Parisuhde - asuminen erillään - kokemuksia?
Onko täällä sellaisia pariskuntia jotka ovat aina tai ovat päätyneet asumaan omiin asuntoihin? Toimiiko? Oletteko tyytyväisiä? Kauanko olette asuneet erillään?
Kommentit (68)
Kahdeksas vuosi pyörähtää käyntiin miesystävän kanssa, mies asuu maalla syrjemmässä ja minä kerrostalossa lähellä keskustaa. Välimatkaa 15km. Olen yllättynyt kuinka moni on samassa tilanteessa, olen aina "hävennyt" tätä tilannetta ja miettinyt mitähän muut tästä oudosta asumisjärjestelystä ajattelee. :) Kiva tietää että löytyy muitakin. Ei vaan olla päästy kompromissiin, toinen haluaa asua omakotitalossa syrjemmässä ja toinen tykkää kaupungin vilinästä. Muuten pyyhkii hyvin, lapsia ei ole.
Erillään asumisessa parasta se, että ei ole toisen "toiveiden" (toisitko sitä, hae puita, syötäiskö tätä, kun tein...) kohteena jatkuvasti, vaan voi keskittyä töihin. Itsellä toimii työviikko toisella paikkakunnalla (jossa minulla oma asunto) ja sitten on mukava nähdä viikonloppuisin. Jos teen etätöitä yhteisestä asunnosta (muutimme yhteen vähän aikaa sitten, itse ostin puolikkaan omani lisäksi ja hän muutti tähän uuteen yhteiseen) käsin, niin viikon sisällä alkaa jo päässä sauhuta.
Samoin puoliso huomauttelee, jos satun ottamaan viinilasin päivän päätteeksi - hänellä taustaa alkoholismista aiemmissa suhteissaan.
Eli tarvitsen erilläänoloa, että saa pään nollautumaan ja keskityttyä töihin - yhdessä asumista jaksaa hyvin (ja on ihan mukavaa) sellaiset 3- max 4 -päivää peräkkäin.
Hyvänä puolena sekin, että eroa ei tarvitse pelätä asumisjärjestelyjen hankaloitumisen takia. Yhdessä ollaan juuri siksi, kun halutaan, ei siksi, että muuten ei olisi paikkaa mihin mennä. Pitää suhteen tuoreena, kun ei ole "pakkoa" olla tai pysyä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Uskollisuutta ei kannata odottaa, muuten fine.
Juu kannattaa ainakin erittäin vahvasti varautua siihen, että kun olet omassa rauhassasi siellä omassa kodissasi lataamassa akkuja, puolisosi pelehtii jonkun muun kanssa kotonaan. Olettekos sitä tulleet ajatelleeksi?! Yhdessä asujat eivät saa niin helposti tilausuutta pettää...
Up!
Mietitty tässä erilleen muuttoa... kiinnostaa kuulla lisää kokemuksia
Yhdessä ollaan oltu 10 vuotta ja naimisissa siitä puolet, edelleen eri osoitteet. Molemmat ns. toisella kierroksella ja lapsia edellisistä suhteista, tästä syystä ei olla saman katon alla. Nyt lapsista osa jo lähtenyt omilleen, ja ollaan huomattu että miksi korjata jotain mikä ei ole rikki.
Välillä ollaan yhdessä parikin viikkoa, ja seuraavaksi omaa rauhaa omassa kodissa. Avaimet löytyy molempiin asuntoihin, eikä lupia tarvitse kysellä mutta molemmat tuntuvat huomaavan jos toinen kaipaa ns. omaa rauhaa.
Järjestely vaatii luottamusta puolisoiden välillä ja sen että ovat samanluonteisia, jos olisi taipumusta mustasukkaisuuteen niin en usko että toimisi.
Ja voi kertoa uteliaille pikkuserkuille sukujuhlissa että meillä on tuo keskusta-asunto ja välillä vietetään aikaa rantakaupungin talossa... Luulevat vielä rikkaaksikin. 💰
Kyllä toimii, jos kyseessä on parisuhde. Jos sen sijaan toinen ei halua muuttaa yhteen koska haluaa pelkän FWB-suhteen tai siinä on jotain sellaista ettei halua esitellä kavereilleen tai sukulaisilleen, eli haluaa pelkästään hyötyä toisesta ilman parisuhteen sitoutumista ja välittämistä, niin ei toimi.
Uskollisuutta ei kannata odottaa, muuten fine.