Kuinka hiljaisesti kerros tai rivitalossa täytyy elää?
Minulla on naapuri joka ärsyyntyy pesukoneen äänestä, askeläänistä, puhelimeen puhumisesta jne. Sitten oirehtii! Mitään ei kestä. Mua ei kiinnosta onko hänellä ääniyliherkkyys vai mikä riesana, mutta muuttais vaikka luolaan, jos ei kykene toisten antaa elää tavallista elämää ja kokonaan olen hiljaa yleensä viimeistään klo 23 lähtien koska silloin alan nukkumaan.
Kuunteletteko esimerkiksi päiväsaikaan musiikkia tai tv:tä ilman kuulokkeita?
Tämä on ihan uusi rivitalo ja tuntuu että säästösyistä ei ole laitettu mitään äänieristystä. Esimerkiksi naapurin koira on haukku herkkä, enkä ole kertaakaan valittanut siitä, mutta itse kun kerran yöaikaan vaihdoin whatsapp ääniviestejä joissa puhuin ystävän kanssa normaalilla äänellä niin naapurin vastaus oli siihen alkaa poraamaan seinää ja sitten kun jätin heille lapun omalla nimelläni, että eikö löydy parempaa aikaa porata, niin mitään eivät vastanneet siihen. Viesti ei siis sisältänyt haukkumista tai mitään sellaista asiatonta, mutta tottakai siitä näkyi ärsyyntymiseni ja mielestäni syystä. Onhan se nyt ihme ja kumma jos ei taloyhtiö asumisessa saa esim yöaikaan puhua puhelimeen!
Kommentit (54)
Voisiko tuosta äänieristyksen puutteesta puhua isännöitsijälle?
Äänieristyslevyjä on olemassa. Jos saisitte koko rivitaloon jonkun hyvän tarjouksen niistä.
Lisäksi kannattaisi katsoa listojen sisälle, että onko siellä rakoa koko matkalla?
Olen kuullut kyllä, että rivitalojen ääniongelma johtuisi siitä, että lattiat ovat yhtä samaa pötköä. Näin kaikki äänet kantaa lattiaa myöten, ei vain seiniä.
Naapurin kanssa voisi yrittää myös puhua hänen ääniherkkyydestään, mutta sinun pitäisi myös kunnioittaa naapuriasi. Voisit opetella hiljaiseksi. Kantapäitä ei tartte räyskyttää lattiaa ym. Yleensä taloissa hiljaisuus alkaa 22.00.
Vierailija kirjoitti:
Ovien paiskominen on käsittämätöntä. Ovi menee ihan yhtä hyvin kiinni, kun sen vain painaa kiinni. Tässäkin talossa saa kuunnella noita ovien paiskojia. Koko rappukäytävä tärähtää, kun ko. henkilöt tulevat/lähtevät kotoaan.
Minäkin olen normaalisti vaan painanut oven kiinni, mutta tässä rivitalossa on ilmeisesti niin heikot rakenteet että se kuuluu naapurin puolella "paiskomisena" niin että koko kämppä tärähtää, mutta en usko että heidän puolellaan asunto tärähtää todellakaan niin paljon, koska siitä hiljaisesta painamisesta ei voi lähteä niin kova ääni... Mutta kerta ärsyyntyvät pyykkikoneen äänestä ja kaikesta, niin siellä nyt ukko ja akka vetää kirjaimellisesti paiskomalla sitä ovea kiinni mielenosoituksena mulle :D voi kun lutuista.. pitää matkia kaikki naapurin äänet!! eikö ole muuta elämää!!! selkeästi kuulee sen kun vetävät ovensa enemmän voimalla kiinni
Ja ainahan se seinän takana oleva naapuri on näissä stooreissa se pahis. Kuka tunnustautuu sellaiseksi itse? Harvempi...
Mitä tahansa ääniä saa aiheuttaa päivän aikana (meillä 7-23). Näistä ei voi valittaa, tai no voi mutta ei se mitään auta - ne äänet ovat sallittuja. Hiljaisuuden alkaessa saa valittaa ei-normaaleista asumisen äänistä esim musiikin soittamisesta häiritsevästi.
Koiran haukunnasta voi/saa valittaa myös päiväsaikaan, jos se on jatkuvaa. Jos koira haukkuu koko ajan, sillä ei ole kaikki hyvin. Tämä on meillä testattu ja asukas sai häädön, koska hänen koiransa haukkui aina ja koko ajan kun omistaja oli poissa.
Rakentamisäänet (poraus, vasarointi yms) ovat meillä sallittuja klo 8-17 välillä mutta ei pyhäpäivinä.
Musiikin soittamisesta esimerkki: naapuritaloyhtiössä nuorehko mieshenkilö tykkää soittaa musiikki todella nupit kaakossa ja basson jytkeellä. Asun itse naapuritalossa, jolla on yksi yhteinen seinä kyseisen taloyhtiön kanssa. Mieshenkilö asuu keskimmäisessä asunnossa ja siinä on kaksi asuntoa välissä ennen meidän taloa - kyllä tulee rakenteita pitkin bassot ja ikkunan kautta musiikki. Hän soittaa yleensä klo 19-22 välisen ajan. Hänen seinänaapurissa asuu perhe, jossa kaksi alle kouluikäistä lasta. Mieshenkilö toimii aivan oikein, heillä hiljaisuus alkaa klo 22.
Jokaisessa asunnossa taytyy saada elää normaalisti, mutta mahdollisimman vähän naapurustoa haittaavasti. Reontit on pyrittää tekeään päiäaikaan arkena ja bileitä voi pitää silloin tällöin. Öisin ja viikoloppuisin on syytä välttää äänekkäitä toimintoja.
Vierailija kirjoitti:
Aseta itsesi naapurin asemaan. Naapurin pitäisi olla nukkumassa klo 21, että jaksaa herätä klo 04.00. Naapurista kuuluu möly klo 23 asti. Onko kivaa?
Onko sun mielestä mölyä normaali puheääni, normaalit askeleet (ei marssiaskeleet), 30min suihkussa käynti, tv tai musiikki normaalin puheen voimakkuudella ja kumpikaan ei ole koko päivää päällä, pyykinpesu sillon tällöin?
Elän järjestyssääntöjen ja suomen lain mukaan ja ne ovat tietääkseni olemassa sen takia että erottelevat mikä on OIKEIN ja VÄÄRIN. Jotta kaikilla olisi mahdollisimman hyvä elää tätä elämää. Eihän tätä elämää voi elää niin että jos seksistä lähtee vähän ääntä niin menee kysymään naapurilta että milloin saisimme harrastaa seksiä?
Sonja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää voida normaalia elämää viettää, mutta toisaalta ymmärrän naapuriasi, kotona pitäisi voida olla myös rauhassa ilman jatkuvia omaan elintilaa tunkevia ääniä. Ongelmahan tosiaan on rakentamisen laatu Suomessa. Sen sijaan, että asukkaat syyttelevät toisiaan, pitäisi ihmisten yhdessä vaatia parempaa rakentamista ja kunnollisia äänieristeitä rakennuksiin. Itsekin hiljattain uudehkon asunnon ostaneena olen todella pettynyt heikkoihin äänieristeisiin.
Tuosta olen kanssasi samaa mieltä, että rakentamisen laatu pitäisi olla kerrostaloissa ja rivitaloissa sellaista että naapuriin korkeastaan kuuluu vaimeasti äänet! mutta muuta ymmärrystä naapurini ei ansaitse, koska näitä asioita ei ratkota KIUSAAMALLA, vaan ymmärretään ja hyväksytään se asia että huono rakentamisen laatu _ei_ ole meidän asukkaiden vika ja täällä on siitä huolimatta _jokaisen_ pystyttävä elämään normaalia elämää, koska ei se ole mitään normaalia elämää että pitää hiljaa varpaillaan hiipiä koko ajan kotonaan ja varoa että tuottaako jotain ääniä... joku psykologi voisi vastata tähän että sellainen tuottaa h e l vetisti stressiä! Kukaan normaali ihminen ei ala kiusaamaan toista tai jätä lappuun vastaamatta, jos ei oikeasti ollut tarkoitus pahoittaa mieltä, silloin pahoittelisi asiaa ja sanoisi että sori menetimme ajantajun ja emme yhtään huomanneet että kello oli jo noin paljon kun aloimme poraamaan, ei toistu... kerta riitaa haluaa, niin riidan tuollaisella käytöksellä saa aikaiseksi ja naapurin käytöksen takia lopetin heidän tervehtimisen, jos haluavat mielummin elää tälläisessä ilmapiirissä niin mikäs siinä! itse olisin mielummin elänyt sovussa, enkä helposti valita äänistä, enkä todellakaan ala kiusaamaan ketään vaan lähestyisin naapuria lapulla tai keskustellen tai otan isännöitsijään yhteyttä jos joku todella häiritsee! mä en rupea lapsellisesti antamaan takaisin paukuttamalla kanttilan kansia tai vastaavaa.........
Sinulla on selkeästi paha mieli.
Todellakin on. Koska mieluiten olisin pyörittämättä päässäni tälläistä sairasta p a s kaa ja eläisin sovussa ihmisten kanssa. Mutta kyllä se ahdistuneeksi vetää jos ei saa edes päiväsaikaan pestä pyykkiä rauhassa.
"Eihän tätä elämää voi elää niin että jos seksistä lähtee vähän ääntä niin menee kysymään naapurilta että milloin saisimme harrastaa seksiä?"
Miksei? Todella huomaavainen naapuri tekee senkin... (No, vitsi vitsi...)
No, jos se naapuri lupaa harrastaa seksiä vaikkapa klo 19, niin onko sitä fiilistä juuri silloin päällänsä. Muna- tai herätyskello hälyttää, että nyt voitaisiin "tehdä sitä" naapurin sallimana... Ei tulisi mitään! Kuolleena syntynyt ajatus!
Ja kuuntelisi se naapuri siellä seinän takana silloinkin. Silloin vasta kuuntelisikin!
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuosta äänieristyksen puutteesta puhua isännöitsijälle?
Äänieristyslevyjä on olemassa. Jos saisitte koko rivitaloon jonkun hyvän tarjouksen niistä.
Lisäksi kannattaisi katsoa listojen sisälle, että onko siellä rakoa koko matkalla?Olen kuullut kyllä, että rivitalojen ääniongelma johtuisi siitä, että lattiat ovat yhtä samaa pötköä. Näin kaikki äänet kantaa lattiaa myöten, ei vain seiniä.
Naapurin kanssa voisi yrittää myös puhua hänen ääniherkkyydestään, mutta sinun pitäisi myös kunnioittaa naapuriasi. Voisit opetella hiljaiseksi. Kantapäitä ei tartte räyskyttää lattiaa ym. Yleensä taloissa hiljaisuus alkaa 22.00.
Minkä takia kunnioittaisin ihmistä joka kiusaa minua?
Minkä takia pitäisi opetella elämään hiljaa kun normaalin elämän tulisi riittää?
Jos naapuri olisi lähestynyt minua esimerkiksi ystävällisellä lapulla jossa sanoo että voisitko puhua mielummin päiväsaikaan puhelimeen, koska minulla on aikainen herätys aamulla. Niin asia fine, olen valmis ottamaan naapuria huomioon sen verran ja ymmärrän äänieristyksen laadun ja pyrin toimimaan ystävällisessä yhteistyössä naapurin kanssa.
Mutta sen sijaan seinän takana alkaa noituminen, kiroilu, seinään poraaminen ja ei edes vastata mitään siihen lappuun jossa kysyin että eikö löydy parempaa aikaa porata, eikä lappu sisältänyt haukkumista ja laitoin myös siihen koko nimen jotta tietää kenelle vastata
Niin jos näin toimii, niin minä en kunnioita ja kertoo paljon myös heidän luonteestaan, ovat ilmeisesti ikäviä ihmisiä.
Minulla taas on tapana hakata lämpöpatteria puukalikalla. Joskus musan tahtiin, joskus ilman.
Toki vain 7-23 välisenä aikana, ilman muuta kunnioitan taloyhtiön sääntöjä.
Normaaleja elämisen ääniä, minun elämiseni nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurista kuuluvat kiihkeät rakastelun äänet ne vasta ärsyttävätkin naapuria.
Eikö voi elää niin että keskittyis omaan elämäänsä ja jättäis ne naapurin rakastelun äänet omaan arvoonsa kun tietää ettei ne kuitenkaan ikuisuutta kestä..?
Kokemuksesta voin kertoa että vaikka ne ei ikuisuutta kestäkään, niin kyllä alkaa häiritä jos on jatkuvaa.
Et ehkä itsekään ymmärrä asiaa jos et ole sitä kokenut, mutta pidemmän päälle alkaa ärsyttää jos joudut tahtomatta olla osa naapurin seksielämää kun joudut sitä kuuntelemaan vuodesta toiseen.
Tässäkin kyse ei ollut kovin äänekkäästä toiminnasta vaan asunnon huonosta äänieristyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainahan se seinän takana oleva naapuri on näissä stooreissa se pahis. Kuka tunnustautuu sellaiseksi itse? Harvempi...
Mä voisin tunnustautua jos 22-7 pesisin pyykkiä, kuuntelisin musiikkia tai katsoisin tv:tä äänet päällä, lihanuijalla tekisin pihvejä, pitäisin joka viikonloppu bileitä, tamppaisin mattoja, imuroisin. Mutta kun mitään näistä en tee...
Vierailija kirjoitti:
Mitä tahansa ääniä saa aiheuttaa päivän aikana (meillä 7-23). Näistä ei voi valittaa, tai no voi mutta ei se mitään auta - ne äänet ovat sallittuja. Hiljaisuuden alkaessa saa valittaa ei-normaaleista asumisen äänistä esim musiikin soittamisesta häiritsevästi.
Koiran haukunnasta voi/saa valittaa myös päiväsaikaan, jos se on jatkuvaa. Jos koira haukkuu koko ajan, sillä ei ole kaikki hyvin. Tämä on meillä testattu ja asukas sai häädön, koska hänen koiransa haukkui aina ja koko ajan kun omistaja oli poissa.
Rakentamisäänet (poraus, vasarointi yms) ovat meillä sallittuja klo 8-17 välillä mutta ei pyhäpäivinä.
Musiikin soittamisesta esimerkki: naapuritaloyhtiössä nuorehko mieshenkilö tykkää soittaa musiikki todella nupit kaakossa ja basson jytkeellä. Asun itse naapuritalossa, jolla on yksi yhteinen seinä kyseisen taloyhtiön kanssa. Mieshenkilö asuu keskimmäisessä asunnossa ja siinä on kaksi asuntoa välissä ennen meidän taloa - kyllä tulee rakenteita pitkin bassot ja ikkunan kautta musiikki. Hän soittaa yleensä klo 19-22 välisen ajan. Hänen seinänaapurissa asuu perhe, jossa kaksi alle kouluikäistä lasta. Mieshenkilö toimii aivan oikein, heillä hiljaisuus alkaa klo 22.
Haluan vielä korostaa että minulla ei ole kotiteatteria ja en kuuntele musiikkia basson, subbareiden kanssa, ainoastaan läppäriltä.. silti tämä on naapurille liikaa huonon äänieristyksen takia. En tajua!? koska varmasti tietää myös järjestyssäännöt ja että toimin oikein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurista kuuluvat kiihkeät rakastelun äänet ne vasta ärsyttävätkin naapuria.
Eikö voi elää niin että keskittyis omaan elämäänsä ja jättäis ne naapurin rakastelun äänet omaan arvoonsa kun tietää ettei ne kuitenkaan ikuisuutta kestä..?
Kokemuksesta voin kertoa että vaikka ne ei ikuisuutta kestäkään, niin kyllä alkaa häiritä jos on jatkuvaa.
Et ehkä itsekään ymmärrä asiaa jos et ole sitä kokenut, mutta pidemmän päälle alkaa ärsyttää jos joudut tahtomatta olla osa naapurin seksielämää kun joudut sitä kuuntelemaan vuodesta toiseen.
Tässäkin kyse ei ollut kovin äänekkäästä toiminnasta vaan asunnon huonosta äänieristyksestä.
Ei sulla ole syytä ärsyyntyä. Sä laitat oman nuppisi kuntoon.
Olen elänyt useammassa kerrostalossa ja jokaisessa on ollut huono äänieristys, minä en helposti ärsyynny äänistä. Koska ymmärrän mikä on normaalia elämää, ymmärrän mikä on järjestyssääntöjen ja suomen lain mukaan oikein
Ota isännöitsijään yhteyttä naapurisi käytöksestä. Jos kaikki toimintasi tapahtuu normaaliin päiväaikaan ja et tuota järjetöntä ääntä, olisi kohtuullista isännöitsijään ottaa yhteyttä. Hän tosin käskee sinua puhumaan naapurillesi.
Jos ei avaa ovea, taitaa heippalappujen kirjoittelu olla ainoa vaihtoehto. Mutta pysy asiallisena!
Jotta sinun hermo lepääntyy ja et saa naapurisi takia sydäriä vihasta, hanki korvatulpat ja käytä niitä aina kun naapurisi alkaa mesomaan seinään tai muuta sinun pesukoneesta.
Älä riehaannu itse asiasta. Helpottaa kummasti elämää kun hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Ota isännöitsijään yhteyttä naapurisi käytöksestä. Jos kaikki toimintasi tapahtuu normaaliin päiväaikaan ja et tuota järjetöntä ääntä, olisi kohtuullista isännöitsijään ottaa yhteyttä. Hän tosin käskee sinua puhumaan naapurillesi.
Jos ei avaa ovea, taitaa heippalappujen kirjoittelu olla ainoa vaihtoehto. Mutta pysy asiallisena!Jotta sinun hermo lepääntyy ja et saa naapurisi takia sydäriä vihasta, hanki korvatulpat ja käytä niitä aina kun naapurisi alkaa mesomaan seinään tai muuta sinun pesukoneesta.
Älä riehaannu itse asiasta. Helpottaa kummasti elämää kun hengittää.
Kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää voida normaalia elämää viettää, mutta toisaalta ymmärrän naapuriasi, kotona pitäisi voida olla myös rauhassa ilman jatkuvia omaan elintilaa tunkevia ääniä. Ongelmahan tosiaan on rakentamisen laatu Suomessa. Sen sijaan, että asukkaat syyttelevät toisiaan, pitäisi ihmisten yhdessä vaatia parempaa rakentamista ja kunnollisia äänieristeitä rakennuksiin. Itsekin hiljattain uudehkon asunnon ostaneena olen todella pettynyt heikkoihin äänieristeisiin.
Suurin osa taitaa olla niin uteliaita naapureina että eivät halua parempaa äänieristystä. Joutuu pian itse kysymään naapurin kuulumisia kun ei kuule seinien läpi eikä saa hyviä jutunaiheita muiden samanlaisten elämäänsä kyllästyneiden kanssa. Minullakin seinänaapurina eläkeläiseukko joka istuu varmaan korva seinässä kiinni että kuulee mitä puhun puhelimessa. Joku soitti sille kesällä, oli pihalla kännykkä kädessä ja kaiuttimessa. Kuulin selvästi kun soittaja yritti kysyä jotain neuvoa johonkin asiaan mutta eukko pajatti henkeä vetämättä jonkun avioerosta :D
Vierailija kirjoitti:
Musta ei ole normaalia asumista ainakaan se, että kerrostalossa edes päiväaikaan soitetaan musiikkia niin että se kuuluu muihin asuntoihin ja rappukäytävään niin että sanatkin erottaa.
Samaa mieltä. Kun naapurin tyttökin tajuais tämän...
Sinulla on selkeästi paha mieli.