Miten menettelette vanhettuneiden lääkkeiden suhteen?
Itse juuri siivoilin lääkekaappia, ja huh sentään, kuinka paljon kaikenlaisia lääkevalmisteita sieltä löytyikään, joiden viimeinen voimassaolopäiväys on jo mennyt aikoja sitten. Itse olen kiikuttanut aiemminkin lähiapteekkiin niitä, mutta äskettäin tuli puheeksi erään henkilön kanssa hänen tyylinsä hävittää lääkkeet on tietenkin viedä ne apteekkiin, mutta hän purkaa kaikki ne pakkauksista ja sanoi laittavansa kaikki tabletit jne. samaan pussukkaan ilman mitään pakkauksiaan. Pitääkö ne edellä mainitulla tavalla laittaakin vai laittaako kukaan kuten minä, että jätän ne pakkauksetkin, ja lääkärin määräämistä lääkkeistä revin vaan nimeni pois?
Kommentit (24)
Olen vienyt ilman pakkauksia, mutta en ole ottanut pois läpipainoliuskoista. Ovat kelvanneet apteekkiin noin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:53"]
Olen vienyt ilman pakkauksia, mutta en ole ottanut pois läpipainoliuskoista. Ovat kelvanneet apteekkiin noin.
[/quote] Kiitän vastauksestasi, itsekin sillä tavalla pistelin pussiin noita vanhettuneita, jopa aivan käyttämättömäksi jääneitä tabletteja eli jätän liuskoihin ja päällyslootat heitän tavisroskiin, mutta erilaiset purkkilääkkeetkin jätän kyllä purkkeihinsa, enkä laita niitä vaan pussiin yhteen läjään.
Mä oon ottanu vaan se reseptiin liittyvät laput pois ja vieny sellasenaan pakkaukset, ei ole tullut mitään sanomista.
Irrotan reseptitarrat ja hävitän palavien jätteiden mukana. Tietenkin. Miksi niitä pitäisi apteekkiin kiikuttaa?
Ne kuuluu ottaa pois pakkauksistaan.
Turha teettää valtavasti lisätyötä yhdelle työntekijälle sen sijaan että jokainen tekisi oman osansa omien jätteidensä eteen. Olin töissä apteekissa (vieläkin voin haistaa sen myrkyllisen hajun joka lääkejätteistä nousi, vaikken itse edes niitä käsitellyt).
Toki hyvä että edes ymmärrätte toimittaa jätteenne oikeaan osoitteeseen. Pelkäsin jo otsikon perusteella että täällä kysytään voiko lääkkeet heittää roskiin tai vessanpönttöön...
työnnän ne aina naapurin postiluukusta.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:49"]
Itse juuri siivoilin lääkekaappia, ja huh sentään, kuinka paljon kaikenlaisia lääkevalmisteita sieltä löytyikään, joiden viimeinen voimassaolopäiväys on jo mennyt aikoja sitten. Itse olen kiikuttanut aiemminkin lähiapteekkiin niitä, mutta äskettäin tuli puheeksi erään henkilön kanssa hänen tyylinsä hävittää lääkkeet on tietenkin viedä ne apteekkiin, mutta hän purkaa kaikki ne pakkauksista ja sanoi laittavansa kaikki tabletit jne. samaan pussukkaan ilman mitään pakkauksiaan. Pitääkö ne edellä mainitulla tavalla laittaakin vai laittaako kukaan kuten minä, että jätän ne pakkauksetkin, ja lääkärin määräämistä lääkkeistä revin vaan nimeni pois?
[/quote] Jatkan vielä: Säilytättekö joitakin kipugeelejä tai vastaavia voiteita pitempään kuin mitä viimeisin voimassaolopäivä sallii? Mieheni väitti, että kyllä mukamas jotain polvikipugeeliä (lääkärin reseptivalmiste) voisi käyttää päiväyksen vanhenemisenkin jälkeen. Itse olen toista mieltä, koska eiköhän niissäkin tehoaine katoa tai muuntautuu jotenkin, kuten joissakin lääketableteissakin voi muuttua jopa myrkylliseksi ajan kanssa.
[/quote]
Jooh.. mitä olen tutuiltani kysellyt (ovat proviisoreita) ja omankin koulutuksen myötä hyvin ymmärrän, ei ole ihan selvää missä se raja menee vanhentuneiden lääkkeiden suhteen. Se tehon "menetys" johtuu usein siitä, että vaikuttava aine hajoaa. Kannattaa muistaa ettei se lääkeaine mihinkään hajoa, se vain muuttaa muotoaan. Joskus siitä tulee myrkky, joskus vaarattomampi. Moni antibioottivalmiste muuttuu suorastaan toksiseksi vanhentuessaan, esimerkiksi vanhentunut doksisykliini vaikuttaa munuaisten toimintaan ja voi aiheuttaa siellä ionipumppujen toimintahäiriön (googleta Fanconin oireyhtymä). Lääkkeiden vanhenemista on yritetty tutkia, mutta mitään yksiselitteistä vastausta ei ole, milloin lääke on vanha. Osa lääkkeistä alkaa hajota hyvinkin nopeasti viimeisen käyttöpäivämäärän jälkeen, toisaalta oikein säilytetystä aspiriinista voi olla merkittävä määrä varsinaista lääkeainetta jäljellä vielä parinkin vuoden kuluttua. Kaikki riippuu säilytysolosuhteista.
Itse vedän linjan siihen että lääke on vanhentunut kun sen käyttöpäivämäärä on umpeutunut. Avatut pakkaukset, juuri ne tuubit ja tipat vanhenevat vielä nopeammin, koska ilman happi ja mikrobit pääsevät kosketuksiin lääkkeen kanssa. Avattuja silmätippoja en käyttäisi, niissä voi kuukauden päästä kasvaa ihan mitä vain. Nenäsumutteet ovat toinen hyvä esimerkki.
Apteekki ottaa vastaan vanhat lääkkeet pakkauksineen, niitä ei tarvitse ottaa erilleen läpipainopakkauksista. Jodivalmisteet kannattaa ehdottomasti viedä hävitettäväksi, jodi on luonnossa aika ikävä aine. Antibiootit ja hormonit tekevät myös rumaa jälkeä päästessään jätevesiin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:06"]
Antibiootit ja hormonit tekevät myös rumaa jälkeä päästessään jätevesiin.
[/quote]
Kerrotko vielä, miten ne hormonit pääsevät jätteidenpolttolaitoksen masuunista jätevesiin. -6
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:06"]
Antibiootit ja hormonit tekevät myös rumaa jälkeä päästessään jätevesiin.
[/quote]
Kerrotko vielä, miten ne hormonit pääsevät jätteidenpolttolaitoksen masuunista jätevesiin. -6
[/quote]
virtsan kautta
Heitän kaikki sekajätteisiin vaan. Kerran kiireessä heitin pönttöön opamoxeja.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:06"] Antibiootit ja hormonit tekevät myös rumaa jälkeä päästessään jätevesiin. [/quote] Kerrotko vielä, miten ne hormonit pääsevät jätteidenpolttolaitoksen masuunista jätevesiin. -6 [/quote] virtsan kautta
[/quote]
Joo, siis eihän ne sieltä pääse, silloin ne pääsee jos ne vedetään vessanpöntöstä alas. Miten monella paikkakunnalla kaikki jätteet poltetaan? Täällä ainakin sekajätteet menevät kaatopaikalle, eli niitä ei polteta.
Kylvän leikkikentille ja koirapuistoihin.
[/quote] Jatkan vielä: Säilytättekö joitakin kipugeelejä tai vastaavia voiteita pitempään kuin mitä viimeisin voimassaolopäivä sallii? Mieheni väitti, että kyllä mukamas jotain polvikipugeeliä (lääkärin reseptivalmiste) voisi käyttää päiväyksen vanhenemisenkin jälkeen. Itse olen toista mieltä, koska eiköhän niissäkin tehoaine katoa tai muuntautuu jotenkin, kuten joissakin lääketableteissakin voi muuttua jopa myrkylliseksi ajan kanssa.
[/quote]
Jooh.. mitä olen tutuiltani kysellyt (ovat proviisoreita) ja omankin koulutuksen myötä hyvin ymmärrän, ei ole ihan selvää missä se raja menee vanhentuneiden lääkkeiden suhteen. Se tehon "menetys" johtuu usein siitä, että vaikuttava aine hajoaa. Kannattaa muistaa ettei se lääkeaine mihinkään hajoa, se vain muuttaa muotoaan. Joskus siitä tulee myrkky, joskus vaarattomampi. Moni antibioottivalmiste muuttuu suorastaan toksiseksi vanhentuessaan, esimerkiksi vanhentunut doksisykliini vaikuttaa munuaisten toimintaan ja voi aiheuttaa siellä ionipumppujen toimintahäiriön (googleta Fanconin oireyhtymä). Lääkkeiden vanhenemista on yritetty tutkia, mutta mitään yksiselitteistä vastausta ei ole, milloin lääke on vanha. Osa lääkkeistä alkaa hajota hyvinkin nopeasti viimeisen käyttöpäivämäärän jälkeen, toisaalta oikein säilytetystä aspiriinista voi olla merkittävä määrä varsinaista lääkeainetta jäljellä vielä parinkin vuoden kuluttua. Kaikki riippuu säilytysolosuhteista.
Itse vedän linjan siihen että lääke on vanhentunut kun sen käyttöpäivämäärä on umpeutunut. Avatut pakkaukset, juuri ne tuubit ja tipat vanhenevat vielä nopeammin, koska ilman happi ja mikrobit pääsevät kosketuksiin lääkkeen kanssa. Avattuja silmätippoja en käyttäisi, niissä voi kuukauden päästä kasvaa ihan mitä vain. Nenäsumutteet ovat toinen hyvä esimerkki.
Apteekki ottaa vastaan vanhat lääkkeet pakkauksineen, niitä ei tarvitse ottaa erilleen läpipainopakkauksista. Jodivalmisteet kannattaa ehdottomasti viedä hävitettäväksi, jodi on luonnossa aika ikävä aine. Antibiootit ja hormonit tekevät myös rumaa jälkeä päästessään jätevesiin.
[/quote] Oikein paljon kiitoksia tästä vastauksestasi. Teenpä noin sitten. Olen kylläkin aiemminkin laittanut noin vanhat lääkkeet apteekkiin, ja eivät ole hanttiin pistäneet, ja käskeneet niitä purkeista poistamaan tms.
Jos laitat Googleen hakusanoiksi "Shelf Life Extension Program", löydät tietoa siitä, kuinka USA:ssa on havaittu monien lääkkeiden säilyttävän tehonsa todella pitkään.
Eihän vanhoja lääkkeitä pidetä ongelma jätteenä kuin Suomessa. Pelkkiä turhia kustannuksia kuljettaa niitä Ekokemille poltettavaksi. Muualla ne päätyvät muiden jätteiden mukana kaatopaikalle tai poltetaan. Ei niissä ole mitään sellaisia aineita että niitä ei voitaisi haudata kaatopaikalle.
työnnän ne aina naapurin postiluukusta.
[/quote]
Mulle kelpaa aina ryynit. Se on hyvä, että autat.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 01:34"]
Eihän vanhoja lääkkeitä pidetä ongelma jätteenä kuin Suomessa. Pelkkiä turhia kustannuksia kuljettaa niitä Ekokemille poltettavaksi. Muualla ne päätyvät muiden jätteiden mukana kaatopaikalle tai poltetaan. Ei niissä ole mitään sellaisia aineita että niitä ei voitaisi haudata kaatopaikalle.
[/quote]
Tämä on luultavasti ihan totta. Ne pitoisuudet on niin pieniä, että tuskin merkkaisivat missään yhtään mitään. Saati siten kaatopaikalla. Ja tuskin kukaan hengailee missään kaatiksella? Eiköhän siellä ole aika paljon muutakin jätettä, mikä altistaa ties mille.
En myöskään ole kuullut että kukaan päihdyttäviä lääkkeita käyttävä kaivelisi esim. roskiksia. Eiköhän esim. bentsokoukussa olevilla ihmisillä ole ihan muut kanavat mistä ne hoidetaan? Näin olen ainakin kuullut.
Itse laittaisin vain roskiin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 01:34"]Eihän vanhoja lääkkeitä pidetä ongelma jätteenä kuin Suomessa. Pelkkiä turhia kustannuksia kuljettaa niitä Ekokemille poltettavaksi. Muualla ne päätyvät muiden jätteiden mukana kaatopaikalle tai poltetaan. Ei niissä ole mitään sellaisia aineita että niitä ei voitaisi haudata kaatopaikalle.
[/quote]
Asun Ruotsissa ja meidän kunnassa pyydetään palauttamaan apteekkiin.