Näkeekö alkoholin käytön toisesta??
Jos välillä ottaa reilummin ja usein, miten se näkyy kasvoista? Enkä tarkoita mitään yötäpäivää kännissä olevia vaan ihan työssäkäyviä 30-50-vuotiaita tavallisia ihmisiä.
Kommentit (28)
Kasvot vanhenee tosi paljon ja tulee jotenkin tosi epäsiistin näköiseksi. Vaikka siis olisi hiukset siistit, parta ajettu.
Ei näe toisesta. Kolmannesta kyllä näkee. :D
Työpaikalla viikonloput ja lomat juopottelevat erottaa lähes poikkeuksetta kasvojen turvotuksesta tai sellaisesta "juopon perunanenästä" :D. Ja kuuleehan sen toki ihan puheistakin, että yövuoron jälkeen on niin ihanaa kun pääsee pitkän viikonlopun viettoon, perjantaiaamusta maanantai iltapäivään, siinähän ottaa mukavan kahden päivän rännin ja sunnuntainakin uskaltaa vielä ottaa niitä loiventavia ja maanantaina voi nukkua pitkään.
Toisaalta on kyllä niitäkin viikonloppualkoholisteja, jotka näyttävät erittäinkin simpsakoilta eivätkä levittele ryyppytarinoitaan taukokeskusteluissa. Yleensä heidän työpaikkakaverinsa kylläkin ovat noita yleisesti tunnettuja "juoppoja" ja kyllähän siitä kaikki ulkopuoliset ymmärtävät mikä yhdistävä tekijä sillä kaveripiirillä on.
Kyllä se alkoholin käyttö joistakin erottuu ihan selkeästi, toisista vähemmän ja joistakin ei välttämättä lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:42"]Kasvot vanhenee tosi paljon ja tulee jotenkin tosi epäsiistin näköiseksi. Vaikka siis olisi hiukset siistit, parta ajettu.
[/quote]
Ei pidä paikkansa. Olen yli 40v nainen ja moni luulee 20 vuotiaaksi. En tod.ole epäsiistin näköinen. Viina on maistunut teinistä ja masennuksen takia olen juonut yli 10 vuotta lähes päivittäin ja paljon. Kaikki luulee että olen iloinen ja urheilullinen.
Ei voi. Mun naamani on turvoksissa ihan siksi, että olen läski, ja koska mulla on ruusufinni, se on myös sitä punaisempi ja juoponnenäisempi, mitä terveempää elämään vietän. Ulkoilu tuulessa tai auringossa esim ei sovi sille ollenkaan, mutta eihän sitä lopettaakaan voi.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:42"]Kasvot vanhenee tosi paljon ja tulee jotenkin tosi epäsiistin näköiseksi. Vaikka siis olisi hiukset siistit, parta ajettu.
[/quote]
Ei pidä paikkansa. Olen yli 40v nainen ja moni luulee 20 vuotiaaksi. En tod.ole epäsiistin näköinen. Viina on maistunut teinistä ja masennuksen takia olen juonut yli 10 vuotta lähes päivittäin ja paljon. Kaikki luulee että olen iloinen ja urheilullinen.
[/quote
Enkä ole turvonnut tai perunanenäinen.
Näiden typerien yleistysten takia ihmiset luulee tunnistavansa alkoholistin. Edes puoliso ei aina tiedä. Monet alkoholistit on hyviä peittelijöitä ja pitävät usein jotenkin muuten sitten huolta itsestään. Ei alkoholistilla ole aina vaatteet keräyslaatikosta, ja ruvettunut ulkomuoto. Jopa himourheilu voi olla juopon toinen harrastus.
Ei sitä tunnista ulkonäöstä. Esim. pelkkä flunssa voi aiheuttaa silmien ja nenän punoitusta. Sellaiset todelliset rapajuopot tunnistaa tulipunaisesta pahasti turvonneesta nenästä joka muistuttaa nenäpäivän nenää, viinan polttamasta äänestä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:32"]Ei sitä tunnista ulkonäöstä. Esim. pelkkä flunssa voi aiheuttaa silmien ja nenän punoitusta. Sellaiset todelliset rapajuopot tunnistaa tulipunaisesta pahasti turvonneesta nenästä joka muistuttaa nenäpäivän nenää, viinan polttamasta äänestä.
[/quote] Ai niin joo ja tähän yhdistyy iso kaljamaha.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:32"]Ei sitä tunnista ulkonäöstä. Esim. pelkkä flunssa voi aiheuttaa silmien ja nenän punoitusta. Sellaiset todelliset rapajuopot tunnistaa tulipunaisesta pahasti turvonneesta nenästä joka muistuttaa nenäpäivän nenää, viinan polttamasta äänestä. [/quote] Ai niin joo ja tähän yhdistyy iso kaljamaha.
[/quote]
Taas yleistyksiä. Todelliset rapajuopot voivat olla myös luurangonlaihoja ilman mahaa. Kaikki juopot eivät juo kaljaa.
Naisistä näkee nopeammin kuin miehistä. Ehkä osaan alkoholistien lapsena tunnistaa merkit helpommin...
Pitkäaikaisen alkoholinkäytön myötä ihmisen koko persoonallisuus muuttuu pikkuhiljaa; ajattelusta tulee paljon mustavalkoisempaa ja mielialat vaihtelevat myös selvinpäin ollessa. Miehet ovat usein helposti ärtyviä ja naiset herkästi itkeviä.
Kyllä sen näkee, mutta viinankäyttö on enemmänkin asioiden summa kuin pelkästään luettelo oireista.
Joskus runsas ulkoilu aiheutta couperosaa jos on siihen taipuvainen mutta nopeammin saman reippaan punan naamalleen saa viinankäytöllä. Ihossa on merkkejä, koska maksa hoitelee sitä viinaa eikä hoida muita tehtäviään.
Joo, meikillä voi pitkäänkin piilotella, mutta jos käyttö vaan jatkuu eikä ongelma poistu, niin ihan varmasti juoppous tulee julki. Käytöksessä ja puheissa on myös vihjeitä, ja siinä, että aina välilä lemahtaa se vanha viina, tai tuoreempikin.
Luulette vaan, etten tajua. Kyllä minä tiedän. Mutta ei ole minun tehtäväni raitistaa ketään. Jos juomisesi ei ole sinulle ongelma, niin sen kun juot. Kunhan hoidat työsi etkä satuta ketään.
Ei välttämättä näe, mutta haistaa. Alkoholistista lähtevää imelää löyhkää ei pysty millään poistamaan!
Minä lopetin viikottaisen bissenjuonnin tuossa hiljattain ja olen huomannut olemukseni selvästi piristyneen. Tuntemattomat tuskin huomaavat eroa.
Ei mitään eroa, veti kaljaa tai ei. Sama vitutus niskassa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:47"]Kyllä sen näkee, mutta viinankäyttö on enemmänkin asioiden summa kuin pelkästään luettelo oireista.
Joskus runsas ulkoilu aiheutta couperosaa jos on siihen taipuvainen mutta nopeammin saman reippaan punan naamalleen saa viinankäytöllä. Ihossa on merkkejä, koska maksa hoitelee sitä viinaa eikä hoida muita tehtäviään.
Joo, meikillä voi pitkäänkin piilotella, mutta jos käyttö vaan jatkuu eikä ongelma poistu, niin ihan varmasti juoppous tulee julki. Käytöksessä ja puheissa on myös vihjeitä, ja siinä, että aina välilä lemahtaa se vanha viina, tai tuoreempikin.
Luulette vaan, etten tajua. Kyllä minä tiedän. Mutta ei ole minun tehtäväni raitistaa ketään. Jos juomisesi ei ole sinulle ongelma, niin sen kun juot. Kunhan hoidat työsi etkä satuta ketään.
[/quote]
veikkaanpa että juoppo juopon tuntee. Me muut ei tunnisteta, luulette vaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:47"]Kyllä sen näkee, mutta viinankäyttö on enemmänkin asioiden summa kuin pelkästään luettelo oireista.
Joskus runsas ulkoilu aiheutta couperosaa jos on siihen taipuvainen mutta nopeammin saman reippaan punan naamalleen saa viinankäytöllä. Ihossa on merkkejä, koska maksa hoitelee sitä viinaa eikä hoida muita tehtäviään.
Joo, meikillä voi pitkäänkin piilotella, mutta jos käyttö vaan jatkuu eikä ongelma poistu, niin ihan varmasti juoppous tulee julki. Käytöksessä ja puheissa on myös vihjeitä, ja siinä, että aina välilä lemahtaa se vanha viina, tai tuoreempikin.
Luulette vaan, etten tajua. Kyllä minä tiedän. Mutta ei ole minun tehtäväni raitistaa ketään. Jos juomisesi ei ole sinulle ongelma, niin sen kun juot. Kunhan hoidat työsi etkä satuta ketään.
[/quote]
Couperosa liittyy ihotyyppiin ja geeneihin, ei alkoholiin. Mun 5v lapsella on couperosaihoa, eikä se käytä alkoholia, kortisonilääkitys kylläkin löytyy.
Mulla on couperosa/ruusufinni (siis punaiseksi lehahtava iho, joka voi ärtyä näppylöille asti esim tuulesta ja auringosta tai pakkasesta. Ja tosiaan tulehdus myös turvottaaniitä kohtia, mihin se iskee, eli silmänalusia ja nenää). Se ei ole tullut alkoholista, mutta toki alkoholi on yksi niistä tekijlistä, jotka sen lehahduttaa. Yksikin anno alkoholia saa mut todella punaiseksi. (Muita tekijölitä on esim aurinko, tuuli, pakkanen, kuiva ilma, voimakkaat mausteet, kahvi, sauna, tupakansavu, liikunta ja hengästyminen. Näin of topic, jos se jotakuta kiinnostaa.)
Moni luulee näkevänsä esim ihonväristä tai turvotuksesta, mutta samat piirteet voi johtua niin monesta muustakin asiasta.