Kuinka hiljaisesti kerros tai rivitalossa täytyy elää?
Minulla on naapuri joka ärsyyntyy pesukoneen äänestä, askeläänistä, puhelimeen puhumisesta jne. Sitten oirehtii! Mitään ei kestä. Mua ei kiinnosta onko hänellä ääniyliherkkyys vai mikä riesana, mutta muuttais vaikka luolaan, jos ei kykene toisten antaa elää tavallista elämää ja kokonaan olen hiljaa yleensä viimeistään klo 23 lähtien koska silloin alan nukkumaan.
Kuunteletteko esimerkiksi päiväsaikaan musiikkia tai tv:tä ilman kuulokkeita?
Tämä on ihan uusi rivitalo ja tuntuu että säästösyistä ei ole laitettu mitään äänieristystä. Esimerkiksi naapurin koira on haukku herkkä, enkä ole kertaakaan valittanut siitä, mutta itse kun kerran yöaikaan vaihdoin whatsapp ääniviestejä joissa puhuin ystävän kanssa normaalilla äänellä niin naapurin vastaus oli siihen alkaa poraamaan seinää ja sitten kun jätin heille lapun omalla nimelläni, että eikö löydy parempaa aikaa porata, niin mitään eivät vastanneet siihen. Viesti ei siis sisältänyt haukkumista tai mitään sellaista asiatonta, mutta tottakai siitä näkyi ärsyyntymiseni ja mielestäni syystä. Onhan se nyt ihme ja kumma jos ei taloyhtiö asumisessa saa esim yöaikaan puhua puhelimeen!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta ei ole normaalia asumista ainakaan se, että kerrostalossa edes päiväaikaan soitetaan musiikkia niin että se kuuluu muihin asuntoihin ja rappukäytävään niin että sanatkin erottaa.
Samaa mieltä. Kun naapurin tyttökin tajuais tämän...
Ootko jonkinlaista kiusaamista harrastanut, niin kun noin mielenosoitus mielessä?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa muut äänet kuin musiikki. Se jotenkin kantautuu rakenteita pitkin.
Korvatulpat ei auta mitään.
Olen itse myös kuullut sen että miltä kuulostaa kun naapuri kuuntelee musiikkia tai tv:tä ilman kuulokkeita ja se tulee seinän läpi epäselvänä muminana, mutta olen silti osannut suhtautua siihen silleen että tämä on normaalia kerros ja rivitalo elämää kunhan ei huudata ja osaan tuosta muminasta huolimatta keskittyä tekemään omia juttuja.
Siis olen asunut yhdessä rivitalossa ja kolmessa kerrostalossa, mutta yhdessäkään näistä ei ole kuulunut seinien läpi kuin pari satunnaista koiran haukahtamista, isojen huonekalujen siirtelyt ja jos jotain isompaa on tippunut lattialle. Musiikkia kuului kerran kun naapurissa oli juhlat, eli sitä soitettiin normaalia kovempaa, mutta sekin oli aika vaimeaa vaikka kyseessä oli seinänaapuri. Puhettakin on kuulunut vain kerran, sekin oli kovaäänisempi perheriita. Missä pahvitaloissa te oikein asutte?
Minulta löytyy yläkerrasta aloittajan kaltainen naapuri. Kaikki puhelut kuuluu samalla volyymilla kuin olisi viereisessä huoneessa, tasan tarkkaan tiedän mikä on milloinkin keskustelunaiheena. Ja ne puhelut ei ole lyhyitä! Pahimmillaan pari tuntia putkeen, pari kolme kertaa päivässä samalla kantapääkävelyä harrastaen!
Kyseiselle tontulle on asiasta useampaan kertaan sanottu ja hänen kommenttinsa asiaan oli "sinulla on vaan tarkka kuulo"! Kummasti esim. hänen vieraidensa puheäänet ei koskaan kuulu, ainoastaan ko. herran.
Nimimerkillä: kämppä myynnissä ja seuraava asunto ylimmästä kerroksesta talosta jossa kunnon äänieristeet
Olen asunut samassa rivitalossa jo pitkään, eikä täällä mitään kuulu. Äänten perusteella naapurissa ei asu ketään, sillä koskaan ei kuulu pesukoneen ääntä, ei puhetta, ei tv:tä, ei mitään. Kuitenkin siinä asuu lapsiperhe, jonka lapset on ihan vilkkaita liikkeissään. Joskus meillä on katseltu jotain matsia tai kisaa tai jotain yömyöhään tai yöaikaankin, ja olen vasta jälkeenpäin tajunnut, että voi hirveä, meillähän oli perheen kesken ihan hirveä mekkala ja olen pahoitellut sitä naapurille, joka on todennut, että ei meiltä mitään kuulunut. Mutta tämä onkin vanha talo, joten ehkä tämä on vankemmin rakennettu.
Pöljä naapuri sulla. Pyykkikoneen ääni kuuluu ihan normaaleihin ääniin ja kyllä yöllä saa puhua, jos ei huuda. Kävelystäkin ihan turha nipottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sonja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää voida normaalia elämää viettää, mutta toisaalta ymmärrän naapuriasi, kotona pitäisi voida olla myös rauhassa ilman jatkuvia omaan elintilaa tunkevia ääniä. Ongelmahan tosiaan on rakentamisen laatu Suomessa. Sen sijaan, että asukkaat syyttelevät toisiaan, pitäisi ihmisten yhdessä vaatia parempaa rakentamista ja kunnollisia äänieristeitä rakennuksiin. Itsekin hiljattain uudehkon asunnon ostaneena olen todella pettynyt heikkoihin äänieristeisiin.
Tuosta olen kanssasi samaa mieltä, että rakentamisen laatu pitäisi olla kerrostaloissa ja rivitaloissa sellaista että naapuriin korkeastaan kuuluu vaimeasti äänet! mutta muuta ymmärrystä naapurini ei ansaitse, koska näitä asioita ei ratkota KIUSAAMALLA, vaan ymmärretään ja hyväksytään se asia että huono rakentamisen laatu _ei_ ole meidän asukkaiden vika ja täällä on siitä huolimatta _jokaisen_ pystyttävä elämään normaalia elämää, koska ei se ole mitään normaalia elämää että pitää hiljaa varpaillaan hiipiä koko ajan kotonaan ja varoa että tuottaako jotain ääniä... joku psykologi voisi vastata tähän että sellainen tuottaa h e l vetisti stressiä! Kukaan normaali ihminen ei ala kiusaamaan toista tai jätä lappuun vastaamatta, jos ei oikeasti ollut tarkoitus pahoittaa mieltä, silloin pahoittelisi asiaa ja sanoisi että sori menetimme ajantajun ja emme yhtään huomanneet että kello oli jo noin paljon kun aloimme poraamaan, ei toistu... kerta riitaa haluaa, niin riidan tuollaisella käytöksellä saa aikaiseksi ja naapurin käytöksen takia lopetin heidän tervehtimisen, jos haluavat mielummin elää tälläisessä ilmapiirissä niin mikäs siinä! itse olisin mielummin elänyt sovussa, enkä helposti valita äänistä, enkä todellakaan ala kiusaamaan ketään vaan lähestyisin naapuria lapulla tai keskustellen tai otan isännöitsijään yhteyttä jos joku todella häiritsee! mä en rupea lapsellisesti antamaan takaisin paukuttamalla kanttilan kansia tai vastaavaa.........
Sinulla on selkeästi paha mieli.
Todellakin on. Koska mieluiten olisin pyörittämättä päässäni tälläistä sairasta p a s kaa ja eläisin sovussa ihmisten kanssa. Mutta kyllä se ahdistuneeksi vetää jos ei saa edes päiväsaikaan pestä pyykkiä rauhassa.
Hirvittävä kohtalo.
Aloittaja on kirjoittanut tänne monta kertaa ennenkin "kiusaavista" naapureistaan, ja kertoi silloin, että kun hän katsoo Emmerdalea, naapuri laulaa sen tunnusmusiikkia mukana seinän takana. Eli ne aloittajan "normaalit" elämisen äänet kuuluvat naapuriin todella hyvin. Aiemmissa ketjuissa ehdoteltiin aloittajalle myös kuulokkeita, mutta siihenkin oli jokin syy, miksi niitä ei voinut käyttää. Kävi myös ilmi, että aloittajan äänet häiritsevät useampaa eri naapuria, ja aloittaja itse valitti kovasti mm. yhden naapurinsa aivastelusta. Sekin oli kuulemma kiusaamista.
Pesukoneen linko kuuluu runkoäänenä. Ja akustinen piano. Myös alakerran naapuri harjoittelee kovaäänisellä puhallinsoittimella. Askeläänet kuulemma kantaa, mutta asumme ylimmässä. Kuulen kyllä jos joku ropistelee vintillä.
En ole koskaan näistä äänistä hermostunut. Tunnen kaikki naapurit ja ne ovat enimmäkseen kivoja tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tässä tarinassa ongelma löytyy sieltä omien seinien sisältä.
Älä länkytä öisin puhelimessa jollain whatsapp-ääniviesteillä. Totta kai se ärsyttää kun ensin kilahtaa ja sitten kaiuttimella kuunnellaan niitä viestejä. Mene ulos soittamaan oikea puhelu jos on pakko yöaikaankin soitella. Normaalit ihmiset eivät puhu yöllä puhelimeen jos elämänhallinta on kunnossa.
Mitään en ole länkyttänyt, vaan normaalisti puhunut! Ymmärrätkö länkyttämisen ja normaalin puheen eron? ja harvemmin tosiaan yöaikaan puhun puhelimeen tai laitan whatsapp ääniviestejä tai mitään muutakaan, kerta olen yleensä viimeistään klo 23 nukkumassa. Puolen vuoden aikana AINOASTAAN 2 kertaa olen whatsapp ääniviestejä yöaikaan lähettänyt ja jos naapuri ei kestä edes päivisin pesukoneen ääntä niin miten kehtaat tulla väittämään että vika on mun korvien välissä... ei muuten ole, eikä minulla yksin asuvalla henkilöllä pesukone läheskään laula jokapäivä! Mun mielestä on ihan älytöntä joutua vääntämään edes tälläsistä asioista, hankkis jotain muuta tekemistä elämäänsä kuin naapurin kiusaamisen! :)
Hiljaisuus pitää olla kyllä viimeistään klo 22. Meillä on kans huono äänieristys ja oli todella piinaavaa, kun yläkerran naapuri puhui todella äänekkäästi mikkiin, itellään oli vastamelukuulokkeet ja nimenomaan yöllä. Saatoin herätä aamuyöstä, vaikka korvatulpat oli korvissa, sellaiseen huutonauruun. Jos on pakko puhua pitkään puhelimessa hiljaisuuden jälkeen, pitää ottaa naapureitakin huomioon ja jutella hiljaa. Jos hiljaa puhuminen ei onnistu, niin voi mennä ulos puhumaan. Päivällä ei äänet häiritse, mutta kyllä viimeistään klo 22 jälkeen pitää olla hiljaista. Ei huudateta telkkaria, musiikkia, ei kailoteta puhelimeen, paiskita kansia ja ovia ja tömistellä ja riehuta. Ihmiset tekee töitä, jotta tämä yhteiskunta pyörisi ja jatkuvassa univelassa eläminen vaikuttaa todella rajusti työkykyyn ja yleiseen hyvinvointiin.
Vaikka sinä menet nukkumaan klo 23, kyllä sinun pitää ottaa muutkin ihmiset huomioon kerta asut rivitalossa ja olla mahdollisimman hiljaa klo 22 jälkeen. Ei pitäisi olla vaikeaa kenellekään normaalille ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta ei ole normaalia asumista ainakaan se, että kerrostalossa edes päiväaikaan soitetaan musiikkia niin että se kuuluu muihin asuntoihin ja rappukäytävään niin että sanatkin erottaa.
Entä jos on niin huono äänieristys että ei tarvitse kovalla edes soittaa niin silti kuuluu naapuriin?
Kuuntele kuulokkeilla tai paranna äänieristystä.
Rivi- ja kerrostalossa tulee välttää kaikkia kovaa ääntä aiheuttavia toimia. Pyykinpesu, saunominen ja imurointi hoidetaan järkevään aikaan, musiikkia ei luukuteta kovalla mihinkään aikaan vuorokaudesta ja suihkussakaan ei käydä keskellä yötä ellei ole ihan pakko. Näiden kuvittelisi olevan itsestäänselvyyksiä kaikille em. asumismuodon valinneille.
Yöllä saa vetää vessan, saa käydä suihkussa, saa laittaa ruokaa ym. Vaikka asuu kerrostalossa, niin ei se nyt sitä tarkota, että pitää kusi sukassa elää.
Mua ei haittaa muut äänet kuin musiikki. Se jotenkin kantautuu rakenteita pitkin.
Korvatulpat ei auta mitään.