Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon marjoja syötte päivässä?

Vierailija
08.05.2015 |

Itse syön 125 grammaa kotimaisia marjoja päivässä, aamulla soijajogurtin kera. Eli sellainen 250 gramman marjasekoituspussi menee parissa päivässä. Haluaisin syödä enemmänkin, mutta on kallista :(

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin marjametsään mielelläni, mutta mulla on ongelma eli pelkään käärmeitä. Mitä jos siellä marjapöheikön alla on käärme ja se puree. Onko kellään käynyt näin? Kuinka todennäköistä se on? Karhuja tai muita metsänelukoita en niinkään ajattele, mutta ne käärmeet... 

Vierailija
22/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:27"]

En mä tiedä. Teen ehkä 3-4x viikossa marjasmoothien, jossa karviaisia, puolukoita ja mustikoita kutakin semmoinen ehkä dl. Tuleeko siitä nyt sitten n. 9-12dl/vko. Kaikki marjat itse poimittuja. Tiedä sitten paljon noissa on enää pakastamisen jälkeen vitamiineja tallella.

[/quote]

Käsittääkseni pakastaminen ei tuhoa vitamiinisisältöjä marjoissa eikä kasviksissa. Tästä oli se tutkimus, jota en jaksa nyt etsiä. Aatelkaapa kun kohta alkaa mansikkasesonki, nam nam! :D

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri ollenkaan, vaikka pidän kaikista marjoista. Minustakin ne ovat kalliita, eikä pakastinta muuten kuin jääkapin sisällä oleva pieni lokero.

Vierailija
24/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desin kaksi suunnilleen päivässä.

Olen myös autoton Helsinkiläinen, mutta käyn isovanhempieni kanssa kesällä poimimassa mansikoita monta ämpärillistä mansikka tilalta. Edullisempaa ja hauskaa. 

Sitten käyn mustikkametsässä, puolukassa ja tutuillani kasvaa tuhottomat määrät tyrniä mökillä. Vien sinne grillattavat juomineen ja nypin monta tuntia puskia.

Kotimaiset kaupasta ostettavat pakastemarjat ovat kalliita!

Vierailija
25/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:33"]

En juuri ollenkaan, vaikka pidän kaikista marjoista. Minustakin ne ovat kalliita, eikä pakastinta muuten kuin jääkapin sisällä oleva pieni lokero.

[/quote]

Tuo on juuri kaupungissa se ongelma ettei oikein pääse marjametsään eikä ole isoa pakastinta. 

Ap

Vierailija
26/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä noloa myöntää, mutta asia on niin että minulla ei oikein ole kavereita, joten ei voi mennä heidän mökilleen tmv.

Ap

Vierailija
27/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin semmoisen pienen arkkupakastimen. Laskeskelin että kun täytän sen ilmaisilla marjoilla jotka kerään niin se maksaa itsensä takaisin. Huomioin myös sähköt.

Esimerkiksi keskuspuistossa on mahtavia marja apajia kun menee pikkuisille poluille. En ole ihan polun varresta kerännyt mutta silti saa hyvin. Siellä kasvaa myös villivadelmaa ja puolukkaa :)

Jos on kiinnostusta marjojen poimintaan niin kannattaa myös googlailla itsepoiminta tarhoja. Niihin olen soittanut ennenkuin olen mennyt ja tilan pitäjät ovat rehellisesti kertoneet että onko marjoja ja ihanvinkanneet että kannattaa tulla vaikka viikon päästä niin karviaiset ovat kypsiä. Moniin pääsee julkisillakin. 

Vierailija
28/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:51"]

Hankin semmoisen pienen arkkupakastimen. Laskeskelin että kun täytän sen ilmaisilla marjoilla jotka kerään niin se maksaa itsensä takaisin. Huomioin myös sähköt.

Esimerkiksi keskuspuistossa on mahtavia marja apajia kun menee pikkuisille poluille. En ole ihan polun varresta kerännyt mutta silti saa hyvin. Siellä kasvaa myös villivadelmaa ja puolukkaa :)

Jos on kiinnostusta marjojen poimintaan niin kannattaa myös googlailla itsepoiminta tarhoja. Niihin olen soittanut ennenkuin olen mennyt ja tilan pitäjät ovat rehellisesti kertoneet että onko marjoja ja ihanvinkanneet että kannattaa tulla vaikka viikon päästä niin karviaiset ovat kypsiä. Moniin pääsee julkisillakin. 

[/quote]

Kiitos vinkeistä! :)

Ap

Vierailija
29/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:55"]

Itse syön 125 grammaa kotimaisia marjoja päivässä, aamulla soijajogurtin kera. Eli sellainen 250 gramman marjasekoituspussi menee parissa päivässä. Haluaisin syödä enemmänkin, mutta on kallista :(

[/quote]

Joka aamu 1-2dl mansikoita tai mustikoita jogurtin kanssa. Mustikat on ilmaisia, kerään ne itse metsästä, mansikat ostan kesällä ja pakastan ne kuten mustikatkin. Kesällä syön tuoreena omasta maasta marjoja. Aika onni asua maalla :)

Vierailija
30/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön n. desin päivässä puuron kanssa itse poimittuja vattuja, mustikoita, herukoita tai torilta ostettuja mansikoita. Tai äiti noista on 90 % poiminut, enemmän seurana oon ollut itse kun olen niin tolkuttoman hidas poimija. Enempää ei pysty koska pakastimeen täytyy mahtua paljon muutakin eikä tähän kämppään mahdu enää kolmatta pakastinta mitenkään. Harmi että marjojen sesonki on erittäin lyhyt ja hinta kaupassa erittäin kallis. Tosin bensat ja työtunnit huomioiden noi itsepoimitut olisi varmasti vähintään samoissa hinnoissa.

Vierailija
31/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mansikoita ehkä 2-3 litraa vuodessa, kesällä tuoreina. Mustikoita syön vuodessa ehkä desin.

Enkä sitten muita marjoja syökään.

Vierailija
32/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 kpl mustikkaa kossupulloon koristeeksi niin ryypystä tulee terveellinen vitamiinipommi.

Vierailija
33/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika harva oikeasti syö kotimaisia marjoja säännöllisesti, varsinkaan kaupunkilaiset. Sitä paitsi monet vannovat superfoodiensa, kuten goji-marjojensa, nimeen. Itse kyllä pidän ihan perinteisistä metsämarjoista eniten ja varsinkin tuoreina ovat ylivetoja.
..
Pari vuotta sitten mekin hankittiin suuri arkkupakastin, jonne kerätään n. 200l marjoja joka vuosi. Käytän marjoja smoothieiden lisäksi lähinnä vain leivonnaisiin, mies syö niitä puurossaan. Olen koittanut syödä marjoja nyt tavallista useammin, koska olen raskaana :).
T. Se joka syö marjoja 9-12dl/vko

Vierailija
34/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:32"]

HYI VITTU

[/quote]

Mitä tarkoitat? Kielellisesti köyhä? Ilmoitettu asiattomaksi kiroilemisen takia.

Vierailija
35/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:04"]

1 kpl mustikkaa kossupulloon koristeeksi niin ryypystä tulee terveellinen vitamiinipommi.

[/quote]

:D

mutta onhan kossukin kotimainen viljatuote puhtaimmillaan :)

Ap

Vierailija
36/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 2 kpl pv.

Vierailija
37/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:58"]

Syön n. desin päivässä puuron kanssa itse poimittuja vattuja, mustikoita, herukoita tai torilta ostettuja mansikoita. Tai äiti noista on 90 % poiminut, enemmän seurana oon ollut itse kun olen niin tolkuttoman hidas poimija. Enempää ei pysty koska pakastimeen täytyy mahtua paljon muutakin eikä tähän kämppään mahdu enää kolmatta pakastinta mitenkään. Harmi että marjojen sesonki on erittäin lyhyt ja hinta kaupassa erittäin kallis. Tosin bensat ja työtunnit huomioiden noi itsepoimitut olisi varmasti vähintään samoissa hinnoissa.

[/quote]

Totta muuten tuo että bensakin maksaa. Enpä ollut tullutkaan ajatelleeksi.

Minusta olisi hyvä asia jos kotimaisten marjojen kulutus lisääntyisi. Kuten joku mainitsikin jo goji-marjat, niin nämä superruuat tulevat sentään läheltä. 

Suomuurain (lakka tai hilla) on yksi superherkuistani, mutta kunnon lakkapaikoistahan käydään kunnon kiistojakin joissain paikoissa. Tai näin olen kuullut. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä