Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Opettajilla ei ole kesälomaa"

Vierailija
07.05.2015 |

Aahahaa, OAJ:n Olli Luukkainen pistää parastaan. Väittää ylen uutisissa, että ihan vääriin mielikuviin perustuu opettajien lomat, että ihan on kyllä tehokasta työaikaa sekin "kesäkeskeytys".  Olisikohan sitten kunnilta ihan reilua, että tuo kesällä tehtävä raskas ja kovin arvokas valmistelutyö tehdään koulun tiloissa. Jokaiselle löytyy kyllä luokasta rauhallinen työtila. Voivat sitten kouluttautua tai juoda niitä torikahveja ihan palkattomalla lomalla niinkuin muutkin raskasta vuorovaikutustyötä tekevät työntekijät.

Ja kaikkein klassisin harhautustaktiikka on tuo, että puhutaan kaikista opettajista yhtenä ryhmänä, vaikka kaikki tietävät että opetusalalla palkka on sitä suurempi, mitä helpompaa työ on henkisesti. Ihan uskomatonta, että Luukkainenkin kehtaa edes omalla naamalla tässä taloustilanteessa lähteä tuolle linjalle. Vaikka eläkepäiväthän ne hänellä ovat oven takana, joten kai se on sama kokeilla kepillä jäätä.

http://yle.fi/uutiset/opettajalla_ei_ole_kesalomaa_virallisestihan_kyseessa_on_koulutyon_kesakeskeytys/7975757

Kommentit (229)

Vierailija
1/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:50"]

Jos lähdetään rakentamaan normaalia vuosityötuntimallia akateemisella loppututkinnolla olevalle työntekijälle, oletan palkan vastaavan yksityispuolella olevaa tuntipalkkaa. Remonttimies laatoitti kylpyhuoneeni ja laskutti 80 euroa tunnilta. Sähkömies kävi kytkemässä jotakin taloyhtiön sähkötauluun, lasku oli 240e / 15min. Asiantuntijatehtävistä kouluttajana voisin laskuttaa esim. noin 200-300 tunti. Lakimieheni, joka on oikeustieteen kandi, laskuttaa sen jo nyt. Hammaslääkärini, joka on lisensiaatti, laskuttaa saman. [/quote]

Yrittäjän tuntiveloitus on aivan eri asia kuin tuntipalkka ja siksi näitä ei pitäisi verrata. Tuntiveloituksesta vähennetään arvonlisävero, yrittäjän eläkemaksu ja kaikki muut liiketoiminnan kulut ennen kuin jäljelle jää se todellinen tuntipalkka (josta maksetaan tulovero samalla tavalla kuin työntekijän palkastakin). Lisäksi kun verrataan yrittäjää ja työntekijää, yrittäjä saa veloittaa vain niistä työtunneista, jolloin hän tekee tuottavaa työtä (esimerkiksi paperitöitä ei lasketa), kun taas työntekijä saa palkan myös niistä paperitöistä, kunhan hän on työnantajan käytettävissä. Työntekijällä on myöskin palkallinen loma, ja itse asiassa lomarahan ansiosta työntekijä saa lomalta enemmän rahaa kuin työkuukausilta. Todellinen tuntipalkka riippuu tietysti paljon alasta ja kustannusrakenteesta, mutta jos yrittäjä laskuttaa 100 euroa tunnissa, hänen tuntipalkkansa pyörii todennäköisimmin 20-30 euron välillä.

Siitä olen samaa mieltä, että opettaja on palkkansa ansainnut. Mutta palkan suuruus pitäisi määrittää verrattuna muiden työntekijöiden tuntipalkkoihin, ei yrittäjien tuntiveloituksiin.

Vierailija
2/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:23"]

Uutislööppi: töissä joutuu tekemään töitä. On se kauheaa.
[/quote]
Ei. Ei lainkaan kauheaa. Osalle tuntuu vaan olevan lööppimateriaalia se, että opettajatkin tekevät kesälläkin ihan oikeasti töitä ja että opetusalalla suunnitteluun menee aikaa. Minä suunnittelen mielelläni. Koska se on oppilaiden etu. Jos tätä suunnitteluaikaa eli kesän opetuksetonta aikaa ei olisi, vaihtaisin alaa, koska mielestäni olisi väärin oppilaita kohtaan lähteä ns. soitellen sotaan. Jos siis työn haluaa tehdä hyvin, tarvitsee ainakin minun mielestäni yllättävän paljon valmisteluaikaa ja -työtä. En valita vaan arvostan nykytilanteen tarjoamia mahdollisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai, kun niillä on kokoaikainen loma. Lomaa ympäri vuoden.

Vierailija
4/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:18"]

Voisiko joku aloitteleva opettaja sitten kertoa paljonko se kuukausipalkka oikeasti on?Aina sanotaan että se on vähemmän kuin tilastot kertoo niin voisiko joku rehellisesti kertoa palkkansa? Onko palkka sama joka kuukausi vai saatteko opetusaikana joistain extratunneista enemmän kuin kesällä?

[/quote]

Ensimmäistä vuotta töissä opettajana. Ei erityisvastuuta, ei luokanvalvojantehtävää, ei ikälisiä, ei ylitunteja. Matematiikan päätoiminen tuntiopettaja, opetusvelvollisuus 16 vvt, matematiikan lehtori, opetusvelvollisuus 21 vvt. Itselläni palkanmaksun peruste 21 opetustuntia viikossa + 2 tuntia YT (mm. opettajainkokous) PALKKA: 2780 e/kk. Työaika päivittäin 8-15, opetusta keskimäärin 4 tuntia päivässä + 1h perjantaina, keskiviikkona opettajainkokous, hyppytunteja keskellä päivää, joista ei makseta palkkaa, mutta silloin mahdollisuus valmistella muuta opetusta tai korjata kokeita. Iltaisin kotona valmistelen seuraavan päivän tai tulevan viikon tunteja, lasken esimerkkitehtäviä, laadin powerpointteja vihkomuistiinpanoja varten. Jos jokaisen ryhmän tuntia valmistelee 15 min saa jo tunnin lisää työpäivään.

Lisäksi asioita, joista ei makseta erikseen: välituntivalvonnat, ruokailuvalvonnat, oppilaitten vanhempien kanssa viestiminen esim. Wilma tai sähköposti, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen suunnittelu apulaisrehtorin, kuraattorin, erityisopettajan ja luokanvalvojan kanssa, koulun eri tiimien palaverit ja viimeisimpänä OPS 2016 valmistelutyöt työpajoissa ja palavereissa. Lisäksi vielä VESO-koulutukset, jotka ovat joko koko tai puolipäivää, usein lauantaisin omalla koululla.

Ja korostan, palkka maksetaan vain pidetyistä oppitunneista, ei mistään muusta. Ts. olipa opetusvelvollisuutesi mikä hyvänsä, teet saman määrän ylimääräistä hommaa, mistä ei tule mitään palkkaa. Olisi mukavaa, jos 37,5h viikossa riittäisi työajaksi ja saisi siitä 37,5 x tuntipalkka verran rahaa. Mutta ei. On vähän toista olla opettajana.

ps. Joskus jos kunta kustantaa jonkin koulutuksen, voit päästä muutamaksi tunniksi toiselle puolen kaupunkia istumaan auditorioon muutaman sadan muun opettajan kanssa, ja saat siksi aikaa sijaisen. Yleensä, jos on jokin mielenkiintoinen koulutus, joudut ottamaan koko päivän palkatonta vapaata ja maksamaan koulutuksesi itse. Viimeistään tässä tulee vastaan köyhien ja vähän rikkaampien kuntien erot.

Vierailija
5/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:50"]

Jos tähän taksaan ei ole kiinnostusta, kuntahan voi opetusta järjestävänä tahona hommata luokan eteen vaikka tanssivan apinan minun puolestani. Kauhistellaan niitä PISA-tuloksia sitten taas kun seuraavan kerran osaamista mittaillaan. Minä voin mennä sillä aikaa esimerkiksi toimittajaksi, ict-koordinaattoriksi, tilastotieteilijäksi, vakuutusmatemaatikoksi, pörssianalyytikoksi tai mihin vain

[/quote]

Juu, ihan varmasti voit. Ootko sattunut tutkimaan viime aikoina toimittajien työllisyystilannetta? Ja pörssianalyytikoksihan joku opettajaksi opiskeleva varmasti ihan heti pääsee. Jotain rajaa hybrikselläkin, kiitos.

[/quote]

Mitenkäs toimittajien työllisyystilanne tähän liittyy? Listasin vain työtehtäviä mihin minulla on pätevyys tilastotieteilijänä, finanssi- ja vakuutusmatematiikkaa opiskelleena laudaturopinnot sekä matematiikassa että tietojenkäsittelytieteessä lukeneena. Katsos me aineenopettajat luetaan opettajanopinnot usein vain pienenä osana opintojamme vähän ennen valmistumista, yleensä viimeisenä opiskeluvuotena tai täydentävinä opintoina valmistumisen jälkeen. Toki joku voisi väittää, että yliopisto-opinnot eivät ole aivan täydessä käytössä kun päivisin opettaa seiskaluokkalaisille murtolukujen yhteen ja vähennyslaskuja.

Hybrikselle ei ole tarvetta, jos tutustuu opettajien koulutustasoon edes vähän.

Vierailija
6/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh. Onko kukaan täällä koskaan kuullut siitä, että samantasoisellaa koulutuksella ei, yllättäen, kaikissa tehtävissä saa samaa palkkaa? Lopettakaa jo se palkkavalitus. Palkka ei määräydy minkään vaativuuden perusteella vaan sopimusten tuloksena. On myös mahdollista olla korkeakoulutettu pähkinöiden tienaaja.

Vierailija
7/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lomat on Euroopan keskitasoa, kuten ylipäänsä suomalaisten lomat on keskitasoa, siinä Viron ja Saksan välissä.

Vierailija
8/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:18"]

Voisiko joku aloitteleva opettaja sitten kertoa paljonko se kuukausipalkka oikeasti on?Aina sanotaan että se on vähemmän kuin tilastot kertoo niin voisiko joku rehellisesti kertoa palkkansa? Onko palkka sama joka kuukausi vai saatteko opetusaikana joistain extratunneista enemmän kuin kesällä?

[/quote]

Ensimmäistä vuotta töissä opettajana. Ei erityisvastuuta, ei luokanvalvojantehtävää, ei ikälisiä, ei ylitunteja. Matematiikan päätoiminen tuntiopettaja, opetusvelvollisuus 16 vvt, matematiikan lehtori, opetusvelvollisuus 21 vvt. Itselläni palkanmaksun peruste 21 opetustuntia viikossa + 2 tuntia YT (mm. opettajainkokous) PALKKA: 2780 e/kk. Työaika päivittäin 8-15, opetusta keskimäärin 4 tuntia päivässä + 1h perjantaina, keskiviikkona opettajainkokous, hyppytunteja keskellä päivää, joista ei makseta palkkaa, mutta silloin mahdollisuus valmistella muuta opetusta tai korjata kokeita. Iltaisin kotona valmistelen seuraavan päivän tai tulevan viikon tunteja, lasken esimerkkitehtäviä, laadin powerpointteja vihkomuistiinpanoja varten. Jos jokaisen ryhmän tuntia valmistelee 15 min saa jo tunnin lisää työpäivään.

Lisäksi asioita, joista ei makseta erikseen: välituntivalvonnat, ruokailuvalvonnat, oppilaitten vanhempien kanssa viestiminen esim. Wilma tai sähköposti, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen suunnittelu apulaisrehtorin, kuraattorin, erityisopettajan ja luokanvalvojan kanssa, koulun eri tiimien palaverit ja viimeisimpänä OPS 2016 valmistelutyöt työpajoissa ja palavereissa. Lisäksi vielä VESO-koulutukset, jotka ovat joko koko tai puolipäivää, usein lauantaisin omalla koululla.

Ja korostan, palkka maksetaan vain pidetyistä oppitunneista, ei mistään muusta. Ts. olipa opetusvelvollisuutesi mikä hyvänsä, teet saman määrän ylimääräistä hommaa, mistä ei tule mitään palkkaa. Olisi mukavaa, jos 37,5h viikossa riittäisi työajaksi ja saisi siitä 37,5 x tuntipalkka verran rahaa. Mutta ei. On vähän toista olla opettajana.

ps. Joskus jos kunta kustantaa jonkin koulutuksen, voit päästä muutamaksi tunniksi toiselle puolen kaupunkia istumaan auditorioon muutaman sadan muun opettajan kanssa, ja saat siksi aikaa sijaisen. Yleensä, jos on jokin mielenkiintoinen koulutus, joudut ottamaan koko päivän palkatonta vapaata ja maksamaan koulutuksesi itse. Viimeistään tässä tulee vastaan köyhien ja vähän rikkaampien kuntien erot.
[/quote]

Kiitos, ensimmäinen selkeä vastaus palkasta ja siitä mistä se koostuu. Mielestäni palkkasi ei ole huono, toki enemmänkin voisi saada. Sanot että olisi selkeää jos se tulisi selkeän 37,5h/viikko kaavan mukaan. Koetko siis että joudut tekemään päivittäin enemmän kuin 3,5h työtä opetustuntien lisäksi? Mielestäni ajatustapasi on hassu kun sanot että palkka maksetaan vain opetustunneista, tällöinhän tuntipalkkasi 23 viikkotunnilla laskettuna on tosi kova verratuna siihen että tunteja olisi se 37,5. Sinulla on tuossa tuntipalkassasi otettu nuo ylimääräiset tunnit huomioon.
Minun puolestani opettajan palkka saisi olla suurempikin mutta ei tuo ole vastavalmistuneelle huono. Saanet heti lisää palkkaa kun sinulle tulee luokanvalvojan vastuita tai muita erityistehtäviä.

Lomanne olette ansainneet mutta tämän vastauksen perusteella en hyväksy vielä yleistä valitusta opettajien huonoista palkoista :)

Vierailija
9/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa että tuo palkaton vapaa koulutusta varten on kyllä todella surkeaa!

Vierailija
10/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:47"]No opettajilla ei ole kesälomaa. Normaalisti se ei haittaa, koska ei kesällä pahemmin töitäkään ole. Eli on opetuksetonta aikaa. Silloin lomattomuudella on merkitystä, kun jää esim keväällä äitiyslomalle. Muut työntekijät saavat lomansa sitten joskus, tai määräaikaiset rahallisena korvauksena. Opettajalta se vain katoaa. Koska lomaa ei ole. [/quote] Tahdotko vaihtaa tämän kamalan tilanteen 5vko:n vuosilomaan, ja kaiken muun ajan kökit koululla 8-16 välisen ajan, oli opetettavaa tai ei?

[/quote]

Pääsit yht. kunnan ongelmien ytimeen: Miksi meillä tosiaan on pilvin pimein jengiä kökkimässä työpaikoilla 8-16, silloinkin kun hommia ei ole ja tuottavuus on nolla??? Maksaa älyttömästi kunnille ja firmoille nämä turhat tunnit ja aiheuttaa masennusta ihmisille sekä tällaista kateus--katkeruutta. työn uudelleen organisointi ja tuntien vähentäminen kaikilta olisi parhaaksi ja huom. Todellisten työtuntien pitää olla tuottavia, ei ihmisten kuulu käydä töissä säilössä 8h päivä, tarkoitus on tuottaa terveyttä, rahaa, tavaraa, ideoita, hyvinvointia yms.... Monilta hallitusneuvotteluita myöten on kateissa työn perusidea, työn tarkoitus on hyvän lisääminen, ei ajan tappaminen. Työpaikalla kärsitty tuntimäärä ei lisää yksilön tai yhteisön arvoa, vaan se mitä saadaan aikaan ja kuinka hyvissä olosuhteissa ja kuinka hyvillä  ehdoilla työtä tehdään. Suomi ei muutu paremmaksi sillä että me kaikki kateellisina vahditaan toisiamme jotta jokainen kärsisi yhtä paljon. 

Vierailija
11/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:54"]

Käytäntöhän olisi helppo. Ne opettajat jotka katsovat tarvitsevansa sen kuukauden tuntien suunnitteluun käyttää sen, ja ne jotka eivät katso tarvitsevansa, ilmoittavat edellisen vuoden loppuun mennessä että jäävät kesäkuuksi palkattomalle vapaalle. Palkattomista lomista säästyneet rahat käytetään koulunuorisotyöhön ja koulupsykologien palkkaamiseen seuraavalle vuodelle. Muutamalla lakolla tuosta selvitään, mutta 90 % kansasta varmasti hyväksyy. Perussuomalaiset taitaa olla ainoita, jotka tuota uskaltaisi ajaa, mutta toisaalta siinä samassahan se menee kun muidenkin työehtojen heikennykset. Harmi etten tunne yhtään persuedustajaa jolle sitä ehdottaa.

[/quote]

Et ole tainnut tajuta keskustelusta mitään. Opettajilla siis ei ole lomaa siitä syystä, että opettajille maksetaan vain pidetyt tunnit, ei mitään yleistä kuukausipalkkaa. Kesällä siis ei ole ihan virallisesti loma-aikaa, koska opettaja ei ole virka-aikaa tekevä kuukausipalkkalainen. Nykyään se opetustuntien palkka on vaan jaettu koko vuodelle, koska aiemmin opettajat kokivat vaikeaksi säästää talvella kesän työtöntä aikaa varten. Ja siis silloin opettajien talvelta saama palkka ihan oikeasti pieneni.
[/quote]
Siis sen 7 kuukautta minkä ovat töissä tienaavat yli 6000 € kuussa?
[/quote]

Onko sulla koulut itsellä käymättä kun et osaa laskea? Lukukaudet on noin 1.8.-21..12. Ja 5.1.-31.5., vähän enemmän tulee kuin 7kk. Syys-, talvi- ja joululomalla opella on oikeasti töitä tehtävänä (kokeet, tuntisuunnittelut yms) ja syksyllä koulu alkaa ihan jo vesopäivienkin takia aikaisemmin. Eli siis about 9,5kk on töitä.

Vierailija
12/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:56"]Kesällä on 2.5 kuukautta aikaa jolloin ei tarvitse käydä töissä mutta saa palkkaa. Meillä ammattikielellä sitä kutsutaan "lomaksi".
[/quote]
Siihen päälle vielä syys, joulu ja hiihtoloma eli vähintään kuukausi. Normiviikolla saattaa olla jopa viiden tai peräti kuuden tunnin päiviä.
[/quote]

Nämä puheet pitkistä lomista ja lyhyistä päivistä nousevat joka kevät esille. Opettajille on virallisilta tahoilta väläytelty kokonaistyöaikaan siirtymistä, eli käytännössä tarkoittaisi velvoitetta tehdä töitä tyyliin 8-16 päivittäin ja siinä ajassa hoidettaisiin kaikki. Se sisältäisi sitten kaiken: suunnittelun, yhteydenpidon koteihin, palaverit, tiimit, HOJKSit jne. Oma työaikani vähenisi ja selkiytyisi. En enää joustaisi kolmikantakeskustelujen kellonajoissa, ellen saisi iltalisiä jne.

Pitkän kesäloman salaisuus on se, että se on opetuksetonta aikaa. Ei ole, ketä opettaa. Ennen vanhaan siltä ajalta ei maksettu palkkaa, kunnes ruvettiin maksamaan opettajille 10 kuukauden palkka jaettuna tasaisesti 12 kuukaudelle. Se osittain selittää, miksi palkkani on yli tuhat euroa vähemmän kuin alemman tutkinnon opiskelleella miehelläni... Palkkani on siis reilusti alle 3000€.

Vierailija
13/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on 2600€, kun opetettavia tunteja on 25. Minulla on kokemusta opettajantyöstä, jota tehtiin 7h 15min päivässä. Se oli kevyempää kuin nykyinen systeemi. Lomaa oli toki vähemmän, mutta töitä ei tarvinnut tehdä kotona.

Vierailija
14/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerron myös palkkani luokanopettajana: Saan 3098 Euroa/kk ja olen valmistunut viime vuonna. Kesältä en saa palkkaa vaan sen nostaa viranhaltija. Opetusta minulla on 26 tuntia viikossa ja lisäksi vastaan koulun musiikkivälineistä ja -esityksistä, josta saan lisätunnin palkan. Nyt keväjuhlan alla työtä on tuon musiikin kanssa tosi paljon.

Opetan ekaluokkaa ja musiikkia siis myös muille luokille. Opetustunteja minulla on ma-to 5 h/pv ja perjantaina 6h.

Työni on todella intensiivistä. Olen tehnyt myös muita töitä vuosia ja kyllä tässä työssä yksi työtunti (=opetustunti) on paljon raskaampi kuin oli esim. asiantuntijatyössä yksityisellä. Ainakaan itse en pystyisi opettamaan 7-8 tuntia päivässä hyvällä teholla vaan viimeiset tunnit kyllä menisi ihan alta lipan väsymyksestä. Ei riitä, että opettaa vaan pitää samaan aikaan paimentaa, hallita ryhmää, eriyttää jne. Se on todella tappavaa, kun sitä useamman tunnin tekee putkeen.

Taustana minulla on kaksi yliopistotutkintoa, jos nyt koulutusta halutaan vielä laskea. Kaikesta huolimatta olen ihan tyytyväinen palkkaani, vaikka se onkin noin 1000 Euroa alle sen, jonka sain entisessä työssäni. En kuitenkaan laskisi sitä miksikään jättipalkaksi ja palkallinen kesäloma on vain unelmaa..

Vierailija
15/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 07:13"]

Minä kerron myös palkkani luokanopettajana: Saan 3098 Euroa/kk ja olen valmistunut viime vuonna. Kesältä en saa palkkaa vaan sen nostaa viranhaltija. Opetusta minulla on 26 tuntia viikossa ja lisäksi vastaan koulun musiikkivälineistä ja -esityksistä, josta saan lisätunnin palkan. Nyt keväjuhlan alla työtä on tuon musiikin kanssa tosi paljon.

Opetan ekaluokkaa ja musiikkia siis myös muille luokille. Opetustunteja minulla on ma-to 5 h/pv ja perjantaina 6h.

Työni on todella intensiivistä. Olen tehnyt myös muita töitä vuosia ja kyllä tässä työssä yksi työtunti (=opetustunti) on paljon raskaampi kuin oli esim. asiantuntijatyössä yksityisellä. Ainakaan itse en pystyisi opettamaan 7-8 tuntia päivässä hyvällä teholla vaan viimeiset tunnit kyllä menisi ihan alta lipan väsymyksestä. Ei riitä, että opettaa vaan pitää samaan aikaan paimentaa, hallita ryhmää, eriyttää jne. Se on todella tappavaa, kun sitä useamman tunnin tekee putkeen.

Taustana minulla on kaksi yliopistotutkintoa, jos nyt koulutusta halutaan vielä laskea. Kaikesta huolimatta olen ihan tyytyväinen palkkaani, vaikka se onkin noin 1000 Euroa alle sen, jonka sain entisessä työssäni. En kuitenkaan laskisi sitä miksikään jättipalkaksi ja palkallinen kesäloma on vain unelmaa..

[/quote]

Lisään vielä: Palkkaani nostaa 200 Euroa se, että olen kaksoiskelpoinen. Ilman kaksoiskelpoisuutta saisin siis vajaat 2900. (kaksoiskelpoisuus=luokanope + aineenope)

Vierailija
16/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:46"]No näin se vaan on. Opettajilla ei ole kesälomaa, jonka voi esim. Pitää hoitovapaan lopuksi tai äitiysloman aluksi tai muulloin sopivaksi katsomanaan aikana. Jos olet lomalla kesäkeskeytyksen ulkopuolella, olet palkattomalla. Samoin jos olet äitiyslomalla kesän, se loma menee siinä eikä tallennu mihinkään tai korvaudu rahana kuten muilla työntekujöillä.
[/quote]

äitiyslomia on aika vähän verrattuna niihin kaikkiin kahden kuukauden kesälomiin, syyslomiin ja talvilomiin..

Vierailija
17/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko siis kuitenkin tuon kuukausipalkan vai pidettyjen tuntien mukaan?
Jos kuukausipalkan niin mitä iniset hyppytunneista?

Jos tuntipalkan niin ymmärrän.

Vierailija
18/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkka määräytyy aina pidettyjen tuntien mukaan.

212 vielä kommentoi, etten saa kesältä palkkaa. Olen kuudetta vuotta peräkkäin sijaisena.

Vierailija
19/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:07"]Opettajat aina marisee, että vapaata on vain koulujen loma-aikaan,jolloin matkat on kalliita. "ei voi itse päättää, milloin lomailee" ------- herätkää pahvit! Ei voi pätkä- ja silpputyöläisetkään päättää loma-aikojaan. Monet joutuvat tekemään näitä töitä vuosikausia. Määräaikainen saattaa joutua ottamaan lomansa rahana. Vuodesta toiseen.

Entäpä papit sitten? Pappisperheessä isä tai äiti on aina jouluaattona töissä - tai viimeistään jouluaamuna. Silloin opettaja kääntää sängyssä kylkeä ja pohtii kuinka rankkaa on kun pitää olla yhteydessä vanhempiin ja muihin sidosryhmiin. Kun ei ole kesälläkään sitä lomaa.
[/quote]
opetusalalla on hurjasti pätkä- ja silpputyöläisiä. Itsekin olen sellainen. Olen vasta kerran saanut palkan koko kesältä ja valmistuin lähes 10 vuotta sitten.
t. aineenopettaja

Vierailija
20/229 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja tässä hei. Palkkani täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella on huimat 2560 e/kk, ja minulla on tuossa mukana jo yksi kokemuslisä, työkokemusta minulla on 5,5 v. Kesäloman koittaessa en jää lomalle vaan työttömäksi, taas kerran. Pääsen asioimaan työkkäriin ja anomaan ansiosidonnaista, jonka ensimmäinen erä maksetaan joskus kesäkuun lopulla-heinäkuun alussa pitkistä käsittelyajoista johtuen. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään tietoa elokuun töistä. Jatkuvasti on mielessä pieni paniikki, että mistä seuraava työpaikka löytyy...  Hakemuksia olen tänä keväänä tehnyt 30-40, yhteenkään haastatteluun ei ole tullut kutsua. Lisäksi olen lähetellyt sähköposteja useaan kertaan kevätlukukauden kuluessa rehtoreille n. 100 km säteellä ja tarjonnut itseäni töihin. Nuori kollega sai yhden vuoden työkokemuksella työpaikan, jota minäkin olin hakenut, koska hänellä oli tuttu töissä ko. koulussa eli suhteilla pelataan. Hakijoita on yleensä 30-50 lukuvuoden mittaisiin sijaisuuksiin, virkoihin reilusti yli sata. Erotu siinä sitten joukosta.

Työ on haastavaa, mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Opin itse uutta joka päivä. Viime keväästä lähtien olen ollut äitiysloman ja hoitovapaan sijaisena luokalla, jossa opettajien ja avustajien vaihtuvuus on ollut todella suurta. Parinkymmenen oppilaan porukka oli hyvin levoton ja riitaisa aloittaessani, eivät uskoneet minunkaan pysyvän. Mukaan joukkoon mahtuu kuusi tehostetun ja erityisen tuen oppilasta, joiden tukemisessa ja suunnitelmien tekemisessä hommaa riittää. Joka hetki on oltava läsnä 110 %, muuten levottomuus räjähtää käsiin. Työrauhaa saa pitää yllä ihan tosissaan, suuri osa ajasta menee "kasvattamiseen", (esim. sisällä ei pidetä lippistä, tunnilla ei syödä purkkaa, riitoja ei voi ratkoa lyömällä), pieni osa varsinaiseen opettamiseen.

Vanhemmat ovat aktiivisesti yhteydessä wilman kautta, tietenkään n. kolmasosa vanhemmista ei wilmaa käytä, joten paperiversiot menevät myös jakoon kaikista asioista. Oppilaiden joukkoon mahtuu huostaanotettuja, valehtelevia, lastensuojelutapauksia, käytöshäiriöisiä jne. Pohjimmiltaan ihania muksuja kaikki, ja tämän sanon sydämestäni. Paljon on yhdessä tehty töitä työrauhan ja luokkahengen eteen, monenlaista koettu. On etuoikeus opettaa fiksuja, ajattelevia, empaattisia ja hauskoja lapsia. Ikävä niitä tulee, kun kohta työni päättyy. Vanhemmat ja oppilaat ovat kovasti toivoneet, että jatkaisin luokan opettajana, kun homma nyt toimii, ja vaihtuvuus on tosiaan ollut hyvin suurta, mutta valitettavasti tämä ei ole mahdollista, viranhaltija palaa töihin.

Hyvää kesää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme