Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeat kilpirauhasen vasta-aineet

Vierailija
07.05.2015 |

Mistä johtuu? Ei ole koskaan mitattu vaikka lääkitys olla vajaatoimintaan 10v. Nyt mitattiin ja vasta-aineet yli 500 vaikka viite-arvo maksimi on 34. TSH 0.5 ja T4V 20.4.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 600 eikä vielä edes lääkitystä vajikseen. (En halua syödä tyroksiinia loppuikääni. Toistaiseksi voin ihan hyvin elämäntapavalintojen ansiosta, vaikka kilppariarvot eivät ihan viiterajoissa olekaan.)

Tietääkseni vasta-aineiden kohoaminen kertoo autoimmuunisairaudesta eli kilpirauhanen tulee jollakin aikavälillä väkisinkin hiipumaan.

Vierailija
2/5 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 13:34"]

Minulla 600 eikä vielä edes lääkitystä vajikseen. (En halua syödä tyroksiinia loppuikääni. Toistaiseksi voin ihan hyvin elämäntapavalintojen ansiosta, vaikka kilppariarvot eivät ihan viiterajoissa olekaan.) Tietääkseni vasta-aineiden kohoaminen kertoo autoimmuunisairaudesta eli kilpirauhanen tulee jollakin aikavälillä väkisinkin hiipumaan.

[/quote]

Ymmärrän että ilman lääkitystä voivat olla korkeat, hoidetaan sitten thyroxinilla jos myös TSH ja T4V ova viiterajojen ulkupuolella. Ihmettelen vain kuinka minulla lääkityksestä huolimatta ovat vasta-aineet noin korkeat. Lääkärille aika ens viikolla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 13:34"]

Minulla 600 eikä vielä edes lääkitystä vajikseen. (En halua syödä tyroksiinia loppuikääni. Toistaiseksi voin ihan hyvin elämäntapavalintojen ansiosta, vaikka kilppariarvot eivät ihan viiterajoissa olekaan.) Tietääkseni vasta-aineiden kohoaminen kertoo autoimmuunisairaudesta eli kilpirauhanen tulee jollakin aikavälillä väkisinkin hiipumaan.

[/quote]

Ymmärrän että ilman lääkitystä voivat olla korkeat, hoidetaan sitten thyroxinilla jos myös TSH ja T4V ova viiterajojen ulkupuolella. Ihmettelen vain kuinka minulla lääkityksestä huolimatta ovat vasta-aineet noin korkeat. Lääkärille aika ens viikolla :)
[/quote]

Ei kai se korkea vasta-ainepitoisuus kerro kuin siitä, että kyseessä on autoimmuunitauti. Eli siis että tyroksiinia joutuu syömään loppuikänsä.

Vierailija
4/5 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yllä kirjoitettu, kertoo siitä että on autoimmuunimallinen tauti, ei subakuutti. Ei saa Thyroxinilla alas, mutta seleenillä voi saada. Itse sain montasataa yksikköä alas olikohan muutamassa kuukaudessa, mutta sitten olivat taas nousseet kun en syönyt seleeniä. Kannattaa laskea niitä arvoja ainakin jos olet suunnittelemassa raskautta, ne vasta-aineet voivat lisätä keskenmenon riskiä vielä toisella kolmanneksella. 

Vierailija
5/5 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tyroksiini sitä tyreoidiittia sammuta. Korvaa vain hormonivajeen. Ei niistä vasta-aineista oöe haittaa kuin se että aiheuttavat sen autoimmuunityreoidiitin jonka vuoksi kilpirauhanen ei toimi kunnolla ja jonka vuoksi tarvitaan sitä tyroksiinikorvaushoitoa. Itse autoimmuunityreoidiittia ei hoideta. Varmaan voisi immunosuppressiivisella lääkityksellä hillitä, mutta haittoja tulee. Helpompi ja järkevämpi korjata se vajavuus tyroksiinilla.