaltanut puolustaa itseään. Ehkä kiusaaminen loppuukin helpommin, kun tyttösi ei lapasena ota vastaan kiusaamista

Vierailija
169/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:01"]

Kiusaajat on sairaita. Jos ne olisi eläimiä, ne lopetettaisiin mielenvikaisina. Yksi lyönti on todella vähäistä siihen verrattuna.

[/quote]

Vierailija
170/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle toinen tapa ratkaista asia, ja kiellä väkivalta. Järjestä heille vaikka aika kuraattorille.

Vierailija
171/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:31"]Aikoinaan minua kiusasi yksi tyttö jatkuvasti, siedin sitä pitkään, kunnes eräänä päivänä päätin sen kusipään taas haukkuessa, että nyt loppuu; oltiin tyttöjen vessassa, ja kävin käsiksi tähän kiusaajaan, hakkasin sen päätä lavuaariin ja tein selväksi, että "nyt loppuu perkele!" Kaverit joutuivat irrottamaan minut ja pelastamaan sen paskakasan, mutta niin loppui kiusaaminen siihen päivään. Suosittelen muillekkin, ei se muuten lopu. T. Sama äiti, 40v.
[/quote]

Ps. Olen ihan normaali, rauhallinen äiti-ihminen, mutta toisten kiusaaminen saa minulla niskakarvat pystyyn, johtuen juuri omista kokemuksista, kun tiedän millaista helvettiä on olla kiusattuna jatkuvasti koulussa jonkun idiootin toimesta. Äiti 40v.

Vierailija
172/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä en ymmärrä, että näissä kiusaamistapauksissa alkuperäinen syypää eli kiusaaja jää usein liian vähälle huomiolle. Siihenhän pitäisi puuttua, kiusaajan ongelmiin mitkä johtaavat kiusaamiseen.

Vierailija
173/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hätä. Sano ettei jatkossa lyö. Mutta teko on kyllä oikeutettu jos opet eivät saa TAASKAAN kiusaajaa kuriin.

Vierailija
174/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:36"]Kerro hänelle toinen tapa ratkaista asia, ja kiellä väkivalta. Järjestä heille vaikka aika kuraattorille.
[/quote]kuule. Opet yms eivät saa yhtä kiusaajaa kuriin - kokemusta on. Yksi saa terrorisoida ppojan luokalla ja koulussa pidetään koko luokalle empatiasympatistunteja...ja kiusaaja nauttii kun se saa mellastaa. Opet on täysin munattomia lässyköitä nykypäivänä. Kyllä niillä on keinoja saada lapset kuriin mutta taidot puuttuvat. Nuoret opet ihan surkeita.

Vierailija
175/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:36"]Kerro hänelle toinen tapa ratkaista asia, ja kiellä väkivalta. Järjestä heille vaikka aika kuraattorille.
[/quote]

Ai mikä toinen tapa? Jos tätä on yritetty jo ratkoa ties miten.

Mä en hyväksy väkivaltaa, mutta mä olenkin aina ollut paha suustani, joten olen usuttanut lapsianikin käyttämään sanan säilää puolustautuessaan. Sen olen kuitenkin opettanut, että jos joku lastani lyö, hän voi puolustautua lyömällä takaisin. Ja ihan nyrkillä keskelle nenää.

Vierailija
176/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään saa puolustaa - täydet pisteet tytöllesi!! Siis tosiaan väkivalta lopettaa vittuilun. Poikani varoitti kiusaajaansa ennen lyöntiä. Ottivat koulusta yhteyttä ja olivat poikani puolella.

Vierailija
177/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa hei poliisille. Saatte sen helpoiten loppumaan eikä tartte liata omat kädet. Kiusaajissa se ongelma on eikä kiusatuissa. 

Vierailija
178/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeä kiusasi isompi poika ala-asteella, loppui kun veljeni pamautti nyrkillä naamaan. Sen jälkeen niistä tuli hyviä kavereita

Vierailija
179/185 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää mitä tämä kiusaaja on tällä kertaa sanonut, mikä on saanut tyttäresi lyömään litsarin poskelle?

Ajatellaanpa, että nämä lapset olisivat aikuisia. Vertaisryhmä esim. 45-vuotiaita naisia jossain firman yhteisessä koulutustilaisuudessa, jossa tämä yksi kuningatarmehiläinen tulisi perskärpästensä kanssa yhden naisen luo, jolle sanottaisiin päin naamaa esim. että äitisi on huora ja veljesi on homo ja sulla on rumat vaatteet. Aivan tosta vaan. Kyllä varmaan vähintä mitä voisi tehdä on vetää sanojaa avokämmenellä naamalle. Siinäpä sitten itkisi kajalit poskilla, että lyöminen on väärin ja mä teen susta rikosilmoituksen.

Ei se lapsilla ole sen kummempaa. Aikuisten oletetaan tuntevan käytössäännöt, mutta kyllä niitä lapsiltakin saa olettaa. Ei kukaan vahingossa kiusaa toista tai hauku, ainakaan systemaattisesti.

Kiusaaminenhan ei ole muuta kuin alistamista. Jos on kaksi tasavahvaa henkilöä, joista toinen käy kukkoilemaan toiselle, siitä seuraa aivan normaalisti tappelu. Jos nyrkit heiluu puolin ja toisin, ketä siinä voi lähteä käräjille haastamaan? Kiusaajalla on ylivalta kiusattuun ja sen voimaannuttamana kiusaaja jatkaa kiusaamistaan niin kauan kuin peräseinä tulee vastaan. Jos AP:n tytär ei alunperin olisi ollut liian kiltti ja kuunnellut kiusaamista niin pitkään, mitään kiusaamisen kierrettä ei olisi koskaan syntynyt.

Pojilla on aivan luonnollista, että jos joku luulee itsestään liikoja, ja käy kukkoilemaan, hänet pannaan ruotuun hyvin nopeasti. Tyttöjen väkivalta on sen verran tabu, että jos joku lyö, se on jotenkin tuomittavampaa. On tietysti myös poikien vanhempia, jotka ovat opettaneet lapselleen, että lyöminen on väärin, ja tämä lapsi sitten omaksuu nopeasti alistuvan roolin, jossa ottaa vastaan kaikki solvaukset eikä koskaan puolustaudu nyrkein.

Eikö olisi kuitenkin yksilön kannalta etu, että pystyy puolustamaan itseään vaikka nyrkein, jos vaihtoehtona on loppuelämän syrjäytyminen masentuneena, kun piti ottaa kaikki maailman paska vastaan? KiVa-koulut ynnä muut hankkeethan tepsii vain sellaisiin lapsiin, joilla on olemassa jonkinlainen omatunto ja selkäranka. Sosiopaattiset ihmiset ovat sosiopaatteja jo lapsina, eikä heihin mitkään kauniit sanat tehoa. Siksi koulujen puuttuminen vaikuttaa hampaattomalta. Etuhampaan menettämisen ymmärtää kuitenkin myös sosiopaatti.

Kannustankin vanhempia kasvattamaan lapsistaan itsenäisiä, terveellä itsetunnolla varustettuja ihmisiä. Ketään ei tarvitse lähtökohtaisesti lyödä, mutta toisaalta kenenkään harjoittamaan väkivaltaan, henkiseen tai fyysiseen, ei tarvitse alistua. Ei lapsena eikä aikuisena.

T. Opettaja

Vierailija
180/185 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vastaava tilanne. Opettaja oli sitä mieltä että lyöjää rangaistaan mutta kiusaajalle ei mitään seuraamuksia. Ei edes ilmoitusta kiusaajan kotiin. Lyöjälle välittömästi soitto kotiin. Annetaan kuva lapselle että kiusata saa mutta jos lyöt tulee rangaistus. Ja vielä puhutaan että koulukiusaamiseen puututaan. Paskat.

Mä joskus puolustauduin sanallisesti yhtä kiusaajaa vastaan. Tuo kiusaaja sitten meni uikuttamaan eräälle opettajalle ja sitten soiteltiin kotiin ja jouduin jälki-istuntoon ym. Ihan vaan siitä hyvästä että kerrankin uskalsin puolustautua. Ketään ei toki kiinnostanut kun sanoin, että mua tuo ja muutkin tyypit oli kiusanneet vuosia. Ihanaa oikeudenmukaisuutta. En unohda ikinä tuollasia. Suomi on paska maa, täällä uhri on aina syyllinen kaikkeen.