Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

päiväkodin työntekijliden kommentointi ulkonäöstä

Vierailija
08.05.2015 |

En tiedä miksi tämä häiritsee, mutta päiväkodissamme hoitajat/LTO:t usein kommentoivat ulkonäköä, aikuisten ja lasten. "Oletpa sinä hoikkana" "kylläpä olet tyylikäs" "onpa Kertulla kaunis paita" , "onko sinulla Liisa uusi takki tänään" "ihan kuin olisit laihtunut"...

Tulee jotenkin... kiusallinen olo. Haluaisin että hoitopaikka olisi "ulkonäköneutraali" paikka jossa jokainen olisi oma sellainen kuin on. En tiedä kommentoidaanko kaikille mutta itse olen kuullut ainakin muutamalle em.kommentteja itseni lisäksi (ja olen sitä paitsi jatkuvasti lihonut :'D )

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin voi mainita että onpa sinulla nätisti/siististi hiukset. Kannustaa lasta tulevinakin päivinä odottamaan kiltisti kun äiti letittää. Ja ehkä ne roikkuvahiuksiset, epäsiistit tyttöset kuulevat ja kotona pyytävät vanhempiaan laittamaan myös heidän hiuksensa. Tämä on tätä suomalaists kulttuuria, että mitään ulkonaista ei saisi huomioida. Jenkkilässä on toinen ääripää. Siellä kaikkea pitää koko ajan kehua. Rasittavuuteen asti.

Vierailija
2/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Se on todettu että ei saisi lapsien,etenkään tyttöjen,kohdalla kehua ulkonäöllisiä seikkoja tuolleen päivittäin.Siinä opetetaan,että jos ei ole hyvännäköinen ja hienoja vaatteita,niin et ole kehumisen arvoinen.Sanotte,että sitten muutoin kehuu esim jtm tekemistä,mutta kehutteko aina varmasti samaa lasta ja enemmän kehuja verrattuna siihen ulkonäkö kehuun?Veikkaan että laskeminen menee pieleen.Minä ainakin koin itseni päiväkodissa ja koulussa huonommaksi,kun kaveriani kehuttiin ulkonäöllisesti ja minua ei.Hän myös esim voitti useammin palkintoja,vaikka teimme samaa asiaa.Pärstäkertoimesta Se tuntui johtuvan ja kyllä jäi paha mieli.Heti päiväkodissa opetetaan,että hyvänäköinen ja hyvät vaatteet omaava on parempi.Helpompi minusta jättää kehumatta toisia,koska ei ole mitenkään mahdollista tietää,kuinka paljon enemmän toista lasta kehutaan.Varmasti nätti ja söpö lapsi saa huomaamatta enemmän kehuja kuin vähän erikoisemman näköinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kehuisin mieluummin lasta kuin vaatetta tms. Esim. suloinen pikku Tiina / reipas pikku Jaska / ilopilleri Ville tms.

Vierailija
4/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se lapselle aikamoinen pettymys kun menee innosta hehkuen uusi prinsessa/batmanpaita päällä tarhaan ja kukaan ei edes huomaa....

Vierailija
5/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:38"]jokaisen lapsen jotain omaan persoonallisuuteen liittyvää esim. hiuksia, hymykuoppia, silmiä..?

[/quote]

What?!

[/quote]

Niinpä!

Miten ne hyvät hiukset kenenkään persoonallisuutta peilaa?

Hyvä kasvattaja kehuu lapsen tekemisiä ja rohkaisee kehittymään omaksi itsekseen, omien ominaisuuksien varassa.

Vierailija
6/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään painoa en ole kuullut pk:n työntekijöiden kommentoivan, uusia kampauksia, silmälaseja olen kuullut kehuttavan tai lasten vaatteista ovat sanoneet, on sinulla X uusi takki tms. Ei ole haitannut, enkä usko että haittaa ketään normalia ihmistä. Lapset ovat näyttäneet iloisilta siitä, että joku on huomannut heidän uudet vaatteensa.

Vierailija
7/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kehun vaan isejä, ovat ainoita joita ei ole kukaan kehunut liikaa.

Vierailija
8/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, meillä ei kommentoida. Muutama äiti kommentoi hoitajiaen ulkonäköä mutta aina positiivisesti. 

Vierailija
9/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä monesti saatan kehua jos lapsella on hienot vaatteet päällä ja tukka hienosti laitettu. Vanhempia en kylläkään kehu , se olisi outoa. :D

Vierailija
10/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän lasten kommentoinnin just, että "onpas sulla nätisti hiukset" tms positiivista, lapsethan tykkää kun kehutaan. Aikuisten ulkonäöstä kommentointia en oikein ymmärrä. En itse ainakaan kehtaa mennä mitään sanomaan. "Sähän oot laihtunut!" "Joo, mulla on diabetes" hups...

Vierailija
11/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kehun lasten vaatteita/hiuksia varsinkin aamuisin, kun lapset tulevat. Pyrin näin huomioimaan jokaisen lapsen yksilönä, siitä tulee lapselle tunne että hänet on huomattu. Kehun sitten pitkin päivää käytöstä, taitoja jne.

Vierailija
12/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 07:37"]Jännä, meillä ei kommentoida. Muutama äiti kommentoi hoitajiaen ulkonäköä mutta aina positiivisesti. 
[/quote]

Totisesti minä sanon teille: nyt olemme jännän äärellä.

Vierailija
13/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikyn tädit on vähän yksinkertaisempaa porukkaa, aina kehumassa ulkoisia asioita ja kiiltävän perään kuin mitkäkin harakat. Mä en itse tykkää siitä että kehutaan niin paljon ulkoisia juttuja, toki niillekin on aika ja paikka, mutta se antaa vähän väärää viestiä nuorille tytöille jos joka päivä vaan huomiodaan sitä että hiukset on nätisti yms. Mielummin kehuttais jollain muulla tavalla, nokkeluutta, toisten huomioimista ja hyvää käytöstä nje.

Vierailija
14/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:09"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 07:37"]Jännä, meillä ei kommentoida. Muutama äiti kommentoi hoitajiaen ulkonäköä mutta aina positiivisesti. 
[/quote]

Totisesti minä sanon teille: nyt olemme jännän äärellä.
[/quote] Reps!!

Vierailija
15/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:14"]

Päikyn tädit on vähän yksinkertaisempaa porukkaa, aina kehumassa ulkoisia asioita ja kiiltävän perään kuin mitkäkin harakat. Mä en itse tykkää siitä että kehutaan niin paljon ulkoisia juttuja, toki niillekin on aika ja paikka, mutta se antaa vähän väärää viestiä nuorille tytöille jos joka päivä vaan huomiodaan sitä että hiukset on nätisti yms. Mielummin kehuttais jollain muulla tavalla, nokkeluutta, toisten huomioimista ja hyvää käytöstä nje.

[/quote]

Ei kai se, että aamulla kehuu nättiä kampausta sulje pois sitä, että päivän aikana kehuisi hyvää käytöstä. Ensikohtaamisella aamulla on helpompi huomioida ulkoisia asioita, entä alkaa kehua kehumisen vuoksi, "kuinka hienosti sinä osasit kävellä aamupuurolle".

Vierailija
16/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ärsytti suuresti tuo kun oma lapsi oli pieni. Siis tuo vaatteiden kehuminen. Minusta se opetti lapsille pinnallisuutta, mitä en toivo.
Mutta nyt myöhemmin kun olen itsekin päiväkodissa töissä, huomaan kans tekeväni tuota. Se on vaan niin älyttömän kätevä tapa saada aamuisin lapset hyvällä mielellä ovesta sisään hoitopäivää aloittamaan. Se ujokin lapsi alkaa ihan hehkua onnesta kun sitä kehutaan. Ja hankala siinä on heti ovesta tultua mitään muutakaan kehua kuin vaikka kivaa paitaa.

Vierailija
17/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kehutaan lasten vaatteita tms. materiaa? Eikö niiden sijaan voitaisi keskittyä kehumaan jokaisen lapsen jotain omaan persoonallisuuteen liittyvää esim. hiuksia, hymykuoppia, silmiä..?

Miksi aikuiset päiväkodissakin ovat  mukana materian palvomisessa tuolla "Onpa sulla ihana uusi mekko"-tyylillään?

Entäpä sitten ne lapset, joiden vaatteissa ei ole koskaan mitään kehuttavaa?? Ajatteleeko  aikuinen koskaan sitä, miltä sellaisesta lapsesta tuntuu,  joka  kuulee muiden lasten vaatteita ja kenkiä kehuttavan toistuvasti?

Vierailija
18/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:38"]Miksi kehutaan lasten vaatteita tms. materiaa? Eikö niiden sijaan voitaisi keskittyä kehumaan jokaisen lapsen jotain omaan persoonallisuuteen liittyvää esim. hiuksia, hymykuoppia, silmiä..?

Miksi aikuiset päiväkodissakin ovat  mukana materian palvomisessa tuolla "Onpa sulla ihana uusi mekko"-tyylillään?

Entäpä sitten ne lapset, joiden vaatteissa ei ole koskaan mitään kehuttavaa?? Ajatteleeko  aikuinen koskaan sitä, miltä sellaisesta lapsesta tuntuu,  joka  kuulee muiden lasten vaatteita ja kenkiä kehuttavan toistuvasti?

[/quote]

Jokaisesta lapsesta ihan varmasti löytyy kehuttavaa! Itse olen kätilö ja löydän jokaisesta alastomasta vastasyntyneestä jotain ainutlaatuista. Se on vähän asenteesta kiinni. Ne vastasyntyneetkin on kaikki ryppyisiä, silmät turvoksissa ja pää vielä epämuodostunut, mutta silti sillä hetkellä maailman suurin ihme, josta kyllä löytyy aina kehuttavaa. Typerää väittää, että huonommin pukeutuneet lapset, eivät saisi kehuja - se on sitten hoitajan osaamattomuutta.

Vierailija
19/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riitä, jos kivasti tervehtii nimeltä tms.

Vierailija
20/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:38"]

Miksi kehutaan lasten vaatteita tms. materiaa? Eikö niiden sijaan voitaisi keskittyä kehumaan jokaisen lapsen jotain omaan persoonallisuuteen liittyvää esim. hiuksia, hymykuoppia, silmiä..?

[/quote]

Resupekan kehu: onpa sinulla kivan värinen paita tänään, sininen on mun lempiväri.

tukkatakussaliisan kehu: onpa sinulla kivan värinen paita tänään, sininen on mun lempiväri.

Aina löytyy lapsesta kehuttavaa, ulkoisia asioita, käytöksestä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi