Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko jättää 4-vuotiaan 10 -vuotiaan kanssa tunniksi?

Vierailija
06.05.2015 |

Miten on?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi.

Vierailija
2/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin.

Vierailija
4/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini hoisi 7vnä, kolmea nuorempaa sisarusta joista nuorin oli 1v. Noin tunnin ajan päivittäin jos perheen vanhemmilla meni työvuorot "ristiin". Oli normaalia silloin 60luvulla.

Vierailija
5/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun pitää kysyä sitä täällä, niin et voi jättää. En olisi voinut jättää 10 vuotiaan poikani hoiteisiin 4 vuotiasta. Poikani ei olisi osanut sanoa sille edes ei mistään vaarallisesta. Kaverini 10 vuotiaan taas olisin voinut vaikka palkata kodinhoitajaksi.

Vierailija
6/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:29"]Äitini hoisi 7vnä, kolmea nuorempaa sisarusta joista nuorin oli 1v. Noin tunnin ajan päivittäin jos perheen vanhemmilla meni työvuorot "ristiin". Oli normaalia silloin 60luvulla.
[/quote]

Ja kaikki selvisi hengissä aikuisuuteen eikä kenelläkään ole suurempia ongelmia sen jälkeenkään kehittynyt

Vierailija
7/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Sattua voi kaikenlaista. Itselleni ja siskolle kävi kaikkea pientä kun oltiin yksin. Mitä jos sattuu tulipalo?

Vierailija
8/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:30"]Ei voi. Sattua voi kaikenlaista. Itselleni ja siskolle kävi kaikkea pientä kun oltiin yksin. Mitä jos sattuu tulipalo?
[/quote]

Itsellepä tuli ahdistuneisuushäiriö yksin olosta. Mietipä pari kertaa kuinka paljon mielenterveysongelmia on Suomessa.

Vierailija
9/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos 10-v:llä on mahdollisuus soittaa huoltajalle ongelmien kohdatessa.

Vierailija
10/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu 4-vuotiaasta ja 10-vuotiaasta. Aivan tilannekohtainen juttu! Olemme miehen kanssa jättäneet neuvolassa käynnin ajaksi 1,5v lapsen isompien sisarusten kanssa, jotka olivat silloin 11v ja 9v. Olimme poissa noin tunnin yhteensä. 

Kuitenkaan en olisi jättänyt vain 11-vuotiaan kanssa, koska hän ei olisi yksin välttämättä pärjännyt. Yhdessä sisaruksille se oli jännittävä juttu. Seuraavana vuonna jätin n. 10-vuotiaalle 1-vuotiaan itse asiassa kahdeksi tunniksi. He pärjäsivät loistavasti. 

Kuitenkaan säännöllisesti en ole halunnut antaa tuota hommaksi, koska nämä nuoremmat ovat aika villejä, enkä luota heihin. Sisarukset saattavat luottaa liikaakin, mutta eivät ennakoida vaaran paikkoja. Nyt nuorimmat ovat 4 ja 5, isosisarukset 13 ja 15.

Vierailija
11/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäpä muistan hyvin miten jäin kauppareissujen ajaksi vahtimaan vastasyntynyttä siskoani. Makasin vauvan vieressä ja itkin vähän, kun niin pelkäsin, että jotakin tapahtuu. En edes tiennyt mitä se jotakin voisi olla, muta pelkösin vain. Olen muutenkin hoitanut kaikkia nuorempiani hyvin varhain. 12-vuotiaana vastuullani oli lähettää heidät aamulla kouluun ja ottaa vastaan iltapäivällä, tehdä ruoka kaikille.

Osasinhan minä, mutta en tiedä minkä verran tuolla on ollut yhteyttä siihen, että olen hirvittävän läheisriippuvaine persoona ja pelkään hylätyksi tulemista. Niin on ollut koko ikäni ja olen jo yli 40.

Älkä jättäkö lapsia vastuuseen lapsista. Lapsen tunti on ihan eri mittainen kuin aikuisen.

Vierailija
12/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylla

Vierailija
13/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:36"]MInäpä muistan hyvin miten jäin kauppareissujen ajaksi vahtimaan vastasyntynyttä siskoani. Makasin vauvan vieressä ja itkin vähän, kun niin pelkäsin, että jotakin tapahtuu. En edes tiennyt mitä se jotakin voisi olla, muta pelkösin vain. Olen muutenkin hoitanut kaikkia nuorempiani hyvin varhain. 12-vuotiaana vastuullani oli lähettää heidät aamulla kouluun ja ottaa vastaan iltapäivällä, tehdä ruoka kaikille.

Osasinhan minä, mutta en tiedä minkä verran tuolla on ollut yhteyttä siihen, että olen hirvittävän läheisriippuvaine persoona ja pelkään hylätyksi tulemista. Niin on ollut koko ikäni ja olen jo yli 40.

Älkä jättäkö lapsia vastuuseen lapsista. Lapsen tunti on ihan eri mittainen kuin aikuisen.
[/quote]

Aivan samaa mieltä.

Vierailija
14/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 tarkentaa vielä: olin 7v, kun vahdin tuota vastasyntynyttä pikkusiskoa

Vierailija
15/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
16/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 10v. on itse halukas jäämään ja itse luotat häneen, niin jätä vaan, kunhan on kertaluonteinen juttu. Jos olet epävarma, niin älä! Aina joku hoitaja jostain löytyy (jos ei muualta niin vaikka Mannerheimin lastensuojeluliitosta palkkaamalla).

Vierailija
17/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:30"]Ei voi. Sattua voi kaikenlaista. Itselleni ja siskolle kävi kaikkea pientä kun oltiin yksin. Mitä jos sattuu tulipalo? [/quote] Itsellepä tuli ahdistuneisuushäiriö yksin olosta. Mietipä pari kertaa kuinka paljon mielenterveysongelmia on Suomessa.

[/quote]

Ai tunnin yksin olon jälkeen?

Vierailija
18/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin.

Vierailija
19/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:38"]12 tarkentaa vielä: olin 7v, kun vahdin tuota vastasyntynyttä pikkusiskoa
[/quote]
Tuo oli väärin, mutta 4v ja vastasyntynyt on aivan eri juttu. 4v pärjäisi varmaan tunnin yksinkin, mutta pitää olla joku vähän isompi vahtimassa, joka voi soittaa jos jotain sattuisi.

Vierailija
20/24 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:38"]12 tarkentaa vielä: olin 7v, kun vahdin tuota vastasyntynyttä pikkusiskoa [/quote] Tuo oli väärin, mutta 4v ja vastasyntynyt on aivan eri juttu. 4v pärjäisi varmaan tunnin yksinkin, mutta pitää olla joku vähän isompi vahtimassa, joka voi soittaa jos jotain sattuisi.

[/quote]

Neljävuotias tunnin yksin?!! Ai kamala, älkää nyt viitsikö!