Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kakkostyypin diabetes, kohtalotovereita?

Vierailija
13.01.2022 |

Ilmeisesti nyt sitten napsahti kakkostyypin diabetes, kun paastoarvo oli 7,1. Aiemmin ollut hieman koholla paastoarvo, muttei koskaan noin korkealla. Saisiko vertaistukea? Hieman meinaa olla vaikea hyväksyä tämä asia. Ennen kuin joku keksii sanoa, niin en ole ylipainoinen, vaan normaalipainoinen. Itse asiassa ole laihtunut 8 kiloa tässä reilun vuoden sisällä. Pitkä sokeri tosin oli ihan loistava, arvo oli 36.
Ja kotona mittaillut arvot ruoan jälkeen ovat olleet normaaleja. Tuleeko tässä nyt kuitenkin diagnoosi diabeteksestä?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ajatusta ruokavalion korjaamisesta?

Vierailija
2/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan täysin kohtalotoveri, mutta mulla on nyt raskausajan diabetes ja on vähän vaikea hyväksyä, paastoarvo oli 5,3 ja siitä napsahti dg.

Syön terveellisesti ja ennen raskautta olin ihan ihannepainoinen. Tuntuu tosi epäreilulta tuo diagnoosi, varsinkin kun jopa raskausdiabetes-artikkeleissa korostetaan sitä että syy on ylipaino ja elämäntavat jotka itsellä on aivan ok :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mitannut noin kaksi tuntia ruuan jälkeen?

Mulla on ennen ruokaa yleensä alle 6 ja pari tuntia ruuan jälkeen 8 ja 9 välillä.

Vierailija
4/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tätä enää korjaisi? Ruokavalioon kuuluu täysjyvää, rasvatonta maitoa, en mässäile keksiä ja muita herkkuja paljoa. Alkoholia ehkä pari annosta viikossa. 

Ap

Vierailija
5/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mitannut noin kaksi tuntia ruuan jälkeen?

Mulla on ennen ruokaa yleensä alle 6 ja pari tuntia ruuan jälkeen 8 ja 9 välillä.

Kaksi tuntia ruoan jälkeen oli 6,3. 

Ap

Vierailija
6/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo sokeriarvo vielä kovin korkealta kuulosta. Itsellä paastoarvo yli 17 kun kakkostyypin diabetes todettiin. Tällä hetkellä olen tablettilääkityksellä ja arvot pyörii 6 ja 10 välillä riippuen mihin aikaan päivästä mittailen.

En ollut myöskään ylipainoinen kun diabetes todettiin enkä ole koskaan ollutkaan. Aina olen ollut normaalipainon alarajoilla. Siksi oli järkytys kuulla sairastavani diabetesta.

Sokereista on ollut helppoa luopua, mutta leivästä tykkään liikaa ja siitä en ole pystynyt edelleenkään luopumaan. Kaurapaahtoleipää menee aamiaisella ja ruisleipää aterioilla. Vihanneksia pitäisi syödä enemmän, mutta ne eivät maistu. Varmaan joudun vielä jossain vaiheessa insuliinihoitoon tämän takia.

Vierailija
7/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan täysin kohtalotoveri, mutta mulla on nyt raskausajan diabetes ja on vähän vaikea hyväksyä, paastoarvo oli 5,3 ja siitä napsahti dg.

Syön terveellisesti ja ennen raskautta olin ihan ihannepainoinen. Tuntuu tosi epäreilulta tuo diagnoosi, varsinkin kun jopa raskausdiabetes-artikkeleissa korostetaan sitä että syy on ylipaino ja elämäntavat jotka itsellä on aivan ok :(

Syödyllä ruualla on suuri merkitys. Jos syöt "terveellisesti" suositusten mukaan, niin diabetes on taattu seuraus. Ylipainolla ei ole merkitystä.

Vierailija
8/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä ketään ylipainoista jolla olisi ollut radi, mutta itseni kaltaisia normaalipainoisia tiedän useamman. Joillakin meillä on vaan sokeriaineenvaihdunnassa häikkää ja raskaus sitten laukaisee sen. Toki meillä on myäs jatkossa isompi riski saada 2-tyypin diabetes, joten kannattaa olla tarkkana elämäntapojen suhteen.

Vierailija
9/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sokeriarvo vielä kovin korkealta kuulosta. Itsellä paastoarvo yli 17 kun kakkostyypin diabetes todettiin. Tällä hetkellä olen tablettilääkityksellä ja arvot pyörii 6 ja 10 välillä riippuen mihin aikaan päivästä mittailen.

En ollut myöskään ylipainoinen kun diabetes todettiin enkä ole koskaan ollutkaan. Aina olen ollut normaalipainon alarajoilla. Siksi oli järkytys kuulla sairastavani diabetesta.

Sokereista on ollut helppoa luopua, mutta leivästä tykkään liikaa ja siitä en ole pystynyt edelleenkään luopumaan. Kaurapaahtoleipää menee aamiaisella ja ruisleipää aterioilla. Vihanneksia pitäisi syödä enemmän, mutta ne eivät maistu. Varmaan joudun vielä jossain vaiheessa insuliinihoitoon tämän takia.

Eihän leivän syöntiä ole kielletty? Diabeetikko tarvitsee kuitua vielä enemmän kuin tavis! Ruisleipä on hyvä valinta eikä varmasti ole johtamassa insuliinihoidon tarpeeseen sen syöminen!

Vierailija
10/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät arvot nuo ovat eivätkä todellakaan vielä osoita aikuisdiabetesta. Mulla aamulla ennen ruokaa päivästä ja edellisestä illasta riippuen 9-12 ja aiemmin ollut paljon enemmänkin. Hassua, että amerikkalaisen skaalan mukaan tuokaan ei vielä yksin osoita aikuisdiabetesta.

Syön 3 metforminia päivässä ja pistän insuliinia 26 yksikköä. Vaikeaa on tasoitella vaikka syön terveellisesti (aamiaisen lisäksi kerran päivässä yhdistetyn lounaan ja päivällisen, hyvin vähän lihaa, ei karkkia tai muita sokerisia ruokia tai juomia), en tupakoi ja olen alkoholipaussillakin. Enkä ole edes ylipainoinen. Mutta haima ei vain tuota tarpeeksi insuliinia.

Suomessa on yli 500 000 ihmistä, jotka eivät tiedä, että heillä on diabetes 2.

Vierailija
11/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma valinta.

Vierailija
12/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tätä enää korjaisi? Ruokavalioon kuuluu täysjyvää, rasvatonta maitoa, en mässäile keksiä ja muita herkkuja paljoa. Alkoholia ehkä pari annosta viikossa. 

Ap

No,jos sulla on perunaa ja leipää samalla aterialla niin pam.

Vähennä vähän leipää,yks peruna vähemmän,riisiä desi,sillai ministi vähennät.

Niin mä olen tehny ja sokerit pysyy kurissa.

Heh joskus kun tekee mieli pottumuusia niin syön vaan sitä,en muuta sen kanssa :D

Vierailija
13/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täältä kaikki tarvittava tieto. Jos tykkäät katsella videoita, niin niillä on hyvä YouTube kanava

https://www.masteringdiabetes.org/

Vierailija
14/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 43V-mies ja 8-vuotta 2. diabeettes. No, problem. Vaihda ruokavalio VHH:n niin se todennäköisesti riittää. Paastoarvo ei ole niin oleellinen, kunhan pitkäsokeri on kunnossa.

Vierailija
15/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä ketään ylipainoista jolla olisi ollut radi, mutta itseni kaltaisia normaalipainoisia tiedän useamman. Joillakin meillä on vaan sokeriaineenvaihdunnassa häikkää ja raskaus sitten laukaisee sen. Toki meillä on myäs jatkossa isompi riski saada 2-tyypin diabetes, joten kannattaa olla tarkkana elämäntapojen suhteen.

Sopimaton ravinto sen aiheuttaa.

Vierailija
16/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No,jos sulla on perunaa ja leipää samalla aterialla niin pam.

Vähennä vähän leipää,yks peruna vähemmän,riisiä desi,sillai ministi vähennät.

Niin mä olen tehny ja sokerit pysyy kurissa.

Heh joskus kun tekee mieli pottumuusia niin syön vaan sitä,en muuta sen kanssa :D

Muuten,LIIA RASVA muuttuu maksan kautta sokeriksi ja se pamahtaa vyötärölle jne,eli tarkkana lihojen ja leivänpäällysten kanssa myös!

Vierailija
17/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli paastoarvot koholla ja fiksu lääkäri ehdotti, että kokeilisin vhh-ruoakavavaliota. Perehdyin ruokavalioon, aloitin sen ja menin sovitusti kolmen kuukauden päästä uudelleen verikokeisiin. Paastosokeri oli mennyt kohdilleen, mutta myös kaikki muut veriarvoni olivat parantuneet. Minulla oli näkyvillä matala-asteinen tulehdus. Se oli myös poissa. Lääkäri kehotti jatkamaan samaan malliin, niin en saa kakkostyypin diabetesta ikinä. Näin olen toiminut.

Vierailija
18/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvät arvot nuo ovat eivätkä todellakaan vielä osoita aikuisdiabetesta. Mulla aamulla ennen ruokaa päivästä ja edellisestä illasta riippuen 9-12 ja aiemmin ollut paljon enemmänkin. Hassua, että amerikkalaisen skaalan mukaan tuokaan ei vielä yksin osoita aikuisdiabetesta.

Syön 3 metforminia päivässä ja pistän insuliinia 26 yksikköä. Vaikeaa on tasoitella vaikka syön terveellisesti (aamiaisen lisäksi kerran päivässä yhdistetyn lounaan ja päivällisen, hyvin vähän lihaa, ei karkkia tai muita sokerisia ruokia tai juomia), en tupakoi ja olen alkoholipaussillakin. Enkä ole edes ylipainoinen. Mutta haima ei vain tuota tarpeeksi insuliinia.

Suomessa on yli 500 000 ihmistä, jotka eivät tiedä, että heillä on diabetes 2.

Eikö hyvä paastoarvo olisi 4 - 6? Käsittääkseni paastoarvo 7 on raja diabetekselle. Aiemmin paastoarvoni on pyörinyt välillä 5,7 - 6,5. 

Harvoin syön leipää aterialla. Ja siis aterian jälkeen mittaamani arvot ovat aina olleet normaaleja. Ainoastaan tuo paastoarvo oli yli rajan. Miten sitä voisi alentaa? 

Ap

Vierailija
19/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 43V-mies ja 8-vuotta 2. diabeettes. No, problem. Vaihda ruokavalio VHH:n niin se todennäköisesti riittää. Paastoarvo ei ole niin oleellinen, kunhan pitkäsokeri on kunnossa.

Pitkäsokeri oli viimeksi 36, eli ihan hyvä, keskitasoa.

Ap

Vierailija
20/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän leivän syöntiä ole kielletty? Diabeetikko tarvitsee kuitua vielä enemmän kuin tavis! Ruisleipä on hyvä valinta eikä varmasti ole johtamassa insuliinihoidon tarpeeseen sen syöminen!

Ei ole kiellettyä, ei myöskään sokeri ole kiellettyä. Tarviiko silti syödä siten, että saa diabeteksen?