Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
181/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Olen kokeillut tilata nettikaupasta. Ostan vaikka kanaa, jauhelihaa, kanan jauhelihaa ja lohta niin vähintään yhden noista päiväys on viikon päästä mennyt umpeen vaikka alun alkaen olivat tuoreemmasta päästä.

Pakasta jo heti osa niistä ja ota sieltä tarpeen mukaan.

Vierailija
182/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kasvikset säilyy huomattavasti paremmin jossain muualla kuin jääkaapissa. Meillä on talon alla kellarikuoppa, jossa säilyy perunat ja juurekset. Hedelmät ihan vaan pöydällä. Toisessa jääkaapissa alaosa on viileäkaappi, siellä rehut säilyy paremmin kuin varsinaisen jääkaapin vihanneslokerossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännä kun näihin ketjuihin eksyy pelkästään heitä, joilla sekä jääkaappi että pakastin pursuaa vihannesten eri värejä ja hedelmäkorissa on aina vähintään viittä eri lajiketta syötäväksi. Jos hedelmät pääsevät jostain kumman syystä loppumaan, niin aina on runsaasti marjoja käden ulottuvilla, tottakai.

Tämän tyyppisiin ketjuihin ehkä vastaakin eniten ne, joilla ruuanlaitto sekä ruokaostosten tekeminen menee rutiinilla. On vuosien tai kenties vuosikymmentenkin kokemus. Ja  ehkä pitävätkin ruuanlaitosta.  Osalla saattaa olla marjapensaita omassa pihassaan ja eikös se ole aika luontevaa, että marjat kerätään ja laitetaan pakkaseen? 

Mä olen 60-vuotias ja elänyt lapsuuteni aikana, jolloin talvisin ei ollut kaupoissa runsaita hedelmävalikoimia. Minusta on ihan mukavaa, että nykyisin on. Pistän yleensä viikkotilaukseen 2 banaania, 2 omenaa, 2 päärynää, 4 mandariinia ja 4 kiiwiä. Meitä on kaksi, joten ei tuossa ole vielä kuin 1 hedelmä per lätty per päivä. Yleensä ostan vielä jotain muutakin kuten 2 greippiä, 2 persimonia, 2 luumua tai mitä nyt sattuu olemaankaan. Joku toinen ehkä ostaisi pelkästään omenoita, mutta mä tykkään vaihtelusta. 

Vierailija
184/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Syön enimmäkseen kasvisruokaa, linssit ja kikherneet ei vaadi jääkaappia. Marjat on pakastimessa, salaatti-salaattia syödään harvoin, yrtit on vesipurkeissa keittiön tasolla, hedelmät ja tomaatti säilyy huoneen lämmössä. Pakasteina syödään vihreitä papuja ja maissia. Jääkaapissa on nyt mm. tofua, tempehiä, paljon juureksia, paprikaa, hapankaalia, sieniä (suolasieniä ja tuoreita herkkusieniä). 

Vierailija
185/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden puolen toista välein käyn markettireissun, jolla ostan pitkälle ajalle kaiken mahdollisen mitä vain voin. Sen jälkeen riittää kerran viikossa tuoreiden ja päiväystuotteiden haku kerran viikossa.

Kun maitopurkki tyhjenee, avataan toinen ja laitetaan tiiliskivimaito huoneenlämmöstä jääkaappiin kylmenemään. Leipä ei lopu, sitä on pakkasessa niin paljon kuin haluaa sulattaa.

Vierailija
186/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Olen kokeillut tilata nettikaupasta. Ostan vaikka kanaa, jauhelihaa, kanan jauhelihaa ja lohta niin vähintään yhden noista päiväys on viikon päästä mennyt umpeen vaikka alun alkaen olivat tuoreemmasta päästä.

Lohi nyt ei viikkoa säilykään, se on selvä. Mulle toimitus tulee perjantaisin ja lohen tai muun tuoreen kalan syön perjantaina tai lauantaina. Eli käytän elintarvikkeet käyttöpäiväjärjestyksessä. Kävin just tarkistamassa jääkaapista ja mulla on siellä jauhelihapaketissa viimeinen käyttöpäivä 17.1. eli ensi manantaina ja broilerisuikalepaketissa 16.1. eli sunnuntaina. Ja perjantaina tulee jo seuraava toimitus, joten tuon jauhelihan ja broilerin syön jo ennen sitä. 

Vierailija
187/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Jep, neljä salaattipussia vie paljon tilaa siellä jääkaapin ylähyllyllä niiden muiden tavaroiden päällä. Tosin ostan myös paljon pakastevihanneksia ja porkkanoita +vokkiruokaan vokkikasveja, niin tulee kasviksia myös pakkaseen.

Ja jos jokin sortti loppuu paria päivää ennen seuraavaa kaupassa käyntiä, niin siinäpähän loppuu. Kyllä sen viimeisen päivän "salaatti" välillä onkin vähän sitä mitä sattuu enää kaapeissa olemaan.

Vierailija
188/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Google Keepissä yhteinen ostoslista, johon merkataan HETI kun jokin ruoka-aine loppuu. Tällöin perusjutut (mausteet, jauhot, voi, sipuli.. ) löytyvät aina kaapista.

Lista on helppo kun sitä voi selata läpi ja merkata, että tätä pitää tuoda (nousee listassa ylimmäisekdi).

Mä merkkaan kanssa nuo aina ylös, mutta merkkaan ne yleensä jo siinä vaiheessa kun alkaa olemaan vähissä, enkä koskaan päästä perustarvikkeita ihan loppuun asti. 

Vierailija
189/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen autolla kauppaan, otan kärryt, kerään tavarat, maksan ja ajan kotiin, kannan tavarat sisälle ja laitan kaappiin. Koskaan ei lopu maito, leipä tai tomaatti.

eikö maito mene vanhaksi viikossa ja tomaatti sekä banaani nahjistu

Vierailija
190/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen autolla kauppaan, otan kärryt, kerään tavarat, maksan ja ajan kotiin, kannan tavarat sisälle ja laitan kaappiin. Koskaan ei lopu maito, leipä tai tomaatti.

ja vihreä salaatti varsinkin

Vierailija
191/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, neljä salaattipussia vie paljon tilaa siellä jääkaapin ylähyllyllä niiden muiden tavaroiden päällä. Tosin ostan myös paljon pakastevihanneksia ja porkkanoita +vokkiruokaan vokkikasveja, niin tulee kasviksia myös pakkaseen.

Ja jos jokin sortti loppuu paria päivää ennen seuraavaa kaupassa käyntiä, niin siinäpähän loppuu. Kyllä sen viimeisen päivän "salaatti" välillä onkin vähän sitä mitä sattuu enää kaapeissa olemaan.

Meilläkin kahden hengen talous, mutta en osta neljää pussia salaattia. Mulla mahtuu oikein hyvin jääkaapin vihanneslokeroon 1 Cosmopolitan-salaatti, 1 jääsalaatti, 1 kaali,  kaksi kurkkua, muutama paprika sekä  tomaatteja. Porkkanat ja lantun säilytän huoneenlämmössä (samoin kelta- ja raitajuuret, joita ostan joskus myös), säilyvät viikon ihan hyvin siinä. Meillä ei syödä joka aterialla vihersalaattia vaan välillä kaalista, porkkanasta ja/tai lantusta tehtyjä raasteita ja salaatteja. Esim coleslaw-salaattia. 

Vierailija
192/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis...riippuu maidosta. Meillä on laktoositon ruokavalio ja viime perjantaina Cittarista tulleissa maitotölkeissä parasta ennen päivä on 29.1. Eli noin 3 viikkoa.

Vierailija
193/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran viikossa palvelutaksilla kaupassa. Olen 75-vuotias, en tarkista kaappeja enkä pidä muistilistaa. Mukanakaan. Muistan muutenkin. Harvoin on jokin tavara jäänyt ostamatta.

En suunnittele kovin tarkasti ruokalistoja. Etsin inspiraationi kaupan hyllyiltä. Jos jokin loppuu ennen seuraavaa kauppareissua, niin sitten on pärjättävä vaihtoehtoja keksimällä. Omasta päästä ja vähistä aineista.

Vierailija
194/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis...riippuu maidosta. Meillä on laktoositon ruokavalio ja viime perjantaina Cittarista tulleissa maitotölkeissä parasta ennen päivä on 29.1. Eli noin 3 viikkoa.

Juustoportti Etelä-Pohjanmaalla tekee tavallista rasvatonta maitoa jollain ylihygieenisellä tavalla. Päiväykset yli 2 viikkoa silläkin.

Vierailija
195/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomaan viikolla jotain puuttuvan tai käyvän vähiin, kirjaan sen heti kännykän muistioon otsakkeen alle KAUPPA.

Kirjaan myös ainekset, joita tarvitsen suunniteltuja ruokia varten ym. taloudessa tarvittavat tuotteet. Tai mitä nyt tulee viikolla mieleen, esim. herkut yms. Myös lääkkeet.

Kirjoitan ihan paperisen listan ennen kauppaan menoa.

Pari päivää voi syödä samoja ja ottaa töihinkin samaa ruokaa.

Tekee reilusti, pakastaa osan sopivin annoksin.

Kerran viikossa ruokakauppaan onnistuu näin.

Vierailija
196/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakastimet on keksitty

Vierailija
197/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 6 vkon joustava ruokalista. Sen avulla tilaan ruuat Prismasta ja noudan sieltä noutopisteestä kerran viikossa. Säilytän jokaisen viikon ostoslistan ja käytän uudelleen 6 vkon kuluttua, poistan tai lisään jos jotain tulee mieleen tai muutan kokonaan jos haluan kokeilla jotain ihan muuta ruokaa. 

Käytämme myös paljon  tuoretuotteita (lähinnä salaattitarpeita, hedelmiä) mutta ne käytetään alkuviikosta, loppuviikkoa kohden sitten käytetään sellaisia mitkä paremmin kestää aikaa. 

Ehkä kerran viikossa tulee käytyä ostamassa jotain puuttuvaa, yleensä ei koska kaiken voi korvata olemassaolevilla tuotteilla. Pakastimessa ja kuivakaapissa on kaikkea runsaasti. Itse leivotaan paljon sekä suolaista, makeaa että leipää. Näin on aina tuoretta.

Oonkos mä jo kirjoittanut tänne? :) Meillä toimitaan tismalleen noin. Hyvin toimii. Lomat on poikkeus systeemiin.

Vierailija
198/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minulla on jääkaapissa kesällä kasvattamiani tomaatteja, jotka keräsin pensaista lokakuussa. Ensin jätin ne kyspymään huoneenlämpöön, olivat joskus lokakuun lopussa kypsia. Siirsin jääkaappiin ja vieläkin ovat syöntikunnossa. Vkonloppuna otan niistä siemenet talteen, kuivaan siemenet ja sitten seuraavaksi kesäksi kasvuun.  Banaanikaan ei nahistu jääkaapissa, jääkaappi saa aikaan banaanin kypsymisen hidastumisen: vain banaanin kuori mustuu siellä. Maitoja on tarjolla erilaisia. Itsellä on tapana laittaa ruoanlaittoon menevät maidot pakastimeen (käyn noin kolmen viikon välein kaupassa). Lisäksi kotona on uht-maitoa, jolla on varsin pitkät säilytysajat. 

Vierailija
199/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ostaa riittävästi ja järkevästi. Jos ainekset loppuu kesken, niin silloin et selvästi osta kerralla tarpeeksi. Meillä on vain kolmehenkinen perhe ja kerran viikossa ostoskärry täpötäynnä. Ei tarvi koskaan mennä kesken viikon uudelleen. Aluksi tein aina kauppalistan, mutta ajan mittaan olen harjaantunut sillä tavalla, että ostan tuntuman mukaan. Perustarpeet on aina samat, ja sitten jotain lisäksi jos on erityisiä suunnitelmia. Olen myös tarkka, ettei mitään ruokaa mene hukkaan, kaikki käytetään. Meillä minä vastaan ruoasta kokonaisuudessaan (sekä ostaminen että kokkaaminen), joten määriä ja tarpeita on helppo hallita kun kaikki on minulla tiedossa.

Vierailija
200/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoportin vapaan lehmän maidossa on tosi pitkä säilymisaika. Ei tarvitse ostaa UHT:ta. 🙂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä