Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku vääntää rautalangasta miten hevosen saa raviin?

Vierailija
07.05.2015 |

Olen ihan aloitteleva ratsastaja, näin aikuisiällä aloittanut. Kävin eilen kolmannella tunnillani, ja hevonen totteli minua todella hyvin ja sain sen raviin raipalla koskettamalla, kun se ei reagoinut jalkoihini kunnolla. Opettaja näki että hevonen muka totteli minua hyvin, ja vaati raipan takaisin antaakseen sen jollekin toiselle ratsukoille. Tuon jälkeen en saanut hevosta enää kunnolla raviin ja käytin noin 40 minuuttia tunnista maneesin keskellä pientä ympyrää kiertäen, kun hevonen ei totellut minua. Suoraan sanoen vitutti maksaa tuollaisesta tunnista!

Opettaja keskittyi ravaaviin ratsukkoihin eikä antanut enää muuta ohjastusta kuin että minun pitäisi potkia hevosta kunnolla. No kyllä potkinkin, niin kovaa kuin jaksoin, eteen ja taakse, hitaasti ja nopeasti, hellästi ja niin kovaa kuin vain pystyin. Pisimmät raviin ilman raippaa olivat ehkä 10 metriä, ja huomasin suuttuvani jo hevoselle ja riuhtovani sitä, kun ärsytti suunnattomasti koko tunnin tuhlaaminen.

Osaisiko joku vääntää rautalangasta miten hevosen saa raviin, kun kerran ratsastuksenopettaja ei sitä näköjään halua selittää? Olenko huono ratsastaja jos tarvitsen sen raipan? Tätä edellisellä tunnilla kaikki meni hienosti sen jälkeen kun sain kättä pidempää, eikä hevosta tarvinnut kuin hipaista niin se jo lähti ravaamaan.

Kiitos.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:44"]Riippuu hevosesta. Ratsastitko ex-ravurilla?

Mieti kuitenkin, kannattaa ko maksaa tuollaisista tunneista? Vaadi ainakin vastinetta rahalle.
[/quote]
Itselläni on ollut ex-ravuri. Pirteä kuin mikä. Ajatuksesta nosti ravin ja laukan. Pohkeista antoi ensin pukin ja perään nosti vaaditun ravin/laukan :')
Mahtava hevonen

Vierailija
22/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana hevosmiehenä minun on helppo vastata tähän; Huuda hevosen korvaan aivan perkeleen lujaa "RAVIA SAATANA!! RAVIA!". Siitä se lähtee hyvin liikkeelle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät hevoset ole ihan niin tyhmiä kuin näyttävät. Jos ajattelet asiaa ratsastuskoulun hevosen kannalta, niin vähän väliä ratsastaja selässä vaihtuu, mutta yhteistä niille on epävarmuus. Hevosella ei ole tarvetta miellyttää satunnaista ratsastajaa vaan lähinnä se haluaa päästä helpolla.

Sinun pitää olla määrätietoinen. Jos pohkeilla painaminen ei riitä niin naputa pohkeita ravin tahtiin. Aina vauhdin hiipuessa pidä rytmiä yllä. Hevosta ei kuitenkaan potkita, mikään väkivalta tai reuhtominen ei paranna asiaa. Kyse on kommunikoinnista. Raipassakin tärkeintä on, että hevonen tietää sen olevan mukana. Sitä ei tarvitse käyttää.

Vierailija
24/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:44"]Riippuu hevosesta. Ratsastitko ex-ravurilla?

Mieti kuitenkin, kannattaa ko maksaa tuollaisista tunneista? Vaadi ainakin vastinetta rahalle.
[/quote]
En tiedä hevosesta oikein mitään, se on aika vanha pienikokoinen poni/hevonen. Toisella tunnilla sanoivat että voi olla aika jäärä, joten sain raipan ja kaikki meni hyvin.

Toiselle vastaajalle: annoin ohjia enemmän kuin tarpeeksi etten vahingossakaan olisi kiskonut niistä ja jarruttanut samalla. En osaa oikein pitää oikeaa etäisyyttä, kuron ohjia ensin itselleni ettei olisi liian löysällä, ja sitten ne ovatkin liian tiukat.

-ap

Vierailija
25/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastuskoulun hevoset, etenkin laiskahkot, tietävät kyllä, kun selässä istuu aloittelija. Vaatii siis selkeiden apujen lisäksi myös henkistä vahvuutta saada sellainen hevonen liikkeelle. Sama hevonen voi toisella ratsastajalla toimia oikein esimerkillisesti. Tuollaisiltakin hevosilta voi oppia paljon, mutta opettaja tässä ei ehkä ole se kaikkein pätevin myöskään. Älä suostu aina ratsastamaan tällä hevosella, mutta aina välillä on ihan hyvä testata, onko taidot riittävät jo tälle haastavammalle pollellekin.

Vierailija
26/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:47"]

Taisi allasi olla aika laiska polle? :D Kokeile pirtsakkaampaa hevosta seuraavalla kerralla :) Ratsastuskoulujen hevoset ovat käsitykseni mukaan melko turtia. Kävelevät kehää automaatilla kyllästyneinä elämiinsä. 

[/quote]

Hevosparat. "Eläinten ystävät" harrastavat tätä hienoa ja jaloa harrastusta jossa pollea pyöritetään pienessä aitauksessa kyllästymiseen asti.

Vierailija
27/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:50"]2 vielä jatkaa. Riuhdot hermostuessasi sitten hevosta ja sekoitat täysin sen pään väärillä merkeillä. Ja hermostut hevoseen kun et itse osaa. Grrrrr!!! Ja se opettajakin sietäisi kaviosta päähän. Ei hevosta potkita! Hittoon tommoset jotka ei osaa opettaa.
[/quote]
Tuo oli juurikin tilanne, ei itsellenikään mikään ideaali! Meille ei ole avuista selitetty yhtään mitään, vaan hevosten ohjaus hoituu opettajan mielestä pääosin potkimalla. Käyntiin? Potku. Ravi? Potkupotkupotku ja kovempaa jos ei reagoi. Ei mielestäni tunnu oikealta, en tiedä ratsastamisesta vielä oikein mitään mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään joutuvat potkimaan ratsun kylkiä monta kymmentä minuuttia. Eikö se kylmiäkin jo turru?

-ap

Vierailija
28/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:44"]Riippuu hevosesta. Ratsastitko ex-ravurilla?

[/quote]
En tiedä hevosesta oikein mitään, se on aika vanha pienikokoinen poni/hevonen. Toisella tunnilla sanoivat että voi olla aika jäärä, joten sain raipan ja kaikki meni hyvin.

Toiselle vastaajalle: annoin ohjia enemmän kuin tarpeeksi etten vahingossakaan olisi kiskonut niistä ja jarruttanut samalla. En osaa oikein pitää oikeaa etäisyyttä, kuron ohjia ensin itselleni ettei olisi liian löysällä, ja sitten ne ovatkin liian tiukat.

-ap
[/quote]

annoit ilmeisesti liikaa ohjia. Silloinjaa ei raville nousta tai herkempi hevonen karkaa käsistä. Liian löysillä ohjilla hevonen ei ole alkuunkaan hallinnassa.

Vierailija
29/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hevosta kuuluisi potkia! Vaan puristaa pohkeilla. Pistää vihaksi tuo ratsastuskoulu hevosten kohtelu. Raukat kiertää vuosia samaa kehää ja aina joku huono ratsastaja potkii hevosta kun ei osaa ratsastaa. Sitten niitä raukkoja ei enää saa kun väkivallalla liikkeelle :/

Vierailija
30/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen viisas ratsu, kun ei kiukkusta akkaa ravitellut.

Vierailija
31/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä vitutti lukea ap:n avaus. Potki perkele itseäsi niin lujaa kuin pystyt ja ota joku toope selkääsi istumaan ja kuuntelemaan sen valitusta

Vierailija
32/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille ravia.

Vierailija
33/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ja sitä opettajaa pitäis riuhtoa, potkia ja läpsiä. Ja asettaa lähestymiskielto hevosiin. Lopeta tuo ns. ratsastus tai vaikka itsesi. Vittu kun vituttaa tuollaiset eläintenkäsittelijät.

Vierailija
34/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:01"]Kylläpä vitutti lukea ap:n avaus. Potki perkele itseäsi niin lujaa kuin pystyt ja ota joku toope selkääsi istumaan ja kuuntelemaan sen valitusta
[/quote]
Luuletko että itse pidän eläinten potkimisesta? Olen ratsastustunnilla että oppisin ratsastamaan, eli kuuntelen opettajan ohjausta. Ja opettaja sanoo että potki kylkiä. En voi siinä vastaankaan ruveta väittämään, minä en ole i-ik-nä ratsastanut aikaisemmin enkä tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Osaisinko sinä lentopallon säännöt jos et ole sitä ikinä pelannut?

Ei ole minun vikani, että olen toope = aloittelija. Ei siitä pääse eroon kuin kunnon opetuksella.

-ap

Vierailija
35/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:05"]Sua ja sitä opettajaa pitäis riuhtoa, potkia ja läpsiä. Ja asettaa lähestymiskielto hevosiin. Lopeta tuo ns. ratsastus tai vaikka itsesi. Vittu kun vituttaa tuollaiset eläintenkäsittelijät.
[/quote]
Minulla on itselläni eläimiä, enkä ole niitä koskaan potkinut, lyönyt tai tehnyt muutakaan väkivaltaa. Älä kutsu minua eläintenrääkkääjäksi, jos olen ohjatulla tunnilla ja yritän vain seurata opettajan ohjeita. En minäkään pidä eläinten potkimisesta! Siksi haluankin tietää miten saan hevosen liikkeelle ilman väkivaltaa, en kai muuten kysyisi.

-ap

Vierailija
36/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:01"]Kylläpä vitutti lukea ap:n avaus. Potki perkele itseäsi niin lujaa kuin pystyt ja ota joku toope selkääsi istumaan ja kuuntelemaan sen valitusta
[/quote]
Luuletko että itse pidän eläinten potkimisesta? Olen ratsastustunnilla että oppisin ratsastamaan, eli kuuntelen opettajan ohjausta. Ja opettaja sanoo että potki kylkiä. En voi siinä vastaankaan ruveta väittämään, minä en ole i-ik-nä ratsastanut aikaisemmin enkä tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Osaisinko sinä lentopallon säännöt jos et ole sitä ikinä pelannut?

Ei ole minun vikani, että olen toope = aloittelija. Ei siitä pääse eroon kuin kunnon opetuksella.

-ap
[/quote]

Hyppäätkö sä sillaltakin alas, jos opettaja käskee?

Vierailija
37/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hevonen alkaa himmamaan ravia, polvilla/pohkeilla tasaisesti ja kevyesti puristaen (ei sellaista lyhyttä napakkaa apua, kuten raviin lähdössä). Siinä merkki hevoselle että täällä ollaan hereillä ja jatketaan harjoituksia. Ohjat eivät saa olla liuan löysällä, että pystyt hallitsemaan ja ohjaamaan hevosta. Pää roikkuvana hevonen ei myöskään ravaa joten tuntuma ohjiin pitää kuitenkin pitää. Ja oikeasti kuuntele hevosta. Ota vastaan kuinka hevonen reagoi pyyntöihisi. Opettele kommunikointia, ei käskemistä. Hevosetkin ovat yksilöitä, kuten ihmisetkin.

Vierailija
38/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:05"]Sua ja sitä opettajaa pitäis riuhtoa, potkia ja läpsiä. Ja asettaa lähestymiskielto hevosiin. Lopeta tuo ns. ratsastus tai vaikka itsesi. Vittu kun vituttaa tuollaiset eläintenkäsittelijät.
[/quote]
Minulla on itselläni eläimiä, enkä ole niitä koskaan potkinut, lyönyt tai tehnyt muutakaan väkivaltaa. Älä kutsu minua eläintenrääkkääjäksi, jos olen ohjatulla tunnilla ja yritän vain seurata opettajan ohjeita. En minäkään pidä eläinten potkimisesta! Siksi haluankin tietää miten saan hevosen liikkeelle ilman väkivaltaa, en kai muuten kysyisi.

-ap
[/quote]

Rääkkäjähän sä olet, jos eläintä potkit

Vierailija
39/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:01"]

Kylläpä vitutti lukea ap:n avaus. Potki perkele itseäsi niin lujaa kuin pystyt ja ota joku toope selkääsi istumaan ja kuuntelemaan sen valitusta

[/quote]

Mua vituttaa ap, mutta mua vituttaa myös se opettaja, joka antoi ap:n jatkaa tuota huonoa käytöstä. En itse todellakaan ole mikään hyvä ratsastaja, mutta kyllähän nyt opettajan pitäisi neuvoa ohjastuntuma ja ottaa muutenkin kantaa siihen, jos hevonen ei lähde raviin! Hevosellahan voi olla kipujakin, opettajan pitäisi se nähdä. Ei kuulosta kovin tasokkaalta paikalta.

Vierailija
40/46 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratsastuskouluilla on tosi vähän aikaa ihan aloittelijoille, huomasin sen kun oma tyttöni aloitti ratsastuksen. nyt on toinen vuosi menossa ja alkaa löytyä se kommunikaatio hepan ja ratsastajan välillä. 

paljon on oman tiedon ja harjoituksen varassa ja oppitunnit voi turhauttaa. opettajiakin on erilaisia ja opettavat eri otteella. meidän tallilla toinen olettaa että osaat ja antaa tilaa kommunikoida/harjoitella hevosen kanssa, toinen taas antaa hyvinkin kuvailevia ohjeita ja neuvoo asia kerrallaan. molemmissa tavoissa on hyvät ja huonot puolensa. tuolla tallilla on aina raipat käytössä, pl ne hepat jotka säikkyy. raipalla ei tietenkään lyödä vaan kutitellaan tai annetaan vipsutusta ja ääntä. kannukset saa vasta kun tietää apujen käytön. 

eikä yhtään tietysti auta että jokainen heppa on yksilö :) jotkut oikein tykkää ravata ja laukata, jotkut matelehtii vaikka kuinka kannustat vauhtia koska hoksaavat että kyydissä on aloittelija. hevosista jotkut ovat ihan ihania ja toiset oikeita kuulapäitä :D 

paras opettaja on se hevonen ja ns kantapään kautta. tsemii! on se hieno harrastus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan