Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vaatii lapsia aloittamaan kasvissyönnin

Vierailija
09.05.2015 |

Kaksostytöt nyt 6, syksyllä menossa kouluun. Miehen mielestä nyt on riittävästi ikää, että lapsetkin voivat siirtyä "kannattamaan eettisiä arvoja" ilman erveyshaittoja. Aiemmin olen saanut niihin vedoten lapset pysymään sekasyöjinä, kuten itsekin olen. Mies on ehdoton vegaani, ja on alusta asti ollut sitä mieltä, että hänen arvonsa ovat ne ainoat oikeat. En kuitenkaan suhteen alussa hänen painostukseensa suostunut, vaan pysyin sekasyöjänä, ja hän jättikin minut rauhaan. Lasten synnyttyä on alkanut yhä enemmän painostaa taas, että "paremmat" arvot siirrettäisiin heille eikä minun epäeettisiä näkemyksiäni. Tästä ollaan nyt riidelty, kun en haluaisi miehen kompromissiin eli kasvissyöntiin (maito- ja munatuotteita saisivat syödä) suostu.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:08"]

Miksi ihmeessä olet vegaanimiehen kanssa, kun arvonne ovat niin erilaiset ja sinä hyväksyt riiston, pahoinpitelyn ja murhaamisen? Vain jossain pikkukylissä on enää niin, että kasvisruuat pitää tilata erikseen. Jos ongelma on "kunnollinen" ruokavalio, niin sopikaa koulun kanssa niin, että kun on nugetteja, makkaraa, mössöjauhelihapihvejä tai kalapuikkoja lapsille tulee kasvisruokaa, ja kun on jotain vähän kunnollisempaa kuten kanaviillokkia tai seitiä lapsenne syö sekaruokaa.

[/quote]

Onkohan tämä koulun kanssa sopija tosissaan? Arvelen ja toivon, että ei ole, mutta elämä on opettanut, että KAIKKI on mahdollista.
[/quote]
Siis jos on aina tarjolla kumpaakin, ainakin meillä (keikkiailin välivuoden avutajana) piti ohjeistaa lapsia ottamaan tiettyä ruokaa.

Vierailija
62/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoitaisin tän homman käytännön kannalta. Opetelkaa koko perhe kokkaamaan.

Ma) Kasvissosekeitto, jonka päälle sinä ja likat laittaa tuorejuustoa, mies ei. Ruisleipää, keijua ja paprikaa.

Ti) Riisiä ja kasviksia hapanimeläkastikkeessa. Pannulla erikseen paistettuja kanasuikaleita, joita halukkaat voi laittaa ruokaansa. Haluttomille cashew-pähkinöitä.

Ke) Mies syö kasvissosekeiton jämät, sinä ja likat syötte nakkikeittoa. Ruisleipää kurkulla, paprikalla ja tomaatilla.

To) Paistetut porkkanat, höyrytetty parsa, keitetyt perunat, papumuhennos, porkkana-omenaraaste.

Pe) Spagettia ja tomaattikastiketta, jos jonkun on saatava lihaa, voi paistaa silputtua pekonia sekaan. Vihreä salaatti (ei oo pakko olla raikas)

La) Kantatelli/suppilovahvero-kaurakermamuhennos, perunat, paistetut leivitetyt punajuurisiivut, kaali-ananas salaatti

Su) Uunilohi, perunamuusi kauramaitoon, lanttua, porkkanaa ja palsternakkaa uunissa haudutettuna, miehelle sienisoosin jämät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näköjään vanhemmat päättää lastensa ruokavalion, kun tuossakin joku sanoo, että eivät koskaan syö kasvisruokaa. Ei se, että syöttää lapsilleen kasvisruokaa ole sen kummempi ratkaisu kun, että päättää syöttää sekaravintoakaan. Kuitenkin jos joku syöttää kasvisruokaa, niin sitä pidetään jotenkin "hankala".

Mieti Ap. Ihan samoin, kun sinä haluat, että lapsenne syövät sekaravintoa, niin miehesi haluavat, että kasvisruokaa. Aina ne on vanhemmat, jotka päättää 6-vuotiaiden ruoka-asiat, ei lapset itse.

Vierailija
64/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:10"]

Tehkää kompromissi ja jättäkää punainen liha pois.

[/quote]

Tämä on ihan höpöhöpöä. Olen pahoillani, jos sinulla on alhainen hemoglobiini, mutta punaisen lihan syönnin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Lähes 20 vuotta kasvissyöjänä, enkä edes raskaana ollessani syönyt rautatabletteja, kun hb:ni oli niin korkea. Samoin leikkauksen jälkeen, kun menetin verta, hb korjaantui parissa kuukaudessa itsestään. Ihmiset ovat erilaisia.

Tämä johtaa aika nopsaan varsinkin tytöillä anemiaan. Jos jätätte punaisen lihan pois, on hb:ta seurattava. Ihan oikeasti, tiedän mistä puhun, on ihan helvettiä olla väsynyt koko lapsuutensa ja teini-ikänsä.

[/quote]

Vierailija
65/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä meni näköjään lainaus hassusti, siis tuolle vastasin, joka puhui anemiasta.

Vierailija
66/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:59"]

[/quote]

Tämä on ihan höpöhöpöä. Olen pahoillani, jos sinulla on alhainen hemoglobiini, mutta punaisen lihan syönnin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Lähes 20 vuotta kasvissyöjänä, enkä edes raskaana ollessani syönyt rautatabletteja, kun hb:ni oli niin korkea. Samoin leikkauksen jälkeen, kun menetin verta, hb korjaantui parissa kuukaudessa itsestään. Ihmiset ovat erilaisia.

Tämä johtaa aika nopsaan varsinkin tytöillä anemiaan. Jos jätätte punaisen lihan pois, on hb:ta seurattava. Ihan oikeasti, tiedän mistä puhun, on ihan helvettiä olla väsynyt koko lapsuutensa ja teini-ikänsä.

[/quote]

[/quote]

Taas yksi urpo, joka yleistää yhden tapauksen koskemaan kaikkia kasvissyöjiä. Ihan on kuule tutkimuksissa todettu, että kasvissyöjillä on alhaisempi hemoglobiini ja terveyspuolen asiantuntijat kehoittavatkin kasvissyöntiin siirtyviä kiinnittämään erityistä huomiota raudan saantiin. Punaista lihaa syömällä Hb pysyy helposti kohdillaan.

Vierailija
67/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt kasvispainotteisesti viisitoista vuotta. Koko aika ilman punaista lihaa ja viimeiset kaksitoista vuotta ilman kalaa ja kanaa. Muutaman vuoden elin myös ilman maitotuotteita ja kananmunaa, mutta nykyään käytän niitä kyllä. Mies ja lapset syövät joko kokonaan tai osittain samaa ruokaa kanssani. Joka viikko syövät kerran joko kalaa tai kanaa ja ehkä kerran kuukauteen punaista lihaa. Lapset ovat jo koululaisia, 12, 10 ja 7v ja ainakin heidän koulussaan tarjotaan myös kasvisvaihtoehto. Aika usein he ovat valinneet kasvisvaihtoehdon tai yhdistäneet molempia, mutta kouluruoka kuulemma maistuu ihan hyvin.

Vierailija
68/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taas yksi urpo, joka yleistää yhden tapauksen koskemaan kaikkia kasvissyöjiä. Ihan on kuule tutkimuksissa todettu, että kasvissyöjillä on alhaisempi hemoglobiini ja terveyspuolen asiantuntijat kehoittavatkin kasvissyöntiin siirtyviä kiinnittämään erityistä huomiota raudan saantiin. Punaista lihaa syömällä Hb pysyy helposti kohdillaan.

[/quote]

Niin, no kuule kultaseni, tämä yksi urpo vastasi toiselle urpolle, joka yhden tapauksen, eli itsensä perusteella väitti, että KAIKILLA, jotka eivät syö punaista lihaa, on anemia, etenkin tytöillä. Ja mielestäni mainitsin myöskin, että meitä ihmisiä on erilaisia. Toisekseen, jos kerroinkin vain itsestäni, niin mistä tiedät, etten tunne muita kasvissyöjiä, joilla olisi loistava hb? Kolmanneksi, mistä tiedät mikä Sinun hemoglobiinisi olisi jos et söisi punaista lihaa, jos et ole koskaan kokeillut? Aivan. Mutta toki, lue tutkimuksia, nehän pätevätkin kaikkiin ja kaikkeen. Nerokasta :)

Vierailija
69/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pariin ketjuun raudasta kirjoittanut tänään. Vegaani saa päivässä 23 mg rautaa kun sekaani vain n. 10 mg. Saantisuositus on jotain 14 muistaakseni. 

300 g jauhelihakeittoa sisältää rautaa 1,5 mg kun taas linssikeitto 4,5 mg. Lähde fineli.

25 vuotta kasvissyöjänä, joista puolet vegaanina ja hemoglobiinini on jotain 140, lapsena oli ongelmia sekaruoalla. 

Raudan imeytymistä parantaa C-vitamiini kun taas kalsium heikentää. 

Ihmiset on oppineet mantran: kasvisruoassa ei ole rautaa ja sitä vaan toistellaan vaikka ei kertaakaan itse olla laskettu mitään päivän saanteja finelissä. 

Ap. anna miehes mulle :) paitsi että munkin mielestä on provo

p.s kerran haettiin paatuneen hampurilaisteinin kanssa hampurilaiset, hän pikaruokaketjusta, minä kasvispaikasta, annoin maistaa ja hän sanoi että minun hampparini maistui paremmalle ja hänkin olisi ottanut sellaisen jos olisi tiennyt. Niin että kyllä kasvisruoasta herkullista saa lapsillekin.

Vierailija
70/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen punaista satiinikangasta että mies saa tehdä itselleen kauniin hameen.

Vierailija
71/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulepa tekemään minun lapsestani ja kaikkien vegaanikavereideni lapsista. Erään näistä perheistä äiti on muuten laillistettu ravitsemusterapeutti.

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:15"]

Mä tekisin lasun jos lapsi pakotettaisiin syömään vegaaniruokaa.  Siitä kun ei kasvava lapsi saa tarpeeksi ravinteita. Harva vegaani oikeasti syö  monipuolista, ravinnerikasta safkaa- suurimmalla osalla tuntemistani on aina jtn vaivaa ja heikkoutta. Eettisistä syistä ehdottomuus ravintoasioissa on - anteeks vaan- turhaa, syvältä ja poikittain. Lapsia moiseen ei saa pakottaa jottei kehitys häiriinny.

[/quote]

Vierailija
72/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:22"]

Mitä järkeä on ottaa metaanipommi lehmästä vain maito ja heittää ruho mäkeen?

[/quote]

Miten maidon ja lihan syönti ovat edes verrattavissa? Maitoa voi lehmästä lypsää vuosikausia vahingoittamatta eläintä, mutta et voi ottaa kylkeä tänään ja maksaa ensi viikolla. 

Vierailija
73/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="shatteredslashK" time="09.05.2015 klo 14:17"]Monissa Aasian maissa, varsinkin useita kymmeniä tai satoja vuosia sitten, ihmiset elivät kasvisruoalla. Euroopassa keskiajalla tavallinen talonpoika söi lähes yksinomaan kasvisruokaa, liha oli todella harvinaista herkkua.

[/quote]

Minusta ei ole lainkaan ihmeellistä, että lämpimämmissä maissa, joissa kasvukausi on vuoden ympäri, on syöty pääasiassa kasvisruokaa. Ei Suomessa ole voinut syntyä samanlaista kulttuuria. Vaikka meillä nyt onkin kaupat täynnä ruokaa, tavat eivät niin vaan muutu.

Ei ole toisaalta järkevää vedota keskiajan ruokavalioon. Eiköhän ihmisillä jäänyt aika moni ravintoaines saamatta tuolloin.

Vierailija
74/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitennois semmoinen kompromissi että lapset syö sinun tekemää ruokaa noin puolet viikosta ja miehen tekemää puolet, vaikka joka toinen päivä vaihtuu :-) tai sitten vaan kysytte lasten mielipidettä ja kunnioitatte sitä.

Vierailija
75/75 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provosta tekee epäuskottavan seuraava: edes tyhmin AV-eläjä ei menisi kimppaan miehen kanssa, joka fanaattisesti kannattaa jotain aatetta, jota ei itse hyväksy, ja sen jälkeen vääntäisi sille lapsia... eiku...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme