Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvasta saakka vegaani!

Vierailija
06.05.2015 |

Jos imetystä ei lasketa, niin meidän vauvastamme (syntyy kesällä) tulee heti alusta asti vegaani. Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsensa vaalimaan tärkeitä arvoja, ja niin aiomme tehdä. Vihaajat vihatkoon! :)

Kommentit (243)

Vierailija
161/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa mihinkään ravintoarvoihin, minusta tuo on väärin lasta kohtaan, ihan siksi ettei hän saa itse valita, haluaako olla vegaani vai ei. Mä olen ollut kasvissyöjä jo lähes 20 vuotta, lapseni eivät ole. Saavat sitten isona itse päättää ruokavaliostaan. Onpa sillä muksullakin sitten kivaa kun kaverisynttäreille yms. pitää otaa suunnilleen eväät mukaan, kun ei saa syödä täytekakkua, keksejä tai jäätelöä. Pakottakaa nyt saman tien lapsraukka liittymään johonkin uskonlahkoon.

Eihän ne lapset itse siitä liharuoastakaan päätä.

Vierailija
162/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen tehkööt mitä lystää mutta ei sotkettais pieniä avuttomia vauvoja tähän vegaani hömpötykseen! Anna lapsesi valita itse sitten kunhan on ikää tehdä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin jo kysymykseen. Oman lajin maito on vegaanista. 

Jos oman lajin maito on vegaanista, niin sitten täytyy olla oman lajin lihakin! Borneolainen vanha sanonta.

Vierailija
164/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin jo kysymykseen. Oman lajin maito on vegaanista. 

Jos oman lajin maito on vegaanista, niin sitten täytyy olla oman lajin lihakin! Borneolainen vanha sanonta.

Olettaisin että oman lajin maito voi olla vegaanista vain jos maito on peräisin vegaanilta. Jos siis vegaani-imettäjältä meinaa maito loppua, on kiinnitettävä vegaaniuteen huomiota myös silloin kun on aikeissa käyttää joltakin toiselta peräisin olevaa lisänä.

Sama pätee tuohon Borneon sanontaan: Vegaani saa  syödä vain toista vegaania.

Vierailija
165/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tiedä, mutta apila on superfoodia, ei ehkä heti puna-apilaa, koska se on melko valkuaispitoista, mutta valkoapilan eri lajikkeita kannattaa alkaa syöttää heti muutaman kk:n ikäiselle. Kesällä kannattaa kerätä ja kuivattaa talveksi. Voi puristaa myös mehuksi.

Vierailija
166/243 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika vaikeaa ja mahdotonta elää 100 %:sti vegaanisesti, sillä lannoitteet sisältää turkiseläinten jätöksiä ja viljoja, joita myös vegaanitkin suosii, viljellessä kuolee jyrsijöitä puimureiden alle. 

Vierailija
167/243 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa edes oman lapsen parhaaksi antaa sekaruokaa, sillä vegaaninen ruokavalio voi mennä pieleen, jos lapsi on allerginen pähkinöille, manteleille tai soijalle (nämä kolme ovat käytetyimpiä raaka-aineita vegaanisessa keittiössä proteiinien ja hyvien rasvojen takia) tai sairastuu IBD:hen/muuhun suolistosairauteen, jonka takia ei voi papuja syödä.

Kokemukseni mukaan vegaanit ovat niitä kapeakatseisempia ja elävät omassa uskossaan fraaseineen: "Vegaaninen ruoka sopii kaikille", "Se on terveellisintä", "Tyydyttynyt rasva on pahasta". Ei todellakaan pidä paikkansa, ellei söisi niitä luonnollisia rasvoja kuten oliivi- ja kookosöljyä, eikä tulehdusta aiheuttavia Omega-6:ia, joita rypsissä on, ja söisivät proteiinin linssien ja tofun muodossa, jos vain vatsa kestää.

Itseäni ei yhtään naurattanut, kun veljen vegaanivaimo haukkui nirppanopaksi häissä, kun "ei vegaaninen ruoka maistu". Ennakkoonkin kerroin, ettei ne pavut ja linssit sovi tai muuten saan veriripulin kaupan päälle, muttei mennyt kuuleviin korviin. Kyllä se kasvisruoka tai vegaaninenkin maistuisi, jos vain suolisto kestäisi ja raaka-aineet olisi sen mukaisia, että niitä voi syödä ongelmitta. En mä sentään koko ajan mättää pihviä, vaan eniten kala maistuu ja siihen lisukkeeksi sallittuja kypsennettyjä kasviksia. Viljoja en muutenkaan syö voidessani paremmin ilman niitä.

Vierailija
168/243 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi tapaukset jossa vegaanilapsi on kuollut, on vanhempien eikä veganismin vika. Kyllä sekaanilapsikin voi kuolla jos ruokavalio on ei ravitse tarpeeksi😂 Kannattaa tsekata Youtubesta Ellen Fisher ja Jinti Fell, kummallakin terveet lapset jotka saavat monipuolista vegaaniruokaa.

Katsoin pätkän molempien naisten videoista ja sellainen yhdistävä tekijä löytyi kuin lasten silmäpussit. Ellenillä itselläänkin aivan valtavat kuplat silmien alla. Jintiä en katsomaltani videolta nähnyt.

Vierailija
169/243 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi tapaukset jossa vegaanilapsi on kuollut, on vanhempien eikä veganismin vika. Kyllä sekaanilapsikin voi kuolla jos ruokavalio on ei ravitse tarpeeksi😂 Kannattaa tsekata Youtubesta Ellen Fisher ja Jinti Fell, kummallakin terveet lapset jotka saavat monipuolista vegaaniruokaa.

Katsoin pätkän molempien naisten videoista ja sellainen yhdistävä tekijä löytyi kuin lasten silmäpussit. Ellenillä itselläänkin aivan valtavat kuplat silmien alla. Jintiä en katsomaltani videolta nähnyt.

Vegaani syö pääosin vähärasvaisesti ja enemmän hiilareita, joka selittänee ihon kuivuuden ja aikaisen rupsahtamisen. Siihen vielä päälle teolliset lihankorvikkeet, joissa on meille tuntemattomia lisäaineita, niin iho ei tykkää.

Kollageeni on myös se, mitä vegaani ei saa ravinnostaan ollenkaan, koska se on eläinperäistä. Toki paljon C-vitamiinipitoisia kasviksia ja marjoja syömällä on tärkeää ylläpitää kollageenin tuotantoa, myös sekasyöjänä.

Mietin, miten voisi käydä, jos vegaani söisi pääasiassa rasvoja ja proteiineja, niin olisiko tulos erilainen. Netistä sekä ketovegaaniutta käsittelevästä kirjasta olen lukenut vegaanisesta ketosta, joka alkaa olla vaikeimpia veganismin muotoja, kun ruokavaliosta on karsittu monia proteiinin lähteitä. Rasvat koostuu pääasiassa maapähkinä- tai mantelivoista, kookostuotteista, manteleista, avokadoista, pähkinöistä, chiasta, hampunsiemenistä, kookosöljystä ja oliiviöljystä.

Ei, en ole mainitsemaani kirjaa ostanut sen takia, että harkitsisin ketovegaaniksi ryhtymistä, vaan haluan oppia lakto-ovovaihtoehtojen lisäksi ihan vegaanisiakin ruokia ilman lihankorvikkeita. Tähän mennessä on ihan hyviä tullut, kun rasvana ei käytetä margariinia tai kastikkeita ei tehdä kaurakermaan. Ja vaikka se ostamani kirja pyörii veganismin ympärillä, on siinä myös kritiikkiä vegaanien sekä sekasyöjien yleistyneistä sairauksista, joihin syyllinen on nykyihmisen nauttima ruoka hiilareineen ja transrasvoineen. Siinä ei missään nimessä syytelty ketään, jos jollakin meni mikä tahansa vegaaninen ruokavalio päin peetä tai suositeltu koko ruokavaliota hyvin pienille lapsille, joille ravintoaineiden saaminen on hyvin tärkeää kasvavassa vaiheessa.

Vierailija
170/243 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on kaveri, jonka perheessä noudatetaan vegaanista ruokavaliota. Perheenäiti on todella tarkka syömisten kanssa ja on itsekin sanonut, ettei olisi innoissaan siitä jos hänen lapsensa ostaisi omilla viikkorahoilla jotain muuta kuin vegaanista. Hyvä kun ei ole vahtimassa kylässä että mitä hänen lapsensa puuhaavat. Tämä lapsen kaveri 12-v on meillä syönyt epävegaanista kuten juustonaksuja, lohta tai lihapullia. Tästä jos tytön äiti kuulisi, saisin heti vihat niskaani. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi allergia ja olisin antanut periksi sallimalla allergisen lapsen syödä hänelle allergisoivaa raaka-ainetta. Nyt ei ole kyse allergisesta, vaan vegaanilapsesta, joka ei tosin halua aina syödä kasvisruokaa ja nirsoilee erityisesti palkokasvien suhteen ja haluaisi oikeaa juustoa ja munakkaita syödä tofukkaiden ja "juustojen" sijaan. Siinä perheessä mies tosin ihme kyllä syö välillä kalaa ja munia, mutta suurimmalta osin maidottomasti ja kasvispainotteisesti. Ellei sitten ole uskalias ottamaan kantaa lapsen itsemääräämisoikeuteen erityisesti kodin ulkopuolella.

Vierailija
171/243 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette jos ette pystykään inettämään? Hankitte imettäjän ?

Vierailija
172/243 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas mammat meni lankaan :)

Aloitus oli pilaa.

Ap

Vierailija
173/243 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itsekkö keksit tämän?

Huono :)

Vierailija
174/243 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokalan keittäjänä minulla on vähän ristiriitaisia tunteita vegaaniperheistä. Olen monet kerrat todistanut sitä kuinka vegaaniperheiden lapset haluaisivat syödä samaa ruokaa kuin muutkin lapset.

Esimerkkinä yksi 7v tyttö, joka oli pitkälle kouluvuoden syönyt hänelle tehtyä vegaani ruokaa.

Oli kalapuikko päivä koulussa ja hän halusi niitä maistaa. No tyttöhän tykkäsi niistä kovasti ja haki jopa lisää. Seuraavana päivänä sainkin sitten ärhäkän puhelun hänen äidiltään kun tyttö oli kysynyt voisiko kalapuikkoja kokeilla kotonakin. Minä en voi pakolla tunkea lapsen suuhun niitä soijapuikkoja, enkä voi viedä hänen lautaseltaan kalapuikkoja. Tätä äiti ei ymmärtänyt.

Pointtini on vegaani äidit ja isät että jos lapsesi haluaa kokeilla sekaruokaa niin anna hänen! On paljon näitä lapsia joka syövät salaa sekaruokaa eivätkä uskalla pyytää siitä perheeltään kotona.

Olen nähnyt ihan samanlaisia ilmiöitä keittiössä töitä tehneenä. Vegaaniksi ilmoitettu lapsi ei ole lopulta edes koskenut hänelle tarjottuun ruokaan. Selviä merkkejä näkyy puutostiloista kun lapsi on kalpea ja on tummat silmänaluset. Herää epäilys että onko vanhemmat kotona huolehtineet ravitsemuksesta. Koulun ja päiväkodin ruuasta ei voi mennä takuuseen, että ruoka olisi ravitsevaa saati maistuvaa. Koskee myös sekaruokaa. Ja vaikka ruokiin olisi panostettu hyvin, ei lapset silti halua syödä papuja, soijaa ja kikherneitä. Vaikka kotona söisi vegaanisesti niin kysymys kuuluu onko järkeä koulussa tehdä eri annokset jos niihin ei ole edes koskettu.

Monista palveluista on leikattu ja tullaan leikkaamaan. Vanhempien pitäisi itse hoitaa puutostiloja eikä sysätä sitä koululle ja päiväkodille. Eipä näytä kotonakaan ravitsemuspuolesta huolehtiminen luonnistua, minkä näkee ulkoisesta olemuksesta. Mitähän se ravintotietoisten ruoka todellisuudessa on?

Vierailija
175/243 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans syödään vegaaniruokaa ja alusta asti olimme sitä mieltä että lapsistamme tulee myös vegaaneja. Tosin ollessaan 9 vuotiaita, kaksoset päättivät/sanoivat että he haluavat alkaa syömään lihaa, munia ja maitotuotteita. Vähän oli shokki, mutta kerta lapset halusivat, oli pakko myös ostaa eläinperäisiä tuotteita. Mutta mies ja minä ollaan vegaaneja yhä ja nuorin lapsemme on myös vegaani, kaksoset taasen syövät eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
176/243 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa mihinkään ravintoarvoihin, minusta tuo on väärin lasta kohtaan, ihan siksi ettei hän saa itse valita, haluaako olla vegaani vai ei. Mä olen ollut kasvissyöjä jo lähes 20 vuotta, lapseni eivät ole. Saavat sitten isona itse päättää ruokavaliostaan. Onpa sillä muksullakin sitten kivaa kun kaverisynttäreille yms. pitää otaa suunnilleen eväät mukaan, kun ei saa syödä täytekakkua, keksejä tai jäätelöä. Pakottakaa nyt saman tien lapsraukka liittymään johonkin uskonlahkoon.

Eihän ne lapset itse siitä liharuoastakaan päätä.

Mutta lapset ovat kykeneviä päättämään sukupuolensa. Kuvitelkaa, jopa vaikeasti kehitysvammaisellakin on itsemääräämisoikeus ja saa ostaa kaupasta keksipaketin ja sipsipussin, jotka syö kerralla.

Vierailija
177/243 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii paneutumista ja suurta vaivannäköä , että pieni ihminen saa kaikki kasvuun ja kehitykseen tarvittavat aineet. Ei sovi laiskoille eikä tietämättömille. Mutta kai mahdollista.

Vierailija
178/243 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö uutisiss huostaa otettu lapsi ku oli vegaani ruualla vaa elättänyt ja lapsi oli riutunut. Että miten tää ny siitä eroaa?

Vierailija
179/243 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva on ollut syntymästä asti vegaani, koska hänelle annettiin ensimmäisen vuoden ajan vain soijamaitoa. Sen jälkeen hänelle on annettu myös ruisleipää, voita, juustoa, kahvia sokerin ja kerman kanssa, soijamaitoon tehtyä kaakaota, veteen keitettyä jauhopuuroa, perunoita eri muodoissaan ja hunajaa, johon on sekoitettu oliiviöljyä.

Vierailija
180/243 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan vauva taitaa olla ekaluokalla. Mitähän lapsen ruokavaliolle kuuluu nykyään?