Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?

Vierailija
09.05.2015 |

Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.

Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?

(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)

http://www.amazon.com/Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering-Organizing/dp/1607747308/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1431182943&sr=1-1

https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Kommentit (184)

Vierailija
21/184 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kirjat samassa tilassa, kirjastohuoneessa, ja ne ovat suunnilleen samassa luokitusjärjestelmässä mitä kirjastoissakin. Hyllyistä voi hyvin poistella kirjoja, jos haluaa, ilman että niitä tarvitsee laitella erillisiin kasoihin lattialle. Mulle ei tulisi mieleenkään, että elelisin 30 kirjan kanssa elämääni kuten Konmari ehdottaa. Enkä keksi turhempaa ajankäyttöä kuin laskostella pikkuhousuja kenkälaatikkoon, ei millään pahalla. Sen sijaan tunnesuhdde tavaroihin kuulostaa hyvältäö: mieleisiä ja tärkeitä esineitä haluaa huoltaa, eikä ostaa tilalle uutta ja kaivata liiallista vaihtelua. 135. 

Vierailija
22/184 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommari-metodi: lainaa naapurilta, kaikki on yhteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkomielteessä
Niin vähän tervettä

Vierailija
24/184 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä. Meillä ei ole enää sotkua :)

Vierailija
25/184 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kaikki pitää kerätä kasaan. KAIKKI. Kirjat eivät ole "kirjoja" jos ne ovat hyllyssä, etkä pysty käsittelemään niitä oikein. Kai sitä nyt KERRAN elämässään voi siivota kirjahyllynsä?

Lisäksi kannattaa kerätä jäljelle jäävät tavarat SAMAAN PAIKKAAN. Ei siis kirjoja joka huoneeseen ja meikkejä pariin.. jne. Vaan kaikki löytyvät samasta paikasta. Toimii.

Vierailija
26/184 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sujuvasti siivoan kirjahyllyä nappaamalla hyllystä muutaman pois ehkä neljä kertaa vuodessa. Meillä on kirjasto lähellä. Kotona on enää 12 metriä kirjoja. Ja todellakin lastenkirjat ovat lastenhuoneessa. En ole vielä tutustunut konmariin mutta kommariin kylläkin.

Vierailija
27/184 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siivosin vaatekaapeista pois kaksi pussillista roskiin ja yhden kierrätykseen. Ajattelin käytännllisyyden kautta: "Joustaako tämä trikoo enää?" Muutaman einiinsiistin mutta lämpimän paidan jätin lapsille partioleirikamppeiksi, unohtuvat kuitenkin sinne leirille kuten tähänkin mennessä. Vaikeaa kesällä miettiä mikä vaatekappale tuottaisi iloa talvella kun ei edes tiedä onko talvi vetinen vai luminen.

Vierailija
28/184 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään näe järkeä siihen, että kaikki kirjat pakotetaan samaan paikkaan. Lastenkirjoja luetaan lastenhuoneessa. Työkirjani ovat luonnollisesti siellä, missä työskentelen. Kosmetiikasta makuuhuoneessa ovat rasvat, joita tarvin suihkun jälkeen. Meikit ovat vessan kaapissa, meikkaan ko. vessassa ja laitan hiukset. Ei pitäisi monimutkaistaa arjen toimintoja, vaikka kirjassa on paljon hyviäkin vinkkejä.

Vierailija
29/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks kellään tullut isoa morkkista? Oon köyhä, työtön. Kauhistuttaa heittää tavaraa pois kun tiedän, että jos nyt jostain syystä tarvitsisin vaikka juoksuhousuja niin ei oo varaa sitten semmosia ostaa.

Vierailija
30/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 22:46"]

Siihen asti luin, missä opastettiin kirjahyllyn siivoamiseen - lado kaikki kirjahyllyn kirjat lattialle kolmeen pinoon....siis meillä on 50 metriä kirjoja, olisinko latonut ne kaikki lattialle kolmeen pinoon? No en latonut...

[/quote]Miksi ei? Hyvä ne kirjat on välillä imuroidakin.

Vierailija
31/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:23"]Onks kellään tullut isoa morkkista? Oon köyhä, työtön. Kauhistuttaa heittää tavaraa pois kun tiedän, että jos nyt jostain syystä tarvitsisin vaikka juoksuhousuja niin ei oo varaa sitten semmosia ostaa.
[/quote] Jos ne on sun ainoat juoksuhousut, joilla pääset lenkille, ei niitä tietenkään hävitetä! Järkeä saa käyttää. Lähinnä toi on ihmisille, joilla on kaikkea tavaraa PALJON.

Vierailija
32/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:35"]

Itseäni kirjassa häiritsi kokoajan se, että kaikki käyttökelpoinen tavara heitettiin roskikseen, eikä kierrätetty tai myyty kirppiksellä tai netissä. Hirveetä tuhlausta!

[/quote]

No siis siinähän ei kertaakaan sanottu että heitetään roskikseen, vaan heitetään pois. Tämä on selvästi suomentajan sanavalinta. Ajattelen niin, että kun kirjaa on käännetty monille kielille, ja kulttuurit ja kierrätyssysteemit on kovin erilaisia, Konmari ei ota tietoisesti ollenkaan kantaa siihen, mitä tavaralle tapahtuu (tai pitäisi tapahtua) sen jälkeen kun se on lähtenyt komerosta. Konmari on karsimisopas, ei kierrätysopas. On paljon maita, joissa ei ole minkäänlaista kierrätyskulttuuria, ja toisaalta esim. Japanissa kierrättäminen on erittäin pitkälle kehittynyttä.

Sitäpaitsi tavaran ostaminen on hirveetä luonnonvarojen (ja rahan...) tuhlausta, ei sen pois heittäminen.

[/quote]

Muistaakseni englanninkielisessä versiossa, jonka minä luin, puhuttiin myös roskikseen heittämisestä.

Vierailija
33/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KonMarin metodi ei tietenkään toimi kirjojen karsimisessa, jos sinulla on - kuten minulla - laaja ja huolella kerätty kirjasto. Ei minulla ole aikomustakaan karsia niistä valtaosaa pois; muutamasta voin aina silloin tällöin luopua.

Mutta sehän siinä onkin, että kirjastoni tuottaa minulle iloa :) Sama pätee vaikkapa Pirjo-tädin Arabia-kannukokoelmaan. Jos niitä tykkää kerätä ja niistä saa iloa, niin niitä ei tietenkään karsita.

Vierailija
34/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ottavat kirjan kovin kirjaimellisesti. En ole sitä itse kokonaan lukenut, enkä aio sellaisenaan kyllä soveltakaan omaan talouteeni. Tästä huolimatta siinä on myös paljon hyviä ja toimivia asioita, joita voi soveltaa omaan kotiinsa ja arkeensa, tuskin tuo absoluuttisena totuutena toimii kenelläkään? Jos ei muuta niin kirjan lukeminen voi toimia inspiraation lähteenä ja motivaattorina raivausprojektin suhteen, etenkin jos tavaraa on lamaannuttavan paljon. 

Vierailija
35/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:38"]Jotkut ottavat kirjan kovin kirjaimellisesti. En ole sitä itse kokonaan lukenut, enkä aio sellaisenaan kyllä soveltakaan omaan talouteeni. Tästä huolimatta siinä on myös paljon hyviä ja toimivia asioita, joita voi soveltaa omaan kotiinsa ja arkeensa, tuskin tuo absoluuttisena totuutena toimii kenelläkään? Jos ei muuta niin kirjan lukeminen voi toimia inspiraation lähteenä ja motivaattorina raivausprojektin suhteen, etenkin jos tavaraa on lamaannuttavan paljon. 
[/quote] Tosi hyvää siinä oli ainakin työjärjestys. Meni loogisesti helpoimmasta vaikeimpaan.

Vierailija
36/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:23"]Onks kellään tullut isoa morkkista? Oon köyhä, työtön. Kauhistuttaa heittää tavaraa pois kun tiedän, että jos nyt jostain syystä tarvitsisin vaikka juoksuhousuja niin ei oo varaa sitten semmosia ostaa.
[/quote] Jos ne on sun ainoat juoksuhousut, joilla pääset lenkille, ei niitä tietenkään hävitetä! Järkeä saa käyttää. Lähinnä toi on ihmisille, joilla on kaikkea tavaraa PALJON.
[/quote]

No konmarin mukaanhan ne pitäis heittää pois jos eivät iloa tuo, lähinnä ahdistavat pöksyt. Tämä noin esimerkkinä.

Vierailija
37/184 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää konmari houkuttas mutta omia toimintatapoja on vaikea muuttaa.

Minulla on kymmenkunta mustia t-paitoja. Osa istuu hyvin, osa huonommin. Näistä en sovittamatta pysty näkemään/tuntemaan tuottaako iloa/sopiiko. Joudun kyllä usein sovittamaan monta niistä läpi kun etsin sopivaa niistä. En vaan ole uskaltanut luopua yhdestäkään kun ovat kuitenkin ehjiä ja käynevät kotiasuksi tai siivoukseen tai jotain.

Tuntuu suurelta muutokselta vähentää paitojen määrää niin että kaikki ois niitä jotka sopii täydellisesti. Pitäisi pestä vaatteita useammin tai käyttää muitakin paitoja useammin jos mustat kaikki ois pesussa. Kuitenkin ois kiva että kaikki vaatteet ois sellaisia joita voisi käyttää ja ne tuottaisi iloa päälläni.

Mitä oikein tekisin?

Vierailija
38/184 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:51"]

Vaatteet karsimisessa on kirjan mukaan vain yksi periaate: tuottako se kyseinen esine sinulle iloa vai ei. Tavaroita ei siis säilytetä varmuuden vuoksi, velvollisuudentunnosta tai tottumuksesta, vaan siksi että tykkäät juuri siitä esineestä. Säilyttämispäätöksen sanelee tunne, ei järki.

[/quote]

Tämähän pätee kaikkeen muuhunkin hyvin. Esimerkiksi olen myymässä perintökesämökkiäni. En siellä viihdy ja olen velvollisuudentunnosta ja tottumuksesta pitänyt mökkiä ja laittanut tuhansia euroja sähkölaskuihin, kiinteistöveroihin ja korjauskuluihin. Nyt mökki saa mennä eteenpäin, se voi jollekin olla ihana paikka, toisin kuin minulle. Sama juttu perintöesineisiin joita on tuhottomasti. Ne lähtee kiertoon. Yksi tai pari muistoa per sukulainen riittää, ei niin että kaikki (joita on satoja!)mummon ja tätien pöytäliinat lojuvat kaappini perukoilla.

Vierailija
39/184 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttökelvottomat vaatteet, lumpun, kodintekstiilit kuten vuodevaatteet voi viedä H&M:mään. He kierrättää eteenpäin.

Vierailija
40/184 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto