Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko mammografia?

Vierailija
13.01.2022 |

En uskalla mennä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan satu. Itse olen ollut mammografialöydöksen vuoksi 45 minuuttia tissi puristettuna, kun tehtiin biopsia. Ei sattunut silloinkaan paitsi lonkkaan, kun pitkän ajan piti olla kyljellään.

Vierailija
22/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan uudet laitteet eivät satu niin paljon, kuin ennen vanhaan. Mutta sattuvat silti. Sano, että sinua pelottaa kipu, hoitaja osaa rentouttaa ja rauhoittaa sinut ja kohta se on jo ohi. Minusta ultra sattuu paljon enemmin.

Älä nyt puhu sontaa. Ultraäänitutkimus ei tunnu yhtään miltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän puristaminen satu. Sitten sattuu ja kovasti, kun otetaan neulanäyte tai laitetaan epiduraali selkäytimeen ym. Mieti sitä!

Vierailija
24/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sattunut, kaksi kertaa olen ollut, eikä sattunut kummallakaan kerralla. Olen pienirintainen ja olin valmistautunut pahimpaan (koska olin kuullut kauhutarinat) ja hämmästyin kuinka toimenpide oli kivuton. Ehkä rippuu näytteen ottajasta, jos hotkut luulee, että kuvaa ei saa, jos ei pannukakuksi litistä. Molemmilla kerroilla toimenpiteen suorittanut henkilö jo etukäteen pahoitteli, jos tunnen kipua, mutta en tuntenut kipua. Ehkä liiskasivat tarpeeksi mutta ei ääriasentoon. 

Vierailija
25/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sattumista profylaktisesti ehkäistä ottamalla pari tuntia ennen kuvausta särkytabletin. Näinhän esim. hammaslääkärille mennessä on ohjeistettu, että jos ottaa ennen vastaanotolle tuloa särkytabletin tai kaks, niin ei se hammaskiven poisto sitten niin hirveesti vihlo.... Ibuxinia tai vastaavaa tais tuo hml kehottaa ottamaan.

Vierailija
26/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleminen rintasyöpään sattuu paljon enemmän ja kestää pitempään kuin 10 s.

Vierailija
27/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sattumista profylaktisesti ehkäistä ottamalla pari tuntia ennen kuvausta särkytabletin. Näinhän esim. hammaslääkärille mennessä on ohjeistettu, että jos ottaa ennen vastaanotolle tuloa särkytabletin tai kaks, niin ei se hammaskiven poisto sitten niin hirveesti vihlo.... Ibuxinia tai vastaavaa tais tuo hml kehottaa ottamaan.

Piti juuri tulla tänne kirjoittamaan, että itse otan aina särkylääkkeen ennen mammografiaa. Kyllä se vaan sattuu, vaikkakin se onkin vain muutamia sekunteja. Toki sen kestää ilmankin mutta kyllä se helpottaa. Enkä ole mitenkään kovin kipuherkkä.

Vierailija
28/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui ihan hitosti. Isot tissit lytättiin sinne levyjen jälkeen. Muutenkin kohtelu ihan perseestä; Aina "olen mä nähnyt rintoja ennenkin", kun pyydän saada vähän peitettä. Minäminä... no MINÄ en ole tottunut ryntäitäni esittelemään tilassa, johon voi pyörähtää kuka tahansa.

Vierailija
29/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pahin puristus kestää muutaman sekunnin ja "kipu" lakkaa heti, kun kuvaus on ohi.

Vierailija
30/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on OT, mutta joskus mammografiassa on tullut seuraava skenaario mieleen. Hoitaja puristaa rinnan siihen puristimeen ja menee kauemmas ottamaan kuvaa. Sillä hetkellä hän saa sairauskohtauksen ja lyyhistyy maahan, tai sitten tapahtuu jotain muuta yllättävää. 

Onko puristimessa jokin ns. aikakatkaisu vai saisiko tästä (kauhu)novellin aiheen?

Vierailija
31/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattui ihan hitosti. Isot tissit lytättiin sinne levyjen jälkeen. Muutenkin kohtelu ihan perseestä; Aina "olen mä nähnyt rintoja ennenkin", kun pyydän saada vähän peitettä. Minäminä... no MINÄ en ole tottunut ryntäitäni esittelemään tilassa, johon voi pyörähtää kuka tahansa.

Kuka sinne nyt pyörähtäisi? Kesken kuvauksen?

Mammografiaan ei ole pakko mennä, jos siltä tuntuu. Suurin osa kutsutuista menee.

Vierailija
32/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä , sillä koepalan ottaminen paksuneulalla sattuu paljon enemmän. Jos näitä kahta vertaa, niin mammografia on kuin hampaiden harjaus verrattuna hampaan poistoon ilman puudutusta.

Mulla otettiin koepala paksuneulalla eikä todellakaan sattunut yhtään, ensin puudutettiin niin en tuntenut kerrassaan mitään. Ja se mammografia on hetken epämukavuus. Sen kestää kyllä.

Vierailija
33/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen huomasi kun rinta puristettiin siihen laitteeseen, mutta ei se sillä tavalla sattunut. Henkinen kipu oli transsukupuolisella suurempi kun täytyi omat isot lollot näyttää toiselle ihmiselle. Eli sinne vain rohkeasti.

Nyt olen tissifree.

Vierailija
34/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen huomasi kun rinta puristettiin siihen laitteeseen, mutta ei se sillä tavalla sattunut. Henkinen kipu oli transsukupuolisella suurempi kun täytyi omat isot lollot näyttää toiselle ihmiselle. Eli sinne vain rohkeasti.

Nyt olen tissifree.

Mutta, mutta, miten on mahdollista että kainostelette terveydenhuollon ammattilaisen edessä. Hänhän ei ole moksiskaan tuli eteen sitten mitä tahansa. No juu, se on oletus, mutta ihmisiähän nekin vaan on.... ne terveydenhuollon ammattilaiset! Samaa paskaa kuin kaikki muutkin vaikka toista väittävätkin.

Vierailija
35/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot lötkö rinnat ja kyllähän se sattui kun piti tissiä vetää eri suuntiin että sai kunnon kuvat kainalosta ja muualta.

Ei se mikään mukava kokemus ole, mutta pakko sinne on aina mennä.

Ennemmin kumminkin mammografia kuin gyne.

Vierailija
36/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen tissifree.

Mutta, mutta, miten on mahdollista että kainostelette terveydenhuollon ammattilaisen edessä. Hänhän ei ole moksiskaan tuli eteen sitten mitä tahansa. No juu, se on oletus, mutta ihmisiähän nekin vaan on.... ne terveydenhuollon ammattilaiset! Samaa paskaa kuin kaikki muutkin vaikka toista väittävätkin.

Se oli se transsukupuolisen kokemus. Hirveä häpeä kun oli naisen rinnat itsessä kiinni. Hyviä kokemuksia on aina ollut terveydenhuollon puolelta. Ei tuolle tissihäpeälle kukaan voinut mitään. Leikkaus auttoi.

Eli mammografiaan mars, nopeasti se on ohi.

Vierailija
37/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ei satu. Venyttää nahkaa vähän epämiellyttävästi. Tosi lyhytkestoinen tutkimus, n 5 min ohi. Sisältää pukemisenkin.

Vierailija
38/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on OT, mutta joskus mammografiassa on tullut seuraava skenaario mieleen. Hoitaja puristaa rinnan siihen puristimeen ja menee kauemmas ottamaan kuvaa. Sillä hetkellä hän saa sairauskohtauksen ja lyyhistyy maahan, tai sitten tapahtuu jotain muuta yllättävää. 

Onko puristimessa jokin ns. aikakatkaisu vai saisiko tästä (kauhu)novellin aiheen?

Uskon että sen saa käsin ylös.

Vierailija
39/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana tunti ennen kuvausta.

Vierailija
40/50 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten luulet, että rinnoistasi saa kuvan jos sinulla on jotain ”peitettä”? Ja vaikka olisi vain sen ei-kuvattavan rinnan päällä, niin peite tulee kuvan eteen. Ei siinä voi mitään peitteitä käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä