On niitä päiviä kun on kova nälkä. Laihdutan, joten mitä tekisin? Syönkö vai en?
Paino on kyllä tippunut hyvin. Minulla on selvät sävelet syömisen suhteen pääsääntöisesti.
Lepopäivinä kuitenkin eli silloin kun olen vapaalla enkä juuri liiku iskee kamala nälkä vaikka söisin hyvin.
En käsitä. Olen kerran sortunut suklaaseen tämän vuoksi ja siitä tuli todella inhottava olo henkisesti ja fyysisesti. En halua kokea sitä enää.
Nyt olisi sellainen tilanne taas, että olisi kova nälkä. Ruoka pyörii mielessä. Haaveilen kaikesta ihanasta. Juustokakuista, suolaisista cokctailpaloista jne.
Huomaan, että nälkä on vaikka olen syönyt tänään jopa kaksi ateriaa enemmän kuin normaalisti.
En käsitä tätä.
Olen siis syönyt tänään 3 annosta kesäkurpitsa-bolognesea. Eli kesäkurpitsaa ja jauhelihatomaattikastiketta.
Sekä yhden annoksen marjoja ja kermavaahtoa (sokeriton).
Eli runsaasti rasvaa ollut, ei pitäisi olla nälkä. En syö yleensä näin paljoa. Silti vaan tuntuu, että nälkä on.
Tämä aina niinä lepopäivinä kiireisen viikon jälkeen.
Mitä tässä oikein tekisi? Yritän olla enää syömättä mitään mutta toivon ettei mitään repsahduksia tapahdu.
Kommentit (18)
Vatsassa on sellainen outo polte. Mieliteot taas kovat.
Sellaisia ei siis ole niinä päivinä kun teen töitä ja liikun. Syön kaksi ateriaa niinpä päivinä ja pätkäpaastoan päivittäin n. 18 h.
Nyt vaan kun pääsi lepään niin ei helkkari mikä nälkä. Tai tuntemus vatsassa ja haaveilen nyt juuri Fazerin valkosuklaata ja maitosuklaata sisältävästä patukasta.
Ei tällaisia ole onneksi usein. Jospa vain kestäis.
En tiedä yhtään mitä teen.
Yritän mennä ainakin nukkumaan ajoissa jos mieliteko menisi tunnin sisään sitten ohi siinä kun laittaa silmät kiinni.
Ap
Osta kurkkuja ja porkkanoita ja nakerra nitä. Syödä täytyy, mutta syö vähäkalorista. Lisäksi porkkanan pureminen auttaa pureskelun tarpeeseen. Myös omput käyvät.
Olisiko kuuluisa nälkävelka? Tunnistan tuon ilmiön useamman liikunnallisesti aktiivisen päivän jälkeen. Syön nälän pois hyvälaatuisella ruualla. Jaksaa sitten taas liikkua, kun ei suotta rääkkää itseään nälässä pitämällä.
Kuulostaa nälkävelalle, sen kaveri on se kun ei tee oikein mieli syödä mitään useampana päivänä. Luulisin näin että ruuan laadussa on silloin jotain puutetta, koska onnistuneiden dieettien aikana en ole nälkävelkaa kokenut. Sitä on vain silloin kun joku osa-alue ei toimi.
Laihdutat väärällä tavalla. Lue Patrik Borgin Rentoa painonhallintaa. Nälkää ei voi voittaa!
Tarvitset hyvälaatuista hiilihydraattia. Se vie nälän pois, mutta ei lihota. Näin ainakin omassa painonhallinnassani. Oon laihtunu 3 kiloa joulusta ja syön aika paljon hiilihydraatteja. Syön kun on nälkä ja silloin vatsan täyteen. Sokeria ja vehnää en syö.
En usko nälkävelkaan. Eikö samalla logiikalla ylipainon kertymisen pitäisi viedä nälkää automaattisesti.
Uskon, että kehon alkaessa rasvanpolttoon, se saa ravinnokseen käytettyä kehon ylimääräistä rasvaa joka pienentää nälkää ajan mittaan.
Liikut ilmeisesti paljon ja laihdutat hiilihydraateista tinkimällä. Kehosi vaatii hiilihydraatteja: syö pari hedelmää tai kunnon voileipä.
PS. Lihaksen rakentumiseen tarvitaan proteiinien ohella myös hiilareita.
Jos aiot syödä jotain niin valitse se kevyin mahdollinen vaihtoehto, josta tulet kylläiseksi. Huonoin idea on mennä mielitekojen mukaan. Jos mielesi tekee suklaata niin se ei ole nälkää, vaan mieliteko.
Jos sulla on vaan tylsää tai oletko ehkä totuttanut itsesi siihen, että viikonloppuisin saa herkkuja? Ehkä arkena sitä nälkää ei niin huomaa, kun on kiire. Mulla siis sama homma ja näin olen oman tilanteeni järkeillyt. Mutta paino on kyllä tippunut hyvin, vaikka olenkin viikonloppuisin syönyt enemmän. Ehkä se on syy, miksei ole missään kohtaa enempää ärsyttänyt, enkä ole sortunut. Siis se, että viikonloppuisin olen syönyt vähän paremmin, eikä ole tullut sellaista fiilistä, et "miks mä en saa ikinä mitään hyvää wää!?" ja silti paino on laskusuunnassa.
Onko sulla siis nälkä vain tekisikö vain mieli herkutella? Ensin mainittua ei kannata yrittääkään sietää, mutta jälkimmäistä kyllä. Herkkunälkä tulee aalloittain ja menee onneksi usein melko nopeasti ohi, joten ehkä lyhyt kävely tai kupillinen kahvia/teetä voisi viedä ajatuksia sen verran pois, että herkut lähtevät mielestä hetkeksi?
Vierailija kirjoitti:
Liikut ilmeisesti paljon ja laihdutat hiilihydraateista tinkimällä. Kehosi vaatii hiilihydraatteja: syö pari hedelmää tai kunnon voileipä.
Keho ei "vaadi hiilihydraatteja" lepopäivänä. Eikä lihaksen rakentuminen vaadi hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Viinirypäleet tai makeat klementiinit auttavat ja nostavat nopeasti verensokeria parantaen mielialaakin.
Suklaa hyväksi laihduttajalle vaikka toisin luullaan- pitkäkestoisesti tuottaa vereen sokeria ilman valtavaa piikkiä ja suklaan flavonoidit parantavat veren koostumusta!
Myötätunnolla suhtaudun ao mutta oma vatsani niin täynnä että ihan vaikea on olla!
Söin ihan liikaa pitsabuffetissa.
Limua, pitzaa, kebappeja- olen siis noin 204/140 míes. En ole koskaan laihduttanut, syön ämpäreittäin ruokaa kun olen vielä merillä töissä ja työni raskasta. Muuten ruokakuluni olisivatkin liian korkeat!
Ei onnistu nälällä laihduttaminen. Paino tulee välittömästi takaisin, kun lopettaa laihduttamisen. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan.
Sitä paitsi, kun on nälkä ei muuta ajattelekaan, kun ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Viinirypäleet tai makeat klementiinit auttavat ja nostavat nopeasti verensokeria parantaen mielialaakin.
Suklaa hyväksi laihduttajalle vaikka toisin luullaan- pitkäkestoisesti tuottaa vereen sokeria ilman valtavaa piikkiä ja suklaan flavonoidit parantavat veren koostumusta!Myötätunnolla suhtaudun ao mutta oma vatsani niin täynnä että ihan vaikea on olla!
Söin ihan liikaa pitsabuffetissa.
Limua, pitzaa, kebappeja- olen siis noin 204/140 míes. En ole koskaan laihduttanut, syön ämpäreittäin ruokaa kun olen vielä merillä töissä ja työni raskasta. Muuten ruokakuluni olisivatkin liian korkeat!
Verensokerin nopea nousu on juuri se asia, jota pyritään välttämään.
Mä syön vain kerran päivässä kunnon aterian.183cm/84kg., ja ikää yli 50 v