Miten koronasuosituksissa määritellään perhe?
Kuuluuko perheeseen vain se perhe, jonka kanssa asut? (sama talous) vai onko perhettä saman talouden lisäksi ne omat muualla asuvat lapset omine lapsineen ja puolisoineen? Entä lasketaanko minun perheeseen minun sisarukset?
Osa sairaanhoitopiireistä suosittelee yksityistilaisuuksien osallistujamääräksi perheen lisäksi 5 ulkopuolista. Ainakin täällä Turussa on näin.
Kommentit (46)
Tuossa sun kysymässäsi asiassa perheellä tarkoitetaan nimenomaan samassa asunnossa asuvia ihmisiä. Olivatpa he sitten sukua toisilleen tai eivät (ts jos asut kämppiksen kanssa, muodostattte "perheen"). Kun taas puhutaan esim siitä, että tartunnat leviävät perhepiirissä, niin sillä tarkoitetaan kanssasi samassa asunnossa asuvien ihmisten lisäksi myös sinun ja/tai puolisosi lähisukulaisia. Jos on uusperhe kyseessä, perhepiiriin kuuluu enemmän ihmisiä kuin ydinperheessä.
koronarajoitusten perhe= samalla jääkaapilla käyvät ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Perhe = saman talouden jäsenet.
Hyvin yksinkertainen asia, turhaa hiusten halkomista.
Ei välttämättä saman taloudenkaan vaan samassa asunnossa asuvat. Esim jos asuu opiskelijana soluasunnossa, kaikki samassa asunnossa asuvat lasketaan "perheeksi", vaikka talous ei olekaan yhteinen vaan jokaisella omansa.
Löytäisikö joku jostain tuon perhe- termin aukikirjoitettuna? Onko THL esimerkiksi jossain määritellyt mitä perheellä tarkoitetaan?
AP
Vierailija kirjoitti:
Löytäisikö joku jostain tuon perhe- termin aukikirjoitettuna? Onko THL esimerkiksi jossain määritellyt mitä perheellä tarkoitetaan?
AP
Perheen määritelmä löytyy selkeästi verkosta, kun vaan viitsii tietoa etsiä.
Sinä et viitsi, vaan annoin homman palstalaisille.
Tiedän tasan tarkkaan perheen määritelmän, mutta on vetämättömälle ihmiselle en sitä kerro.
Ihan puhtaasti ilkeydestä laiskaa ihmistä kohtaan.
Suomessa perheellä tarkoitetaan samassa taloudessa asuvia henkilöitä.
Kyllä minäkin tiedän mitä perheellä yleisesti tarkoitetaan. Mutta nyt tuli sellainen tilanne eteen, missä pitäisi tietää miten sitä näissä suosituksissa tulkitaan. Haluan varmuuden, enkä sitä vastausta löydä sairaanhoitopiirin, thl:n tai avin sivuilta.
En varmaan ole ainoa joka asian kanssa joutuu painimaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin tiedän mitä perheellä yleisesti tarkoitetaan. Mutta nyt tuli sellainen tilanne eteen, missä pitäisi tietää miten sitä näissä suosituksissa tulkitaan. Haluan varmuuden, enkä sitä vastausta löydä sairaanhoitopiirin, thl:n tai avin sivuilta.
En varmaan ole ainoa joka asian kanssa joutuu painimaan.
AP
Suosituksissa tulkitaan aivan kuten yleisesti tarkoitetaan. Ei se sen vaikeampaa ole. Toivottavasti ei ole muita jotka asian kanssa joutuu painimaan koska se olisi jo pelottavaa.
Mikä se sun tilanne on?
Ei tule myötätuntoa sulle, kun käskytät muita etsimään etkä edes perustele miksi pitäisi etsiä.
Vaikuttaa, että sinäkin tiedät mitä perheellä tarkoitetaan, mutta yrität etsiä jotain porsaanreikiä luistaaksesi rajoituksista tms.
Onneksi kysymys on vaan suosituksesta, joten sillä voi tarpeen vaatiessa pyyhkiä takalistoa ja nähdä ihan niitä ihmisiä keitä haluaa nähdä.
Perhe on ne ihmiset, jtoka asuvat samassa asunnossa kanssasi. Jos siskosi puolisoineen ja lapsineen asuu samassa asunnossa kanssasi, heidät lasketaan kuuluvan perheeseesi. Jos sulla on siellä asunnossasi alivuokralainen, myös hänet lasketaan kuuluvaksi perheeseesi. Paitsi jos hänellä on oma keittiö, kylpyhuone ja sisäänkäynti siihen asunnonosaan jonka olet hänelle vuokrannut.
ydin perhe on samassa taloudessa asuvat henkilöt. Asun yksin minä olen minun perheeni.Eikä siihen lasketa mukaan matkan takana asuvat lapset ja lapsen lapseni.
tia.a.68v. kirjoitti:
ydin perhe on samassa taloudessa asuvat henkilöt. Asun yksin minä olen minun perheeni.Eikä siihen lasketa mukaan matkan takana asuvat lapset ja lapsen lapseni.
Ydinperhe on avioliitossa oleva pari ja heidän lapset.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sun tilanne on?
Ei tule myötätuntoa sulle, kun käskytät muita etsimään etkä edes perustele miksi pitäisi etsiä.
En valitettavasti voi nyt kertoa tarkemmin. Yksityistilaisuus jonka järjestäjänä olen.
ap
Vierailija kirjoitti:
tia.a.68v. kirjoitti:
Ydinperhe on avioliitossa oleva pari ja heidän lapset.
Tai avoliitto. Vanhemmat ja heidän yhteiset lapset.
6-henkiset perheet ei voi tavata ketään, kun kukaan perheen ulkopuolinen "ei saa" tavata kuin viittä oman perheensä ulkopuolelta kerrallaan :)
Perhe voidaan kylläkin eri säännöstöissä tulkita hiukan eri tavoin.
Mutta pääsääntöisesti perhe tarkoittaa samassa taloudessa asuvia asuvia.
Tosin tuohon on siis sitten erilaisia kriteereitä mm. siinä, että ketä millaiset suhteet siinä samassa taloudessa asuvilla on esim. oikeudellisesti.
Mutta koronan kanssa perhe tarkoittaa yleensä samassa taloudessa asuvia, niihin se korona kaikkein helpoiten tarttuu, henkilöstä toiseen.
Eli käytännössä oma perhe saa osallistua johonin tilaisuuteen ja sen lisäksi se viisi ulkopuolista.
Koska se oma perhe tarttuttaa joka tapauksessa toisensa.
Joten tuossa tapauksessa se perhe voi tarttuttaa vain ne viisi perheen ulkopuolista.
Jo on taas aloittajalla tekemällä tehty ongelma. Saivartelijoilla on aina vaikea elämä.
Perhe = saman talouden jäsenet.
Hyvin yksinkertainen asia, turhaa hiusten halkomista.