Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ja millä lapuilla raha liikkuu perinnönjaossa?

Vierailija
11.01.2022 |

Perukirja on tehty. Sitten luin, että on pidettävä perinnönjako, joka on sopimusjako jossa osakkaat sopivat miten perintö jaetaan. Tästä tehdään lappu nimeltä jakokirja, johon on sitten kirjattu mitä kukakin sai.

Mutta miten siis käytännössä? Miten ja kuka sanoo pankkiin ja mikä dokumentti pitää olla mukana, jotta vainajan rahat saa siirrettyä pois vainajan tililtä perillisten tilille? Entäs sitten kun talon saa myytyä, mihin siitä tulevat rahat menee ensin ja miten ne käytännössä jaetaan?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtakirjalla saa siirrellä rahaa kuolinpesän tililtä. 

Kenen antamalla valtakirjalla?

Naapurin Pertsan.

Vierailija
42/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa niin ne mätkyt. Pitääkö niihinkin nyt sitten varata rahaa, eikä jakaa rahoja ennen sitä?

Useimmiten kuolinpesälle ei tule mätkyjä, vaan veronpalautuksia. Tämä johtuu progressiivisesta verotuksesta. Vainajan ennakonpidätysveroprosentti on määrätty koko vuoden eläke- tai palkkatulojen mukaan. Jos sitten henkilö kuolee kesken vuotta, vuositulot jäävät ennakoitua pienemmiksi, joten ennakonpidätyksessä käytetty veroprosentti on ollut liian suuri. Näin kuolinpesälle tulee veronpalautuksia.

Mätkyjä tulee yleensä vain silloin, jos vainajalla on kuolinvuonnaan ollut jotain sellaisia tuloja, jota ei ole otettu huomioon ennakonpidätyksessä. Jos esim. vainaja on myynyt osakkeita voitolla, voi niiden myyntivoitosta tulla lisäveroja.

Perintöverot ovat sitten eri asia mutta niitä varten ei tarvitse jättää rahaa kuolinpesän tilille, vaan kukin perillinen maksaa omat perintöveronsa omalta tililtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdellä sisaruksista käyttöoikeus isämme ja äitimme perikuntien tilille. Hän myös hoiti aikaisemmin perikunnan raha-asiat, veroilmoitukset, jne toki muille tiedottaen ja tarvittaessa pidimme etäpalaverin jossa sovimme asiat. Kun perinnönjako oli tehty, niin hän siirsi tuolta tililtä sovitun summan jokaisen asianosaisen pankkitilille. Helppoa ja yksinkertaista.

Vierailija
44/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yhdellä sisaruksista käyttöoikeus isämme ja äitimme perikuntien tilille. Hän myös hoiti aikaisemmin perikunnan raha-asiat, veroilmoitukset, jne toki muille tiedottaen ja tarvittaessa pidimme etäpalaverin jossa sovimme asiat. Kun perinnönjako oli tehty, niin hän siirsi tuolta tililtä sovitun summan jokaisen asianosaisen pankkitilille. Helppoa ja yksinkertaista.

Kauanko tästä on aikaa? Nykyisin pankit ovat paljon tarkempia kuin joskus ennen.

Vierailija
45/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinnönjakohan menee sillai, että yleensä joku ulkopuolinen tekee perunkirjan, jonka sitten testamentin luku ja perunkirjoitustilanteessa tuo julki pesän ilmoittaja ( yleensä kuolinpesän pääosakas, tai joku muu joka ei tajua väistää ylimääräisiä hommia). Tässä tilanteessa perilliset muodostavat kuolinpesän tai, mikäli joku moittii testamenttia, otetaan harjoituskierros sen jälkeen. Kuolinpesän osakkailla on siis selkeä osuus määriteltynä. Yksinkertaisimmillaan se on rintaperillisten määrä. Testamenttia voi moittia kahdesta syystä. So on joko vainajan tahdon tai lain vastainen. Pesän ilmoittajasta tulee pesän hoitaja. Kuolinpesä valtuuttaa pesänhoitajan hoitamaan pesää, eli tilejä, omaisuutta tai sen myyntejä, verohommat yms. Pesän hoitajalla on käyttöoikeus pesän tileihin.

Pesä päättää perinnönjako sopimuksilla miten perintö jaetaan, ja näiden sopimusten pohjalta pesänhoitaja maksaa osakkaiden osuudet ja hoitaa/avustaa omaisuuden siirroissa/tekee tarvittavat paperit. Pesä voi tehdä osittaisia perinnönjakosopimuksia, joilla jaetaan osa perinnöstä jne.

Vierailija
46/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko tästä on aikaa? Nykyisin pankit ovat paljon tarkempia kuin joskus ennen.

Pitää olla määritelty kuolinpesän hoitajaksi ja pitää olla valtakirjat osakkailta hoitaa asia.

Vierailija
47/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei eiks kukaan ole saanut perintöä? Tuliko rahat jostain automaattisesti tilille ilman, että teit yhtään mitään?

Mä oon saanut kerran perintöä. Kirjoitin mun veljelle valtakirjan että hän hoitaa mun puolesta asiaa. Jossain vaiheessa mun piti lähettää tilinumero veljelle ja sitten tosiaan raha tupsahti tilille.

Postissa myöhemmin tuli kaikenlaisia paperinippuja.

Ei tämä auttanut aloittajaa yhtään, mutta noinkin voi toimia.

Vierailija
48/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla määritelty kuolinpesän hoitajaksi ja pitää olla valtakirjat osakkailta hoitaa asia.

Ilmeisesti pankille oli jo aikaisemmin toimitettu perukirja sukuselvityksineen? Vai miten pankki voisi muuten tietää, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita ja kenen valtakirjat tarvitaan?

Vierailija
49/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakokirjan lisäksi pankki vaatii myös perukirjan, koska pankki haluaa vielä tarkistaa, että perintö on jaettu jakokirjassa oikeille perillisille. Perukirjan liitteinä pitää toimittaa sukuselvitysvirkatodistukset, jos perukirjan osakasluetteloa ei ole erikseen vahvistettu DVV:ssä.

Kannattaa varautua siihen, että pankki voi tarkistaa papereita viikkotolkulla ennen kuin se maksaa rahat.

Jos vainaja oli kuollessaan naimisissa, pitää perunkirjoituksen ja perinnönjaon välissä toimittaa ositus (tai omaisuuden erottelu, jos vainajalla oli avioehto).

Ei meillä pankki moista vaatinut ja miksi ihmeessä olisi, sille kun ei kuulu pätkääkään, kuka peri mitä. Riittää, että on sukuselvitysvirkatodistukset, joiden perusteella katsotaan, että jakokirjassa on oikeat allekirjoitukset. Meillä tilillä olevat varat sai yksi sisaruksista, pankilla ei ollut siihen mitään sanomista eikä niiden kuulu edes tarkistaa, miten pesä on jaettu.

Mistä pankki voi tietää kuolinpesän osakkaat ilman perukirjaa? Eihän pankki voi sukuselvitysvirkatodistuksista nähdä, onko vainajalla ollut testamentti (perukirjassa se mainitaan).

Vierailija
50/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me teetettiin tuo perinnönjako pankin lakimiehellä, joten asia hoitui siten, että samassa yhteydessä pankkivirkailija teki rahansiirrot niiden henkilöiden tileille, mille piti. Mutta kaipa ne siirrot olisi voinut verkkopankissa tehdä joku muukin eli se osakkaista, jolle siihen annettu valtuudet.

Sama meillä, niin isän kuin äidinkin jälkeen. Mieheni ei tarvinnut vaivata itseään moisilla pulmilla, ainoa perillinen kun oli, ja sai koko perinnön itselleen.

Vierailija
51/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei eiks kukaan ole saanut perintöä? Tuliko rahat jostain automaattisesti tilille ilman, että teit yhtään mitään?

Mä oon saanut kerran perintöä. Kirjoitin mun veljelle valtakirjan että hän hoitaa mun puolesta asiaa. Jossain vaiheessa mun piti lähettää tilinumero veljelle ja sitten tosiaan raha tupsahti tilille.

Meillä samoin, paitsi että minä olin se kuolinpesän hoitaja ja kävin pankissa, jossa virkailija otti vastaan veljeltäni valtakirjan ja jakoi sitten pesän rahat minun ja veljeni pankkitileille. Meillä oli silloin samassa pankissa tilit, niin minulla, veljelläni kuin edesmenneellä äidillämmekin.

Tämä oli jo vuonna 2011. Onkohan tilanne muuttunut sen jälkeen?

Vierailija
52/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä samoin, paitsi että minä olin se kuolinpesän hoitaja ja kävin pankissa, jossa virkailija otti vastaan veljeltäni valtakirjan ja jakoi sitten pesän rahat minun ja veljeni pankkitileille. Meillä oli silloin samassa pankissa tilit, niin minulla, veljelläni kuin edesmenneellä äidillämmekin.

Tämä oli jo vuonna 2011. Onkohan tilanne muuttunut sen jälkeen?

Eikö sinun tarvinnut antaa pankkiin perukirjaa sukuselvityksineen ja jakokirjaa?

Vierailija
53/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä on monta asiallista linkkiä aiheesta. Täältä saat vastaukseksi mitä sattuu.

Terveisin edelleen perinnönjakoa odottava, isä kuoli jo reilut 4 vuotta sitten. Aina ei ole helppoa edes palkatulle lakitoimistolle, jos testamentti on tulkinnanvarainen, vainajan leski joutunut holhouksen alaiseksi ja perikunta erimielinen perikunnan jäsenten tekemän työn korvaamisesta, kten vainajan tavaroiden lajittelusta ja kaatopaikalle viemisestä.

Miksi et vaadi pesänjakoa? Se on pakko tehdä jos yksikin perijä sitä vaatii. Mikäli porukka ei pääse yksimielisyyteen asioista niin oikeus määrää siihen pesänjakajan.

Vierailija
54/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena vaatimuksena on tulossa koronapassi. Muuten perintö menee valtiolle.

Vierailija
55/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan. Prosessi menossa. Ei rintaperllisiä, testamentilla määrätty mitä kukakin saa.

Perunkirjoituksen jälkeen kaikkien yleistestamentilla perivien pitää jakokirja allekirjoittaa ja sillä hyväksyä jako? Näinkö menee?

Tuon kaikkien pesän osakkaiten allekirjoittaman jakokirjan lisäksi tulee edelleen olla perukirja liitteineen mukana, sukuselvitykset ja jokaisen mahdollisen viraston vaatimalle omalle lomakkeelle tehdyt valtakirjat. Ei mitään yleisiä asioittenhoitovaltakirjoja.

Pankkihan ottaa joka kerta kaikista uudet kopiot.  Ja mikäli homaavat maksua vastaan vaikkapa sukuselvitykset, niin alkuperäisen jättävät itselleen ja antavat mikäli katsovat aiheelliseksi siitä kopion maksaneelle asiakkaalle.

Vierailija
56/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakokirjan lisäksi pankki vaatii myös perukirjan, koska pankki haluaa vielä tarkistaa, että perintö on jaettu jakokirjassa oikeille perillisille. Perukirjan liitteinä pitää toimittaa sukuselvitysvirkatodistukset, jos perukirjan osakasluetteloa ei ole erikseen vahvistettu DVV:ssä.

Kannattaa varautua siihen, että pankki voi tarkistaa papereita viikkotolkulla ennen kuin se maksaa rahat.

Jos vainaja oli kuollessaan naimisissa, pitää perunkirjoituksen ja perinnönjaon välissä toimittaa ositus (tai omaisuuden erottelu, jos vainajalla oli avioehto).

Ei meillä pankki moista vaatinut ja miksi ihmeessä olisi, sille kun ei kuulu pätkääkään, kuka peri mitä. Riittää, että on sukuselvitysvirkatodistukset, joiden perusteella katsotaan, että jakokirjassa on oikeat allekirjoitukset. Meillä tilillä olevat varat sai yksi sisaruksista, pankilla ei ollut siihen mitään sanomista eikä niiden kuulu edes tarkistaa, miten pesä on jaettu.

Mistä pankki voi tietää kuolinpesän osakkaat ilman perukirjaa? Eihän pankki voi sukuselvitysvirkatodistuksista nähdä, onko vainajalla ollut testamentti (perukirjassa se mainitaan).

Pankille riittää jakokirja, jonka kaikki perilliset ovat todistettavasti hyväksyneet. Ei pankki mitään virkatodistuksia tarvitse, sillä ne on toimittu jo perunkirjoitukseen.  Perukirjan voivat tarvita.

Vierailija
57/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan. Prosessi menossa. Ei rintaperllisiä, testamentilla määrätty mitä kukakin saa.

Perunkirjoituksen jälkeen kaikkien yleistestamentilla perivien pitää jakokirja allekirjoittaa ja sillä hyväksyä jako? Näinkö menee?

Tuon kaikkien pesän osakkaiten allekirjoittaman jakokirjan lisäksi tulee edelleen olla perukirja liitteineen mukana, sukuselvitykset ja jokaisen mahdollisen viraston vaatimalle omalle lomakkeelle tehdyt valtakirjat. Ei mitään yleisiä asioittenhoitovaltakirjoja.

Pankkihan ottaa joka kerta kaikista uudet kopiot.  Ja mikäli homaavat maksua vastaan vaikkapa sukuselvitykset, niin alkuperäisen jättävät itselleen ja antavat mikäli katsovat aiheelliseksi siitä kopion maksaneelle asiakkaalle.

Mikä on näin hullu pankki? Sukuselvitykset on hommattu perunkirjoitukseen, eikä niitä pankki enää tarvitse. Ovathan kuolinpesän osakkaat voineet sopia keskenään, että auto jää Miinalle,  talo Kaisalle, metsäpalsta Pertille ja kaikki tilillä olevat varat yksin Heikille, eli ei pankissa edes ole mitään jakamista.

Vierailija
58/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli. Minä ja veljeni perittiin. Mulla oli veljeltäni valtakirja hoitaa perikunnan tiliä. Sinne isäni vanhalle tilille meni talon myynnistä rahat. Sitten siirsin puolet mulle ja puolet veljelle, jonka jälkeen lakkautin tilin.

Vierailija
59/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä on monta asiallista linkkiä aiheesta. Täältä saat vastaukseksi mitä sattuu.

Terveisin edelleen perinnönjakoa odottava, isä kuoli jo reilut 4 vuotta sitten. Aina ei ole helppoa edes palkatulle lakitoimistolle, jos testamentti on tulkinnanvarainen, vainajan leski joutunut holhouksen alaiseksi ja perikunta erimielinen perikunnan jäsenten tekemän työn korvaamisesta, kten vainajan tavaroiden lajittelusta ja kaatopaikalle viemisestä.

Miksi et vaadi pesänjakoa? Se on pakko tehdä jos yksikin perijä sitä vaatii. Mikäli porukka ei pääse yksimielisyyteen asioista niin oikeus määrää siihen pesänjakajan.

Jos en väärin muista, niin pesänjaon kustannukset tulevat sille, joka vaatii pesän jakamista, jos muut eivät halua osallistua/makseta perikunnan tililtä.

Vierailija
60/86 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankille riittää jakokirja, jonka kaikki perilliset ovat todistettavasti hyväksyneet. Ei pankki mitään virkatodistuksia tarvitse, sillä ne on toimittu jo perunkirjoitukseen.  Perukirjan voivat tarvita.

Jos perukirjan osakasluetteloa ei ole vahvistettu DVV:ssä, pankki haluaa sukuselvitykset (virkatodustukset). Muutenhan perukirjassa voi olla väärä luettelo pesän osakkaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi