Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanit vs lakto-ovo-vegetaristit

Vierailija
07.05.2015 |

Aloitin kasvissyönnit 22 vuotta sitten. Silloin suurin osa kasvissyöjistä oli nimeomaan lakto-ovo-vegejä eli sellaisia, jotka syövät myös maitotuotteita ja munia. Jotkut harvat olivat vegaaneja. Nykyään tuntuu että vegaanit pitävät meitä "vanhanaikaisia" vegejä samanlaisina murhaajina kuin sekasyöjiä, että meidän valinnoilla ei ole merkitystä ja ollaan epäeettisiä huonompia ihmisiä.

Tiedän kyllä, että maidontuotanto linkittyy suoraan lihantuotantoon. Ja että vaikka kuinka käytän luomumunia, niin niidenkin taustalla on "turhien" kukkopoikien silppurointi. Mutta en silti rinnasta itseäni laput silmillä kulkevaan nautasikajauhelihan mussuttajaan, vaan olen tietoinen siitä ahneudesta ja perseilystä joka tehotuotantoon liittyy. Teen sen minkä pystyn, ja olisi tosi kiva jos vegaanit luopuisivat siitä ylemmyydentuntoisesta asenteestaan. 

Vegaaniksi en voi itse ryhtyä kroonisen verisairauteni vuoksi ja myös siksi että korvaavien proteiinilähteiden löytäminen on itselleni hankalaa. Olen allerginen sienille (Quorn ei siis sovi), soijaa ei kannattaisi kenenkään syödä ylenmäärin, pavut aiheuttavat hurjia vatsavaivoja vaikka miten hyvin liotettuna ja keitettynä, seitanin gluteeni ei myöskään sovi vatsalle. Kikherneet sentään sopii. 

Mielipiteitä, palstaveget?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju! Eläköön kasvissyöjät! Ite oon semmosella linjalla, että voin syödä maitotuotteita, koska niiden takia ei ole TAPETTU eläintä. Muniakaan en syö sellaisenaan, mutta niitä on vaikea välttää -ei mahdotonta kuitenkaan. Samoin liivatetta on vaikea välttää.Ja juustonjuoksutteessa on eläintuotetta. Kaupassa saa olla tarkkana, samoin ulkona syödessä. Kerran esim. ostin JUUSTOSARVEN, mutta löysinkin suustani kinkkua, mikä iletti, kun en ollut syöny lihaa kuuteentoista vuoteen.
Oon ikäihminen 51 v, ja pilkattu kasvissyöntini tähden, mutta kestän urheesti läheisten piruilun.

Vierailija
2/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten oli vähän eri juttu, nykyään kaupat on täynnä kaikenlaisia vegaanisia tuotteita. Erittäin helppoa olla vegaani, suosittelen ainakin kokeilemaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 21:14"]

20 vuotta sitten oli vähän eri juttu, nykyään kaupat on täynnä kaikenlaisia vegaanisia tuotteita. Erittäin helppoa olla vegaani, suosittelen ainakin kokeilemaan :)

[/quote]

Ei kiinnosta kokeilla. Tällä palstalla oon jo tarpeeksi nähnyt millaisiksi reikäpäiksi vegaanisten tuotteiden syöminen muuttaa ihmiset.

Vierailija
4/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 21:47"]

[/quote]

Ei kiinnosta kokeilla. Tällä palstalla oon jo tarpeeksi nähnyt millaisiksi reikäpäiksi vegaanisten tuotteiden syöminen muuttaa ihmiset.

[/quote]

juujuu, kaikki muut täällä onkin niin erinomaisen älykästä sakkia ;D ehkä ei kannata mitään käsityksiään pohjata av-palstaan.

Vierailija
5/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sä liikut vaan idioottipiireissä.

Mun samassa ystäväpiirissä on pari vegaania, pari kasvissyöjää ja pari sekasyöjää. Kenelläkään ei ole tullut pieneen mieleenkään alkaa aukomaan toisten syömisistä ja tekemisistä.

Enkä kyllä missään muualla, paitsi tällä palstalla, ole törmännyt siihen, että jossain on olemassa natsivegaaneita. Ja typeriä vegaaneita, jotka eivät osaa koostaa ruuastaan riittävän ravinteikasta.

Vierailija
6/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tietoinen lihatuotannosta ja munatuotannosta ja silti syöt. Samalla tuomitset lihansyöjät.

Löydätkö ilmeistä ristiriitaa vuodatuksessasi?

Olet tekopyhä vegaanisaarnaaja.

Häpeä.

Vierailija
7/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on taipumusta anemiaan jonka vegaanius paransi, mutta lakto-ovoilu pahensi eli eritevegenä elämä olisi todella hankalaa ja laskelmointia vaativaa. Enkä muutenkaan tahdo kannattaa maidontuotantoa, kanojen olot ovat surkeita ja säälittää kukkotipujen joukkomurha, lemmikkinä pidettyjen takapihakanojen munia pystyisin syömään.
Lakto-ovot on helppo rinnastaa eettisesti sekaaneihin, jos heidän ruokavalionsa on korostetustisti maitotuotteita ja kananmunia ja vain vähän kasvisruokaa. Joku kerran viikossa riistaa tai suomalaista kalaa syövä, mutta muuten munaton ja maidoton voi olla lakto-ovoa eettisempi ja ekologisempi valinnoiltaan.

Vierailija
8/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoituksesi voisi olla omani, ihan samanlaista suhtautumista olen huomannut. Mielestäni sekaaneja ja lakto-ovoja ei todellakaan voi niputtaa samaan pakettiin. Jauhelihan ja broilerinleikkeen jättäminen kaupan tiskiin on jo iso teko eläinten kannalta. Minä en ainakaan lakto-ovona hotki maitotuotteita yhtään enempää kuin sekaanina.

Sitäpaitsi myös vegaaneista suuri osa tukee eläinten riistoa, ainakin lähes kaikki tuntemani vegaanit käyttävät kasvimargariineja leivän päällä ja ruuanlaitossa. Mielestäni se ei ole tippakaan eettisempää kuin voin käyttö.

Vierailija
9/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta vastaan silti. Minua ei kiinnosta tuon taivaallista mitä mieltä joku on ruokavaliostani aatteellisesti ja eettisesti enkä suoraan sanottuna ole kohdannut arvostelijoitakaan muualla kuin AV:Lla. Syön valitsemaani ruokavaliota tasan omien mieltymysteni sanelemana ja ekologiset plussart tulevat kaupan päälle. Lääkärin sanomisilla on merkitystä ja siksi syön B-vitamiinit purkista.

Lakto-ovo-vegetaristi, jonka maitotuotteiden ja munien käyttö rajoittuu leivontaan ja juustoihin. Näin on ollut jo 25 vuotta.

Vierailija
10/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 14:46"]Sitäpaitsi myös vegaaneista suuri osa tukee eläinten riistoa, ainakin lähes kaikki tuntemani vegaanit käyttävät kasvimargariineja leivän päällä ja ruuanlaitossa. Mielestäni se ei ole tippakaan eettisempää kuin voin käyttö.
[/quote]
Margariini, jonka rasvoista osa on Suomalaisia ja ulkomaalaiset varmistetusti eettisestä lähteestä=Rasva, jonka prosessiin liittyy raiskaus, 9 kk odottelu, synnytys ja jälkeläisen riisto ja maidon anastaminen sekä tietenkin tuotteen käsittely. Niin joo, kaikkia lehmiä ei edes ruokita vuoden ympäri Suomalaisella rehulla.

Vierailija
11/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään gluteeni-intoleranssia. Joko olet keliaakikko tai sitten et ole.

Vierailija
12/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap pointtisi, ja voin samaistua osittain. Olin itsekin 20 vuotta ovo-lakto-vege, vegaanius oli aina jonkinlainen etäinen haave, johon olisi kiva pystyä, mutta se tuntui liian suurelta luopumiselta ja liian suurelta muutokselta. Silloin vähän ärsytti, kun vegaanit puhuivat niin paljon maidon- ja munantuotannon epäeettisyydestä, ikään kuin rinnastivat sen lihansyöntiin. Toki tiesin itsekin ne faktat, mutta koin tekeväni jo parhaani eläinten eteen ja sentään en syönyt niiden ruhoja, ja kyllä lihansyönti tuntui minusta tosi väärältä.

No itse olen ollut nyt 1,5 vuotta vegaani, Vegaanihaasteen myötä, jonka myötä oli yhtä helppo jäädä sille linjalle. Ei siinä ollutkaan mitään mystistä eikä mitään erityisen kummallista, vaikeita ruokia tai ruoka-aineita, päinvastoin! Ihania uusia makuja kun totta puhuen olin aika jämähtänyt niihin samoihin muna- ja kermakasvisruokiin. Nyt oli pakko opetella ruoanlaitto aivan uudella tavalla.

Nyt kun olen vegaani, niin harmittaa ainoastaan, miksen alkanut kuitenkin vegaaniksi jo paljon aiemmin. En edes kokeillut, koska "en voi elää ilman juustoa". Voinhan. Ja on niiiiiin tolkuttoman hyvä mieli, kun en osallistu enää eläinten riistoon ostamalla ruokaa niiden kustannuksella. En tosiaan syyllistä sinua, minustakin vegeily on rutkasti parempi vaihtoehto ja tosi paljon tehty eläinten eteen - mutta huvittaisiko sinua kuitenkin tehdä vielä enemmän? Kysy tätä itseltäsi, jos ei, niin älä sitten anna millekään vegaanien "syyllistämiselle". Voihan olla että se syyllisyys on vain omassa päässäsi ja jos asiasta puhutaan yleisellä tasolla, koet sen syyttelynä, jos se on sinusta itsestäsikin väärin. En tarkoita aivopestä sua vegaaniksi :D mutta onhan se niin, että kukaan ulkopuolinen ei voi toista syyllistää, jos asiassa ei omasta mielestä ole mitään väärää. Mua on esim. turha kenenkään uskovaisen tulla syyllistämään jumalattomuudesta elämässäni, koska mä en vaan koe siinä mitään väärää. En syyllisty, vaikka joku sellaista paasaisi. Ota sama asenne. Jos tekosi mielestäsi aidosti riittää, niin älä anna niille painoarvoa. Jos syyllistyt, niin ehkä voit tehdä jotain toisin.

Vierailija
13/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 15:47"]Ei ole olemassa mitään gluteeni-intoleranssia. Joko olet keliaakikko tai sitten et ole.
[/quote]

Väärin. Kannattaa seurata ajankohtaisia tutkimuksia, eikä pitäytyä harhaanjohtavassa propagandassa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25701700/

Vierailija
14/29 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:02"]Ymmärrän ap pointtisi, ja voin samaistua osittain. Olin itsekin 20 vuotta ovo-lakto-vege, vegaanius oli aina jonkinlainen etäinen haave, johon olisi kiva pystyä, mutta se tuntui liian suurelta luopumiselta ja liian suurelta muutokselta. Silloin vähän ärsytti, kun vegaanit puhuivat niin paljon maidon- ja munantuotannon epäeettisyydestä, ikään kuin rinnastivat sen lihansyöntiin. Toki tiesin itsekin ne faktat, mutta koin tekeväni jo parhaani eläinten eteen ja sentään en syönyt niiden ruhoja, ja kyllä lihansyönti tuntui minusta tosi väärältä.

No itse olen ollut nyt 1,5 vuotta vegaani, Vegaanihaasteen myötä, jonka myötä oli yhtä helppo jäädä sille linjalle. Ei siinä ollutkaan mitään mystistä eikä mitään erityisen kummallista, vaikeita ruokia tai ruoka-aineita, päinvastoin! Ihania uusia makuja kun totta puhuen olin aika jämähtänyt niihin samoihin muna- ja kermakasvisruokiin. Nyt oli pakko opetella ruoanlaitto aivan uudella tavalla.

Nyt kun olen vegaani, niin harmittaa ainoastaan, miksen alkanut kuitenkin vegaaniksi jo paljon aiemmin. En edes kokeillut, koska "en voi elää ilman juustoa". Voinhan. Ja on niiiiiin tolkuttoman hyvä mieli, kun en osallistu enää eläinten riistoon ostamalla ruokaa niiden kustannuksella. En tosiaan syyllistä sinua, minustakin vegeily on rutkasti parempi vaihtoehto ja tosi paljon tehty eläinten eteen - mutta huvittaisiko sinua kuitenkin tehdä vielä enemmän? Kysy tätä itseltäsi, jos ei, niin älä sitten anna millekään vegaanien "syyllistämiselle". Voihan olla että se syyllisyys on vain omassa päässäsi ja jos asiasta puhutaan yleisellä tasolla, koet sen syyttelynä, jos se on sinusta itsestäsikin väärin. En tarkoita aivopestä sua vegaaniksi :D mutta onhan se niin, että kukaan ulkopuolinen ei voi toista syyllistää, jos asiassa ei omasta mielestä ole mitään väärää. Mua on esim. turha kenenkään uskovaisen tulla syyllistämään jumalattomuudesta elämässäni, koska mä en vaan koe siinä mitään väärää. En syyllisty, vaikka joku sellaista paasaisi. Ota sama asenne. Jos tekosi mielestäsi aidosti riittää, niin älä anna niille painoarvoa. Jos syyllistyt, niin ehkä voit tehdä jotain toisin.
[/quote]

Loistava kirjoitus. Ainoa järjellinen kommentti, jonka olen palstavegeltä kuullut.

T. Uskovainen sekasyöjä, enkä koe valinnoistani mitään syyllisyyttä

Vierailija
15/29 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vegetarismi aiheuttaa samanlaista kärsimystä eläimille kuin lihansyönti. Aivan samalla tavalla ne lypsylehmät ja kanatki lahdataan lopuksi hengiltä.

Vierailija
16/29 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vegetarismi aiheuttaa samanlaista kärsimystä eläimille kuin lihansyönti. Aivan samalla tavalla ne lypsylehmät ja kanatki lahdataan lopuksi hengiltä.

Aivan sama tappaa pikkulapsia, kuolee ne kumminkin.

Vierailija
17/29 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:02"]Ymmärrän ap pointtisi, ja voin samaistua osittain. Olin itsekin 20 vuotta ovo-lakto-vege, vegaanius oli aina jonkinlainen etäinen haave, johon olisi kiva pystyä, mutta se tuntui liian suurelta luopumiselta ja liian suurelta muutokselta. Silloin vähän ärsytti, kun vegaanit puhuivat niin paljon maidon- ja munantuotannon epäeettisyydestä, ikään kuin rinnastivat sen lihansyöntiin. Toki tiesin itsekin ne faktat, mutta koin tekeväni jo parhaani eläinten eteen ja sentään en syönyt niiden ruhoja, ja kyllä lihansyönti tuntui minusta tosi väärältä.

Loistava kirjoitus. Ainoa järjellinen kommentti, jonka olen palstavegeltä kuullut.

T. Uskovainen sekasyöjä, enkä koe valinnoistani mitään syyllisyyttä

Hei uskovainen kaikkien palstavegejen tuomitsija. Yleensä en ota uskovaisilta vastaan elämänohjeita, mutta tässä sulle yksi, minkä olet selvästi unohtanut:

Evankeliumi Matteuksen mukaan 7

1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

Vierailija
18/29 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munijakanat ja lypsylehmät eivät koe luonnollista kuolemaa, vaan ne lahdataan heti kun ovat parhaat päivänsä nähneet. Tämä riippumatta siitä syökö joku heidän lihaansa vai ei. Ei tuottamattomia vaihdevuotisia lehmiä tai vanhoja kananhaaskoja pidettäisi hengissä, vaikka tässä maailmassa ei yksikään ihminen söisi lihaa.

Vierailija
19/29 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro vaika top 5 reikäpääjuttua palstalta, joika veganismi on aiheuttanut, oi sinä viisas, sinä ajatusten Aurajoki.

Vierailija
20/29 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono vertaus, eivät lypsylehmät ja munijakanat säästy teurastukselta sillä että jätät lihat syömättä. Taitavat myös elinolosuhteet olla yhtä ankeaa luokkaa kuin varsinaisella lihakarjalla tai broilereilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan