Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku vääntää rautalangasta miten hevosen saa raviin?

Vierailija
07.05.2015 |

Olen ihan aloitteleva ratsastaja, näin aikuisiällä aloittanut. Kävin eilen kolmannella tunnillani, ja hevonen totteli minua todella hyvin ja sain sen raviin raipalla koskettamalla, kun se ei reagoinut jalkoihini kunnolla. Opettaja näki että hevonen muka totteli minua hyvin, ja vaati raipan takaisin antaakseen sen jollekin toiselle ratsukoille. Tuon jälkeen en saanut hevosta enää kunnolla raviin ja käytin noin 40 minuuttia tunnista maneesin keskellä pientä ympyrää kiertäen, kun hevonen ei totellut minua. Suoraan sanoen vitutti maksaa tuollaisesta tunnista!

Opettaja keskittyi ravaaviin ratsukkoihin eikä antanut enää muuta ohjastusta kuin että minun pitäisi potkia hevosta kunnolla. No kyllä potkinkin, niin kovaa kuin jaksoin, eteen ja taakse, hitaasti ja nopeasti, hellästi ja niin kovaa kuin vain pystyin. Pisimmät raviin ilman raippaa olivat ehkä 10 metriä, ja huomasin suuttuvani jo hevoselle ja riuhtovani sitä, kun ärsytti suunnattomasti koko tunnin tuhlaaminen.

Osaisiko joku vääntää rautalangasta miten hevosen saa raviin, kun kerran ratsastuksenopettaja ei sitä näköjään halua selittää? Olenko huono ratsastaja jos tarvitsen sen raipan? Tätä edellisellä tunnilla kaikki meni hienosti sen jälkeen kun sain kättä pidempää, eikä hevosta tarvinnut kuin hipaista niin se jo lähti ravaamaan.

Kiitos.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja se vielä, että jos opettaja ei avusta tuollaisessa tilanteessa, jossa hevonen ei tottele ratsastajan apuja, hän ruokkii sitä hevosen ongelmakäytöstä. Ja jos apujen tottelemattomuus johtuu kivuista, hevonen ei kuulu tunnille.

26

Vierailija
42/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:15"]Kun hevonen alkaa himmamaan ravia, polvilla/pohkeilla tasaisesti ja kevyesti puristaen (ei sellaista lyhyttä napakkaa apua, kuten raviin lähdössä). Siinä merkki hevoselle että täällä ollaan hereillä ja jatketaan harjoituksia. Ohjat eivät saa olla liuan löysällä, että pystyt hallitsemaan ja ohjaamaan hevosta. Pää roikkuvana hevonen ei myöskään ravaa joten tuntuma ohjiin pitää kuitenkin pitää. Ja oikeasti kuuntele hevosta. Ota vastaan kuinka hevonen reagoi pyyntöihisi. Opettele kommunikointia, ei käskemistä. Hevosetkin ovat yksilöitä, kuten ihmisetkin.
[/quote]
Kiitos, tällaista ratakiskoa juuri hainkin. Ensi viikolla sitten uudestaan.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:05"]Sua ja sitä opettajaa pitäis riuhtoa, potkia ja läpsiä. Ja asettaa lähestymiskielto hevosiin. Lopeta tuo ns. ratsastus tai vaikka itsesi. Vittu kun vituttaa tuollaiset eläintenkäsittelijät. [/quote] Minulla on itselläni eläimiä, enkä ole niitä koskaan potkinut, lyönyt tai tehnyt muutakaan väkivaltaa. Älä kutsu minua eläintenrääkkääjäksi, jos olen ohjatulla tunnilla ja yritän vain seurata opettajan ohjeita. En minäkään pidä eläinten potkimisesta! Siksi haluankin tietää miten saan hevosen liikkeelle ilman väkivaltaa, en kai muuten kysyisi. -ap [/quote] Rääkkäjähän sä olet, jos eläintä potkit

[/quote]

Hevoset ovat isoja ja vahvoja eläimiä. Ne eivät ihan pienestä mene rikki. Laitumella ne ottavat lujastikin yhteen keskenään. Pohkeilla voi naputtaa ja kantapäillä kopauttaa tiukastikin. Satulassa istuen on aika vaikea (ilman kannuksia) tuottaa hevoselle merkittävää kipua. Kyllä oma järkikin kertoo, millainen kopaus saisi ihmisessä aikaan mustelman. Sellaista kopausta ei saa käyttää.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, kyse on viestinnästä, ei väkivallasta. Koko ajan pitää olla selvää kumpi päättää vauhdista ja suunnasta.

-10-

Vierailija
44/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuossa aiemmin olikin, että hevonen tietää kun selässä aloittelija/ei-niin-kokenut ratsastaja ja voi kokeilla ihan vaan huvikseen tarviiko tässä nyt mitään tehdä!

Itse aloitan ravipyynnöt ensin istunnalla eli lisään lantion tahtia ja samalla otan ohjastuntumaa ja myös tuntumaa kylkiin pohkeilla, joskus sanon ääneen että ravia ( mennään maastossa joten juttelu ok kun ollaan kahdestaan). Jos se ei riitä niin sitten maiskuttelen suuta + otan selkeämpää istuntaa + napakampi nopea napautus kylkiin. Ja jos vieläkään ei olla hereillä niin voin hipaista raipalla, mutta on tarvinnut tämä viimeinen tehdä vain pari kertaa. Sama laukan nostossa sitten myöhemmin eli ensin pienillä avuilla ja jos tämä ei riitä niin sitten selkeämmät napakat avut ja määrätietoinen ratsastus. Jos alkaa hosumaan ja hermoilemaan voi olla varma ettei hevonen sen jälkeen tee mitään pyydettyä, mutta johdonmukainen käytös ja hellät kädet ja jalat :) Hevosella kuitenkin on hvyin erilaisia päiviä kuten ihmisillä eli jokainen ratsatus on omanlainen, se pitää muistaa. Joskus se ravi/laukka nousee pienestä pepun liikkeestä ja joskus saa ottaa käyttöön koko arsenaalin & olen jonkun kerran ryhtynyt tekemään maastakäsin harjoituksia kesken maastolenkin, kun ei sitä kontaktia muuten ole löytynyt ja homma ollut vaarallista niin minulle kun hevosellekin.

Vierailija
45/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:05"]Sua ja sitä opettajaa pitäis riuhtoa, potkia ja läpsiä. Ja asettaa lähestymiskielto hevosiin. Lopeta tuo ns. ratsastus tai vaikka itsesi. Vittu kun vituttaa tuollaiset eläintenkäsittelijät. [/quote] Minulla on itselläni eläimiä, enkä ole niitä koskaan potkinut, lyönyt tai tehnyt muutakaan väkivaltaa. Älä kutsu minua eläintenrääkkääjäksi, jos olen ohjatulla tunnilla ja yritän vain seurata opettajan ohjeita. En minäkään pidä eläinten potkimisesta! Siksi haluankin tietää miten saan hevosen liikkeelle ilman väkivaltaa, en kai muuten kysyisi. -ap

[/quote]

Tässäpä lainaus aloituksessasi: "Opettaja keskittyi ravaaviin ratsukkoihin eikä antanut enää muuta ohjastusta kuin että minun pitäisi potkia hevosta kunnolla. No kyllä potkinkin, niin kovaa kuin jaksoin, eteen ja taakse, hitaasti ja nopeasti, hellästi ja niin kovaa kuin vain pystyin. Pisimmät raviin ilman raippaa olivat ehkä 10 metriä, ja huomasin suuttuvani jo hevoselle ja riuhtovani sitä, kun ärsytti suunnattomasti koko tunnin tuhlaaminen."

Et siis osaa ärsyyntyessäsi käsitellä eläintä asiallisesti. Hevosharrastus ei ole sinua varten. Kokeile vaikka maastopyöräilyä.

Vierailija
46/46 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on aika kauan aikaa ku tää keskustelu on tullu mut vastaan nyt silti. Eli saat hevosen ravaamaan kun potkaset kaksi kertaa siihen hevosen kylkeen. Ei tosin liian kovaa saa potkasta. Jos kerran potkaset siihen kylkiin niin se hevonen todennäköisesti vaan lähtee kävelemään nopeasti eli sitten vaan potkaset uudestaan. Muista ettet sitten vedä ohjista liian kovaa. Jos hevonen alkaa hidastamaan ennen kulmaa niin sitten heti vaan uudestaan napakas potku niin sen pitäisi jatkaa.

No toivottavasti tajusit ees jotain :D

Onnea ratsastuksen kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi