Mies vaatii lapsia aloittamaan kasvissyönnin
Kaksostytöt nyt 6, syksyllä menossa kouluun. Miehen mielestä nyt on riittävästi ikää, että lapsetkin voivat siirtyä "kannattamaan eettisiä arvoja" ilman erveyshaittoja. Aiemmin olen saanut niihin vedoten lapset pysymään sekasyöjinä, kuten itsekin olen. Mies on ehdoton vegaani, ja on alusta asti ollut sitä mieltä, että hänen arvonsa ovat ne ainoat oikeat. En kuitenkaan suhteen alussa hänen painostukseensa suostunut, vaan pysyin sekasyöjänä, ja hän jättikin minut rauhaan. Lasten synnyttyä on alkanut yhä enemmän painostaa taas, että "paremmat" arvot siirrettäisiin heille eikä minun epäeettisiä näkemyksiäni. Tästä ollaan nyt riidelty, kun en haluaisi miehen kompromissiin eli kasvissyöntiin (maito- ja munatuotteita saisivat syödä) suostu.
Kommentit (75)
Kompromissi? Alussa kokeillu esim. 1 x vkossa?
Lapsilla on oikeus saada kunnon ravintoa, joten unohda noi kasvisruokahömpötykset.
Kunnon ravintoa? Makkaraa, "kana"nugetteja, muuta valmisruokaa??? *yäk*
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:00"]
Kunnon ravintoa? Makkaraa, "kana"nugetteja, muuta valmisruokaa??? *yäk*
[/quote]
No, sulla näkyy oleva käsitys kunnon ruoasta :)
Ihan oikeasti liha kannattaisi jättää ravinnosta pois. Muna- ja maitotuotteita voisivat kyllä mielestäni syödä, mutta liha olisi helppo poistaa ravinnosta, vielä noin nuorilla. Maapallon kantokyky ei oikeasti kestä lihan kulutusta. En haluaisi pitää mitään moraalisaarnaa, mutta olisi hyvä, jos mahdollisimman moni siirtyisi kasvisravintoon. Huolellisesti suunniteltuna vegaaniruoka on tuon ikäisillekin erittäin ravitsevaa ja terveellistä, ei sitä lihaa ole pakko syödä.
Miksi ihmeessä olet vegaanimiehen kanssa, kun arvonne ovat niin erilaiset ja sinä hyväksyt riiston, pahoinpitelyn ja murhaamisen?
Vain jossain pikkukylissä on enää niin, että kasvisruuat pitää tilata erikseen. Jos ongelma on "kunnollinen" ruokavalio, niin sopikaa koulun kanssa niin, että kun on nugetteja, makkaraa, mössöjauhelihapihvejä tai kalapuikkoja lapsille tulee kasvisruokaa, ja kun on jotain vähän kunnollisempaa kuten kanaviillokkia tai seitiä lapsenne syö sekaruokaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:57"]Kompromissi? Alussa kokeillu esim. 1 x vkossa?
[/quote]
Eiköhän normaalit sekasyöjätkin syö kasvisruokaa yli kerran viikkoon, eihän tuo ole mikään kompromissi.
[quote author="shatteredslashK" time="09.05.2015 klo 14:06"]
Ihan oikeasti liha kannattaisi jättää ravinnosta pois. Muna- ja maitotuotteita voisivat kyllä mielestäni syödä, mutta liha olisi helppo poistaa ravinnosta, vielä noin nuorilla. Maapallon kantokyky ei oikeasti kestä lihan kulutusta. En haluaisi pitää mitään moraalisaarnaa, mutta olisi hyvä, jos mahdollisimman moni siirtyisi kasvisravintoon. Huolellisesti suunniteltuna vegaaniruoka on tuon ikäisillekin erittäin ravitsevaa ja terveellistä, ei sitä lihaa ole pakko syödä.
[/quote]
Liha kuuluu ihmisen ravintoon.
Tehkää kompromissi ja jättäkää punainen liha pois.
Entä jos lapset olisivat kotona lakto-ovo-vegetaristeja mutta saisivat olla koulussa sekasyöjiä?
Sano sille ituhipille että pitää turpansa kiinni.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:56"]Lapset syovät sinun tai miehesi ruokaa, antakaa heidän itse valita. :) (valinnan saa tehdä joka ruokailulla) Saavat sitten itse vanhempana miettiä ihan itse mitä ja miten syövät.
[/quote]
Lapset syövät mitä haluavat kunnes osaavat päättää itse. Teininä
[/quote]
Ei tarvitsis muuta tehdä, kuin käyttää koko elukka ravinnoksi. Nykyihmisille kun kelpaa vain rasvaton file.
Ei ole varmaan toista asiaa joka saa ihmiset näin kovin hermostumaan kuin vegaani vs lihan syönti.
Jos lapset ovat miehesi mukaan tarpeeksi isoja vaihtamaan ruokavaliotaan, niin eikö ne silloin ole tarpeeksi isoja päättämään itse? Lapsiakin voi kuunnella ja heilläkin on oikeus omaan mielipiteeseen
Mä tekisin lasun jos lapsi pakotettaisiin syömään vegaaniruokaa. Siitä kun ei kasvava lapsi saa tarpeeksi ravinteita. Harva vegaani oikeasti syö monipuolista, ravinnerikasta safkaa- suurimmalla osalla tuntemistani on aina jtn vaivaa ja heikkoutta. Eettisistä syistä ehdottomuus ravintoasioissa on - anteeks vaan- turhaa, syvältä ja poikittain. Lapsia moiseen ei saa pakottaa jottei kehitys häiriinny.
[quote author="shatteredslashK" time="09.05.2015 klo 14:06"]Ihan oikeasti liha kannattaisi jättää ravinnosta pois. Muna- ja maitotuotteita voisivat kyllä mielestäni syödä, mutta liha olisi helppo poistaa ravinnosta, vielä noin nuorilla. Maapallon kantokyky ei oikeasti kestä lihan kulutusta. En haluaisi pitää mitään moraalisaarnaa, mutta olisi hyvä, jos mahdollisimman moni siirtyisi kasvisravintoon. Huolellisesti suunniteltuna vegaaniruoka on tuon ikäisillekin erittäin ravitsevaa ja terveellistä, ei sitä lihaa ole pakko syödä.
[/quote]
Kaksostytöt ei varmasti maailmaa pelasta syömällä kasvisruokaa. Kasvavat lapset tarvitsevat monipuolista ravintoa, johon myös liha kuuluu. Jokainen ihminen saa itse päättää mitä syö. Nyt onkin hyvä grillauskeli, taidan laittaa kunnon pihvit tulille!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:10"]
Tehkää kompromissi ja jättäkää punainen liha pois.
[/quote]
Punaisessa lihassa ei ole mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:09"]
[/quote]
Liha kuuluu ihmisen ravintoon.
[/quote]
Ei välttämättä. Monissa Aasian maissa, varsinkin useita kymmeniä tai satoja vuosia sitten, ihmiset elivät kasvisruoalla. Euroopassa keskiajalla tavallinen talonpoika söi lähes yksinomaan kasvisruokaa, liha oli todella harvinaista herkkua. Nykyisin tunnen monia, hyvinvoivia vegaaneja. Ei ole mikään ongelma elää ilman lihaa, kunhan kasvikunnan tuotteita syö monipuolisesti.
Lapset syovät sinun tai miehesi ruokaa, antakaa heidän itse valita. :) (valinnan saa tehdä joka ruokailulla) Saavat sitten itse vanhempana miettiä ihan itse mitä ja miten syövät.