WTF! Työttömäksi olen jäämässä
Olen hoitanut kolmea lastani kotona ja nyt pienin täyttää ensi kuussa kolme. Olen hakenut päivähoitopaikat valmiiksi ja ajattelin, että ilmoittaudun ensimmäisenä "työttömyyspäivänä" vasta työkkäriin. Nyt sain kuulla, että joudun ehkä karenssiin(soitin työlinjalle) Mitä????!!! Miten tämäkin olisi nyt pitänyt arvata etukäteen. Luulin, että homma toimii samalla tavalla kuin silloinkin kun jäin työttömäksi opintojen jälkeen. Missä tämä tieto lukee?????
-Liinu-
Kommentit (22)
Eikö karenssi tule aina!? 5 päivää.
Vaikuttaako puolison tulotkin tuen määrään. Voi luoja!
Eihän se karenssi olen, vaan omavastuuaika. Viisi ensimmäistä työttömyyspäivää.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:28"]
Vaikuttaako puolison tulotkin tuen määrään. Voi luoja!
[/quote]Ei vaikuta enää. Laki on muuttunut jo pari vuotta sitten.
Taidan marssia työkkäriin heti huomenna, niin alkaa karenssi nyt jo raksuttaa.
Ok. Omavstuuaika. Mistä ihmeen karenssista se työntekijä siellä puhelimessa puhui? WTF nyt hei?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:29"]
Taidan marssia työkkäriin heti huomenna, niin alkaa karenssi nyt jo raksuttaa.
[/quote]
Ei sinne mennä, ilmoittaudut verkossa ja odotat soittoa 3-4 kk sisällä
Miten niin ei mennä? Pitää kai seinne kaikki todistukset sun muut viedä ja selvittää tilanne yms. Näin oli ainakin 6 vuotta sitten.
Miten monta vuotta olet ollut kotona?
Työttömyysturvalaki kun sanoo, että
"Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on 28 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso) ollut vähintään 26 kalenteriviikkoa 4 §:ssä tarkoitetussa työssä.
Tarkastelujaksoa pidennetään ajalla, jonka henkilö on estynyt olemasta työmarkkinoilla, jos syynä tähän on: [---]4) lapsen syntymä tai enintään 3-vuotiaan lapsen hoito;
Tarkastelujaksoa pidennetään enintään seitsemän vuotta."
Jos olet ollut yli 7 vuotta pois työelämästä vaikka miten hoitamassa lapsia, niin karenssin mahdollisuus on vahvasti olemassa, koska et täytä työssäoloehtoa.
Verkossa pitää ilmoittautua työnhakijaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:35"]
Miten niin ei mennä? Pitää kai seinne kaikki todistukset sun muut viedä ja selvittää tilanne yms. Näin oli ainakin 6 vuotta sitten.
[/quote]
Tähänkin asiaan auttaa netti: te-palvelut.fi sivulla kerrotaan, mikä kaikki on 6 vuodessa muuttunut
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:35"]
[/quote]
Se oli silloin, mutta sen jälkeen on toimistoja suljettu. Tai siis onhan se toimisto siellä vieläkin, mutta virkailijat istuvat lukitun oven takana ja palvelevat ajanvarauksella. Siis niin kuin lääkärit.
Ilmoidu vaan netissa vaikka heti tänään. Päivärahaa saat sitten joskus kun saat. Asiaan vaikuttaa se, minkä ikäinen olet ja onko sinulla mitään tutkintoa. Omavastuuaika on aina se 5 päivää, kun ensimmäisen kerran ilmoittautuu työttömäksi, mutta karenssi on sitten eri asia. Sinulla on ollut aivan hyväksyttävä syy olla työmarkkinoiden ulkopuolella, kun olet ollut hoitovapaalla, eli karenssia ei pitäisi tulla.
Kolmesta lapsesta saa niin hyvät tuet ja lapsilisät, ettei yhdet karenssit mitään haittaa. Eikä kannata töihin hakea, kun työttömänä saa enemmän. Et sillein ja elämä on.
Olen saanut kolme lastani kuuden vuoden sisään. Siksi poissa tämän ajan. Tarkoitus ei myöskään ole jäädä työttömäksi. Siksi lapset päivähoitoon. Haluan turvata talouteni sillä välin kuin olen työttömänä, siksi soitin työlinjallekin tänään. Olin ihan ymmälläni karensseista sun muista, mutta jos tosiaan on vaan 5 päivän oma vastuu, niin ei ongelmaa. Pelottavaa oli kun luulin, että en saa mitään rahaa mistään kolmeen kuukauteen. Todellakin olisin ilmoittanut pari kuukautta sitten jo itseni työttömäksi jos olisin tämän tiennyt. hyvä että ei näin ole kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:56"]
Olen saanut kolme lastani kuuden vuoden sisään. Siksi poissa tämän ajan. Tarkoitus ei myöskään ole jäädä työttömäksi. Siksi lapset päivähoitoon. Haluan turvata talouteni sillä välin kuin olen työttömänä, siksi soitin työlinjallekin tänään. Olin ihan ymmälläni karensseista sun muista, mutta jos tosiaan on vaan 5 päivän oma vastuu, niin ei ongelmaa. Pelottavaa oli kun luulin, että en saa mitään rahaa mistään kolmeen kuukauteen. Todellakin olisin ilmoittanut pari kuukautta sitten jo itseni työttömäksi jos olisin tämän tiennyt. hyvä että ei näin ole kuitenkaan.
[/quote]
Laitat lapset hoitoon, vaikka ei ole työpaikkaakaan? Millä ajattelit hoidon maksaa? Ei se työpaikka niin vain eteen kävele vaikka olisitkin valmis tekemään mitä tahansa.
miten päästä takaisin työelämään ilman että lapset olisi hoidossa? Kolmen lapsen kanssa hommaa ihan koko päiväksi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:56"]
[/quote]
Laitat lapset hoitoon, vaikka ei ole työpaikkaakaan? Millä ajattelit hoidon maksaa? Ei se työpaikka niin vain eteen kävele vaikka olisitkin valmis tekemään mitä tahansa.
[/quote]
Varmaan rahalla, kuten moni muukin...
Kelan ja te-toimiston sivuilla. Tuttu juttu.