Tulisitko toimeen 2 000 e/kk nettotuloilla?
Kommentit (192)
Jos puolisoni tulot tippuisivat tuollaisiksi, olisimme k*sessa. Mutta jos minun tuloni nousisivat pysyvästi tuollaisiksi, tulisimme toimeen vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei kukaan vähänkään enemmän koulutettu suostuisi tekemään tuolla 2000 eurolla töitä. Itse olen DI ja suht urani alussa. Palkkani on tällä hetkellä 3900 euroa/kk. Ja iso vastuu omasta työstäni. Jos joku saisi yhtäkkiä älynväläyksen puolittaa palkkani, lähtisin saman tien töiden perässä Ruotsiin. Jossa omasta osaamisestani takuuvarmasti maksettaisiin se mikä nykyinen palkkani on. Toisin sanoen ideallasi saataisiin vain insinöörit yms pakenemaan Suomesta pois.
Olet väärässä. Et voi puhua kaikkien "vähänkään enemmän koulutettujen" puolesta.
Palkan lisäksi työssä on ihan oleellista viihtyä. Pitää siitä työstä. Joskus kiva työ on tärkeämpi, kuin isompi palkka.
Mun miehellä on 2 ammattikorkeakoulututkintoa ja kaksi ammattitutkintoa. On siis ainakin "vähänkään enemmän koulutettu" tapaus, mutta siltipä vaan työskentelee tyytyväisenä 37,5 tuntia viikossa 2300e bruttopalkalla 🤷
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. 3000 pitää saada, jotta jää sijotettavaks ja vähän löysää rahaa. Tietenkin jos on pakko ni tulee toimeen. Kokeilin vajaata työaikaa ja pakko oli tehdä enemmän ku 2000 ja rapiat ei riittänyt.
Sinulla on vakavia ongelmia jos et edes kahdella tonnilla pärjää. Joku päivä ongelmasi kostautuvat sinulle.
Vierailija kirjoitti:
ahneet suomalaiset kirjoitti:
Aloitusviestistä ja parista muusta kommentista huomaa kuinka hyvälle suomalaiset ovat tottuneet. Ei ihmekään kun ei kaikille riitä työpaikkoja. Jos joku tienaa esim. 4000€, olisi fiksumpaa puolittaa palkka ja palkata toinen tekijä rinnalle. Sitten olis kaks töissä ja kumpaisenkin bruttopalkka kuitenkin 2000€.
Paitsi ettei kukaan vähänkään enemmän koulutettu suostuisi tekemään tuolla 2000 eurolla töitä. Itse olen DI ja suht urani alussa. Palkkani on tällä hetkellä 3900 euroa/kk. Ja iso vastuu omasta työstäni. Jos joku saisi yhtäkkiä älynväläyksen puolittaa palkkani, lähtisin saman tien töiden perässä Ruotsiin. Jossa omasta osaamisestani takuuvarmasti maksettaisiin se mikä nykyinen palkkani on. Toisin sanoen ideallasi saataisiin vain insinöörit yms pakenemaan Suomesta pois.
Noh, itse olen käynyt AMKin 4 vuoden opinnot + hankkinut osaamista monin tavoin muutenkin. On eräs spesiaali-juttu jossa olen jopa melkein Suomen paras. Nyt työelämässä. Teen osa-aikaista ja palkkani on nettona 1300€ / kk. Jos tekisin täyttä päivää niin liksa olisi 2400€.
Tehdään ajatusleikki: Alkaisin tehdä täyttä päivää. Pomoni päättäisi että äh hiiteen parin tonnin palkat, tuplataan palkkasi koska olet pidemmälle kouluttautunut. Jolloin palkkani olisi 4800€ / kk.
Skenaario kuulostaisi tietysti houkuttelevalta mutta silti täysin absursilta.. miksi satsata kaikki minuun kun voisi palkata viidellä tonnilla kaksi työntekijää.
Luultvaasti kuitenkin suostuisin palkankorotukseen koska ideologioista huolimatta niin helposti tilaisuus tekee varkaan ja ahneus iskee.
Sinä Ruotsiin pakenija, joka et muka kestäisi elämää 2000€ kk-palkalla.. loppupeleissä olet vain ahne. Nämä kaikki mainitus seikat vain vahvistavat sitä että suomalaiset, tai ehkä länsimaiset ylipäänsä ovat tottuneet liian hyvälle.
En osaa sanoa, mihin sen ylimääräisen 1300 euroa saisi joka kuussa tungettua. Tähän asti suurin saamani kokonaissumma missään kuussa on ollut n. 700 e.
Olen 62 -vuotias TT ja FL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ahneet suomalaiset kirjoitti:
Aloitusviestistä ja parista muusta kommentista huomaa kuinka hyvälle suomalaiset ovat tottuneet. Ei ihmekään kun ei kaikille riitä työpaikkoja. Jos joku tienaa esim. 4000€, olisi fiksumpaa puolittaa palkka ja palkata toinen tekijä rinnalle. Sitten olis kaks töissä ja kumpaisenkin bruttopalkka kuitenkin 2000€.
Noh, itse olen käynyt AMKin 4 vuoden opinnot + hankkinut osaamista monin tavoin muutenkin. On eräs spesiaali-juttu jossa olen jopa melkein Suomen paras. Nyt työelämässä. Teen osa-aikaista ja palkkani on nettona 1300€ / kk. Jos tekisin täyttä päivää niin liksa olisi 2400€.
Tehdään ajatusleikki: Alkaisin tehdä täyttä päivää. Pomoni päättäisi että äh hiiteen parin tonnin palkat, tuplataan palkkasi koska olet pidemmälle kouluttautunut. Jolloin palkkani olisi 4800€ / kk.
Skenaario kuulostaisi tietysti houkuttelevalta mutta silti täysin absursilta.. miksi satsata kaikki minuun kun voisi palkata viidellä tonnilla kaksi työntekijää.
Luultvaasti kuitenkin suostuisin palkankorotukseen koska ideologioista huolimatta niin helposti tilaisuus tekee varkaan ja ahneus iskee.
Sinä Ruotsiin pakenija, joka et muka kestäisi elämää 2000€ kk-palkalla.. loppupeleissä olet vain ahne. Nämä kaikki mainitus seikat vain vahvistavat sitä että suomalaiset, tai ehkä länsimaiset ylipäänsä ovat tottuneet liian hyvälle.
Kuinka suomalaista sanoa että on ahnetta haluta työstään hyvä palkka. Useimmissa länsimaissa kommentoimasi kirjoittajan 3900 euron palkka diplomi-insinöörinä on melko surkea.
Siinä, että pyrkii hyvään uraan ja saamaan ansaitsemansa palkan ei ole mitään ahnetta, eikä pyrkiminen parempaan ole negatiivista. Tämä asenne "tyydy siihen mitä saat ja ole hiljaa, äläkä missään nimessä luule ansaitsevasi enemmän kuin joku muu" saisi jo kuolla suurien ikäluokkien mukana.
Hyvin pärjäisin, omat nettotulot on vain hieman yli tuon. Teen vaativaa asiantuntijatyötä IT puolella, ei nämä palkat ole kovin kummoisia vaikka moni luulee muuta.
Tulisin toimeen. Nykyisessä työssäni saan nettona 2200 eikä 200 euron pudotus tuntuisi missään. Minulla tosin on puoliso, joka tienaa minua paremmin eikä meillä ole lapsia.
Jos puolisoni tienaisi saman verran tai vähemmän tai jos meillä olisi lapsia, tilanne olisi varmasti toinen. Joutuisimme ainakin miettimään asumispaikkaa uudestaan, sillä nyt asumme kalliisti Helsingissä.
Oikein hyvin riittäisi, ei tuo olisi kuin joku 300e vähennys normaaleihin nettotuloihin.
Hienosti tulen, lainat on maksettu, lapsi maailmalla, kaikkea tarpeeksi.
Mitä? Kokoomuksen edustajako siellä kyselee?
Kevyesti. Tienasin ennen 2400, mutta sairastuin ja nyt en enää pysty sellaisia summia tienaamaan. Nykyään palkka 1200.
Tuon verran tienaan ja puolet laittanut säästöön koko korona-ajan.
netto noin 1100e (6h päivä), ei tukia, asun helsingissä, säästöön jää muutama satku kuussa
Varmasti pärjäisi, mutta ei nykyisessä asunnossa eli menot täytyisi sovittaa tulojen kanssa.
Tulisin jos olisi pakko, eihän tuolla summalla vaan kovin leveästi eläisi.
Se kuka ei tulisi, niin voi katsoa syytä peilistä. Nyt tienaan 2600e nettona ja elintaso on mukautettu siten, ettei siitä tarvitse tinkiä edes palkkaani vastaavalla 1550 e ansiosidonnaisella.