Mikä ihme ja kumma niitä nuoria masentaa??
Voisiko joku tämän minulle kertoa? Nuorilla on tänä päivänä kaikki vapaus, ei juuri mitään velvollisuuksia tai vastuita, ei tarvitse kilpailla mistään, on viihdykkeitä, rahaa ja kulttuuria käytössä enemmän kuin koskaan. Miksi nuoret eivät kestä normaalia elämää ja mikä tämän aiheuttaa??
Tuolla vaan puhutaan mielenterveysongelmista mutta ei oikein puhutella juurisyitä että mistä se johtuu. Olen ymmälläni.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
"Nuorilla on tänä päivänä kaikki vapaus"
Kaksi vuotta melkein jatkuvaa kotiarestia. Et huomannut vai?
Mara-alan ongelmat koronan myötä, usean opiskelevan nuoren ekoja työpaikkoja kahvilat ja raflat! Nyt jo silläkin saralla valtava epävarmuus, ei saa edes pientä lisäansiota opiskellessa. Tää nykymaailma on ihan pöpiä.
Vierailija kirjoitti:
Että kyllä haluaisin nähdä miten ap selviäisi teini-ikäisenä tämän päivän nuoren elämästä.
Mutta eiväthän nuoret enää edes tiedä, minkä vuoksi tai puolesta he sotivat? Maanpuolustustahto on laskenut valtavasti, kun ei ole enää kansakuntaa, hallitus ja media on tehnyt siitä hakkelusta vuosien aikana. Mutta tarkoitatko tuolla lainatulla lauseella sitä, että maailma on mennyt huonompaan tai vaikeampaan suuntaan? Olen sitä mieltä, että en varmasti selviäisi vaikka sitä on vaikea suhteuttaa ja kuvitella. Mutta mikä sitten on ajanut meitä tähän suuntaan? Jatkuvastihan sanotaan että muutos ja kehitys on hyvästä. Onko meille siis valehdeltu?
Oletkohan jotenkin heikkolahjainen? Nuorten elämä ei ikinä historiassa ole ollut yhtä täynnä kilpailua, vastuuta ja velvollisuuksia kuin nyt. Lisäksi hajoavassa maailmassa pitää miettiä muitakin kuin itseään, toisin kuin ennen.
No itsellä vaikuttaa traumaattiset kokemukset lapsuudessa, krooninen kipu teini-iästä lähtien ja koulukiusaaminen. Kun valmistuin, täitä ei saa mistään, vaikka koulutukseen lähtiessä lupailtiin hyvää työllistymisprosenttia.
Eli siis töitä ei saa mistään, täitä varmaan saisi kun menisi päiväkoteihin ja kouluihin pyöriskelemään.
Aiempi
Perhe kuviot muuttuneet siitä mitä ne aiemmin olivat. Äiti ja isä ei tarkoita turvasatamaa.
Homma niin levällään ettei mistään saa otetta.
Ei ole turvallisuuden perustaa.
Korona kirsikkana kakun päällä estämässä mm harrastustoimintaa ja normaalia elämää.
Näin lyhyesti tiivistettynä.
Liiallinen ilmastohysterian esilläpito aiheuttaa herkimmissä ahdistusta.
mulla ruma naama, tissittömyys ja se etten ole koskaan saanut miestä ja rakkautta
Masennuin itse nuorena jatkuvan kiusaamisen ja muiden harrastaman syrjinnän vuoksi. Todellakaan kaikki nuoret eivät kelvanneet muille omina itseinään edes tyyliin 10 - 15 vuotta sitten.
Nykyään olettaisin nuorten maailman olevan ehkä vielä rumempi, kuin tuolloin "omana aikana".
Masennus kulkee mukana yhä, se on sitä kroonisen sairauden ihanuutta.
Itse ajattelen, että omassa nuoruudessani 90 luvulla oltiin yhtä lailla masentuneita ja ahdistuneita kuin nykyisinkin. Ei vaan ollut edes mahdollisuutta ”luovuttaa” tai hakea apua ja alkoholia käytettiin paljon itsehoitona.
Mielenterveysongelmat olivat häpeä.
Sen lisäksi tunnetaidot olivat vielä heikompia kuin nykyisin, tunteita ei paljon vatvottu, mikä saattoi olla tiettyyn pisteeseen hyväkin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut koska olen elänyt viimeiset kaksi vuotta täysin kuten ennenkin. Miksi eläisin millään toisella tavalla? Kyllä meillä on edistyksellisissä länsimaissa enemmän vapautta kuin koskaan. Ei tarvitse olla huolissaan moraalista, voi tehdä mitä vaan mitä mieleen tulee, ostaa sitä ja tätä, reissata, harrastaa. Vaikka täytyy muistaa, että eiväthän nämä nuorten ongelmat viimeisen kahden vuoden aikana ole alkaneet, vaan hyvän aikaa sitä ennen.
Juuri tuo moraalittomuus esim uusperheiden muodossa masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan jotenkin heikkolahjainen? Nuorten elämä ei ikinä historiassa ole ollut yhtä täynnä kilpailua, vastuuta ja velvollisuuksia kuin nyt. Lisäksi hajoavassa maailmassa pitää miettiä muitakin kuin itseään, toisin kuin ennen.
En ole heikkolahjainen, aivan päinvastoin. En vaan ihan purematta niele näitä väitteitä, että nuorilla olisi vaikeampaa töiden ja muun pärjäämisen suhteen. Kerro nyt esimerkkejä siitä, millä tavalla nuorten täytyy ottaa nykyään enemmän vastuuta ja miten heillä on enemmän velvollisuuksia?
Ensinnäkin, ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa opiskelu on helpompaa kuin koskaan. Ammattikoulussa voit olla vaikka 2 vuotta tekemättä yhtään opintoa, syödä ja asua ilmaiseksi ja silti sinulla on 2-3 opetusalan henkilöä tukemassa.
Toiseksi, nykyaikahan on juuri sitä minä minä minä ajattelua, jossa nimenomaan ei tarvitse ajatella ketään muuta. Toki jos ajatellaan opiskelua, niin jo 20 vuotta sitten on ollut tiettyjä aloja, jonne on vaikea päästä. Ei tämä ole muuttunut minnekään, sama työpaikoilla. Masentuivatko ihmiset silloin yhtä paljon? Missä asioissa nuorten täytyy nykyään ottaa vastuuta ja velvollisuuksia? Anna joitain esimerkkejä.
Tuolla mainittiin, että työelämä on vaikeampaa kun tarvitaan kaiken maailman koulutuksia. Millä alalla näin on? Ovatko nuorten preferenssit muuttuneet, että yhä useampi haluaa tietylle marginaaliselle alalle, jolla ei ole niin paljoa töitä? Aina on ollut aloja, jonne on vaikeampi päästä kuin toisille, mutta kyllä tässä maassa töitä on vaikka kuinka paljon useilla eri aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole heikkolahjainen, aivan päinvastoin. En vaan ihan purematta niele näitä väitteitä, että nuorilla olisi vaikeampaa töiden ja muun pärjäämisen suhteen. Kerro nyt esimerkkejä siitä, millä tavalla nuorten täytyy ottaa nykyään enemmän vastuuta ja miten heillä on enemmän velvollisuuksia?
Ensinnäkin, ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa opiskelu on helpompaa kuin koskaan. Ammattikoulussa voit olla vaikka 2 vuotta tekemättä yhtään opintoa, syödä ja asua ilmaiseksi ja silti sinulla on 2-3 opetusalan henkilöä tukemassa.
Toiseksi, nykyaikahan on juuri sitä minä minä minä ajattelua, jossa nimenomaan ei tarvitse ajatella ketään muuta. Toki jos ajatellaan opiskelua, niin jo 20 vuotta sitten on ollut tiettyjä aloja, jonne on vaikea päästä. Ei tämä ole muuttunut minnekään, sama työpaikoilla. Masentuivatko ihmiset silloin yhtä paljon? Missä asioissa nuorten täytyy nykyään ottaa vastuuta ja velvollisuuksia? Anna joitain esimerkkejä.
Tuolla mainittiin, että työelämä on vaikeampaa kun tarvitaan kaiken maailman koulutuksia. Millä alalla näin on? Ovatko nuorten preferenssit muuttuneet, että yhä useampi haluaa tietylle marginaaliselle alalle, jolla ei ole niin paljoa töitä? Aina on ollut aloja, jonne on vaikeampi päästä kuin toisille, mutta kyllä tässä maassa töitä on vaikka kuinka paljon useilla eri aloilla.
Ala-arvoinen koulutus ei kyllä helpota elämää. Koulutusta, jonka saa tekemättä mitään, ei työnantajat arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, nuorethan on saaneet kirmata vapaina kuin taivaan linnut koko koronan ajan! Mikään rajoitus ei ole näitä jonneja koskenut, vaan saavat parveilla täysin vapaasti ostareilla ilman maskeja jne. Etäkoulukin ja sen typerän pakkoharrastuksen tauolle meno on ollut lähinnä siunaus useimmille.
Jo kymmenisen vuotta sitten opiskelupaikkojen saaminen oli todella vaikeaa (tutuilla meni ainakin muutama vuosi pääsykokeiden kanssa), puhumattakaan kausi- ja ”oikeista” työpaikoista jos vanhemmilla/kaverilla/naapurin kissalla ei ollut niitä oikeita suhteita. Plus sitten kun sen työpaikan, niin työsuhteelle jatkon saaminen oli ällistyttävän vaikeaa.
Kyllä se silloista nuorta raastoi. 🤷♀️
Puuttuva vanhemmuus, juurettomuus, turvattomuus, yksinäisyys, keskittymiskyky menetetty mm. älylaitteiden vuoksi, rajojen puuttuminen eli monessa suhteessa liika vapaus, syy-seuraussuhteiden hämärtyminen eli tunne siitä ettei voi itse vaikuttaa mihinkään, kiusaaminen ja väkivalta, nettikiusaaminen, ulkonäköpaineet, narsismin muuttuminen normiksi, liian vähäinen liikunta, ylipäätään ryhtiä tuovien asioiden puuttuminen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä amiksessa olet ollut, kun ei tarvinnut tehdä opintoja ollenkaan? Missä saa syödä ja asua ilmaiseksi?
Opiskelu on muuttunut kilpailulliseksi ja itseohjautuvaksi. Esimerkiksi lukiossa on suoriuduttava kokoajan paremmin, sillä opintomenestys painaa enemmän kuin pääsykokeet. Kilpailet siis 3 vuotta parhaimmiston kanssa samoista vähistä opiskelupaikoista.
Työtä, joka ei vaadi koulutusta, ei ole enää samoissa määrin kuin ennen. Edes kaupan kassalle ei pääse ilman koulutusta. Suorittavan matalan palkan työpaikat ovat myös vähentyneet. Siinä missä ennen käveltiin kansakoulusta lähimpään firmaan josta aikanaan sitten eläköidyttiin, nykyään et saa edes kesätöitä ilman kokemusta (ja koulutusta).
Nuoret ovat myös yhteisvastuullisempia kuin koskaan, johtuen ehkä tiedon määrästä ja helposta saatavuudesta. Ennen mieltä kaihersi ehkä tieto ydinsodan mahdollisuudesta, nykyään ymmärrys koko maapallon tilanteesta ohjaa käyttäytymistä ja esim. kuluttamista.
Siinä nyt muutamia pointteja. Itse olen tyytyväinen etten ole nuori tänä aikana, mutta maailmassa on aina ollut tyyppejä joiden mielestä nykynuoriso on pilalle lellittyä.
kasvatuksesta ja kotioloista johtuu hyvin usealla, mutta sitähän ei monet halua kuulla. itsellä ainakin lapsuus melkein joka kerta puheen aiheena, kun käyn psykologilla.
-18v