Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuljettajan ammattipätevyys ?

Vierailija
08.05.2015 |

Mitenkäs nää kuljettajan ammattipätevyys hommat nyt meneekään?
Eli itte ajoin C- kortin vuonna 2008 kun hankin telakoneen ja kuljetuskaluston kun oli mm omaa mettää ojitettavana siellä sun täällä ja teitäkin on tässä tullut värkättyä vähä joka suuntaan metsän hoitoa helpottamaan.
Monesti on ihmiset kyselly, että josko haluaisin kaivuuhommia heille tehdä ja koneiden kuljetuksillekkin on hintoja kysytty mutta en oo leikkiin ryhtyny, vielä.
Nyt tuli sitte hankittua uudempi telalapio alle ja samalla vaihtui ajopelikin kun vanhassa mentiin liian rajoille kantavuuden kanssa ja tuli tässä samalla mietittyä, että mitäs jos sitä pistäisi toiminimeä tms pystyyn ja heittäisi työn ohella satunnaista keikkaa kun kerran kysyntääkin näyttäisi olevan.
Tähän asti on kaivuri ja kuljetuskalusto siis ollut ainoastaan omassa yksityisessä käytössä.
Käsittääkseni jos kuljettaisin kaivinkonetta "työmaille" ja toimisin itse myös kaivinkoneen kuljettajana niin ei ammattipätevyyttä vaadita koska ammatin harjoittamiseen tarvittavia työkaluja/laitteita/koneita saa kuljettaa ilman sitä..
Mutta sitten taas jos kuljettaisin esim naapurin Erkin telakoneen pihastaan omaan metsäänsä niin vaaditaan tavaraliikenteen ammattipätevyys niin mistäs minä sen sitten menen hankkimaan ja paljonkos mokoma kustantaa noin yleensä?
Onko kyseisen ammattipätevyyden hankkiminen kannattavaa jos joskus juhannuksena ja jouluna tulisi heitettyä muiden koneita paikasta toiseen ja muuten tekisin vain keikkahommia omalla koneella jonka kuljettamiseen en ko pätevyyttä tarvitse?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset oman yrityksen jolla on luvat ja vakuutukset kunnossa, tieturva ja työturva-luvat, ammattipätevyyden, LIIKENNELUVAN kun kuljetat toisen omaisuutta, Yrittäjän eläkemaksut, jne...

Lisäksi jos saat 2000€ laskuttaa PUHDASTA VOITTOA ilman kuluja, niin käteesi jää siitä alle tuhat euroa. Tervetuloa suomeen yrittämään.

Vierailija
2/4 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne samperi kehveliks vedetty nuoki hommat!
Nooh, voipi pian olla niinkin, että jatkan ihan niiden omien hommien ja mettien kunnostamista tuolla kalustolla jos menee liian naurettavaksi.
Onneksi on leipätyö jo erikseen ja nää hommat menee enemmänki "isojen poikien leikistä" (vaimon sanoin) vaikka kovasti väitänkin, ettei siinä ole leikkimisistä kyse kun haluaa, että mettäkone pysyy kuivalla maanpinnalla kun tulee harvennuksia tekemään, heh.
Pitääpä tuota asiaa hieman paremmalla ajalla vielä tutkia, josko vaikkapa ihan keikkahommia rajoittaisi niihin "kaivuupalveluihin".
Miljonääriksihän ei noilla hommilla pääse mutta jos "harrastus" joskus jotaki pientä tuottaisikin niin eihän tuo huonokaan olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 02:53"]

Eli itte ajoin C- kortin vuonna 2008 kun hankin telakoneen ja kuljetuskaluston kun oli mm omaa mettää ojitettavana siellä sun täällä ja teitäkin on tässä tullut värkättyä vähä joka suuntaan metsän hoitoa helpottamaan.
Monesti on ihmiset kyselly, että josko haluaisin kaivuuhommia heille tehdä ja koneiden kuljetuksillekkin on hintoja kysytty mutta en oo leikkiin ryhtyny, vielä.
Nyt tuli sitte hankittua uudempi telalapio alle ja samalla vaihtui ajopelikin kun vanhassa mentiin liian rajoille kantavuuden kanssa ja tuli tässä samalla mietittyä, että mitäs jos sitä pistäisi toiminimeä tms pystyyn ja heittäisi työn ohella satunnaista keikkaa kun kerran kysyntääkin näyttäisi olevan.
Tähän asti on kaivuri ja kuljetuskalusto siis ollut ainoastaan omassa yksityisessä käytössä.
Käsittääkseni jos kuljettaisin kaivinkonetta "työmaille" ja toimisin itse myös kaivinkoneen kuljettajana niin ei ammattipätevyyttä vaadita koska ammatin harjoittamiseen tarvittavia työkaluja/laitteita/koneita saa kuljettaa ilman sitä..
Mutta sitten taas jos kuljettaisin esim naapurin Erkin telakoneen pihastaan omaan metsäänsä niin vaaditaan tavaraliikenteen ammattipätevyys niin mistäs minä sen sitten menen hankkimaan ja paljonkos mokoma kustantaa noin yleensä?
Onko kyseisen ammattipätevyyden hankkiminen kannattavaa jos joskus juhannuksena ja jouluna tulisi heitettyä muiden koneita paikasta toiseen ja muuten tekisin vain keikkahommia omalla koneella jonka kuljettamiseen en ko pätevyyttä tarvitse?

[/quote]

Kas kummaa, että kuljettaja nyt tuli vauva palstalle kyselemään pätevyydestään. Osaisinhan minä neuvoa, mutta en taida viitsiä.

Vierailija
4/4 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 04:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 02:53"]

[/quote]

Kas kummaa, että kuljettaja nyt tuli vauva palstalle kyselemään pätevyydestään. Osaisinhan minä neuvoa, mutta en taida viitsiä.

[/quote]

Nyt ei oikeen auennu?
Ajoin siis ihan normi C-kortin/ korotin aiempaa korttia niin, että saisin kuljettaa kuorma-autolla telakonettani metsäpalstalta toiselle.
Telakoneella kun pääsee tuolla mättäillä pyöräalustaista paremmin liikkumaan ja sen siirtämiseen palstalta toiselle tarvitaan erillinen kalusto.
Firmaa ei ole vaan ihan omassa yksityisessä omistuksessa oleva kone ja kuorma-auto.
Metsät omistan itse eli yksityisessä omistuksessa nekin.
Eli olen omia metsiäni kunnostanut enkä missään vaiheessa ajanut minkään näköistä ammatillista ajoa.
Kuten jo mainitsinkin niin leipätyöni on erikseen ja aivan eri alan hommia ja tämä kaivuuhomma ihan yksityistä "harrastelua".
Alan ammattipuolesta ei siis ole minkäänlaista kokemusta saatikka tietoakaan senpuoleen.

Niin ja tänne av:lle on tullut joskus eksyttyä ja vastauksiahan täältä saa usein kysymykseen kuin kysymykseenkin paljon nopeammin kuin kyseisen alan palstoilta joten päätinpä koettaa onnea ja asiasta kysäistä.
Tokkopa sinun sitten tarvitsee neuvoa jos et syystä tai toisesta viitsi.
Asialla kun ei mikään palava kiirekkään ole niin etsinenpäs vastaukset mietintöihini ihan rauhassa ja arvioin sitten, että onko ideassa mitään järkeä vai jatkanko ihan nykyiseen malliin omien kuokkimisten parissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä