Mikä ihme ja kumma niitä nuoria masentaa??
Voisiko joku tämän minulle kertoa? Nuorilla on tänä päivänä kaikki vapaus, ei juuri mitään velvollisuuksia tai vastuita, ei tarvitse kilpailla mistään, on viihdykkeitä, rahaa ja kulttuuria käytössä enemmän kuin koskaan. Miksi nuoret eivät kestä normaalia elämää ja mikä tämän aiheuttaa??
Tuolla vaan puhutaan mielenterveysongelmista mutta ei oikein puhutella juurisyitä että mistä se johtuu. Olen ymmälläni.
Kommentit (183)
Mä olin masentunut nuori v. 2008, enkä parantunut siitä koskaan. Ei sitä osaa selittää. Erilaisten sattumien ja tapahtumien summa, aivokemiat.. en tiedä, kumpa tietäisinkin ja paranisin. Kaikki on ollut sumussa 2008 lähtien.
N28
Lapsia marinoitu ties missä uusperhekuvioissa eikä mitään juuria! Kai sekin jossain näkyy!
Kyllähän työelämä vaatii paljon enemmän kuin ennen - monilla on vaikeuksia edes saada jalkaa ovenrakoon, kun kilpailu on niin kovaa.
Vanhemmat maalailee pelkoja milloin mistäkin. Ilmastoahdistuskin on vain vanhempiensa luomaa ahdistusta. Ahdistuuhan nuori siitä kun vanhemmat kokoajan jankkaavat kuinka kaikki tulee kuolemaan kun happi loppuu ja muuta paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työelämä vaatii paljon enemmän kuin ennen - monilla on vaikeuksia edes saada jalkaa ovenrakoon, kun kilpailu on niin kovaa.
Mutta monilla aloilla on niin paljon töitä että pitää muka ulkomailta asti hakea porukkaa kun tällä ei riitä. Tuolla on vaikka kuinka paljon hyviä töitä niin nuorille miehille kuin naisillekin. Onko sitten niin, että töitä ei haluta tehdä vaan halutaan jotain sellaista mikä ei ole realistista?
Some masentaa monia nuoria. Sinne postataan vain kaikki positiivinen elämästä ja sitten kaikki kuvittelee, että kylläpä tolla Terttu-Tuulikilla menee hienosti, vertaillaan omaan elämään ja masennutaan. Ei ymmärretä sitä että some on monen kohdalla pelkkää feikkiä ja kaikki negatiiviset asiat jää postaamatta.
Työelämässä vaaditaan kaiken maailman koulutuksia vaikka työn oppisi työtä tekemällä. Samaan aikaan syyllistetään työttömiä työttömyydestään vaikka työpaikkoja ei ole tarpeeksi. Sen sijaan että hallitus helpottaisi työttömän palkkaamista esim pienemmillä työnantajamaksuilla ja palkkatuella nämä tarjoaa aktiivimalleja ja ansiosudonnaisen leikkauksia "työllisyystoimina". Yhtään työpaikkaa nämä eivät tuo. Boomereiden nuoruus oli helppoa kun pääsit töihin kävelemällä tehtaan portista sisään tai jatkoit vanhempiesi maatilan pitoa.
Mä sanoisin, että juuri se valtava vapaus. Kaikki hokee, että susta voi tulla ihan mitä vaan mutta teet valinnan teini-ikäisenä. Olitko itse teini-ikäisenä varma siitä mitä haluat? Mutta meillä keski-ikäisillä oli kuitenkin vielä aika rajalliset mahdollisuudet mistä valita ja toisaalta mahdollisuus myös epäonnistua. Nyt sun pitää tietää yläasteella mitä haluat isona tehdä. Lukiossa pitää tietää heti aluksi mihin haet ja kirjoittaa sen mukaan, ihan sama kiinnostaako kielet, pitkää matikkaa on luettava ja pärjättävä.
Ensikertalaisuuden painottaminen jatko-opiskeluvalinnoissa tekee sen, että ei ole mahdollisuutta kokeilla jotain ja sitten vaihtaa. Pakko pitää välivuosi ja yrittää uudelleen.
Enkä edes aloita siitä somen vaikutuksesta. Maailma näyttää että kaikilla muilla menee hienosti, näyttävät hyvältä ja ovat itsevarmoja. Joka tuutista tulee ohjeita, älä syö sitä tai saat syövän, liiku näin tai noin, nuku tarpeeksi… varsinkin tunnolliset nuoret suorittavat elämää, esim. syömishäiriöt ovat lisääntyneet juuri siitä syystä.
Nuorten paineet ovat ihan eri tasolla kun oli vielä 20-vuotta sitten saati siitä kauemmas. Joo, eikä tarvitse vetää sota-aikoja tähän. Mä jopa uskon, että meidän nuoret lähtisi puolustamaan tätä maata paljon paremmin kuin 50-vuotiaat.
Että kyllä haluaisin nähdä miten ap selviäisi teini-ikäisenä tämän päivän nuoren elämästä.
<
Oletko ap tyhmä vai esitätkö vaan?
Missä todellisuudessa oikein elät?
Nykyajan nuorilla ne paineet vasta onkin.
"Nuorilla on tänä päivänä kaikki vapaus"
Kaksi vuotta melkein jatkuvaa kotiarestia. Et huomannut vai?
Vierailija kirjoitti:
<
Oletko ap tyhmä vai esitätkö vaan?
Toinen asia mikä mietityttää helvetisti, on se että meillä on miljoonittain kaiken maailman psykologeja ja sosiologeja, mutta mitä niillä on ollut annettavaa tähän keskusteluun viimeisen 10 vuoden aikana?? Ei yhtään mitään! Palstan henkilöillä on parempi kuva todellisuudesta kuin noilla "asiantuntijoilla". Luulisi, että kun noin paljon laitetaan rahaa noihin niin että heillä olisi jotain järkevää annettavana keskusteluun, mutta ei. En ole kuullut yhdeltäkään terveydenhuollon ammattilaiselta kunnon järkevää vastausta tähän, että mistä nuorten ongelmien juurisyyt kumpuavat. Onko se niin tabu vai eivätkö nämä ammattilaiset vaan kerta kaikkiaan ymmärrä mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
"Nuorilla on tänä päivänä kaikki vapaus"
Kaksi vuotta melkein jatkuvaa kotiarestia. Et huomannut vai?
En ole huomannut koska olen elänyt viimeiset kaksi vuotta täysin kuten ennenkin. Miksi eläisin millään toisella tavalla? Kyllä meillä on edistyksellisissä länsimaissa enemmän vapautta kuin koskaan. Ei tarvitse olla huolissaan moraalista, voi tehdä mitä vaan mitä mieleen tulee, ostaa sitä ja tätä, reissata, harrastaa. Vaikka täytyy muistaa, että eiväthän nämä nuorten ongelmat viimeisen kahden vuoden aikana ole alkaneet, vaan hyvän aikaa sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa oikein elät?
Nykyajan nuorilla ne paineet vasta onkin.
No kerro nyt ihmeessä muutamia esimerkkejä, auta minua ymmärtämään :). Mitä nuorilta odotetaan, millaisia paineita heille luodaan mitä heidän pitäisi olla tai tehdä??
Mä olin masentunut nuorena 80-90-luvuilla.
Kylläpä vaan kilpaillaan vähenevistä työpaikoista, joihin vaaditaan entistä pitenpi koulutus. Paine pärjätä koulussa ja opiskelussa on KOVA.
Epävarmuus. Aikaisemmin koulutusta vastaavan työn saaminen oli helppoa tai ainakin paljon helpompaa kuin nykyään. On toki aloja, joilla työllistyminen on hyvää mutta kaikki eivät mahdu tai sovi näille aloille.
Yksinäisyys. Jostain syystä nykyisenä individualismin aikoina ihmiset syrjäytyvät useammin kuin koskaan aikaisemmin. Koulusta putoaminen, koulukiusaaminen, ystävien vähyys, päihdeongelmat ja muut mielenterveysongelmat kuin masennus masentavat.
Varmaan juuri se elämän merkitsemättömyys kun ei ole velvollissuuksia ja vastuusta, lisäksi sosiaaliset paineet ovat kovat. Kaikki ei pärjää omana itsenään.