Kuinka hiljaisesti kerros tai rivitalossa täytyy elää?
Minulla on naapuri joka ärsyyntyy pesukoneen äänestä, askeläänistä, puhelimeen puhumisesta jne. Sitten oirehtii! Mitään ei kestä. Mua ei kiinnosta onko hänellä ääniyliherkkyys vai mikä riesana, mutta muuttais vaikka luolaan, jos ei kykene toisten antaa elää tavallista elämää ja kokonaan olen hiljaa yleensä viimeistään klo 23 lähtien koska silloin alan nukkumaan.
Kuunteletteko esimerkiksi päiväsaikaan musiikkia tai tv:tä ilman kuulokkeita?
Tämä on ihan uusi rivitalo ja tuntuu että säästösyistä ei ole laitettu mitään äänieristystä. Esimerkiksi naapurin koira on haukku herkkä, enkä ole kertaakaan valittanut siitä, mutta itse kun kerran yöaikaan vaihdoin whatsapp ääniviestejä joissa puhuin ystävän kanssa normaalilla äänellä niin naapurin vastaus oli siihen alkaa poraamaan seinää ja sitten kun jätin heille lapun omalla nimelläni, että eikö löydy parempaa aikaa porata, niin mitään eivät vastanneet siihen. Viesti ei siis sisältänyt haukkumista tai mitään sellaista asiatonta, mutta tottakai siitä näkyi ärsyyntymiseni ja mielestäni syystä. Onhan se nyt ihme ja kumma jos ei taloyhtiö asumisessa saa esim yöaikaan puhua puhelimeen!
Kommentit (54)
Musta ei ole normaalia asumista ainakaan se, että kerrostalossa edes päiväaikaan soitetaan musiikkia niin että se kuuluu muihin asuntoihin ja rappukäytävään niin että sanatkin erottaa.
Naapurista kuuluvat kiihkeät rakastelun äänet ne vasta ärsyttävätkin naapuria.
Veikkaan, että tässä tarinassa ongelma löytyy sieltä omien seinien sisältä.
Älä länkytä öisin puhelimessa jollain whatsapp-ääniviesteillä. Totta kai se ärsyttää kun ensin kilahtaa ja sitten kaiuttimella kuunnellaan niitä viestejä. Mene ulos soittamaan oikea puhelu jos on pakko yöaikaankin soitella. Normaalit ihmiset eivät puhu yöllä puhelimeen jos elämänhallinta on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit elämän äänet ovat sallittuja. Siitä se niiden tulkinta, juridiikka, sitten alkaakin.
Ei kai kukaan voi väittää että whatsapp ääniviestien lähettäminen on epänormaalia? :D
Vierailija kirjoitti:
Musta ei ole normaalia asumista ainakaan se, että kerrostalossa edes päiväaikaan soitetaan musiikkia niin että se kuuluu muihin asuntoihin ja rappukäytävään niin että sanatkin erottaa.
Entä jos on niin huono äänieristys että ei tarvitse kovalla edes soittaa niin silti kuuluu naapuriin?
Olen asunut rivarissa vuodesta 2003, koskaan ole naapurista kuulunut yhtään mitään, vaikka naapurini tyttären kauhukersat käy joskus mumminsa luona. Pennut tiedän hulluiksi koska olen nähnyt kaupassa aina joskus, tiiviiltä ovat, yksinhuoltajaäiti, tietäähän sen.
Mikä siinä on, että niitä wc-pöntön kansia on mäiskittävä ja ovia paiskottava vielä aamuyöllä vaikka muuten ollaan hiljaa!!!! Ja onko sitä kahvakuulaa pakko mäiskiä lattiaan aamuyöllä??
Omaa järkeäkin voisi käyttää, että kerrostalossa kaikki nämä äänet voi kantautua ylä- ja alakerroksiinkin. Ei vain viereen.
Vierailija kirjoitti:
Naapurista kuuluvat kiihkeät rakastelun äänet ne vasta ärsyttävätkin naapuria.
Eikö voi elää niin että keskittyis omaan elämäänsä ja jättäis ne naapurin rakastelun äänet omaan arvoonsa kun tietää ettei ne kuitenkaan ikuisuutta kestä..?
Kyllä pitää voida normaalia elämää viettää, mutta toisaalta ymmärrän naapuriasi, kotona pitäisi voida olla myös rauhassa ilman jatkuvia omaan elintilaa tunkevia ääniä. Ongelmahan tosiaan on rakentamisen laatu Suomessa. Sen sijaan, että asukkaat syyttelevät toisiaan, pitäisi ihmisten yhdessä vaatia parempaa rakentamista ja kunnollisia äänieristeitä rakennuksiin. Itsekin hiljattain uudehkon asunnon ostaneena olen todella pettynyt heikkoihin äänieristeisiin.
Mikä toiselle on normaalia, voi toiselle olla epänormaalia, jopa Eppu Normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tässä tarinassa ongelma löytyy sieltä omien seinien sisältä.
Älä länkytä öisin puhelimessa jollain whatsapp-ääniviesteillä. Totta kai se ärsyttää kun ensin kilahtaa ja sitten kaiuttimella kuunnellaan niitä viestejä. Mene ulos soittamaan oikea puhelu jos on pakko yöaikaankin soitella. Normaalit ihmiset eivät puhu yöllä puhelimeen jos elämänhallinta on kunnossa.
Mitään en ole länkyttänyt, vaan normaalisti puhunut! Ymmärrätkö länkyttämisen ja normaalin puheen eron? ja harvemmin tosiaan yöaikaan puhun puhelimeen tai laitan whatsapp ääniviestejä tai mitään muutakaan, kerta olen yleensä viimeistään klo 23 nukkumassa. Puolen vuoden aikana AINOASTAAN 2 kertaa olen whatsapp ääniviestejä yöaikaan lähettänyt ja jos naapuri ei kestä edes päivisin pesukoneen ääntä niin miten kehtaat tulla väittämään että vika on mun korvien välissä... ei muuten ole, eikä minulla yksin asuvalla henkilöllä pesukone läheskään laula jokapäivä! Mun mielestä on ihan älytöntä joutua vääntämään edes tälläsistä asioista, hankkis jotain muuta tekemistä elämäänsä kuin naapurin kiusaamisen! :)
Ovien paiskominen on käsittämätöntä. Ovi menee ihan yhtä hyvin kiinni, kun sen vain painaa kiinni. Tässäkin talossa saa kuunnella noita ovien paiskojia. Koko rappukäytävä tärähtää, kun ko. henkilöt tulevat/lähtevät kotoaan.
Aseta itsesi naapurin asemaan. Naapurin pitäisi olla nukkumassa klo 21, että jaksaa herätä klo 04.00. Naapurista kuuluu möly klo 23 asti. Onko kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Ovien paiskominen on käsittämätöntä. Ovi menee ihan yhtä hyvin kiinni, kun sen vain painaa kiinni. Tässäkin talossa saa kuunnella noita ovien paiskojia. Koko rappukäytävä tärähtää, kun ko. henkilöt tulevat/lähtevät kotoaan.
Se riippuu ihan ovesta. Meidänkin ovi läjähti aina hirveällä äänellä kiinni ennen kuin laitettiin siihen eristenauhaa väliin. Nyt menee hiljaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Aseta itsesi naapurin asemaan. Naapurin pitäisi olla nukkumassa klo 21, että jaksaa herätä klo 04.00. Naapurista kuuluu möly klo 23 asti. Onko kivaa?
Jos pitää herätä klo 04.00, kerrostalo ei ole sopiva asuinpaikka.
Meillä ei ainakaan kovin hiljaa. Molemmilla naapureilla tapellaan, huudetaan ja kirotaan päivisin, joskus myös öisin. Meillä koira joka haukkuu ja kovaa milloin mistäkin, mutta eipä noilla ole varaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää voida normaalia elämää viettää, mutta toisaalta ymmärrän naapuriasi, kotona pitäisi voida olla myös rauhassa ilman jatkuvia omaan elintilaa tunkevia ääniä. Ongelmahan tosiaan on rakentamisen laatu Suomessa. Sen sijaan, että asukkaat syyttelevät toisiaan, pitäisi ihmisten yhdessä vaatia parempaa rakentamista ja kunnollisia äänieristeitä rakennuksiin. Itsekin hiljattain uudehkon asunnon ostaneena olen todella pettynyt heikkoihin äänieristeisiin.
Tuosta olen kanssasi samaa mieltä, että rakentamisen laatu pitäisi olla kerrostaloissa ja rivitaloissa sellaista että naapuriin korkeastaan kuuluu vaimeasti äänet! mutta muuta ymmärrystä naapurini ei ansaitse, koska näitä asioita ei ratkota KIUSAAMALLA, vaan ymmärretään ja hyväksytään se asia että huono rakentamisen laatu _ei_ ole meidän asukkaiden vika ja täällä on siitä huolimatta _jokaisen_ pystyttävä elämään normaalia elämää, koska ei se ole mitään normaalia elämää että pitää hiljaa varpaillaan hiipiä koko ajan kotonaan ja varoa että tuottaako jotain ääniä... joku psykologi voisi vastata tähän että sellainen tuottaa h e l vetisti stressiä! Kukaan normaali ihminen ei ala kiusaamaan toista tai jätä lappuun vastaamatta, jos ei oikeasti ollut tarkoitus pahoittaa mieltä, silloin pahoittelisi asiaa ja sanoisi että sori menetimme ajantajun ja emme yhtään huomanneet että kello oli jo noin paljon kun aloimme poraamaan, ei toistu... kerta riitaa haluaa, niin riidan tuollaisella käytöksellä saa aikaiseksi ja naapurin käytöksen takia lopetin heidän tervehtimisen, jos haluavat mielummin elää tälläisessä ilmapiirissä niin mikäs siinä! itse olisin mielummin elänyt sovussa, enkä helposti valita äänistä, enkä todellakaan ala kiusaamaan ketään vaan lähestyisin naapuria lapulla tai keskustellen tai otan isännöitsijään yhteyttä jos joku todella häiritsee! mä en rupea lapsellisesti antamaan takaisin paukuttamalla kanttilan kansia tai vastaavaa.........
Vierailija kirjoitti:
Mikä toiselle on normaalia, voi toiselle olla epänormaalia, jopa Eppu Normaalia.
Miten saat tehtyä epänormaalia
- Puhelimeen puhumisesta
- Whatsapp ääniviesteistä
- Pyykkien pesusta
- Normaaleista askeläänistä rappusissa
- Tv:n ja musiikin kuuntelusta normaalin puheen voimakkuudella
?
Normaalit elämän äänet ovat sallittuja. Siitä se niiden tulkinta, juridiikka, sitten alkaakin.