Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rasittavinta päiväkotityössä: Lapset, jotka ei nuku päiväunia!

Vierailija
07.05.2015 |

Osa ei saa nukkua, etteivät valvo illalla seitsemän jälkeen... Ja osa ei osaa rauhoittua ollenkaan itsekseen kun kotona aina nukutetaan. Argh!

Olis niin hyvä ja lapsillekin paras kun kaikki vaan nukkuis 45 min joka päivä.

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei oo koskaan nukkunut päiväunia, ei edes vauvana! yritetty kyllä on. Ei vaan nuku. Nuijallako pitäs napauttaa otsaan että nukkuisi? 

Vierailija
2/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:36"]

Huokaus. Sanoin että erityistä tukea tarvitsevia lapsia, en erityislapsia. Erityistä tukea tarvitseva lapsi voi olla muutakin kuin lääkärinlausunnon ja/tai virallisen diagnoosin saanut lapsi, hän voi olla esim kotilojensa vuoksi psyykkisesti ja/tai sosiaalisesti oireileva lapsi joka asettaa omat haasteensa ryhmälle ja kasvattajille. Missä maailmassa sinä elät jos luulet, että kaikilla ongelmaisilla lapsilla on avustaja tai edes diagnoosia? et ainakaan nykysuomessa ja nykyvarhaiskasvatuksen piirissä, taloudellisesti erittäin tiukoissa sfääreissä. Ja kun kyseessä lapsi jolla ei ole, vielä, dg eikä lausuntoakaan niin lapsiryhmä on yleensä ns normaaliryhmä, esim meillä 22 lasta.

-6/16 ja mikä lie-

[/quote]

Tämä on kyllä taivahan tosi. Pahimmillaan vielä vanhemmat hannaavat vastaan tutkimuksiin menoa, ja vaikka lapsi on erityisopettajan ja meidän vakiväen mielestä tutkimusten tarpeessa, sitä diagnoosia ei koskaan tule päiväkotiaikana, vaan vasta koulussa, kun lapsi on ehtinyt jo hommata itselleen kosolti huonoja epäonnistumisen kokemuksia ja kiusaamista jne. Huh!

73

[/quote]

Tai sitten koulussa käy ilmi, että on normaali lapsi hyvästä perheestä, eikä vanhempien kasvatuksessa ollutkaan mitään vikaa. Mutta kun lto jotain saa päähä'nsä, ei sitä voi perua enää mikään, ettei lto:n ammattitaito joudu häpeään.

Ovatko Lto:t muuten yhteistyössä muiden, erityisopettajien, sosiaalityön jne kanssa niin, että siitä saa jotain pisteitä jos heillekin saa töitä? Ettei niitä virkoja lakkauteta tyystin muutoin. paljon vääryyttä tapahtuu ja paljon epävarmoja lapsia ja aikuisia päiväkodit tuottavat. Niin epävarmasti monen koulu alkaa. Onneksi kouluissa tuntuu olevan hieman fiksumpaa väkeä töissä, ainakin suurimmaksi osaksi.

[/quote]

Olen aina vain iloinen, jos epäilyt ongelmista osoittautuvat vääriksi. Mehän emme mitään diagnoosia tilaa, emme edes ole alkuselvittelyissä yhteydessä neuvolaan. Vanhemmat - jos ovat fiksuja - haluavat itse selvittää, onko lapsella tuen tarvetta. Yleensä on. Minäkin olen tehnyt tätä hommaa yli parikymmentä vuotta, joten kyllä, osaan keskivertovanhempaa paremmin erottaa poikkevia piirteitö lapsista. Yleensä vanhemmilla on läheistä kontaktia vain omiin lapsiinsa, kenties hiukan sisarusten lapsiin - ja kun on läheisestä kontaktista kyse, lapsen omalaatuisuuksiin usein tottuu niin, että tulee niille sokeaksi.

Lisäksi monet asiar ovat sellaisia, että ne tulevat selkeämmin näkyviin ryhmässä, samanikäisten lasten kanssa. Tai tehtäessä vaikkapa hahmottamista vaativia tehtäviä.

Ymmärrän hyvin, että diagnoosiraja on sellainen, että aina se ei ylity, vaikka jotain "sinnepäin" olisikin. Diagnosointi ei ole todellakaan mikään valtakilpailu, on ihan ok, jos ammattilainen toteaa lapsen normaalirajoihin.

Mutta jos lapsella on tarvetta tuelle ja terapialle, on vain hyvä, mitä aikaisemmin se todetaan. Lapselle saadaan terapiaa ja tarvittaessa erityisopetuspäätös ja mietitty luokkapaikka koulunaloitukseen. Ihmettelen kovasti, miten negatiivisesti sinä asiaa tarkastelet.

73

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:42"]

Rasittavinta päiväkotityössä: lastenhoitajat, jotka toimivat vain käytönnön kokemuksen pohjalta.

Yritäpä 25-vuotiaana opettajana mainita uudesta tutkimustiedosta ja erilaisista toimintatavoista keski-ikäisille hoitajille, niin vastaus on vain "ihan sama, näin me ollaan aina tehty!" T: toinen lto.

[/quote]

Yritäpä saada 25v vastavalmistunut maisteri ymmärtämään, että työtä tehdään pidemmän päälle kokemuksella, ei uusimmilla tutkimustuloksilla

t. keski-ikäinen lastenhoitaja, paljon nähnyt ja pitkä työkokemus

[/quote]

Ai että ei voi olla sekä kokemusta, että kirjatietoa? Tämä tuntuu monilta keski-ikäisiltä lastenhoitajilta unohtuvan. Pelkällä kokemuksella toki saa lapset pysymään hengissä, mutta yleensä opettajat tavoittelevat vähän korkeammalle...

t. 25-vuotias lähihoitaja (lastenhoitaja), joka opiskelee lastentarhanopettajaksi.

[/quote]

Kirjatieto muuttuu jatkuvasti, jos menet aina uudemman mukaan, niin oletpa melkoinen tuuliviiri. 

Vierailija
4/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat voi järjestäää monella tapaa. Lepohetki ja rauhoittuminen on kaikille hyväksi,n puoli tuntia on sopiva aika. Siinä myös ehtivät ne nukahtaa jotka nukkuvat.  Ja kyllä, hiljaa pitää olla että toiset saavat nukahdettua. Ei ole mielestäni kohtuuton vaatimus. Lapsille selitetään, miksi levätään tai ollaan hiljaa. Musiikkia tai satua voi kuunnella. Siellä lepohuoneessa muuten tarvitaan usein usempi työntekijä, jos on lapsia jotka tarvitsevat apua nukahtamiseen tai rauhoittumiseen. Usein sen puoli tuntia saattaa olla kaikki työntekijät- esim meillä tällä hetkellä näin. Sitten toiset nukkuvat,toiset puuhailevat hiljaisia leikkejä. Nyt siis lasten kanssa on kaksi, yksi voi tehdä muuta.. n tunti jää aikaa kunnes muut alkavat heräillä ja aletaan laittaa välipalaa..kyllä, on usein kiire ja sata asiaa tehtävänä..ja paljo  sellaista mitä vain toivoo ehtivänsä.

Monet haluavat tehdä työnsä hyvin. Lasten kanssa oleminen on tärkeintä, mutta aikaa tarvitaan myös muuhun. Lastentarhanopettajalla on lyhyt suunnitteluaika,siinä ei ehdi kaikkea. Tarvitaan aikaa keskusteluihin, valmisteluun, suunnitteluun, paperitöihin, kirjaamisiin, uusii  asioihin perehtymiseen,lisäkoulutukseen...EI sitä aikaa keskellä päivää jää niini  paljo että kannattaisi kadehtia. Jos muuten kolme ihmistä käy vuorotellen  kahvilla niin 3 x 10 min on 30 minuuttia jo.

Ärsyttää muuten työn väheksyminen,kun yrittää tehdä työnsä hyvin ja suunnitella tekemiset juuri näitä lapsia hyödyttäviksi ja ilahduttaviksi..

Vierailija
5/146 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla niin vaikeaa saada lasta nukahtamaan illalla? En tajua.

Mutta se mitä en ollenkaan tajua on miten lapset on nykyään niin levottomia että eivät pysty edes makaamaan rauhassa puolta tuntia satua kuunnellen. Joka toinen hyppii pystyyn koko ajan. Isotkin lapset.

t. Ap (tulipas tästä muuten pitkä ketju!)

Vierailija
6/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 13:24"]

Minä hauan, että lapseni nukkuvat päiväunet päiväkodissa.

Haluan että lapseni ovat virkeitä vielä illalla kotona, että voimme yhdessä puuhastella jotain kivaa.

En halua. että yhteinen aikamme iltaisin on pelkkää tappelua väsyneen lapsen kanssa.

Kun lapsi nukkuu päiväunet, illalla ei ole mikään hätä nukkumaan klo 18 (vaikka siis jotkut aikuiset juuri tätä kai haluavat), vaan voimme leikkiä ja pelata klo 20 asti, unessa ollaan klo 21.

Ei mulla muuta.

[/quote]

Hienoa että teille toimii näin. Vähäuninen lapsi sen sijaan valvoo sinne puolelle öin jos on nukkunut päiväunet. Mielellään leikitään illalla sinne 8-9, mutta kyllä sitten olisi lapsien aika mennä nukkumaan.

Vierailija
7/146 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 21:11"]

Huokaus. Sanoin että erityistä tukea tarvitsevia lapsia, en erityislapsia. Erityistä tukea tarvitseva lapsi voi olla muutakin kuin lääkärinlausunnon ja/tai virallisen diagnoosin saanut lapsi, hän voi olla esim kotilojensa vuoksi psyykkisesti ja/tai sosiaalisesti oireileva lapsi joka asettaa omat haasteensa ryhmälle ja kasvattajille. Missä maailmassa sinä elät jos luulet, että kaikilla ongelmaisilla lapsilla on avustaja tai edes diagnoosia? et ainakaan nykysuomessa ja nykyvarhaiskasvatuksen piirissä, taloudellisesti erittäin tiukoissa sfääreissä. Ja kun kyseessä lapsi jolla ei ole, vielä, dg eikä lausuntoakaan niin lapsiryhmä on yleensä ns normaaliryhmä, esim meillä 22 lasta.

-6/16 ja mikä lie-

[/quote]

Tämä on kyllä taivahan tosi. Pahimmillaan vielä vanhemmat hannaavat vastaan tutkimuksiin menoa, ja vaikka lapsi on erityisopettajan ja meidän vakiväen mielestä tutkimusten tarpeessa, sitä diagnoosia ei koskaan tule päiväkotiaikana, vaan vasta koulussa, kun lapsi on ehtinyt jo hommata itselleen kosolti huonoja epäonnistumisen kokemuksia ja kiusaamista jne. Huh!

73

[/quote]

Tai sitten koulussa käy ilmi, että on normaali lapsi hyvästä perheestä, eikä vanhempien kasvatuksessa ollutkaan mitään vikaa. Mutta kun lto jotain saa päähä'nsä, ei sitä voi perua enää mikään, ettei lto:n ammattitaito joudu häpeään.

Ovatko Lto:t muuten yhteistyössä muiden, erityisopettajien, sosiaalityön jne kanssa niin, että siitä saa jotain pisteitä jos heillekin saa töitä? Ettei niitä virkoja lakkauteta tyystin muutoin. paljon vääryyttä tapahtuu ja paljon epävarmoja lapsia ja aikuisia päiväkodit tuottavat. Niin epävarmasti monen koulu alkaa. Onneksi kouluissa tuntuu olevan hieman fiksumpaa väkeä töissä, ainakin suurimmaksi osaksi.

[/quote]

Olen aina vain iloinen, jos epäilyt ongelmista osoittautuvat vääriksi. Mehän emme mitään diagnoosia tilaa, emme edes ole alkuselvittelyissä yhteydessä neuvolaan. Vanhemmat - jos ovat fiksuja - haluavat itse selvittää, onko lapsella tuen tarvetta. Yleensä on. Minäkin olen tehnyt tätä hommaa yli parikymmentä vuotta, joten kyllä, osaan keskivertovanhempaa paremmin erottaa poikkevia piirteitö lapsista. Yleensä vanhemmilla on läheistä kontaktia vain omiin lapsiinsa, kenties hiukan sisarusten lapsiin - ja kun on läheisestä kontaktista kyse, lapsen omalaatuisuuksiin usein tottuu niin, että tulee niille sokeaksi.

Lisäksi monet asiar ovat sellaisia, että ne tulevat selkeämmin näkyviin ryhmässä, samanikäisten lasten kanssa. Tai tehtäessä vaikkapa hahmottamista vaativia tehtäviä.

Ymmärrän hyvin, että diagnoosiraja on sellainen, että aina se ei ylity, vaikka jotain "sinnepäin" olisikin. Diagnosointi ei ole todellakaan mikään valtakilpailu, on ihan ok, jos ammattilainen toteaa lapsen normaalirajoihin.

Mutta jos lapsella on tarvetta tuelle ja terapialle, on vain hyvä, mitä aikaisemmin se todetaan. Lapselle saadaan terapiaa ja tarvittaessa erityisopetuspäätös ja mietitty luokkapaikka koulunaloitukseen. Ihmettelen kovasti, miten negatiivisesti sinä asiaa tarkastelet.

73

[/quote] Sinä olet varmaan ammattilainen, mutta minulla on seuraavanlainen kokemus. Lapsi on vilkas ja inhosi yli kaiken 1,5 tunnin makaamista. Hän todella inhosi sitä niin paljon, että ei halunnut mennä päiväkotiin. Minulle sanottiin aina että ei voi ottaa pois, ei saa lukea. No kerran hain lapseni päiväkodista ja pihalla tulee lähihoitaja planttu ja kovalla äänellä kertoo että lapseni oli lepotilassa näyttänyt hänelle takamusta. Eli veti housut alas ja näytti paljasta takapuolta. Hän oli niin turhautunut ja näytti tällä tavalla että se ei ole reilua. No, keksusteltiin ja muita vanhempia hakee samalla lapsia, kun tämä lähihoitaja kovalla äänella alkaa kyselee minulta oletko jo hakenut ADHD diagnoosion tuolle teidän lapselle? Eli kyllä nämä tädit tekevät keskenään diagnooseja ja kohtelevat lapsia sen mukaisesti.

Meidän lapsella ei ole ADHD:tä ja on tänään luokassa hyvä. Pärjää koulussa ja opettajat kehuvat. Mutta edelleen muistaa kuinka hän inhosi päiväkotia juuri tuon pakkomakuuttamisen vuoksi. Haluatteko oikeasti että teitä muistellaan inholla vielä vuosia sen jälkeen, kun minun mielestä lapsen muistot päiväkodista tulisi olla kivat muistot.

[/quote]

Jo oli. Täysin asiatonta. Mutta lienet yhtä mieltä siitä, että tuo ei ole sitä diagnosointia, josta minä puhun. 

73

Vierailija
8/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:06"]

No... Mua ei kyllä vituta se ettei kaikki lapset nuku tai pysty makaamaan nukkarissa pahimmillaan 1,5h liikkumatta ja äänettömästi. Ihan mielellään tekisin niin että luettaisiin kaikki yhdessä joku satu ja rauhoituttaisiin hetki. Sen jälkeen nukkujat jäisi nukkumaan ja ne lapset jotka eivät nuku, pääsisivät rauhallisiin pöytähommiin tms. Valitettavasti tällainen on kuitenkin melko vaikea järjestää, koska monissa päiväkodeissa ei ole sellaista tilaa. Lisäksi monessa pk:ssa ongelmaksi muodostuu se ettei henkilökuntaa ole riittävästi. T: Lastenhoitaja joka työskentelee pk:ssa jossa on ihan tavallista että 4 työntekijää on pois, eikä sijaisia oteta/saada

[/quote] Tämä ei ole lasten vika ja se tulisi tuoda vanhempien huomioon. Ja jos neljä on pois samaan aikaan, teidän ei saisi lain mukaan toimia. Turha napista tiloista ja henkilökunnan puutteesta, koska me vanhemmat ovat valmiita taistelemaan asiasta. Mutta kun aletaan soittamaan korkeamalle, niin sekään ei ole hyvä.

Vierailija
9/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 21:11"]

-6/16 ja mikä lie-

[/quote]

73

[/quote]

[/quote]

73

[/quote] Sinä olet varmaan ammattilainen, mutta minulla on seuraavanlainen kokemus. Lapsi on vilkas ja inhosi yli kaiken 1,5 tunnin makaamista. Hän todella inhosi sitä niin paljon, että ei halunnut mennä päiväkotiin. Minulle sanottiin aina että ei voi ottaa pois, ei saa lukea. No kerran hain lapseni päiväkodista ja pihalla tulee lähihoitaja planttu ja kovalla äänellä kertoo että lapseni oli lepotilassa näyttänyt hänelle takamusta. Eli veti housut alas ja näytti paljasta takapuolta. Hän oli niin turhautunut ja näytti tällä tavalla että se ei ole reilua. No, keksusteltiin ja muita vanhempia hakee samalla lapsia, kun tämä lähihoitaja kovalla äänella alkaa kyselee minulta oletko jo hakenut ADHD diagnoosion tuolle teidän lapselle? Eli kyllä nämä tädit tekevät keskenään diagnooseja ja kohtelevat lapsia sen mukaisesti.

Meidän lapsella ei ole ADHD:tä ja on tänään luokassa hyvä. Pärjää koulussa ja opettajat kehuvat. Mutta edelleen muistaa kuinka hän inhosi päiväkotia juuri tuon pakkomakuuttamisen vuoksi. Haluatteko oikeasti että teitä muistellaan inholla vielä vuosia sen jälkeen, kun minun mielestä lapsen muistot päiväkodista tulisi olla kivat muistot.

Vierailija
10/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä kaikkien lasten nukkua päiväunia! Jos minun lapseni nukkuu päiväkodissa puolikin tuntia, hän valvoo kotona puoleen yöhön asti! Sekö sitten on hyvä, kun aamulla pitäisi taas seitsemän jälkeen herätä? Luulisi, että isompien lasten olisi hyvä päästä eroon päiväunista. Koulussa ne jäävät kuitenkin pois.

Vierailija
11/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 15:08"] "Tuo teidän ikuinen valittelu kuinka paljon teillä on hommia, ei kuule ole minun ongelma se on teidän esimiehen ongelma. Ja jos asioihin ei tule parannusta voi aina haea muualle töihin. Ja se että aina haukutaan vanhempien vika. Se ei ole MEIDÄN vika jos sinun työolosuhteet ovat huonoja. Sinun tulisi niihin tehdä muutos ja sitä ei tehdä lasten kustannuksilla !" Ei, vaan olisi myös vanhempien tehtävä valittaa ylemmälle taholle siitä, että ette ole tyytyväisiä päivähoitoon. Näin sitä palvelua saadaan asiakaslähtöisemmäksi, eli lapsille paremmaksi. [/quote] Näin me teemmekin, kun olen asoita viennyt eteenpäin, olen saanut vastaan hyvin vihaisia lastenhoitajia ja lastentarhaopettajia. Koska oikeasti olen puuttunut heidän työhönsä. He kyllä (niin kuin tässä keskustelussa tulee esin) tietävät että jokainen lapsi pitää nukkua ja mielellään tunti puolistoista päivässä. Eli niin kuin nyt, niin valitus koski että lapset eivät nuku niin että saisi rauhassa juoda kupin kahvia. Olen tullut siihen tulokseen, että te ette halua sitä muutosta. Haluatte sen tauon! ja kun me vanhemmat tästä puhutaan, tuodaan esiin ongelma lapset. Se ei pidä paikkaansa, suurin osa lapsista ovat ihan normaaleja ja normaaleista perheistä. [/quote] Yhä edelleen taukoja ei ole. "Tauon" aikana tehdään muita hommia. Millon tämä menee jakeluun? Luuletteko te, että lapset ovat nukkarissa yksin? Sinne menee jo yksin. Meillä ryhmiksessä kaksi tekee sitten muut tekee sillä välin muita hommia. Ja meille ei ole edes tullut lapsia, jotka eivät nukkuisi tai joilta se olisi kiellettyä. Hienoa, jos olet pistänyt asioita eteenpäin. Kyllä vanhempienkin on vain tajuttava, että monen hoitajan kädet ovat sidottuja, tehdään niinkuin määräykset käskee. Tuolla yllä kerrottiinkin jo mitä hommia on päiväkodissa työskentelevillä nukkariaikaan, se ei ollut valitusta, hän KERTOI mitä tehdään, sinä kun et selvästi ole näissä hommissa ollut. Itse jaksat kyllä kertoa omasta rankasta työstäsi. En ole edes sanonut että tämä olisi rankkaa. Rankaksi tekee vain se, että selän takana valitetaan joka asiasta. Tehkää kaikki valituksia ylemmälle taholle, ei yksi hoitaja voi lähteä kaikkea muuttamaan, kyllä ne johtajilta tulee ne käskyt.

[/quote] Olen ollut päiväkodissa harjoitelussa. ja sori vaan kyllä te istutte kahvilla ja juoruatte. Hommia on, sitä en sano, mutta kyllä se on teidänkin mielestä mukavaa istua hetken rauhassa. 

Nyt kun olen äiti olen joskus tullut päiväkodille hakemaan jotain keskellä päivää, ja ei siellä kukaan sivonnut. Kaikki istuivat rauhassa kahvikupposen ääressä.

Vierailija
12/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 21:39"]

Asiat voi järjestäää monella tapaa. Lepohetki ja rauhoittuminen on kaikille hyväksi,n puoli tuntia on sopiva aika. Siinä myös ehtivät ne nukahtaa jotka nukkuvat.  Ja kyllä, hiljaa pitää olla että toiset saavat nukahdettua. Ei ole mielestäni kohtuuton vaatimus. Lapsille selitetään, miksi levätään tai ollaan hiljaa. Musiikkia tai satua voi kuunnella. Siellä lepohuoneessa muuten tarvitaan usein usempi työntekijä, jos on lapsia jotka tarvitsevat apua nukahtamiseen tai rauhoittumiseen. Usein sen puoli tuntia saattaa olla kaikki työntekijät- esim meillä tällä hetkellä näin. Sitten toiset nukkuvat,toiset puuhailevat hiljaisia leikkejä. Nyt siis lasten kanssa on kaksi, yksi voi tehdä muuta.. n tunti jää aikaa kunnes muut alkavat heräillä ja aletaan laittaa välipalaa..kyllä, on usein kiire ja sata asiaa tehtävänä..ja paljo  sellaista mitä vain toivoo ehtivänsä.

Monet haluavat tehdä työnsä hyvin. Lasten kanssa oleminen on tärkeintä, mutta aikaa tarvitaan myös muuhun. Lastentarhanopettajalla on lyhyt suunnitteluaika,siinä ei ehdi kaikkea. Tarvitaan aikaa keskusteluihin, valmisteluun, suunnitteluun, paperitöihin, kirjaamisiin, uusii  asioihin perehtymiseen,lisäkoulutukseen...EI sitä aikaa keskellä päivää jää niini  paljo että kannattaisi kadehtia. Jos muuten kolme ihmistä käy vuorotellen  kahvilla niin 3 x 10 min on 30 minuuttia jo.

Ärsyttää muuten työn väheksyminen,kun yrittää tehdä työnsä hyvin ja suunnitella tekemiset juuri näitä lapsia hyödyttäviksi ja ilahduttaviksi..

[/quote] Ja edelleenkin olet sitä mieltä että lapset pitää pakkomakuuttaa jotta sinä saisit tehdä työt. Eli vanhemmat eivät saa valittaa sinun työstä jotta katsomme olevan väärä. En todellakaan ymmärrä miksi jotkut työntekijät jaksavat vuodesta toiseen otta samoja valituksia vanhemmilta ja vielä kirkkain silmin väittää että teen kaikki oikein?

Vierailija
13/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 14:34"]

Niin teidän lapsiannehan pitäisi jaksaa hoitaa tauotta. Mitään muuta hommaahan hoitajilla ei tietenkään ole. Saatikka sitten mitään hengähdystaukoa eli kahvitaukoa mikä yleisesti kyllä kaikissa työpaikoissa on. 

Hoitakaa itse lapsenne paremmin! Ja olkaa netissä sitten yöllä kun lapsi nukkuu!

[/quote]

Tähän voisin todeta kotihoidossa työskentelevänä, että hoitakaa itse vanhempanne! Jumankekka, kun et edes vessaan pääse, kahvi- ja ruokatauoista puhumattakaan. Pv-kodissa kuitenkin teitä on monta siellä samaan aikaan. Minun 4,5-v pyörii yhäkin sängyssään, koska pakkonukutettu pv-kodissa tänään!

Vierailija
14/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä pystynyt nukkumaan päiväunia. En etenkään päiväkodissa. Hyh vieläkin muistan miten piti makaa paikallaan tunnin eikä saanut liikkua tai päästää ääntäkään. Elämäni ahdistavimpia muistoja.

N18

Vierailija
15/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lapsena nukkunut päiväunia. Sain lepohetken (sadun kuuntelu) päätteeksi mennä piirtämään/leikkimään hiljaisesti.

Näin toimin itsekin, koska kaikki lapset eivät pysty nukkumaan vieraassa ympäristössä. Satua varten on rauhoituttava kuuntelemaan, mutta nukkumispakkoa ei etenkään yli 4-vuotiaiden kohdalla ole.

T: lastentarhanopettaja (ja jos joku miettii miksi olen koneella, niin olen saikulla nyt).

Vierailija
16/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:31"]Mä en ole ikinä pystynyt nukkumaan päiväunia. En etenkään päiväkodissa. Hyh vieläkin muistan miten piti makaa paikallaan tunnin eikä saanut liikkua tai päästää ääntäkään. Elämäni ahdistavimpia muistoja.

N18
[/quote]

Helpollapa oot selvinny

Vierailija
17/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavinta päiväkotityössä: Vanhemmat.

Vierailija
18/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävä uni on tärkeää, se on totta. Mutta en sitä koe rasittavaksi ettei "kaikki" nuku vaan sen, että nykyisin on niin jumalattoman paljon lapsia jotka eivät osaa edes rauhoittua lepäämään. Pyörivät ja hyörivät ja ennenkaikkea pitävät jotain ääntä ja on hirvittävän levottomia, aivan tajuttoman levottomia, kuin olisi muurahaisia kropassa. Ja viis veisaavat siitä, että jotkut kenties haluaisivat sen rauhaisan hetken muuten niin katiiviseen päiväkotipäivään ja meluun ja jotkut jopa nukkuisivat. "Sä/te ette mua määrää", "Ei mun oo pakko ees levätä", "päläpäläpläp sitä ja tätä", "mun äiti/isi sanoo ettei mun tarttee olla tässä", "Mä en haluuuu" ym.ym.

Huokaus:/

Vierailija
19/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:31"]Mä en ole ikinä pystynyt nukkumaan päiväunia. En etenkään päiväkodissa. Hyh vieläkin muistan miten piti makaa paikallaan tunnin eikä saanut liikkua tai päästää ääntäkään. Elämäni ahdistavimpia muistoja.

N18
[/quote]
Ole iloinen että elämäsi on ollut niin onnellista että ahdistavimpia asioita on ollut päiväunet.

Vierailija
20/146 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aktiiviseen päiväkotipäivään, ei oikein vasurilla onnistu tämä näppäily..

-6-