12v tyttö löi koulussa kiusaajaansa!
12v tyttö tuli eilen itkien koulusta kotiin. Ei suostunut kertomaan minulle mitä on tapahtunut, vaikka aavistelin, että taas oli kiusattu. Sainkin hyvin pian koulusta puhelun, jossa tytön opettaja ilmoitti, että lapsi oli koulussa lyönyt kiusaajaansa!
Kiusaaja oli kuulemma haukkunut tyttöä välitunnilla hyvin hävyttömästi, ja lopulta tyttö oli mennyt ja lyönyt poskelle. Ei tullut kiusaajalle vakavia vammoja.
Otin tytön puhutteluun ja itkien sanoi vain, että ei halua mennä enää kouluun.
Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Ansaitseeko tyttö lohdutusta vai rangaistuksen? Periaatteessa en hyväksy väkivaltaa, mutta ehkä tuo oli opetus kiusaajalle.
Kommentit (185)
Kyllä saa lyödä jos kiusataan.Yhtähyvin tyttö voi lyödä kuin poikakin.Puolustautua aina saa.Minä olin koulukiusattu,siitä on ikuisuus,70-luvulla.Olin nössö enkä osannut puolustautua.Omaani opetin että puolusta itseäsi jos tarvitsee,ja lapsenlapsiani ohjeistan samoin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:02"]
Meidän lähikoulussa kaikki kovemmat lyömiset ilmoitetaan poliisille ja lastensuojeluun lapsen iästä riippuen. Kiusaamiseen pitää puuttua muilla keinoin kuin hakkaamalla.
[/quote]
No mutta mites tähän kiusaamiseen on puututtu? Ei ainakaan tarpeeksi jämäkästi, koska aloittajan tytärtä on taas kiusattu.
Ymmärrän aloittajan tytärtä, vaikka lyöminen ei aivan oikein olisikaan. Ilmeisesti tämä tytär on koettanut jo kauan kestää kiusaamista, on varmasti osoittanut, että kärsii. Siitä huolimatta kiusaaja on jatkanut. Kyllä kiusattu varmasti tuntee suurta voimattomuutta, kukaan ei auta, häntä voi kiusata. Sitten pinna palaa ja seurauksena voi olla tässä tapahtunut läpsäisy poskelle.
Kenen nyt on syy? Onko se kiusaajan/kiusaajien? Onko se koulun, opettajien ja muun henkilökunnan? Vai onko se kiusatun?
Pitääkö kiusatun kestää ja kestää? Eikö sellainen kestäminen ole jo vastoin ihmisen mahdollisuuksia? Jossain on aina raja. Se tuli vastaan nyt, ehkä vuosienkin kiusaamisen jälkeen.
Jos kiusattua joka nyt läpsäisi rangaistaan, kiusaaja saa taas lisää vettä myllyyn.
Uskon, että kiusattu kyllä tietää, että lyöminen on väärin. Ehkä hän on jopa kauhistunut siitä, että ei enää pystynyt hillitsemään itseään.
Kiusaaja ei tästäkään luultavasti opi mitään. Ei ehkä muuta kuin sen, että syyn voi vierittää toisen harteille.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:57"]
Ajattele asiaa näin:
Saako sinun lastasi lyödä? Jos ei, ei saa sinunkaan lapsesi lyödä toisten lapsia.
[/quote]
Saako sinun lapsesi kiusata? Saako sinun laopsesi takaisin selkäänsä törppöilystään? Viidakon laki: niin kauan kun auot päätäsi, löytyy joku joka ei sitä kuuntele.
Ei jumankauta, joku mielenvikainen taas keskustelee itsekseen. Ihan samat läpät kerta toisensa jälkeen: turpaan vaan, keskelle naamaa, niin lujaa, kun pystyy, faijat ja mutsit mukaan, kun mikään muu ei auta. Hei hakeudu hoitoon!! Ja sun väkivaltainen hakkaaja tyttäresi hoitoon.
Tyttösi teki oikein. Kuinkahan moni näistä kauhistelijoista ottaisi vittuilua vastaan kuukausien jopa vuosien ajan ihan hiljaa? Mitä nopeammin näytetään kiusaajalle sen paikka sen nopeammin kiusaamisesta päästään eroon. Olen aina opettanut tytölleni, että kiusaamista ei tarvitse eikä saa sieltää. Ja jos joku tulee tönimään tai lyömään, niin hän saa luvan tehdä saman kaksinkertaisesti takaisin ja olen luvannut etten suutu itsepuolustuksesta.
Tyttö on nyt seiskalla eikä ole koskaan kiusattu eikä kiusannut.
no se on ainakin turhaa yrittää tehdä kiusaajasta ja kiusatusta ystäviä ei siitä mitään tule.Jos kiusaaminen jatkuu koulun rehtorille ilmoitus ja vaatimus siitä että kiusaaja erotetaan koulusta,tai kiusaajan on vaihdettava koulua.
Ja kyllä lapsi pitää opettaa puolustautumaan,muuten ei tule pärjäämään vaan on aina se joka lytätään kaikessa.Pelkällä puhumisella ei noissa tilanteissa pärjää,ehkä joskus 40 luvulla on toiminut mutta ajatuksena nykyaikana täysin vanhentunut ajattelutapa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:30"]
Ärsyttää tämä nykyinen meininki. Sääntöjä kunnioittavat jäävät täysin näiden kiusaajaöykkäreiden armoille. Huonosti kasvatetut öykkärit saavat tehdä mitä lystäävät, vain heitä ymmärretään. Itseään ei saa puolustaa.
Mitä tuo kiusattu muuta olisi voinut tehdä tilanteessa, kuin tehdä selväksi, että nyt riittää öykköröinti. Ei siinä läpälässytykset mitään auta, kun vastapuoli on vajaakykyinen idiootti.
Sama käytäntöhän tässä hölmöjen valtakunnassa on rikollisten kanssa. Heidän oikeutensa menevät aina etusijalle.
Tervettä ...? No ei ole!
[/quote]
ei niin!
Kiusaamiseen olisi pitänyt puuttua jo aikoja sitten, keinolla millä hyvänsä. Tämä väkivalta on nyt seurasuat tästä kiusaamisesta, alkuperäinen syy on ihan muualla.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:47"]
Ärsyttää tämä nykyinen meininki. Sääntöjä kunnioittavat jäävät täysin näiden kiusaajaöykkäreiden armoille. Huonosti kasvatetut öykkärit saavat tehdä mitä lystäävät, vain heitä ymmärretään. Itseään ei saa puolustaa.
Mitä tuo kiusattu muuta olisi voinut tehdä tilanteessa, kuin tehdä selväksi, että nyt riittää öykköröinti. Ei siinä läpälässytykset mitään auta, kun vastapuoli on vajaakykyinen idiootti.
Sama käytäntöhän tässä hölmöjen valtakunnassa on rikollisten kanssa. Heidän oikeutensa menevät aina etusijalle.
Tervettä ...? No ei ole!
[/quote]
ei niin!
Kiusaamiseen olisi pitänyt puuttua jo aikoja sitten, keinolla millä hyvänsä. Tämä väkivalta on nyt seurasuat tästä kiusaamisesta, alkuperäinen syy on ihan muualla.
[/quote]
Ei toimi käytännössä, enkä usko että saadaan toimimaankaan koskaan. Paskaa voi aiheesta tietysti aina jauhaa. Luulen että tuo lopetti kiusaamisen ainakin toistaiseksi. Jos tyttö olisi saanut ladattua kovempaa niin luulen että olisi saanut olla rauhassa koko ala-asteen loppuun. Hyvä näin, niin kellekkään ei tullut isompia vammoja (erityisesti kiusatulle). Kiusatun äiti voisi kyllä jotenkin palkita tuollaisen rohkeuden. Jotain kosmetiikkaa vaikka.
-Mies XX
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:55"]
Tyttö teki oikein.
[/quote]
Eikä tehnyt. Hän on pahempi kuin kiusaajansa. Lyöminen on pahempi kuin haukkuminen aina.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:56"]
Itse sanoisin, että puoliaan kyllä pitää pitää, mutta kostaminen on lapsellista. Toimi siis tilanteessa ok.
[/quote]
Paitsi että lain mukaan AP:n tyttö teki pahoinpitelyn mutta kiusaaja ei tehnyt mitään muuta kuin max solvasi.
Kyllä tällä palstalla taas moraali on kieroutunutta
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:57"]
Oikein teki. Itsekkin meinaan ohjeistaa lasta että aina pitää puolustautua. Ja todellakin turpaan veto on ratkaisu. Ikinä ei saa jäädä liekkeihin makaamaan.
[/quote]
Paitsi sitten kun saa itse turpaansa ja kerää hampaita lattialta. Sitten itketään äitiä.
Jos opetat lapsesi ratkaisemaan asiat väkivallalla niin sinun on ikinä turha valittaa siitä jos lapsesi saa turpaansa. Koska hän itse toimii aivan samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:52"]
Tyttö teki oikein.
[/quote]
Ei ole. Kokemus taitaa puuttua. Lyömisestä jää jälki eli todiste pahoinpitelystä.
-Mies XX
Eikä tehnyt. Hän on pahempi kuin kiusaajansa. Lyöminen on pahempi kuin haukkuminen aina.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:52"]
Tyttö teki oikein.
[/quote]
Ei ole. Kokemus taitaa puuttua. Lyömisestä jää jälki eli todiste pahoinpitelystä.
-Mies XX
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:47"]
Tervettä ...? No ei ole!
[/quote]
ei niin!
[/quote]
Ei toimi käytännössä, enkä usko että saadaan toimimaankaan koskaan. Paskaa voi aiheesta tietysti aina jauhaa. Luulen että tuo lopetti kiusaamisen ainakin toistaiseksi. Jos tyttö olisi saanut ladattua kovempaa niin luulen että olisi saanut olla rauhassa koko ala-asteen loppuun. Hyvä näin, niin kellekkään ei tullut isompia vammoja (erityisesti kiusatulle). Kiusatun äiti voisi kyllä jotenkin palkita tuollaisen rohkeuden. Jotain kosmetiikkaa vaikka.
-Mies XX
[/quote]
Ap oot niiiiin nolo! Mies XX , joka ehdottaa tyttäresi palkitsemista kosmetiikalla, kuin homoa. Mieti nyt vähän, kun kehittelet näitä alter-egoasi. LOPETA, turpaan vaan niin, että tukka tutisee!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:57"]Ajattele asiaa näin: Saako sinun lastasi lyödä? Jos ei, ei saa sinunkaan lapsesi lyödä toisten lapsia. [/quote] Saako sinun lastasi kiusata? Jos ei, ei saa sinunkaan lapsesi kiusata toisten lapsia.
[/quote]
AP:n lapsi kiusasi toista paljon pahemmin kuin häntä kiusattiin. Hän pahoinpiteli toisen lapsen.
Siitä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus
Ihan oikein. Kun kerran kunnolla räjähtää kiusaajalle niin johan loppuu.
Itseään pitää puolustaa! Yksi läpsäisy naamalle ei satuta muuta kuin kunniaa. Toivottavasti tyttösi saa olla jatkossa rauhassa.
Lastensuojelukin on vain ja ainoastaan hyvä juttu teidän tilanteessa. Tulevat parhaimmassa tapauksessa palaveeraamaan koululle kaikkien osapuolten kanssa ja selvittelevät asiaa. Meillä on omaa kokemusta ja kyllä kiusaaminen loppui.
Vahvat pärjää, lapset pitää opettaa kunnioittamaan itseään ja ymmärtämään että kiusaaminen on väärin!
Kyllä se niin on suurimmassa osassa kouluja, että lapsi JOUTUU lyömään tms. jos kiusaamisesta haluaa päästä eroon. Nykyään ei kiusaajille tehdä mitään ja kiusattu on täysin omillaan. Ymmärrän tyttöäsi täysin.
Vanhempana keskustelin tytön kanssa ja sanoisin, että tiedät kyllä, että tyttösi tietää, ettei lyöminen ole oikein MUTTA nyt olet ylpeä siitä, että hän uskalsi puolustatua. Se vaan on niin , valitettavsti, että muuten joutuu olemaan kynnysmattona koko elämän. Olisin sinuna ylpeä tytöstäni. Toivottavasti saat hänet kouluun. Sano, ettei todellakaan sinne sitten pidä mennä häpeillen, vaan rinta rottingilla ja hymyillen. On tärkeää näyttää kiusaajille, että he eivät ole niskan päällä.
Olen kyllä sitä mieltä, että väkivalta on väärin (paitsi itsepuolustuksena) eikä kosto yleensä auta mitään. Mutta ymmärrän toisaalta tyttöäsi, kun kiusaaminen on jatkunut pitkään. Kun on tarpeeksi monta kertaa lyöty maahan, en ihmettele jos palaa käämit.