Pian loppuu 9.luokkalaisen piina
Käynyt aina mielellään koulua, ollut sosiaalinen tyttö mutta viimeiset 4-5kk ollut yhtä taistelua koulun käynnin suhteen. Luokalle tuli uusi oppilas, tyttö hänkin, joka siirretty ongelmien vuoksi toiselta luokalta. Heti oli aloittanut opettajien härnäämisen ja väittää vastaan koko ajan. Ilveilee ja häslää tunnilla, aloitti kiusaamisen ja pari muuta oppilasta sai siihen siivelle tuekseen. Tyttäreni sanoo että koulupäivät on yhtä helvettiä, ei koe olevansa kiusattu vaikka saakin mulkaisuja ja hihityksiä osakseen tyylinsä vuoksi.
Opettajat kohauttelee olkiaan, erityisluokkia ei täällä harrasteta vaan ajatus on että sopeutetaan keinolla millä hyvänsä. Tyttäreni on ihan loppu, ei jaksa kuunnella sitä vänkätystä 6h päivässä enää yhtään kuulemma. Onneksi koulu loppuu kohta! Tsemppaan vaan jaksamaan vielä viime metrit.
Tässä taas nähdään kuinka yksi oppilas saattaa saada
isonkin luokan ihan sekaisin : ennen suht hyvä luokkahenki mennyttä kun yksi kyseenalaistaa ja pilkkaa kaiken, opettajat ei enää varmaan liiemmintykkää opettaa tuota luokkaa (tyttäreni kertoi että eräs koulutunti oli mennyt tunnin alusta 20minuuttia siihen että opettaja oli saanut tämän oppilaan laittamaan puhelimen pois ja äänettömälle) onko tollasessa enää mitään järkeä!? :(
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:01"]Eikös sinne koulun järjestyssääntöihin voida kirjata myös kännykkä vapaa opetus luokissa? Kenellä voi olla lapselleen niin tärkeätä asiaa, että kesken koulupäivän pitää ehdottomasti saada puhelimeen? Jos todella on erityisen painavaa syytä ottaa oppilaaseen yhteyttä, sai sen entisaikaankin ottamalla kouluun yhteyttä, vaikka ei ollut kännyköistä kuultukaan. Pelaaminen ja somessa roikkumisen voi tehdä vapaa aikanakin.
Mitäpä jos pelaa vaikka futista, saako sitäkin pelata omalla pallolla tunnilla eikä opettaja voi sitä ottaa pois? Pelaaminen kuin pelaaminen. Entäs kortit ja uhkapelit?
[/quote]
Järjestyssäännöt eivät kumoa lakia. Ikävä kyllä
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:31"]Onneton ammattitaidoton opettaja jos menee 20 min. häirikön puhelimen kanssa vänkäämiseen. Miksi opettajat ovat tällaisiä vässyköitä? Pelkäävät vanhempia? On muka otettu keinot pois? Ja paskat. Kakarat saa kuriin ihan opetuslain antamin ohjeiden mukaisesti jos vain löytyy opettajalta selkärankaa.
Nyky opettajat ovat suurimmassa määrin outoja vinkujia ja ongelmien väistelijöitä. Ei oppilaiden kanssa tarvitse olla mitään kavereita, jos oppilas ei omalta puoleltaan täytä velvollisuuksiaan. Ne vedättää näitä kaveri-opettajia mennen tullen.
[/quote]
Kerropas ne vinkkisi apina. Jälki-istunto? Ei tehoa. Luokasta poistaminen? Jos oppilas ei poistu, et voi väkisin raahata.
Opettajien vika tämä ei ole, vaan oppilaiden vanhempien , jotka eivät kasvata lapsiaan!!
[/quote]
No mun häiriköistä suurin osa on kyllästyneet, kun en ole antanut mitään huomiota. Jos ei käy tunneilla tai meluaa saadakseen huomiota olen, kuin häntä ei olisikaan. Harva on ikuisuuksiin jaksanut. Numerossa se sitten näkyy. Mä annan numeroita yleensä koenumeron perusteells ja tuntiaktiivisuus ja kotona tehdyt tehtävät joko korottaa tai laskee sitä. Mulle silleen henkilökohtaisesti on ihan sama mitä ne oppilaat saa numeroksi ja käykö ne tunneilla, mä en voi niitä tunneille kantaa tai pakottaa tekemään muistiinpanoja. Ysit varsinkin on jo niin isoja, että pitäis oman järjen jo jotain sanoa. Keskityn ennemmin niihin, jotka tahtoo oppia enkä käytä aikaani yhden oppilaan kanssa kinaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:50"]Siis tämän lain mukaan ei saisi ottaa puukkoakaan, asetta etc. pois? Onneksi olen jo sen ikäinen etten suurella todennäköisyydellä tule elämään näiden isänmaan toivojen ja onnettomien vanhempien pershedelmien maailmassa kun ovat aikuisia. Kaikki oikeudet tiedetään pilkun päälle mutta velvollisuuksia sitten ei olekaan. [/quote] Ehkäpä ase on eri asia kuitenkin ja se lukee jossain koulun järjestyssäännöissä.
[/quote]
Ei ole. Jos on epäilys, että oppilaalla on ase koulussa, pitää soittaa poliisit. Repuun tms ei saa kajota, vaikka kaikki muut oppilaat olisivat vaarassa.
Anna kun arvaan ja oppilas on jossain elitistialueen koulussa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:50"]Siis tämän lain mukaan ei saisi ottaa puukkoakaan, asetta etc. pois? Onneksi olen jo sen ikäinen etten suurella todennäköisyydellä tule elämään näiden isänmaan toivojen ja onnettomien vanhempien pershedelmien maailmassa kun ovat aikuisia. Kaikki oikeudet tiedetään pilkun päälle mutta velvollisuuksia sitten ei olekaan. [/quote] Ehkäpä ase on eri asia kuitenkin ja se lukee jossain koulun järjestyssäännöissä.
[/quote]
Ei ole. Jos on epäilys, että oppilaalla on ase koulussa, pitää soittaa poliisit. Repuun tms ei saa kajota, vaikka kaikki muut oppilaat olisivat vaarassa.
[/quote]
Reppuun saa katsoa, jos on aihetta epäillä, että sisältää esim. teräaseita
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:53"]Anna kun arvaan ja oppilas on jossain elitistialueen koulussa.
[/quote]
?? Itse ollut lähiökouluissa ja "paremmissa" kouluissa ja ei eroa kiusaamiseen suhteen kauheasti. Ehkä lähiökouluissa vielä enemmän kiusaamista.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:37"]Pojalle annoin aikoinaan ohjeen että tunnilla ei turhia lätistä vaan viitataan ja jos kysytään niin vastataan kuuluvalla äänellä. Välillä turhautui ja pelasi jotain peliä tunnilla. Käytös olikin huonoin numero eli 8.
[/quote]
8 on hyvän peruskäytöksen numero nykyisin
Minun pulpettini sotkettiin koiranpaskalla. Minun leukani laitettiin sijoilta jäälohkareella.
Kuopiossa 1980-luvun loppupuolella. Leikkiä kuulemma...
Perusopetuslain mukaa opettaja saa ottaa pois oppilaalta sellaiset jotka ovat joko vaarallisia tai häiritsevät opetusta. Itse ainakin otan kännykät pois oppilailta, jos ne häiritsevät hänen opiskeluaan. Tietystikään en ota oppilaan kännykkää, jos oppilas pitää kännykän laukussaan äänettömällä tai käyttää silloin sitä, kun olen itse antanut luvan sitä käyttää esimerkiksi tiedonhankintaan. Teräaseitakin otan tämän tästä pois oppilailta ja samoin tupakkatuotteita ja tulentekovälineitä.
Näin toimivat meidän koulussa kaikki opettajat ja meillä onkin tosi hyvä meininki koulussa. Tunneilla opiskellaan ja toisaalta kaikilla on turvallista olla.
Minusta ei pidä ottaa kaikilta kännykkäoikeutta pois yhden häirikön takia. Menisi kauheastia aikaa joka tunnin alussa niiden keräämoseen ja niitä unohtuilisi yms.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:19"]Perusopetuslain mukaa opettaja saa ottaa pois oppilaalta sellaiset jotka ovat joko vaarallisia tai häiritsevät opetusta. Itse ainakin otan kännykät pois oppilailta, jos ne häiritsevät hänen opiskeluaan. Tietystikään en ota oppilaan kännykkää, jos oppilas pitää kännykän laukussaan äänettömällä tai käyttää silloin sitä, kun olen itse antanut luvan sitä käyttää esimerkiksi tiedonhankintaan. Teräaseitakin otan tämän tästä pois oppilailta ja samoin tupakkatuotteita ja tulentekovälineitä.
Näin toimivat meidän koulussa kaikki opettajat ja meillä onkin tosi hyvä meininki koulussa. Tunneilla opiskellaan ja toisaalta kaikilla on turvallista olla.
[/quote]
Miten otat jos oppilas kieltäytyy antamasta? Et voi väkisin ottaa tai alkaa painimaan.
Keskustelu nyt jäi tähän kännykkäasiaan, joka oli vain esimerkki. Tämä henkilö häiritsee tuntia monilla eri tavoin.
Ap
Se on tuollaista nykyään. Olin 5kk kouluavustajana ja voi huh huh, oli kamala nähdä sitä touhua ja millaisia kauhukakaroita oli luokat täynnä. Erityisluokat varsinkin. Kyllä normaaleilta luokiltakkn olis 5 oppilasta per luokka voinut siirtää erityisluokalle jos resurssit vain riittäs. Ei nuoret enää kunnioita opettajia.
Saako enää edes olla mitään kännykkäparkkeja? Meidän riparilla -05 oli, piti jättää yöksi sinne. Ja yläasteella saatettiin ottaa kännykkä pois räplääjältä lopputunnin ajaksi.
Jos oppilas ei suostu antamaan kännykkään, voi oppilaan poistaa luokasta, määrätä jälki-istuntoa (eivät auta), pyytää toista opettajaa paikalle tai vihoviimeisenä keinona (esim. jos oppilaalla vaarallinen esine), niin soittaa poliisit.
Oppilaan vaatteet saa myös tarkastaa päällisin puolin vaarallisten esineiden varalta. Esim. Linkkuveitsen taskusta tunnustelemalla taskun päältä.
Ei ole opettajillakaan aina helppoa kun samaan luokkaan yritetään sopeuttaa jopa useita vaikeita tapauksia.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:49"]Jos oppilas ei suostu antamaan kännykkään, voi oppilaan poistaa luokasta, määrätä jälki-istuntoa (eivät auta), pyytää toista opettajaa paikalle tai vihoviimeisenä keinona (esim. jos oppilaalla vaarallinen esine), niin soittaa poliisit.
Oppilaan vaatteet saa myös tarkastaa päällisin puolin vaarallisten esineiden varalta. Esim. Linkkuveitsen taskusta tunnustelemalla taskun päältä.
Ei ole opettajillakaan aina helppoa kun samaan luokkaan yritetään sopeuttaa jopa useita vaikeita tapauksia.
[/quote]
Ymmärrän täysin opettajien väsymisen ja tähän aikaan vuodesta varmaan turha enää alkaa taistelemaan ja tekemään mitään suunnitelmia, kunhan saa kakarat pellolle tuolta ehjin nahoin :D
Ap
Meidän kunnan yläasteella on käytössä "kännykkäkorit" eli oppilaat jättävät heti tunnin alussa jokainen puhelimensa koriin jonnekin sivupöydälle tms. Rauhoittaa tunnit heti, kun ei tarvitse opettajan huomautella erikseen puhelimen käytöstä kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:03"]Meidän kunnan yläasteella on käytössä "kännykkäkorit" eli oppilaat jättävät heti tunnin alussa jokainen puhelimensa koriin jonnekin sivupöydälle tms. Rauhoittaa tunnit heti, kun ei tarvitse opettajan huomautella erikseen puhelimen käytöstä kenellekään.
[/quote]
tuo onkin hyvä mutta sitten jos oppilas kieltäytyy laittamasta sitä sinne, ei voi mitään.
Samallaista oli aikoinaan Tyrnävällä. Kolme yli-lapsellista häiriökäyttäytyjää pilasi toisten opiskelut täysin. Kiusasivat luokassa varsinkin erästä tyttöä, ja useampaa eri opettajaa. Yhdellä noista oli huostauhka päällä koko yläasteen, toisen äiti kuulema joi ja yhdellä oli omasta mielestään muka hankala perhetilanne. Sitä sitten purettiin toisiin oppilaisiin. Jotakin häikkää niissä ihmisissä oli. Olen pari kertaa tavannut kaksi noista häiriköistä sattumalta. Ei ne tajua vieläkään, että minkälainen rasite he olivat. Luonnekaan ei ollut juuri kehittynyt :( Molemmat tuntuivat jumittuneen sinne yläasteelle. Itse huomasin ammattikoulussa, että siellä ei ollut yhtään tuollaista ihmistä. Jopa ne huonosti pärjäävät ja asenneongelmaiset olivat kuitenkin mukavia ihmisiä, eikä siellä tunneilla tarvinnut kelloa koko ajan katsoa, että milloin tämä piina loppuu. Toivon, että tyttäresi tuleva koulu on yhtä mukava, kuin minun aikoinaan.
Pojalle annoin aikoinaan ohjeen että tunnilla ei turhia lätistä vaan viitataan ja jos kysytään niin vastataan kuuluvalla äänellä. Välillä turhautui ja pelasi jotain peliä tunnilla. Käytös olikin huonoin numero eli 8.
Eikös sinne koulun järjestyssääntöihin voida kirjata myös kännykkä vapaa opetus luokissa? Kenellä voi olla lapselleen niin tärkeätä asiaa, että kesken koulupäivän pitää ehdottomasti saada puhelimeen? Jos todella on erityisen painavaa syytä ottaa oppilaaseen yhteyttä, sai sen entisaikaankin ottamalla kouluun yhteyttä, vaikka ei ollut kännyköistä kuultukaan. Pelaaminen ja somessa roikkumisen voi tehdä vapaa aikanakin.
Mitäpä jos pelaa vaikka futista, saako sitäkin pelata omalla pallolla tunnilla eikä opettaja voi sitä ottaa pois? Pelaaminen kuin pelaaminen. Entäs kortit ja uhkapelit?