Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metsäteollisuustöitä hakenut teekkari (nainen)

Vierailija
05.05.2015 |

Fb:ssä kiertää tällainen:

Soitin tänään suureen suomalaiseen metsäteollisuusyritykseen, koska kuulin heillä vielä olevan kesätyöpaikkoja jäljellä tuotannon puolella. Sain kuulla yrityksen edustajalta vastauksen, että ”meillä ei ole näihin hommiin naisia otettu”. Häkeltyneenä vastauksesta vakuutin olevani fyysisesti täysin kykenevä samaan hommaan, mihin miehetkin. Kerroin myös olevani valmis työskentelemään miesvaltaisessa ympäristössä. Hakemustani ei kuitenkaan suostuttu vastaanottamaan tähän työtehtävään. Yrityksen edustaja toisti, että tehtävään ei nyt vain ole otettu naisia, mutta hän lisäsi, että ”aiemmin siinä hommassa on kyllä yksi nainen ollut, mutta hän on jo jäänyt eläkkeelle.” Tyrmistyneenä päätin puhelun, kun yrityksen edustaja tarjoutui välittämään yhteystietoni toiselle osastolle toisiin tehtäviin.

Hetkeä myöhemmin pyysin miespuolista ystävääni soittamaan ja kysymään samaa työpaikkaa samasta yrityksestä, vieläpä samalta henkilöltä. Hänelle vastaus olikin jo toinen. ”Pituusleikkurilla on töitä tarjolla, laita hakemusta tulemaan, niin voidaan laittaa kutsua haastatteluun.” Puhelimen kautta yrityksen edustajan oli täysin mahdotonta arvioida, kumpi meistä olisi fyysisiltä ominaisuuksiltaan pätevämpi hommaan. Ainoa ero oli se, että minä en saanut edes mahdollisuutta hakea tehtävään.

Nyt kysynkin, olisiko kenties jokin muu yritys kiinnostunut pätevästä, innokkaasta ja takuuhyvästä ympäristöteekkarista?

Toivoisin kaikkien jakavan tarinaani sekä omia kokemuksiaan naisena työelämässä hashtagilla ‪#‎vaikkaolennainen‬

Tietääkö kukaan, millaisista työtehtävistä on ollut kyse? Kiinnostaisi.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kiertää eikä kieltää :)

Vierailija
22/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut paperitehtaalla pituusleikkurilla töissä ja ei paljon kevyempää hommaa voi olla. Katkaisen paperin ja painelen muutamaa nappia. Raskainta hommaa oli silloin kun paperi meni katki, jolloin sitä paperia lenteli ympäriinsä ja se piti kerätä pulpperiin. Ei se muuten olisi niin raskasta, mutta se kuumuus tekee siitä kovempaa. Itse olen muuten naiseksikin tosi heiveröinen. Onkohan kyse jostakin sahan pituusleikkurista eikä paperitehtaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papru-duunarit on tyypillisesti ruikuttamassa jos pikkasenkin joutuu jotain tekemään ja pulssi nousee. Vanhastaanhan moinen on ollut jo rahallisen lisäkorvauksen paikka.

Aikanaan muuten oli tosi vaikea päästä paperitehtaalle edes kesätöihin kun kaikki (hyväpalkkaiset) paikat meni vakioduunareiden jälkikasvulle tai sukulaisille. Noitahan oli kokonaisia sukuja töissä samalla tehtaalla. 

Vierailija
24/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:09"]Ei naisetkaan miehiä halua työpaikoilleen. Ja se on minusta ihan ymmärrettävää. Olisi se minustakin ikävää jos täällä olisi naisia ja koko ajan pitäisi varoa mitä sanoo tai millaista läppää heittää työkaverien kanssa.
[/quote]
Voi kamalaa, kun ne sovinistiset läpät joutuu jättämään vapaa-ajalle. Mitäs jos lopettaisit niiden viljelyn ihan kokonaan ja alkaisit suhtautua naisiinkin ihmisinä?

Vierailija
25/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:39"]

Vaikuttaa enemmänkin paniikilta, harjoittelut saada kasaan ja toukokuussa soitellaan työpaikkoja läpi. Ei hyvää päivää..

[/quote]

Ei teekkareilla taida olla pakollista työharjoitteluosuutta? Kyllä noita paikkoja joskus ilmoitetaan melko myöhäänkin, tarpeesta saatetaan päättää ihan viime tingassa. Itseni on soitettu, kun nimeni on saatu joltain, kesätöihin siten, että on kysytty tuletko huomenna. 

Vierailija
26/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:29"]Syyllinen ilmoittautui ihan itse:  http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015050619636513_tb.shtml   [/quote] Hahhah, mites nyt suu pannaan, te ainakin puolet tähän ketjuun osallistuneista, jotka väititte ettei tämä ole totta? :) . Ps. Vastaisuuden varalle vinkki: vaikka sinulle ei olisi tapahtunut jotain, voi se silti tapahtua jollekin muulle.

[/quote]

On se hyvä suhtautua kriittisesti näihin somessa kiertäviin juttuihin, taitaa varmaan puolet niistä olla osoittautunut keksityiksi. Eri asia silti epäillä kuin huutaa jossain 'tämä ei varmasti ole totta kusipääkusettaja tuo kirjoittaja!!' ilman todisteita.

Vierailija
27/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin töitä hakenut neekeri. No eipä se paljoa teekkarista eroa. Hampaat valkoisena mennään työnhakuun ja luullaan olevansa maailman omistajia. No .. sitten se karu totuus paljastuu, kun jonossa on 100 samanlaista hakijaa. 

Vierailija
28/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:29"]Syyllinen ilmoittautui ihan itse: 

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015050619636513_tb.shtml

[/quote]
Voi luoja ton Jenni Haatajan kommentteja... todella ällöttävää vähättelyä! Voisi nämä naiivit lapsosetkin välillä miettiä, kannattaako ihan oikeasti avata suutaan. Hyi.

Vierailija
29/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:07"]

Ei kyllä ihmetytä. Olin töissä miesvaltaisella alalla ja sain käydä palkkataistelun kahteen otteeseen, kun mieskolleegoilla tuppasi tuo palkka olemaan korkeampi. Tiedän myös tapauksen, jossa iso suomalainen rakennusfirma on jättänyt palkkaamatta pätevän naisinsinöörin, koska "He nyt eivät vaan palkkaa naisia".
Onneksi olen opiskellut itseni alalle, jossa miehet ja naiset ovat todella tasa-arvoisia ja palkka maksetaan kykyjen mukaan.

Ps. Lassukat voivat mennä taas muualle länkyttämään.

[/quote]

Lässyti lässyti, jos ei osaaminen riitä niin ainahan sitä voi vedota sukupuoleen. Entäpä jos mies ei tulisi valituksi johonkin toimeen, niin aina voisi vedota ettei valittu koska olen MIES! 

Naurettavaa ja lapsellista soopaa.

Vierailija
30/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naisista ole miesten töihin.

Vierailija
31/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut yllätys että oli MetsäGroup. Itse olin siellä aikoinaan yli 10 vuotta töissä ja voi Ziisus mitä pussihoususovinistimeininkiä! Pistäkääs Serlan tuotteet boikottiin!

Vierailija
32/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:11"]

Ei ollut yllätys että oli MetsäGroup. Itse olin siellä aikoinaan yli 10 vuotta töissä ja voi Ziisus mitä pussihoususovinistimeininkiä! Pistäkääs Serlan tuotteet boikottiin!

[/quote]

Siksikö että ne korjasivat menetelmiään ja antoivat virheen tehneelle kaverille varoituksen? Taidat olla itse varsinainen pussihousufeministi.

Vierailija
33/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:13"]

[/quote]

Siksikö että ne korjasivat menetelmiään ja antoivat virheen tehneelle kaverille varoituksen? Taidat olla itse varsinainen pussihousufeministi.

[/quote]

Älä ole naiivi. Siellä "yrityksen arvoissa" on tuo tasa-arvoisuus ollut jo vuositolkulla, kirjoitettuna nätisti, kuten nytkin tässä "anteeksipyynnössä". Se miten ko. firmassa päivittäin toimitaan, on kaukana viestintäosaston diibadaabasta. MetsäGroup on erittäin sovinistisesti toimiva yritys.

Vierailija
34/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:13"]

[/quote]

[/quote]

Älä ole naiivi. Siellä "yrityksen arvoissa" on tuo tasa-arvoisuus ollut jo vuositolkulla, kirjoitettuna nätisti, kuten nytkin tässä "anteeksipyynnössä". Se miten ko. firmassa päivittäin toimitaan, on kaukana viestintäosaston diibadaabasta. MetsäGroup on erittäin sovinistisesti toimiva yritys.

[/quote]

Feministi tuppaa löytämään sovinismia joka ainoasta paikasta jossa sattuu käymään.

Vierailija
35/93 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panisin!

Vierailija
36/93 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:58"]

Niin siis mulle jäi epäselviksi, vaatiko nuo työtehtävät fyysistä voimaa vai oliko kyse herrakerhosta.

[/quote]

Mitäpä kuule luulet? Kerro yksi ammatti Suomessa, jossa lainsäädännöllisesti olisi estetty fyysisen voiman takia naisen toimiminen työtehtävissä? Nainen voi toimia jopa palomiehenä, kunhan täyttää fyysiset kriteerit.

Minusta aika ilmiselvää, että vaikuttaa syrjinnältä.

[/quote]

Sen takia ihmettelenkin tätä asiaa ääneen, koska musta on selvää, että on olemassa raskaita töitä, jotka siis on oikeasti niin raskaita, että ne ei suotta ole miesten töitä. Ja että naiset ei edes hakeudu niiden koulutukseen.

Mutta tuo puoli asiasta, että kuinka naiset karsiutuu siinä, kuka päätyy tekemään niitä töitä, ei ole itselleni niin selvä. Ja en kyllä itsekään naisena haluisi tehdä sellaisia töitä, joita tekisin esimerkiksi puolet hitaammin tai joiden suorituksessa olisi suuria vaikeuksia sen vuoksi, että oma fyysiikka nyt vaan erilainen kuin miehen.

Mut siis niin, toisaalta nuo mielikuvat on syvässä.

Vierailija
37/93 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Pituusleikkurilla on töitä tarjolla, laita hakemusta tulemaan, niin voidaan laittaa kutsua haastatteluun.” Puhelimen kautta yrityksen edustajan oli täysin mahdotonta arvioida, kumpi meistä olisi fyysisiltä ominaisuuksiltaan pätevämpi hommaan. Ainoa ero oli se, että minä en saanut edes mahdollisuutta hakea tehtävään.

Tuossahan se sanotaan. Selvästi syrjintää. Toivottavasti firman nimi tulee esiin. Vaikka ei suuria suomalaisia metsäteollisuusyrityksiä taida ihan kamalan montaa olla?

Vierailija
38/93 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskooko joku tuon tarinan oikeasti?

Mihin firmaan ei nykyisin voi lähettää hakemusta muuten kuin soittamalla ensin. Itseasiassa useimmin noista ei saa ketään soittamalla kiinni kun ne on kypsyneet kaikenmaailman työnhakukonsulttien valmentamiin soittelijoihin.

Toinen uskomaton kohta on se, että jollain firmalla olisi avoimia kesätyöpaikkoja joihin ei ole 100+ hakijaa jo jonossa.

Muutenkin olen nähnyt teollisuudessa naisia siinä missä miehiäkin, jopa raskaammissa hommissa, joten ei kuulosta kovinkaan uskottavalta. Raskaimmat hommat tehdään joka tapauksessa koneiden avulla eikä käsin nostellen. Kesätyöläisiä ei laiteta noihin raskaampiin tai vaativampiin hommiin.

Vierailija
39/93 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:07"]

Jotain vaan vituttaa kun ei saanut kesäduunia.

[/quote]

Jos saat ne kaksi aivosoluasi jossain vaiheessa kohtaamaan, saattaa sullekin syntyä ahaa-elämys siitä, että tuolla hakijalla ei ollut oikein mitään mahdollisuutta saada sitä duunia, kun eivät edes suostuneet ottamaan hakemusta, mutta toisaalta mitään varsinaista perustetta olla ottamatta hakemusta vastaan ei ollut (kun työtehtäviin ei kuulu puujalosteiden taputtelu peniksellä).

Vierailija
40/93 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se yhtä turha olisi miehen kysellä kesähommia jostain kauneussalongista tai vastaavasta. Vaikka kuinka opiskelisi kosmetologiksi. Ei ne naiset sitä välttämättä noin suoraan sanoisi, mutta asenne olisi sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi