Metsäteollisuustöitä hakenut teekkari (nainen)
Fb:ssä kiertää tällainen:
Soitin tänään suureen suomalaiseen metsäteollisuusyritykseen, koska kuulin heillä vielä olevan kesätyöpaikkoja jäljellä tuotannon puolella. Sain kuulla yrityksen edustajalta vastauksen, että ”meillä ei ole näihin hommiin naisia otettu”. Häkeltyneenä vastauksesta vakuutin olevani fyysisesti täysin kykenevä samaan hommaan, mihin miehetkin. Kerroin myös olevani valmis työskentelemään miesvaltaisessa ympäristössä. Hakemustani ei kuitenkaan suostuttu vastaanottamaan tähän työtehtävään. Yrityksen edustaja toisti, että tehtävään ei nyt vain ole otettu naisia, mutta hän lisäsi, että ”aiemmin siinä hommassa on kyllä yksi nainen ollut, mutta hän on jo jäänyt eläkkeelle.” Tyrmistyneenä päätin puhelun, kun yrityksen edustaja tarjoutui välittämään yhteystietoni toiselle osastolle toisiin tehtäviin.
Hetkeä myöhemmin pyysin miespuolista ystävääni soittamaan ja kysymään samaa työpaikkaa samasta yrityksestä, vieläpä samalta henkilöltä. Hänelle vastaus olikin jo toinen. ”Pituusleikkurilla on töitä tarjolla, laita hakemusta tulemaan, niin voidaan laittaa kutsua haastatteluun.” Puhelimen kautta yrityksen edustajan oli täysin mahdotonta arvioida, kumpi meistä olisi fyysisiltä ominaisuuksiltaan pätevämpi hommaan. Ainoa ero oli se, että minä en saanut edes mahdollisuutta hakea tehtävään.
Nyt kysynkin, olisiko kenties jokin muu yritys kiinnostunut pätevästä, innokkaasta ja takuuhyvästä ympäristöteekkarista?
Toivoisin kaikkien jakavan tarinaani sekä omia kokemuksiaan naisena työelämässä hashtagilla #vaikkaolennainen
Tietääkö kukaan, millaisista työtehtävistä on ollut kyse? Kiinnostaisi.
Kommentit (93)
Vaikuttaa enemmänkin paniikilta, harjoittelut saada kasaan ja toukokuussa soitellaan työpaikkoja läpi. Ei hyvää päivää..
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:58"]
Ei mahdu mun päähän miksei yksityinen firma saisi palkata ketä ikinä haluaakaan. Ja olla palkkaamatta ketä haluaa. Ainoa homma, jota en ole haastattelun jälkeen saanut oli sellainen, jossa oli haastattelijana nainen. Mahtoiko olla syrjintää ja feminismiä. Olisi pitänyt selvittää saiko joku nainen paikan, mutten jaksanut alkaa ulista.
[/quote]
Ihan samankaltaista syrjintää on monilla muillakin yksityisillä firmoilla. Kuinkahan monesti on kuultu että haemme vain naisia tai nuoria naisia. Työnantaja saa minun puolesta palkata vaikka pingviinin jos tahtoo.
[/quote]
Millaisiin töihin haetaan vain naisia tai nuoria naisia? Booth girliksikö olet hakenut?
Ei kyllä ihmetytä. Olin töissä miesvaltaisella alalla ja sain käydä palkkataistelun kahteen otteeseen, kun mieskolleegoilla tuppasi tuo palkka olemaan korkeampi. Tiedän myös tapauksen, jossa iso suomalainen rakennusfirma on jättänyt palkkaamatta pätevän naisinsinöörin, koska "He nyt eivät vaan palkkaa naisia".
Onneksi olen opiskellut itseni alalle, jossa miehet ja naiset ovat todella tasa-arvoisia ja palkka maksetaan kykyjen mukaan.
Ps. Lassukat voivat mennä taas muualle länkyttämään.
Luultavasti joku vihamielisesti nuoriin naisiin suhtautuva vanha eukko. Ei kukaan mies toimi noin
Hyvä, että välillä näinkin päin. Naiset vievät kaikki palvelualojen paikat.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:15"]Mikäköhän yritys? Itse olen nainen ja työskentelen UPM:n paperitehtaalla. Kokemusta löytyy pituusleikkurilta ja muualtakin tuotannon tehtävistä.
En jotenkin usko aloitusviestin olevan totta. Leikkurilla on kyllä työ jonkin verran fyysistä, mutta ainakin meidän tehtaalla on siellä naisia melkein joka vuorossa.
[/quote]Veikkaisin kanssa että ei muuten vain soveltunut tuonne ja sääliä hakien itkee sitten iltapäivälehdille. Nim. Itsekin miesvaltaisella alalla.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:15"]Mikäköhän yritys? Itse olen nainen ja työskentelen UPM:n paperitehtaalla. Kokemusta löytyy pituusleikkurilta ja muualtakin tuotannon tehtävistä. En jotenkin usko aloitusviestin olevan totta. Leikkurilla on kyllä työ jonkin verran fyysistä, mutta ainakin meidän tehtaalla on siellä naisia melkein joka vuorossa. [/quote]Veikkaisin kanssa että ei muuten vain soveltunut tuonne ja sääliä hakien itkee sitten iltapäivälehdille. Nim. Itsekin miesvaltaisella alalla.
[/quote]
Eikun ip-lehdet ovat ottaneet jutun facebookista ja hakeneet itse tytön haastateltavaksi lehtiin. Kyse on siitä, että ei ole otettu edes haastateltavaksi. Omia kokemuksia, soitin kysyäksen yhdestä tavallisesta teknisen alan toimistotyöpaikasta. Alkuun olivat tosi kiinnostuneita, mutta kun aloin kertoa työkokemuksestani, toisessa päässä kysyttiin minkä ikäinen olet - eli kun työkokemusta oli paljonlaisesti, niin kiinnostuttiin iästä. Olin 35 ja sen sanottuani luvattiin palata asiaan, kiinnostus loppui siihen hetkeen. Myös asiakkaat kysyvät joskus miestä, itsekin kun olen miesvaltaisella alalla. Joillekin asiakkaille urakkahinnoitelluissa töissä teen enemmän kuin asiakkaat tietävät, pomo ottaa vastuun omalla nimellään.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:15"]Mikäköhän yritys? Itse olen nainen ja työskentelen UPM:n paperitehtaalla. Kokemusta löytyy pituusleikkurilta ja muualtakin tuotannon tehtävistä. En jotenkin usko aloitusviestin olevan totta. Leikkurilla on kyllä työ jonkin verran fyysistä, mutta ainakin meidän tehtaalla on siellä naisia melkein joka vuorossa. [/quote]Veikkaisin kanssa että ei muuten vain soveltunut tuonne ja sääliä hakien itkee sitten iltapäivälehdille. Nim. Itsekin miesvaltaisella alalla.
[/quote]
Eikun ip-lehdet ovat ottaneet jutun facebookista ja hakeneet itse tytön haastateltavaksi lehtiin. Kyse on siitä, että ei ole otettu edes haastateltavaksi. Omia kokemuksia, soitin kysyäksen yhdestä tavallisesta teknisen alan toimistotyöpaikasta. Alkuun olivat tosi kiinnostuneita, mutta kun aloin kertoa työkokemuksestani, toisessa päässä kysyttiin minkä ikäinen olet - eli kun työkokemusta oli paljonlaisesti, niin kiinnostuttiin iästä. Olin 35 ja sen sanottuani luvattiin palata asiaan, kiinnostus loppui siihen hetkeen. Myös asiakkaat kysyvät joskus miestä, itsekin kun olen miesvaltaisella alalla. Joillekin asiakkaille urakkahinnoitelluissa töissä teen enemmän kuin asiakkaat tietävät, pomo ottaa vastuun omalla nimellään.
[/quote]No kyllä se mahtaa nykyään olla niin että mitä sinne faceen avautuu, voi päätyä myös lehtiin. Henkilökohtaisesti itse en ymmärrä tätä somessa itkemistä, tässäkin jutussa voi olla kaksi täysin eri versiota, tässä hänen versionsa, en usko että nykyaikana työnantaja uskaltaisi noin suoraan sanoa vaikka naista ei töihin haluaisikaan. Ja tämä on vain minun mielipide.
Täällä päin on ainakin yksi grilli, jossa miespuolisille työnhakijoille sanotaan suoraan "tänne otetaan yleensä vain naisia töihin"... Joten tällainen käytös on valitettavasti vieläkin nykypäivää.
Tottakai varsinkin fyysisissä ammateissa mies on usein parempi valinta kuin nainen, mutta mielestäni on silti väärin heti torpata työnhakija vain sukupuolen perusteella.
Hakekaa tytöt opiskelemaan ja töihin miesvaltaisille aloille. Palkat ovat parempia ja duunit siistimpiä. Totta kai joillakin on huonoja kokemuksia, mutta niin on missä tahansa.
Joo, vähän epäilyttää itseänikin tarinan todellisuus näin itse miesvaltaisella alalla työskentelevänä naisena. Voi olla mahdollista että soitto on tapahtunut, mutta omaan korvaan kuulostaa, että teekkarityttö on hieman liioitellut tiettyjä yksityiskohtia. Ensinnäkin kesätyöhaut ovat menneet jo aikoja sitten ohi, useimalla teollisuusfirmalla ne olivat jo tammi-helmikuussa. Toiseksi kuulostaa todella epäuskottavalta, että toinen soittaa heti perään ja saa pyyntöä jo haastatteluun. Jos mainitsisi firman nimen, uskottavuus nousisi huomattavasti.
En väitä etteikö olisi täysin mahdollista olla tulematta palkatuksi sukupuolen takia koska olen itsekin työhaastatteluissa kokenut sovinistisia haastattelijoita, mutta koko tarina itsessään kuulostaa melko epäuskottavalta. Ja vielä tuo "kertokaa omat tarinanne keksimälläni hashtagilla"-lisäys oli hieman outo.