Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuus ahdistanut jo tovin

Vierailija
07.05.2015 |

En tiedä mitä teen kun en koe yhteisön oppeja omakseni. En halua että lapseni ahdistuvat yhtään enempää kuin itse. Useita vuosia mennyt ala- ja ylämäkeä joten tämä on käynyt jo äärimmäisen rankaksi miettiä kumpi parempi jäädä vai lähteä. Tiedän että lapseni menettäisi uskovaisia tärkeitä ystäviä joilla kuitenkin samanlainen tuttu arvopohja.
Mitenkä sukulaiset suhtautuvat? Tulisi täysin yllätyksenä heille. Puolisoni kanssa olemme samalla viivalla ajatuksinemme.
Pelkään että menetän kaikki vähäiset ystäväni ja jääkö kuitenkin vain tyhjä olo kun tottunut toisenlaiseen elämään.
Muilla sanoja ajatuksia?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:47"]Luultavasti kaikki menee helpommin kuin uskoisit. Minulla kävi niin. Ei ole onneksi juuri yritetty käännyttää takaisin. Menetettyjen ystävien tilalle saat vielä parempia uusia. Tsemppiä!

[/quote]

Miten se sun kohdalla meni? Oliko silloin lapsia?

Vierailija
42/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulet katumaan. Lapsetkin tulevat olemaan onnellisempia ilman kahlitsevaa yhteisöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että olet vain nimellisesti uskomassa. Uskosi on jo kuollut. Älä suotta jää itkemään yhteisön perään, kun kalleimman olet jo menettänyt. Sydämen uskon. Kertokaa rohkeasti se muille, älä yritä olla muuta mitä olet.

Vierailija
44/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:32"]

Kuulostaa että olet vain nimellisesti uskomassa. Uskosi on jo kuollut. Älä suotta jää itkemään yhteisön perään, kun kalleimman olet jo menettänyt. Sydämen uskon. Kertokaa rohkeasti se muille, älä yritä olla muuta mitä olet.

[/quote]

Ei sen tarvitse tarkoittaa sitä että usko on kuollut. Minusta kohtuuttoman raju ilmaus. Kyllä uskoa voi ilman noin jyrkkiä oppeja. Ei Jumala minnekään katoa vaikka uskonnollinen kotisi olisi toisaalla.

Ole lempeä itsellesi, löydät kyllä uusia ystäviä ja tärkeimmät jäävätkin.

Vierailija
45/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On samoja ajatuksia. Toistaiseksi on vielä ollut helpompi pysyä kuin lähteä mutta luulen että se aika tulee väkisellä jossain vaiheessa.

Itse koen vaikeimmaksi sen että pitäisi lapsille opettaa ne jutut mihin ei usko itsekään, esim. että vain uskovaiset pääsee taivaaseen ja kaikki "höpösynnit". Jos ei olisi lapsia niin olisi vain helppo kulkea virran mukana, käydä joskus seuroissa näyttäytymässä jne. Omiani en pysty aivopesemään ja tyttäristäni ei tule synnytyskoneita (elleivät itse halua).

Olen aina ollut enemmän järki- kuin tunneihminen joten lestadiolainen opetus ei oikein ole uponnut paitsi lapsena (kun ei uskaltanut kyseenalaistaa) ja nuorena. En halua elää elämääni toisin kuin minusta tuntuu eli suurperheelliseksi ei ole kiinnostusta alkaa kun pienemmänkin porukan kanssa on välillä pinna niin tiukilla.

Mutta sama tilanne että lähisukulaisten reaktiot vähän pelottavat. Tuntuu pahalta aiheuttaa surua vaikka tajuan senkin että emme ole vastuussa toisten tunteista. Toistaiseksi näilllä mennään..

Vierailija
46/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:32"]Kuulostaa että olet vain nimellisesti uskomassa. Uskosi on jo kuollut. Älä suotta jää itkemään yhteisön perään, kun kalleimman olet jo menettänyt. Sydämen uskon. Kertokaa rohkeasti se muille, älä yritä olla muuta mitä olet.
[/quote]

Tiedätkö. Pitääkö mielestäsi kuulua lestadiolaisyhteisöön jotta omistaa henkilökohtaisen sydämen uskon? Vai onko niin että ulkoiset seikat määrittävätkin paljon enemmän?
-aloittaja

Vierailija
47/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:35"]

On samoja ajatuksia. Toistaiseksi on vielä ollut helpompi pysyä kuin lähteä mutta luulen että se aika tulee väkisellä jossain vaiheessa.

Itse koen vaikeimmaksi sen että pitäisi lapsille opettaa ne jutut mihin ei usko itsekään, esim. että vain uskovaiset pääsee taivaaseen ja kaikki "höpösynnit". Jos ei olisi lapsia niin olisi vain helppo kulkea virran mukana, käydä joskus seuroissa näyttäytymässä jne. Omiani en pysty aivopesemään ja tyttäristäni ei tule synnytyskoneita (elleivät itse halua).

Olen aina ollut enemmän järki- kuin tunneihminen joten lestadiolainen opetus ei oikein ole uponnut paitsi lapsena (kun ei uskaltanut kyseenalaistaa) ja nuorena. En halua elää elämääni toisin kuin minusta tuntuu eli suurperheelliseksi ei ole kiinnostusta alkaa kun pienemmänkin porukan kanssa on välillä pinna niin tiukilla.

Mutta sama tilanne että lähisukulaisten reaktiot vähän pelottavat. Tuntuu pahalta aiheuttaa surua vaikka tajuan senkin että emme ole vastuussa toisten tunteista. Toistaiseksi näilllä mennään..

[/quote]

Jumala on hyvä, kaikki pääsevät taivaaseen.

Suuressa lapsilaumassa ei äidiltä riitä huomiota jokaiselle. Kuunnelkaa omaa sydäntänne eikä sitä mitä olette kuulleet tai oppineet.

Vierailija
48/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sydämen usko on eri asia kuin usko yhteisöön. Tämä mua ärsyttää suunnattomasti kun puhutaan uskon kieltämisestä jos jättää vl-yhteisön. Monilla se sydämen usko on vahvistunut kun on voinut jättää kaikki epäolennaiset ja ihmisiä raskauttavat teot pois. Ihan pelottelua tuollainen ja saattaa jopa upota herkimpiin.

Vierailija
49/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:32"]Kuulostaa että olet vain nimellisesti uskomassa. Uskosi on jo kuollut. Älä suotta jää itkemään yhteisön perään, kun kalleimman olet jo menettänyt. Sydämen uskon. Kertokaa rohkeasti se muille, älä yritä olla muuta mitä olet. [/quote] Tiedätkö. Pitääkö mielestäsi kuulua lestadiolaisyhteisöön jotta omistaa henkilökohtaisen sydämen uskon? Vai onko niin että ulkoiset seikat määrittävätkin paljon enemmän? -aloittaja

[/quote]

6 jatkaa, hyvä keskustelu.

En ole lestadiolainen, mutta minulla on syvä usko hyvään Jumalaan. En käy kirkossa tai lue säännöllisesti raamattua. Minulle Jumala puhuu päivittäin mm lasten ja luonnon kautta.

Meitä on monta. Rukoilen usein mielessäni kun kävelen ja kiitän Häntä hyvästä. Hän ei rankaise tai tuomitse minua.

Vierailija
50/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:32"]Kuulostaa että olet vain nimellisesti uskomassa. Uskosi on jo kuollut. Älä suotta jää itkemään yhteisön perään, kun kalleimman olet jo menettänyt. Sydämen uskon. Kertokaa rohkeasti se muille, älä yritä olla muuta mitä olet. [/quote] Tiedätkö. Pitääkö mielestäsi kuulua lestadiolaisyhteisöön jotta omistaa henkilökohtaisen sydämen uskon? Vai onko niin että ulkoiset seikat määrittävätkin paljon enemmän? -aloittaja

[/quote]

6 jatkaa, hyvä keskustelu.

En ole lestadiolainen, mutta minulla on syvä usko hyvään Jumalaan. En käy kirkossa tai lue säännöllisesti raamattua. Minulle Jumala puhuu päivittäin mm lasten ja luonnon kautta.

Meitä on monta. Rukoilen usein mielessäni kun kävelen ja kiitän Häntä hyvästä. Hän ei rankaise tai tuomitse minua.
[/quote]

Mitä se sitten tarkoittaa kun Raamatussa lukee että usko tulee kuulemisesta?

Vierailija
51/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ex-lesta. On lestakodista, mutta ei ole teini-iän jälkeen noudattanut lahkon oppeja. Käyttää alkoholia ja elää kuten muutkin "normaalit" ihmiset. Sanoo silti uskovansa jumalaan. On läheisissä väleissä myös lestasuvun kanssa. Kyllä fiksut ihmiset pitää yhteyttä, vaikkei uskokaan lestalahkon juttuihin.

Vierailija
52/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl yhteisöön kuuluminen on tuonut turvaa kasvaa aikuiseksi kun on ollut joku porukka missä voi tuntea olevansa hyväksytty. Toisaalta siihen kuuluminen on tuonut turhia murheita ja ahdistusta kun on pitänyt pysyä tietyssä muotissa.
Miten opetatte kasvaville lapsille opit? Esimerkiksi nämä perinteiset meikkauskiellot tai maailmallisen musiikin kuuntelun? En voi hyvällä omalla tunnolla näitä lapsilta kieltää koska en itsekään tiedä miksi kieltäisin tällaiset turhanpäiväiset asiat joilla ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
53/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:32"]

[/quote]

Sydämen usko on eri asia kuin usko yhteisöön. Tämä mua ärsyttää suunnattomasti kun puhutaan uskon kieltämisestä jos jättää vl-yhteisön. Monilla se sydämen usko on vahvistunut kun on voinut jättää kaikki epäolennaiset ja ihmisiä raskauttavat teot pois. Ihan pelottelua tuollainen ja saattaa jopa upota herkimpiin.
[/quote]

Ajatteletko myös että tämä ihminen joka kirjoitti että aloittajan usko on kuollut jo ei ole ymmärtänyt itse uskoaan? Monesti mennään vain massan mukana ymmärtämättä mistä on kyse.

Vierailija
54/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:32"] Kuulostaa että olet vain nimellisesti uskomassa. Uskosi on jo kuollut. Älä suotta jää itkemään yhteisön perään, kun kalleimman olet jo menettänyt. Sydämen uskon. Kertokaa rohkeasti se muille, älä yritä olla muuta mitä olet. [/quote] Sydämen usko on eri asia kuin usko yhteisöön. Tämä mua ärsyttää suunnattomasti kun puhutaan uskon kieltämisestä jos jättää vl-yhteisön. Monilla se sydämen usko on vahvistunut kun on voinut jättää kaikki epäolennaiset ja ihmisiä raskauttavat teot pois. Ihan pelottelua tuollainen ja saattaa jopa upota herkimpiin. [/quote] Ajatteletko myös että tämä ihminen joka kirjoitti että aloittajan usko on kuollut jo ei ole ymmärtänyt itse uskoaan? Monesti mennään vain massan mukana ymmärtämättä mistä on kyse.

[/quote]

Joo tavallaan ajattelen. Vl-piireissähän tarvitsee koko ajan näyttää sitä uskoaan ulkoisesti eli esim. synnyttämällä, olematta värjäämättä hiuksia tms. Moni vl ajattelee juuri sydämen uskon olevan sitä mikä näkyy ulospäin. Tätä on vähän hankala selittää mutta varmasti vl:t ymmärtää mitä tarkoitan.

Vierailija
55/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Uskoa voi ilman lestadiolaisten yhteisöäkin, huomauttaisin. Ei Jumala voi olla sellainen, että vain lestadiolaisten yhteisön kautta pelastuu. Voi kuulua myös muuhun kristilliseen seurakuntaan, tai vaikka olla kuulumattakin jopa joskus, ja uskoa palavasti. Mielestäni on harhaoppia, jos määrittelee omia sääntöjä ja rajoitteita, ja vain yhden ryhmän jonka jänenen kautta voi pelastua. Jeesukseen uskomallahan sitä pelastuu, ei ihmisen kautta.

Vierailija
56/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:38"]

[/quote]

olen samaa mieltä. Ei usko voi olla kiini siitä, kuuluuko juuri lestadiolaisin vai ei. Uskon kyllä, että lestadiolaisten harras tahto on sellainen, joka on Jumalan mieleen, vaikka siihen tosin sisältyykin rankkaa muiden tuomitsemista ja omia ihmisten tiukkoja sääntöjä. Mutta niin on mieleen lestadiolaisen yhteisön ulkopuolellakin palavasti uskova.

Vierailija
57/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi erittäin kiva jos joku vanhoillislestadiolainen perheenäiti kertoisi uskostaan ne seikat jotaki pitävät häntä yhteisössä?

Vierailija
58/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin täälä kans samaa. Kaks lasta eikä enempää kiitos.
Oon sanonut ääneen näitä asioita lapsuuskodissa. Usko on hyvä mutta yhteisö on mätä.
Enkä aijo opettaa omille et vain lestat on parhaita ja karttakaa uskottomia, ei.
Mun usko on sydämessä, ei yhteisössä/tekemisissä. Uskoa ei tarvi kokoajan harjoittaa, se pysyy sydämessä.
Kerran oon uskon kieltänyt, näiden sääntöjen takia. Mutta ei ollut silti hyvä olla, vaikka oli vapaa. Onneksi sain palata. Mutta silti en allekirjoita noita sääntöjä enkä elä kurinalaisesti. Sisin kertoo mikä on oikein ja väärin ja hyväksi.

Tosi ristiriitaisia.
Kymppis VL.t on julmia.
Kyttääjiä. Jotka tietenkin kieltää nämä ja kääntävät sen rakkaudeksi.

Vierailija
59/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa.

Ja PIKKUsisko otti puhutteluun nämä kuulessaan koska hänestä tuntuu että meillä on eri henki!!
Ja yritti hiillostaa että valitsisin jomman kumman puolen.
Henkistä väkivaltaa.

Vierailija
60/77 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:24"]20 jatkaa.

Ja PIKKUsisko otti puhutteluun nämä kuulessaan koska hänestä tuntuu että meillä on eri henki!!
Ja yritti hiillostaa että valitsisin jomman kumman puolen.
Henkistä väkivaltaa.

[/quote]

Tätä henkistä väkivaltaa ja painostusta pelkään. Olisi hyvä olla yhteisössä uskovaisena mutta ajattelen monesta asiasta erilailla kuin opetetaan. Minusta tuntuu silti että useimmat ajattelevat noista "höpösynneistä" kuin itse mutta silti ollaan toisten mieliksi eri mieltä. Tämä on väärin!! En ymmärrä tätä ollenkaan. Sanotaanko näitä nyt sitten harhaopeiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi