Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvasta saakka vegaani!

Vierailija
06.05.2015 |

Jos imetystä ei lasketa, niin meidän vauvastamme (syntyy kesällä) tulee heti alusta asti vegaani. Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsensa vaalimaan tärkeitä arvoja, ja niin aiomme tehdä. Vihaajat vihatkoon! :)

Kommentit (243)

Vierailija
141/243 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa on ryhtyä kasvissyöjäksi tai vegaaniksi kuin alkaa syömään lihaa täysi-ikäisenä. Toki se on yksilöllistä, tapahtuuko ruuansulatuksen sopeutuminen lihaan pitkien tuskien kautta, jos edes silloinkaan. Siitä on hauskuus kaukana, jos ei elimistö koskaan sopeudukaan lihaan ja saa kamalat vatsakivut ja seurauksena voi olla jopa oksennusta.

Eikö lapsi voisi korkeintaan olla kotivegaani tai söisi lakto-ovosti (ehkä kalaakin siihen kylkeen). Ei tarvitsisi sitten syödä lähes joka ikistä ravintoainetta purkista ja sopeutuisi ruuansulatus samalla eläinproteiiniin, jos lapsi haluaa aikuisena tehdä toisin kuin vanhempansa.

Ette te vanhemmat voi kytätä koko lopun elämää lastanne. Jotkut vegaanivanhemmat ovat oikeasti niin tiukkoja, ettei lapsi saisi edes omilla viikkorahoilla ostaa jotain eläinperäistä sisältävää. On toki sitten niitä, jotka elää omien aatteiden mukaan mutta jos oma lapsi kysyy uteliaana, miltä liha maistuu, niin vanhemmat sallii maistaa jos on jossain tarjolla.

Lähipiirissäni on yksi vegaani, joka ihan suuttuu jos hänen miehensä kysyykin edes, saako antaa omaa pizza ansa lapselle. Syö tuo lapsi välillä lakto-ovosti kodin ulkopuolella, jos vegaaninen vaihtoehto ei ole mahdollinen. Tuo lienee hieman parempi, saa eläinproteiinia edes kananmunien muodossa. Itse ainakin haluaisin, että oma lapsi pystyisi syömään käyttäen monipuolisesti eri raaka-aineita ilman, että tarvitsee pitkien tuskien kautta aloittaa lihansyöntiä. Mikä siinä on, että lapsen valintaa ryhtyä kasvissyöjäksi tai vegaaniksi tulee kunnioittaa, mutta jos samaa kyselee vegaaneilta tai kasvissyöjiltä, niin jotkut ei antaisi edes kodin ulkopuolella tai omilla viikkorahoilla ostaa jotain lihaa sisältävää. Miksi lapsen tahtoa ei silloin haluta kunnioittaa?

Vierailija
142/243 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä sekäsyöjät vs vegetaristit/vegaanit on kyllä loputon taistelu joissa kumpikin osapuoli tuntuu vetävän homman aivan överiksi. Moni vegaani ja vegetaristi täällä huutaa kuinka sekasyöjät kuolevat sydän- ja verisuonitauteihin ja katselevat kuinka läheisetkin kuolevat niihin ja ovat tappajia. Sekasyöjät ulvoo kuinka kasvisruoka on automaattisesti epäravitsevaa ja sairasta.

Kumpikin on ok, kun koostetaan sitä ruokavaliota fiksusti. Sen varmasti loppupeleissä ymmärtää molemmat osapuolet. Mitä tulee tappamiseen niin luonnossa on aina ollut ravintoketju. Tuskin teistä kukaan opettaa lapsille kuinka kettu on paha eläin kun metsästi jäniksen ruuaksi. On myös typerää lähteä heittämään että sekasyöjälapset käyvät mäkkärissä ja syövät vain makaronilaatikkoa. Ensinnäkin molemmista saa kasvisversion ja taitaa suurin osa kasvissyöjistä näitä syödä. Sitä paitsi makaronilaatikko ei ole epäterveellistä jos sitä syö kohtuudella. Hiilareitakin tarvitaan.

Mitä tulee tehotuotantoon, niin eettisesti tuotettuakin lihaakin saa. Mitä tulee kasviksiin, niin yhtälailla niistäkin valmistetaan tehotuotannolla tuotteita (tämä vasta-argumenttina ilmastoasioihin). Monen kasvin viljely myös vaatii metsänhakkuuta ja vettä (esim. Avokado).

Koko keskustelu on naurettava ja AP varmasti tämän aloituksen teki vain siksi että tämä oli odotettavissa. Tiedä tuosta vaikka AP ei edes olisi vegaani, kunhan tylsyyttään avasi tunteita kuohuttavalla aiheella sisälletyn keskustelun.

Nykyään on sipsikaljaveganismi muodissa, mikä on todella epäterveellistä kuten BigMac-aterian ja Paula-vanukkaiden syöminen. Mutta hei, onhan se nyt vegaanista ja maailma pelastuu.

Seka- kuin kasvissyöjien tulisi korvata hiilarit ennemmin kasviksilla ja joillain hedelmillä (sitrushedelmät, avokadot ja omenat). Lakto-ovovegetaristina vhh- ja ketoruokavalio vielä toimii. On vegaaniketoilijoita olemassa, mutta kyllä sen ruokavalion saa suunnitella tasan tarkkaan turvatakseen ravintoaineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/243 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa katsoa tämä HUIMA video

Vierailija
144/243 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vielä harkita asiaa, varsinkin jos alkaa ilmetä ruoka-aine allergioita niin voi olla järkevää lisätä lihaa, eikä lapsen vatsasta välttämättä kestä juuri niitä tuotteita joista sitä proteiinia kasviksista saa, pavut, herneet, linssit yms. ovat melko vahvoja ruoka-aineita pienelle lapselle.

Kalassa on paljon hyviä rasvoja aivojen kehityksen kannalta.

Lisäksi lihaan on jossain määrin hyvä totuuttaa, jotta lapsi siedättyy tälle, sillä lapsen omaa tahtoa kun sen itse osaa ilmaista olisi hyvä kuulla myös ravinnon suhteen. Ei lihaa pitäisi kenenkään päivittäin syödä.

Vierailija
145/243 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vielä harkita asiaa, varsinkin jos alkaa ilmetä ruoka-aine allergioita niin voi olla järkevää lisätä lihaa, eikä lapsen vatsasta välttämättä kestä juuri niitä tuotteita joista sitä proteiinia kasviksista saa, pavut, herneet, linssit yms. ovat melko vahvoja ruoka-aineita pienelle lapselle.

Lisäksi lihaan on jossain määrin hyvä totuuttaa, jotta lapsi siedättyy tälle, sillä lapsen omaa tahtoa kun sen itse osaa ilmaista olisi hyvä kuulla myös ravinnon suhteen. Ei lihaa pitäisi kenenkään päivittäin syödä.

Huomaatko vastaavasi viisi vuotta vanhaan provoon, jonka toinen provoilija nosti ylös spämmätäkseen youtube-videotaan?

Vierailija
146/243 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punaista lihaa tulisi syödä max. 300 g viikossa sanovat syöpätutkijat. Tuokin on minusta paljon, esim. kreikkalaisen ravintosuosituksen mukaan syövät syövät todella harvoin punaista lihaa. Ilman kasviksia kukaan ei pysy terveenä, mutta lihaa ei tarvitse kuin äärimmäisen harvoin. Pari pihviä vuodessa täyttää b12 vitamiinivarastot.

Tuo on iso määrä, meillä syö 4henkinen perhe saman verran punaista lihaa viikossa.

Vierailija
147/243 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona voi opettaa tiettyjä arvoja menemättä äärimmäisyyksiin. Meilläkin syödään kotona pääsääntöisesti vegaanista ruokaa, kun lapset oli pieniä, valmistin heille erikseen suositusten mukaista ruokaa ja nyt kun ovat päiväkodissa ja koulussa, syövät siellä sitä mitä muutkin ja kotona vegaanista.

En itsekään ole vegaani, vaikka vegaanista ruokaa suosinkin, sillä minusta kohteliaisuus on tärkeämpi arvo, joten kyläillessä syön sitä mitä isäntäväki on tarjolle valmistanut. Erityisesti lasten kohdalla minua surettaa se, miten vanhemmat pakottavat lapsille omat aatteensa mitä ruokaan tulee, ja lapsi joutuu toisinaan synttäreillä ja juhlissa katsomaan vierestä kun muut herkuttelee, eikä itse saa maistaa vaikka mieli todellakin tekisi.

Kotona voi toki olla vegaanista ruokaa, mikäli ollaan huolellisesti perehdytty asiaan ja varmistetaan, että lapsi saa kaiken tarvittavan, mutta miksi ei voida antaa sen lapsen valita omia aatteellisia ruokavalioitaan sitten kun sen aika on?

Vierailija
148/243 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokalan keittäjänä minulla on vähän ristiriitaisia tunteita vegaaniperheistä. Olen monet kerrat todistanut sitä kuinka vegaaniperheiden lapset haluaisivat syödä samaa ruokaa kuin muutkin lapset.

Esimerkkinä yksi 7v tyttö, joka oli pitkälle kouluvuoden syönyt hänelle tehtyä vegaani ruokaa.

Oli kalapuikko päivä koulussa ja hän halusi niitä maistaa. No tyttöhän tykkäsi niistä kovasti ja haki jopa lisää. Seuraavana päivänä sainkin sitten ärhäkän puhelun hänen äidiltään kun tyttö oli kysynyt voisiko kalapuikkoja kokeilla kotonakin. Minä en voi pakolla tunkea lapsen suuhun niitä soijapuikkoja, enkä voi viedä hänen lautaseltaan kalapuikkoja. Tätä äiti ei ymmärtänyt.

Pointtini on vegaani äidit ja isät että jos lapsesi haluaa kokeilla sekaruokaa niin anna hänen! On paljon näitä lapsia joka syövät salaa sekaruokaa eivätkä uskalla pyytää siitä perheeltään kotona.

Vierailija
149/243 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pois tollasilta sekopäiltä!ota jotain selvää

Vierailija
150/243 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lektiinimyrkytys täytyisi tietää, että se tulee, jos ei sitä osaa varoa aktiivisesti!

Vierailija
151/243 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu mainiosti. Ja tietoa on hyvin saatavilla nykyään. Vastustusta löytyy aina, ja jokainen tehköön tavallaan. Oma aikuinen lapseni on ollut vegaani pienestä asti, ihan terve, fiksu ja normaali tuli, että siitä voi repiä =D

Vierailija
152/243 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokalan keittäjänä minulla on vähän ristiriitaisia tunteita vegaaniperheistä. Olen monet kerrat todistanut sitä kuinka vegaaniperheiden lapset haluaisivat syödä samaa ruokaa kuin muutkin lapset.

Esimerkkinä yksi 7v tyttö, joka oli pitkälle kouluvuoden syönyt hänelle tehtyä vegaani ruokaa.

Oli kalapuikko päivä koulussa ja hän halusi niitä maistaa. No tyttöhän tykkäsi niistä kovasti ja haki jopa lisää. Seuraavana päivänä sainkin sitten ärhäkän puhelun hänen äidiltään kun tyttö oli kysynyt voisiko kalapuikkoja kokeilla kotonakin. Minä en voi pakolla tunkea lapsen suuhun niitä soijapuikkoja, enkä voi viedä hänen lautaseltaan kalapuikkoja. Tätä äiti ei ymmärtänyt.

Pointtini on vegaani äidit ja isät että jos lapsesi haluaa kokeilla sekaruokaa niin anna hänen! On paljon näitä lapsia joka syövät salaa sekaruokaa eivätkä uskalla pyytää siitä perheeltään kotona.

Asiallinen kommentti!

Vierailija
153/243 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin luonnon vastaista touhua tällainen. Kiusata viatonta lasta näin. Mitä jos lapsi tahtookin olla normaali ja syödä lihaa, eikä mussuttaa papu-, ja muita paskoja kasviproteiinieja. Lihan makua ei voita mikään. Edes vegaanit eivät voi väittää vastaan. 

Vierailija
154/243 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit kykkyyn upthemeateaters kirjoitti:

Täysin luonnon vastaista touhua tällainen. Kiusata viatonta lasta näin. Mitä jos lapsi tahtookin olla normaali ja syödä lihaa, eikä mussuttaa papu-, ja muita paskoja kasviproteiinieja. Lihan makua ei voita mikään. Edes vegaanit eivät voi väittää vastaan. 

Eivätköhän vegaanien lihansyönnistä pidättäytymisen takana ole kuitenkin ihan muut tekijät kuin maku.

Vierailija
155/243 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Minulla kaksi lasta jotka syntymästään vegaaneja.

Vierailija
156/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perhe on vegaani, tosin mies on lakto-ovo. Lapsen kohdalla ollaan ajateltu enemmän terveyspuolta, kotona syövät vegaanista tai kasvisruokaa sekä kananmunia ja juustoja. Koulussa tai mummolassa saa syödä lihapullia tai pikaruokalassa euron juuston. En pistä pahaksi. En halua lapsille pillerikuureja kuten vegaanius vaatii. Pelkkä B12-vitamiini ei riitä, vaikka siitä monet puhuu. On paljon muutakin, johon kiinnittää huomiota mm. DHA ja moni ollut siitä kollageenistakin huolissaan, mikä on vain eläinperäistä. Annan lasten oppia molemmista ruokavalioista kuten muista uskonnoistakin, vaikkemme ole uskonnollinen perhe. Haluan myös heillä olevan mahdollisuuksia valita tuleva ruokavalionsa, oli se sitten seka-, kasvis- tai vegaaniruokavalio, kunhan ymmärtävät miten se koostetaan terveellisesti ja mitä ravintolisiä tarvitaan, jos harkitsee tiukimman kasvissyönnin muotoa. Kasvisruokaan tai vegaaniuteen on mahdollista päästä missä vaiheessa vaan, sekasyöntiin ei niinkään tai se on vaikeaa. Riippuu yksilöstäkin. En ota sitä riskiä että lapsi saa teininä hirveät vatsakivut syötyään lihaa ensimmäistä kertaa.

Jopa hunajaakin annoin lasten flunssaan viimeksi, koska onhan kyseessä luonnollinen tuote ja kotimainenkin. Itse en taas käytä. Silti lasten flunssan kohdalla kysyin itseltä, että kumpi on nyt tärkeämpi? Terveys vai aatteet? Olen tehnyt tietysti sen linjauksen, että jos jotain häikkää omassa vegaaniudessa alkaa näkyä, niin harkitsen lakto-ovoksi siirtymistä. Nyt tosin kaikki ollut hyvin, kun olen paljonkin perehtynyt aiheeseen. Paljon C-vitamiinia sisältäviä kasviksia ja marjoja syön ja lihankorvikkeet ovat vähässä käytössä. Tyyliin tofua tai soijarouhetta syön, sillä ne nyhtökaurat ja härkikset ovat pahoja vaikka kotimaisuutta arvostan niissä.

Vierailija
157/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä perhe on vegaani, tosin mies on lakto-ovo. Lapsen kohdalla ollaan ajateltu enemmän terveyspuolta, kotona syövät vegaanista tai kasvisruokaa sekä kananmunia ja juustoja. Koulussa tai mummolassa saa syödä lihapullia tai pikaruokalassa euron juuston. En pistä pahaksi. En halua lapsille pillerikuureja kuten vegaanius vaatii. Pelkkä B12-vitamiini ei riitä, vaikka siitä monet puhuu. On paljon muutakin, johon kiinnittää huomiota mm. DHA ja moni ollut siitä kollageenistakin huolissaan, mikä on vain eläinperäistä. Annan lasten oppia molemmista ruokavalioista kuten muista uskonnoistakin, vaikkemme ole uskonnollinen perhe. Haluan myös heillä olevan mahdollisuuksia valita tuleva ruokavalionsa, oli se sitten seka-, kasvis- tai vegaaniruokavalio, kunhan ymmärtävät miten se koostetaan terveellisesti ja mitä ravintolisiä tarvitaan, jos harkitsee tiukimman kasvissyönnin muotoa. Kasvisruokaan tai vegaaniuteen on mahdollista päästä missä vaiheessa vaan, sekasyöntiin ei niinkään tai se on vaikeaa. Riippuu yksilöstäkin. En ota sitä riskiä että lapsi saa teininä hirveät vatsakivut syötyään lihaa ensimmäistä kertaa.

Jopa hunajaakin annoin lasten flunssaan viimeksi, koska onhan kyseessä luonnollinen tuote ja kotimainenkin. Itse en taas käytä. Silti lasten flunssan kohdalla kysyin itseltä, että kumpi on nyt tärkeämpi? Terveys vai aatteet? Olen tehnyt tietysti sen linjauksen, että jos jotain häikkää omassa vegaaniudessa alkaa näkyä, niin harkitsen lakto-ovoksi siirtymistä. Nyt tosin kaikki ollut hyvin, kun olen paljonkin perehtynyt aiheeseen. Paljon C-vitamiinia sisältäviä kasviksia ja marjoja syön ja lihankorvikkeet ovat vähässä käytössä. Tyyliin tofua tai soijarouhetta syön, sillä ne nyhtökaurat ja härkikset ovat pahoja vaikka kotimaisuutta arvostan niissä.

Vegaaniäitinä vielä sanon, että meillä jopa lasten synttärit sekä mun ja mieheni häät luonnistui hyvin, vaikka se oli kasvispainotteinen. Tosin lasteni synttäreille olen suostunut ostamaan esim. nakkeja ja kakku on leivottu kermaa ja munaa käyttäen. Liharuokia en osaisi enää valmistaa, mutta lakto-ovoa joten kuten. Häissäkin päätettiin joustaa sen verran, että oli tarjolla myös lakto-ovovaihtoehto, joka maistui ennakkoluuloisillekin. Toki huomioitiin jossain määrin vegaanius, etenkin kakun suhteen. Soija-allergisia varten tein suolaisen piiraan fetasta ja parsakaalista. Ihan ennakkoon näitä selvitin ja ne, mitä en pystynyt toteuttamaan, jätin pitopalvelun tehtäväksi, koska joukossa oli pari keliaakikkoa ja yksi pähkinöille allerginen. Kahvitarjoilussakin oli kotimaisen gluteenimattoman kauramaidon lisäksi luomutäysmaitoa ja laktoositonta kahvikermaa. Halusin olla sen verran kohtelias, ettei kukaan saa musta tai miehestäni vaativan tai omaa napaansa katsovan kuvaa.

158/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää . Pahoinpitelyä. Tuttvani nuori mies 13 vuotta sillon pakoitettiin syömään van vihanneksia.Hänen iho oli täynnä rokonarpia ja nyt kun ovat eronneeet ja mies ja lapset syövät tavallista ruokaa on iho parantunut.

Miten voi yksi ihminen päättää koko perheen edestä.Eipä kumma että tuli avioero.

Vierailija
159/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä muitakin perinnöllisiä sairauksia, kuin veganismi, turha vouhkata, lapsi saattaa jäädä ihan hyvin henkiin.

Vierailija
160/243 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Minulla kaksi lasta jotka syntymästään vegaaneja.

Ihmiset ovat syntyessään sekasyöjiä, sellainen on ihmisen rakenne eikä sitä voi muuttaa. Vegaaniksi voi yrittää ryhtyä ja jopa lapsenkin pakottaa mutta ainakin lapsen tapauksessa se on kyllä arveluttavaa puuhaa.