Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasittavinta päiväkotityössä: Lapset, jotka ei nuku päiväunia!

Vierailija
07.05.2015 |

Osa ei saa nukkua, etteivät valvo illalla seitsemän jälkeen... Ja osa ei osaa rauhoittua ollenkaan itsekseen kun kotona aina nukutetaan. Argh!

Olis niin hyvä ja lapsillekin paras kun kaikki vaan nukkuis 45 min joka päivä.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä tason hoitajia te olette, kun ette saa parivuotiaita rauhoittumaan? Oma kolmivuotiaani ei nuku päiväunia, muttei hän yöunillekaan mene ennen yhdeksää. On se väärin hoitajia kohtaan, että lapsen unentarve on yksilöllinen ja rauhoittavat lääkkeet eivät ole päikkärissä sallittuja.

Vierailija
22/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:31"]Mä en ole ikinä pystynyt nukkumaan päiväunia. En etenkään päiväkodissa. Hyh vieläkin muistan miten piti makaa paikallaan tunnin eikä saanut liikkua tai päästää ääntäkään. Elämäni ahdistavimpia muistoja.

N18
[/quote]
Ole iloinen että elämäsi on ollut niin onnellista että ahdistavimpia asioita on ollut päiväunet.
[/quote]

Mulla on todettu ahdistueisuushäiriö ja masennus. Joudun syömään kolmea eri lääkettä. Ja silti muistan miten piti vuosia makaa paikallaan tunnin inahtamatta lähes päivittäin. Muuten sait hoitajan vihat päällesi ja nolauksen. Lapselle vähän eri adia kuin aikuiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:33"]Riittävä uni on tärkeää, se on totta. Mutta en sitä koe rasittavaksi ettei "kaikki" nuku vaan sen, että nykyisin on niin jumalattoman paljon lapsia jotka eivät osaa edes rauhoittua lepäämään. Pyörivät ja hyörivät ja ennenkaikkea pitävät jotain ääntä ja on hirvittävän levottomia, aivan tajuttoman levottomia, kuin olisi muurahaisia kropassa. Ja viis veisaavat siitä, että jotkut kenties haluaisivat sen rauhaisan hetken muuten niin katiiviseen päiväkotipäivään ja meluun ja jotkut jopa nukkuisivat. "Sä/te ette mua määrää", "Ei mun oo pakko ees levätä", "päläpäläpläp sitä ja tätä", "mun äiti/isi sanoo ettei mun tarttee olla tässä", "Mä en haluuuu" ym.ym.

Huokaus:/
[/quote]
Toi on rasittavinta kun jotkut lapset on tottuneet olemaan perheessä pomoja ja olettaa olevansa sitä myös päiväkodissa. Kaikkeen sanovat vaan että"mä en haluu" ja kauhee huuto kun heitä ei totellakaan.

Vierailija
24/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli semmoinen käytäntö, että ne jotka nukkuivat saivat nukkua ja isommat lapset/ ne jotka eivät päiväunia nukkuneet saivat lukea kuvakirjaa/piirtää hiljaa viereisessä huoneessa. Itse olen tuota ryhmää vahtinut ja vain hyvin harvoin tarvitsee huomauttaa että on "hiljainen" hetki menossa jotta muut saavat nukkua. Toiminut mielestäni hyvin, nekin lapset jotka eivät nuku saavat rauhoittua hetken itsenäisesti.

Vierailija
25/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:28"]Osa ei saa nukkua, etteivät valvo illalla seitsemän jälkeen... Ja osa ei osaa rauhoittua ollenkaan itsekseen kun kotona aina nukutetaan. Argh!

[/quote]
Kaikkein parasta olisi kun sinä vaihtaisit alaa. Et sovi lasten kanssa työskentelyyn. Ei lapset ole robotteja vaan ihmisiä. Yritäppä käskemällä saada työkaverisi nukkumaan :) :)

Vierailija
26/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei nukuta. Minulla on vieläkin aikuisena sellainen hormonitoiminta, että en pysty nukkumaan päiväunia, jos yöllä on nukkunut 5 tuntia tai yli.

Vierailija
27/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:35"]

Siis minkä tason hoitajia te olette, kun ette saa parivuotiaita rauhoittumaan? Oma kolmivuotiaani ei nuku päiväunia, muttei hän yöunillekaan mene ennen yhdeksää. On se väärin hoitajia kohtaan, että lapsen unentarve on yksilöllinen ja rauhoittavat lääkkeet eivät ole päikkärissä sallittuja.

[/quote]

Sinuna kysyisin, että minkä tason perheistä kys lapset tulevat. Jep, eivät ole yleensäkään ihan niitä perusperheitä joissa on annettu arvoa lapsen turvallisuudelle, rutiineille, oltu vanhempia jne. Toisekseen mitä sinä kaikessa "tasossasi" tekisit ammatillisesti esim 2v lapselle joka puhua pälpättää taukoamatta sängyssään tai kierii siitä lattialle, istuu eikä makaa, toistelee mantroja "mun ei oo pakko", "mun äiti sanooa ettei" jne.jne. Aika kädetön olo siinä tulee koska konstit on, ammatillisestikin, varsin rajalliset. Aina ei voi lasta pistää poiskaan lepparista kun itse oltava juurikin siellä lepparissa (lepoaikaan ryhmän muita kasvattajia saattaa olla vain 1kpl paikalla lepparissa olevan lisäksi), ja toisekseen ihkailu/lahjonta/kiristys ei kovin sopiva tapa sekään ole, ainakaan usein tehtynä eikä muiden kuin vanhempien taholta.

-6-

Vierailija
28/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on hyvä saada lepoa sen meluisan päiväkotipäivän aikana. Ja täytyy hoitajienkin saada hengähtää ja täytyy joskus olla aikaa täyttää niitä ärsyttäviä lomakkeita ja toimintasuunnitelma kun niitäkin on meidän pakko tehdä.

Vierailija
29/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavinta päiväkotityössä: lastenhoitajat, jotka toimivat vain käytönnön kokemuksen pohjalta.

Yritäpä 25-vuotiaana opettajana mainita uudesta tutkimustiedosta ja erilaisista toimintatavoista keski-ikäisille hoitajille, niin vastaus on vain "ihan sama, näin me ollaan aina tehty!" T: toinen lto.

Vierailija
30/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:31"]Mä en ole ikinä pystynyt nukkumaan päiväunia. En etenkään päiväkodissa. Hyh vieläkin muistan miten piti makaa paikallaan tunnin eikä saanut liikkua tai päästää ääntäkään. Elämäni ahdistavimpia muistoja. N18 [/quote] Helpollapa oot selvinny

[/quote]

Juu, eiköhän jotain ahdistavampaa löydy muutaman vuoden sisään. 

Naapurin 18-vuotiaan tytön poikaystävä hirttäytyi! Vei voiton päiväunista hänellä. 

Jos näin kamalaa ei tapahdu, niin jotain kuitenkin... 
[/quote]

Voi vittu nyt. AhdistaVIMPIA muistoja. Ei ahdistavin. Niinkuin yllä jo sanoin, on ahdistuneisuushäiriö, masennus ja lääkitys ja elämäni on ollut täyttä paskaa viimeiset puolitoistavuotta. Ja silti sanon tämän, toi oli pienelle lapselle todella ahdistava paikka.

Vierailija
31/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:42"]

Rasittavinta päiväkotityössä: lastenhoitajat, jotka toimivat vain käytönnön kokemuksen pohjalta.

Yritäpä 25-vuotiaana opettajana mainita uudesta tutkimustiedosta ja erilaisista toimintatavoista keski-ikäisille hoitajille, niin vastaus on vain "ihan sama, näin me ollaan aina tehty!" T: toinen lto.

[/quote]

Höpöhöpö:) toki niitä "näin on aina tehty"-tätejä löytyy joka työpaikasta, mutta kyllä niitä on myös vähän joka ammattikunnan edustajissakin, ei vain niissä hoitajissa. Yleistätkö muutenkin noin raskaasti vai johtuuko se vain nuoruudestasi ja pätemisen tarpeestasi? täytyy tehdä ne omat kannukset, ymmärrän, mutta voi ne tehdä muullakin tavoin kuin lyttäämällä toisia ja jättämällä arvotta se mahd vuosikymmenien tietotaito. Toisekseen mikään kirjatieto ei korvaa käytännön kokemusta ja paras lopputulos syntyy yhdistämällä sopivassa määräin kumpaakin niistä. Ja mikään kirjatieto ei ole se "1 ainoa totuus" tai autuaaksi tekevä juttu. Päiväkotityö on hyvin pitkälti sitä arjessa luovimista ja nimenomana käytännön työtä vaikkakin nykyisin ikävä tosiasia on myöskin se että me päiväkodeissa työskentelevät, varsinkin lto:t, meinaamme hukkua niihin iänikuisiin paperitöihin ja valitettava tosiasia on myöskin se että niiden papereiden, palaverien ym alle jää paljolti nimenomaan se käytännön, lapsilähtöinen, työ! siihen ei ole niin paljoa aikaa kuin pitäisi ja lapset, ne tärkeimmät, kärsivät siitä.

Joten hillitse hieman ja rauhoitu, et sinä ole sen kummempi kuin kukaan muukaan siellä pkssa ja ainoa mitä sinun tulee osata on se lasten kanssa oleminen ja vanhempien kanssa puljaaminen, tosin siinäkin käy usein niin että kun yhdelle kumarta aniin toiselle pyllistää.

-6/16-

Vierailija
32/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan oli joku tutkimus tehty, jossa todettiin, että päiväunet on haitallisia yli 2 vuotiaille, lyhentävät yöunia ja ne kuitenkin olisi kehityksen kannalta tärkeämmät, kuin päiväunet. 

Olet ap ihan väärällä alalla. Miksi sinulle on niin tärkeää, että lapset nukkuvat sinun työaikana?

Vierailija
33/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot. Mutta voi kumpa vieläkin kesken päivän pääsisi viltin alle tunnin päiväunille.

Vierailija
34/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:31"]Mä en ole ikinä pystynyt nukkumaan päiväunia. En etenkään päiväkodissa. Hyh vieläkin muistan miten piti makaa paikallaan tunnin eikä saanut liikkua tai päästää ääntäkään. Elämäni ahdistavimpia muistoja. N18 [/quote] Helpollapa oot selvinny

[/quote]

Juu, eiköhän jotain ahdistavampaa löydy muutaman vuoden sisään. 

Naapurin 18-vuotiaan tytön poikaystävä hirttäytyi! Vei voiton päiväunista hänellä. 

Jos näin kamalaa ei tapahdu, niin jotain kuitenkin... 
[/quote]

Voi vittu nyt. AhdistaVIMPIA muistoja. Ei ahdistavin. Niinkuin yllä jo sanoin, on ahdistuneisuushäiriö, masennus ja lääkitys ja elämäni on ollut täyttä paskaa viimeiset puolitoistavuotta. Ja silti sanon tämän, toi oli pienelle lapselle todella ahdistava paikka.
[/quote]
Hei älkää kiusatko toista jos tunnustaa ahdistavia lapsuudenmuistoja. Tai vähätelkö heti niitä. Mieluummin pitäis pyrkiä välttämään ettei nykyisille lapsille jäisi yhtä ikäviä muistoja päiväkotivuosista.
Voin kertoa muuten oman muistoni, mua ahdisti se kun perhepäivähoitaja pakotti meidät nielemään purkkia, niitä ei kuulemma saanut ottaa suusta ulos ja heittää auton ikkunasta vaan ne piti nielaista :( :(

Vierailija
35/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:32"]

Rasittavinta päiväkotityössä: Vanhemmat.

[/quote]

Vanhemmat, jotka seuraa kaiken aikaa, hoidetaanko lapsia täyspäisesti. Hoidetaanko?

Vierailija
36/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:42"]

[/quote]

Höpöhöpö:) toki niitä "näin on aina tehty"-tätejä löytyy joka työpaikasta, mutta kyllä niitä on myös vähän joka ammattikunnan edustajissakin, ei vain niissä hoitajissa. Yleistätkö muutenkin noin raskaasti vai johtuuko se vain nuoruudestasi ja pätemisen tarpeestasi? täytyy tehdä ne omat kannukset, ymmärrän, mutta voi ne tehdä muullakin tavoin kuin lyttäämällä toisia ja jättämällä arvotta se mahd vuosikymmenien tietotaito. Toisekseen mikään kirjatieto ei korvaa käytännön kokemusta ja paras lopputulos syntyy yhdistämällä sopivassa määräin kumpaakin niistä. Ja mikään kirjatieto ei ole se "1 ainoa totuus" tai autuaaksi tekevä juttu. Päiväkotityö on hyvin pitkälti sitä arjessa luovimista ja nimenomana käytännön työtä vaikkakin nykyisin ikävä tosiasia on myöskin se että me päiväkodeissa työskentelevät, varsinkin lto:t, meinaamme hukkua niihin iänikuisiin paperitöihin ja valitettava tosiasia on myöskin se että niiden papereiden, palaverien ym alle jää paljolti nimenomaan se käytännön, lapsilähtöinen, työ! siihen ei ole niin paljoa aikaa kuin pitäisi ja lapset, ne tärkeimmät, kärsivät siitä.

Joten hillitse hieman ja rauhoitu, et sinä ole sen kummempi kuin kukaan muukaan siellä pkssa ja ainoa mitä sinun tulee osata on se lasten kanssa oleminen ja vanhempien kanssa puljaaminen, tosin siinäkin käy usein niin että kun yhdelle kumarta aniin toiselle pyllistää.

-6/16-

[/quote]

Aika perus, että lastentarhanopettajien pedagogista osaamista vähätellään sanomalla, ettei muuta osaamista sitten olekaan. Ihan kuin kirjatieto kumoaisi kaiken käytännön osaamisen!

T: 10 vuotta lastenhoitajana työskennellyt tänä keväänä valmistuva lastentarhanopettaja.

Vierailija
37/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:28"]

[/quote]
Jos lapsi 45 minuutin päiväunilla valvoo yli puolen yön niin selitä minulle miten se voi olla lapsellekkin paras? Että nukkuu yöllä 01-06 ja päiväkodissa 12-2 kuin se että nukkuisi 20-06 ja päiväkodissa unien sijaan lepäilisi.

Vierailija
38/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:28"]

[/quote]
Jos lapsi 45 minuutin päiväunilla valvoo yli puolen yön niin selitä minulle miten se voi olla lapsellekkin paras? Että nukkuu yöllä 01-06 ja päiväkodissa 12-14 kuin se että nukkuisi 20-06 ja päiväkodissa unien sijaan lepäilisi.

[/quote]
Korjasin kellonaikaa

Vierailija
39/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se on rasittavaa kun hoidokit onkin yksilöitä. Kuule, tee palvelus itsellesi ja lapsille; jätä työsi niin saavat tilalle lapsiystävällisemmän hoitajan.

Vierailija
40/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:32"]Rasittavinta päiväkotityössä: Vanhemmat.
[/quote]

Aijaa. Mikähän mussa on rasittavaa? Tuon lapsen, riisun hänet, sanon heipat ja lähden. Kello 15 jälkeen haen, nopeesti käydään läpi päivän tekemiset ja lähdetään. En valita, koska ei ole ollut valitettavaa. Vasu-keskustelut menneet sujuvasti, on lapsella niin ihana omahoitaja. Ja tarvittavat vaatteet yms on aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä