Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
81/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, ollaan viiden ihmisen sekä kotieläinten talous.

Neljän hengen mekin + kaksi kotieläintä joista toinen syö vajaa kilon lihaa päivässä. Silti onnistuu ihan hyvin kerran viikossa tilaaminen.

Vierailija
82/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kun on excelissä ruokaviikot valmiina, esim tämä viikko:

ma lounas panzanellaa, päivällinen kermahaudutettua hapankaalia ja bratwurstia

ti lounas eilisen päivällisen jämät jatkettuna paistetulla perunalla, päivällinen gulassia sunnuntailta

ke ja to, lounas kukkakaalikeittoa ja itsetehtyjä porkkanasämpylöitä, päivällinen possua rosmariinikastikkeessa ja paistettuja perunoita, fetasalaattia

pe lounas kinkkumunakas, päivällinen panasse chorizomakkarasta

la ja su, ei lounaita sen kummemmin, päivälliseksi merimiespihviä ja tomaatti-sipulisalaattia

Ensiviikolla:

ma-ti lounaaksi kaalikeittoa salsiccia makkaralla, päivälliseksi shepherd's pie 

ke lounas tonnikalasalaatti, päivällinen kukkakaali-perunacurrya

to lounas munakas ja päivällinen sama kuin ke

pe porkkanasämpylöitä lounaaksi, päivällinen broileria smetanakastikkeessa ja kasvisriisiä

la ja su, ei lounaita sen kummemmin, päivälliseksi palapaisti ja uunijuurekset

Tässä kun on perheensä ruokkinut 43v tää suunnittelu on jo helppoa! Ja kaikki tietty itsetehtyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatarvikekaapit niin täyteen että ei lopu yllättäen kesken. Myös UHT- maitoa hätävaraksi. Ruoat kotiinkuljetuksella pari kertaa kuussa.

Ilman tomaatteja pärjää kyllä.

Vierailija
84/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eväinä:

- eilistä, tai edellisviikkoista pakasteesta

-pakastettu kastikkeenjämä pakasteesta johon lisään bulguria ja bulgurille vettä (töissä mikroon ja se on valmis)

-haen aamulla 24h cittarista viikon eväät työpaikan jääkaappiin

-pikapuurohiutaleet ja voinokare rasiassa, töissä kuumaa vettä perään

-pari munaa, kermatilkka, voita, suolaa rasiaan ja töissä mikroon, tykkään mun munakkaasta ilman sattumia

Ja tämän "pääruuan" lisäksi joku maitotuote (jogurtti, rahka, raejuusto, mozarellaa), hedelmä ja porkkanaa/tomaattia/paprikaa/jotain.

-voileipä tai salaattiannoskin on ihan toimiva eväs, en vaan ole aikoihin niitä jaksanut väkertää.

Jogurtinkin otan usein kotoa: maustamatonta marjoilla.

Vierailija
85/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään juuri niin kuin aloittajallakin: ensin laaditaan viikon ruokalista pääaterian tarkkuudella (=ei nyt sentään aamu- ja iltapaloja) kaikessa rauhassa. Sitten ruokalistan pohjalta tehdään kauppalappu, jonka mukaan yksi henkilö viettää tunnin verta lähi-S-marketissa ja ostaa kärryllisen ruokaa.

Kaikkein hankalimpia ovat leivät ja maidot, joissa ei tahdo säilyvyys riittää. Salaatti varauksin. Toinen kompastuskivi on ruoka, jota ei riitäkään esim. kahdelle aterialle, vaikka luuli. Tällöin pitää mennä varapatruunoille, eli pakasteisiin. Näitä backupeja on siis hyvä olla listalla myös.

Jos kaikki menee hyvin, kun seuraavan kauppareissun aika häämöttää, jääkaappi on aika tyhjä, eikä ruokaa ole juuri mennyt hukkaan.

Vierailija
86/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.

Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.

Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.

Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.

Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.

Vierailija
87/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntyis varmasti hävikkiä jos kävisin kerran viikossa kaupassa. Käyn noin joka toinen päivä kaupassa ja ostan sen mitä tarvitsemme pariksi päiväksi, ei oo mulle mikään ongelma enkä usko että rahallisestikkaan menetän siinä mitään, ostan paljon punalaputettuja ja tarjoustuotteita.

Vierailija
88/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa kannattaa pitää aina pari kestomaitoa. Ne ei vaadi jääkaappia.

Jos käyttää maitoa vain kahvissa niin sitten kannattaa ennemmin ostaa baristaa. Sekin säilyy huoneenlämmössä mutta siitä puuttuu tuo äitelyys mikä noissa iskukuumennetuissa on. 

Tai ei kai sekään tietty haittaa jos laittaa muutenkin kahviinsa sokeria.

Nuo kestomaidot sopii kyllä hyvin leivontaan tai vaikka riisipuuroon eli kyllä niillekin on paikkansa.

Vierailija
89/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.

Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.

Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.

Mä olen juuri tällainen kertasuurostaja, ja ajoitan käyntini aina joko varhaiseen aamuun tai olen kaupan viimeinen asiakas, voisin hieman kärjistäen sanoa. Mutta ikinä en mene ruuhka-aikaan, koska en ole enää työelämässä mukana.

Olen tosin sitä mieltä, että kauppojen kassajonot eivät yleensä ole niin pitkiä, että niissä hermonsa pitäisi menettää. Mulla on aina kylmälaukku mukana, jopas pystyy jonottamaan, ei sula pakasteet, jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.

Me haetaan nykyään kaikki sentään kaupasta, ennen kuokittiin potut pellosta ja käytiin lypsyllä. Kalat ja lihakaan ei tullut itsestään jääkaappiin, joita ei aikoinaan edes ollut.

Aaamulla tulee kaupassa käytyä ja useinkin 2vko kamat kerralla.Eipä ole ruuhkaa missään kassalla, eikä muulloinkaan koska kaupan tavoite on ettei jonossa ole koskaan 2 enempää. Toki jossakin vaiheessa aina saattaa olla kolmekin, mutta hyvin tuo tavoite pelaa.Sitten on kilpailijalla hirvittävät jonot kun ei vielä iltapäivälläkään ole kuin 2 kassaa ja nekään ei tiedä päivän tarjouksia, jos jokin on ale, niin aina löy täyden hinnan ja joutuu huomauttamaan, sitten pitää soittaa jollekin. Tämä toistuu jokaisen asiakkaan kohdalla, vaikka olisi ostanut sen saman tuotteen.Menee tavattoman paljon sitä aletaveraa normaalilla hinnalla koska jos on enemmän ostoksia niin eivät edes katso millä hintaa on ollet, ehkä kotona jos kuitin ottavat huomaavat tulleensa petetyiksi.

Kyseessä on se kauppa, jolla on aina hyllynreunushinnat olleet eri kuin kassalla.

En asioi juurikaan K-kaupoissa, koska kauppias kusettaa aina hinnoissa.

90/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamalla tarpeeksi kerralla. Monia tuoteita voi pakastaakin, jos säilyminen mietityttää

Vierailija
91/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suunnittelen syömiseni kahdeksi viikoksi etukäteen. Päivätyö mahdollistaa säännöllisen syömisen, niin ei tule syötyä mitä sattuu ja milloin sattuu.

Koska olen alkanut inhota kaupassa käyntiä, niin tilaan kotiin tuon kahden viikon ruokamäärän. Kätevää, kun samalla voi tilata vessapaperit, pesuaineet ym ym.

Ja heräteostokset (herkut ja muu turha) jää ostamatta, koska kaupassa ei tarvitse ravata.

Vierailija
92/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitoa kannattaa pitää aina pari kestomaitoa. Ne ei vaadi jääkaappia.

Jos käyttää maitoa vain kahvissa niin sitten kannattaa ennemmin ostaa baristaa. Sekin säilyy huoneenlämmössä mutta siitä puuttuu tuo äitelyys mikä noissa iskukuumennetuissa on. 

Tai ei kai sekään tietty haittaa jos laittaa muutenkin kahviinsa sokeria.

Nuo kestomaidot sopii kyllä hyvin leivontaan tai vaikka riisipuuroon eli kyllä niillekin on paikkansa.

Nykyisin on paljon maitotuotteita jotka säilyy huoneenlämmössä. Meillä pidetään varalla arlan ja valion 2-2.5 dl pikkumaitojuomia. Menee lapsenlapsille, vieraiden kahviin tai räiskäletaikinasn tms. Itse ei pahemmin maitoa käytetä.

Vierailija
93/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on minä, mies, 10 v, 3 nuorta ikävälillä 15-20 v. Vamhin ei asu enää kotona, mutta käy toisinaan jääkaapilla kuin kotonaan.....Käyn 2 kertaa viikossa kauppakierroksen, perjantaisin päälasti ja tiistaisin tarvittaessa täydennän eli maito, kala, hedelmät ja vihreä salaatti on yleensä se, joka vanhenee ja niitä ei kannata ostaa paljon varastoon, että ne tulee käytettyä. Ja ostan aina ruokaa niin että se varmasti riittää. Samalla tsekkaan tarjoukset ja tietysti kaikki asiakasbonukset löytyy.....meidän reitti menee ensin Lidliin ja sitten Prismaan, joka on auki myöhään. Listan ulkopuolelta tulee ostettua, jos Prismassa on hyviä punalaputettuja tarjouksia, jotka voi heittää pakkaseen, niitä käytetään sitten hyödyksi.

Jos sulla ei ap riitä ruoka, valmistaudut huonosti. Ja onhan sulla pakastin? 

Teen ennen kauppaan lähtöä kauppalistan ja katson kaapeista mitä puutuu. Esim. onko jauhot vähissä, onko mausteet vähissä. Löytyykö vaikka pannukakkutarpeita ja keksipaketti, jos tulee yllätysvieraita (ostan varalle aina litran pari kestomaitoa) jne. Onko vessapapereita, onko talouspaperia, onko shampoota jne. Jos listalla on että kanakeittoa, makaronilaatikkoa, perunoita ja kastiketta, jne. niin katson että niihin löytyy tarveaineet. Leivät ostan aina perjantaisin viikon tarpeiksi ja puran annossatseihin, jotka heitän suoraan pakkaseen. Lihat heitän myös pakkaseen. 

Ja aina kannattaa ostaa pakkaseen vähän ylimääräistä, jos sattuu että jollain on kova nälkä. Tuppaa noiden isompien kengänheiluttajien kanssa olemaan sellaista. 

N52 v. 

Vierailija
94/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.

Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.

Ehdotan, että käyt kaupassa kerran viikossa tai harvemmin. Osta isommat määrät kerralla.

Vierailija
95/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös itse surkea suunnittelija. Miten voin tietää alkuviikosta, mitä haluan syödä loppuviikosta? Tai mistä voin tietää, kuinka paljon lasten kavereita tulee käymään tai yökylään jne tai jos lapset päättävätkin haluta tehdä pitsaa kavereiden kanssa viikonloppuna, kun itse olin aikonut tehdä vain kanaa ja riisiä? Tai miten voin olla syömättä viikonlopulle varattuja herkkuja koko arjen? Tai miten voin ennustaa banaanien menekin kyseisen viikon aikana?

Itselläni on vielä se, että osan ostoksista ostan Prismasta ja esimerkiksi välipalakeksit Lidlistä. Molemmissa kaupoissa en jaksa käydä samalla kertaa. 

Tiedän siis, että yksi kauppapäivä viikossa on aivan mahdollinen. Jollekin toiselle ilmeisesti.

Ajattelet asiaa väärin päin, osta aineita kotiin ja syö niitä mitä siellä on, pilaantumisjärjestyksessä. Jos banaanit loppuu, niin sitten niitä ei enää syödä. Jos banaaneja meinaa jäädä yli tee niistä smoothie.

Ei välttämättä tarvitse tehdä ruokalistaa, vaan ostaa aineksia ja syö ne.

Meille ruokalähetys tulee perjantaina, niin herkut syödään silloin, viikolla, jos jotain jäi. Miksei keskiviikko voisi olla herkkupäivä? Tai sitten tunkee ne johonkin peränurkkaan ja aktiivisesti unohtaa.

Jos lapset tekee pitsaa kavereiden kanssa, voivat hakea puuttuvia aineksia kaupasta itse tai tehdä niistä mitä on saatavilla. Kanapitsa on hyvää ja riisi kyllä säilyy.

Ei pidä tehdä elämästä niin vaikeaa. Jos tuntuu siltä, piipahtaa lähikaupassa hakemassa jotain. Muuten syö sitä mitä kaapista löytyy, ei sinne kuitenkaan mitään pahaa ole ostettu. Jos jatkuva kaupassa käynti ei häiritse, niin käy useammin. Mutta useita meistä se aikaa vievää, turhaa raha menoa, rasittavaa ja tylsää, niin haluaa tehdä mahdollisimman harvoin.

Näin sen juuri pitäisi mennä eli syödä sitä, mitä kaapissa on tarjolla. Tämä on itselläni se ongelman syy eli en pysty käymään kaupassa vain kerran viikossa, koska haluan syödä sitä, mitä tekee sinä päivänä mieli. Toki voin syödä useamman päivän samaa ruokaa, mutta muutamaa päivää pidemmälle en pysty suunnittelemaan syömisiäni. 

Ja moni mainitsee, että kun jauhoja ja muita perustarvikkeita löytyy kaapista, aina voi keksiä jotain. Mitä ihmettä te teette jauhoista ruoaksi? En keksi yhtään mitään ruokaa, mitä haluaisin jauhoista tehtynä syödä. Pitsa ehkä tosiaan ainoa, mutta siihenkin tarvitaan muita aineksia. 

Vierailija
96/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelun kehittyminen harjoittelun myötä auttaa mutta ottaa aikansa kunnes alkaa sujua paremmin

Vierailija
97/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen juuri tällainen kertasuurostaja, ja ajoitan käyntini aina joko varhaiseen aamuun tai olen kaupan viimeinen asiakas, voisin hieman kärjistäen sanoa. Mutta ikinä en mene ruuhka-aikaan, koska en ole enää työelämässä mukana.

Olen tosin sitä mieltä, että kauppojen kassajonot eivät yleensä ole niin pitkiä, että niissä hermonsa pitäisi menettää. Mulla on aina kylmälaukku mukana, jopas pystyy jonottamaan, ei sula pakasteet, jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.

Me haetaan nykyään kaikki sentään kaupasta, ennen kuokittiin potut pellosta ja käytiin lypsyllä. Kalat ja lihakaan ei tullut itsestään jääkaappiin, joita ei aikoinaan edes ollut.

Aaamulla tulee kaupassa käytyä ja useinkin 2vko kamat kerralla.Eipä ole ruuhkaa missään kassalla, eikä muulloinkaan koska kaupan tavoite on ettei jonossa ole koskaan 2 enempää. Toki jossakin vaiheessa aina saattaa olla kolmekin, mutta hyvin tuo tavoite pelaa.Sitten on kilpailijalla hirvittävät jonot kun ei vielä iltapäivälläkään ole kuin 2 kassaa ja nekään ei tiedä päivän tarjouksia, jos jokin on ale, niin aina löy täyden hinnan ja joutuu huomauttamaan, sitten pitää soittaa jollekin. Tämä toistuu jokaisen asiakkaan kohdalla, vaikka olisi ostanut sen saman tuotteen.Menee tavattoman paljon sitä aletaveraa normaalilla hinnalla koska jos on enemmän ostoksia niin eivät edes katso millä hintaa on ollet, ehkä kotona jos kuitin ottavat huomaavat tulleensa petetyiksi.

Kyseessä on se kauppa, jolla on aina hyllynreunushinnat olleet eri kuin kassalla.

En asioi juurikaan K-kaupoissa, koska kauppias kusettaa aina hinnoissa.

Meillä taas K-market on toki kallis, mutta valikoima ja palvelu on parempaa kuin missään muualla. Oma lähikauppa joka tukee omaa kaupunginosaansa ja jota asukkaat haluavat tietysti vastapalvelukseksi tukea. En vaihtaisi. Terkut vaan Jätkäsaaren K-marketille!

Vierailija
98/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koko ajan lista pöydällä mihin merkkaan heti jos jauhot käy vähiin, pyrin pitämään kuivatuotteissa kotivaran mikä ei mene heti tyhjiin. Meillä on iso jääkaappi ja kyllä viikon hedelmät/vihannekset mahtuu taloon. Syödään yleensä ensin ne tuoreet mitkä ei niin säily hyvin. Ostan myös paljon eiliset tähdet vihanneksia mitä on pilkottuna pakasteessa ja voi nakata sieltä vaikka sieniä ruokiin. Meitä on 8henkeä ja olen varmasti se kauhutyyppu kassalla kun kärryt on kukkuroillaan tavaraa🙈

Vierailija
99/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalan ja vaikka useammin. Autolla joutuisi kiertelemään, niin ei nopeuttaisi.

Vierailija
100/847 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ruokalistan suunnittelijoille: miten saatte ruuat kulumaan tasan? Niin että ruokaa on riittävästi aterialle, mutta yli ei jää mitään 1,5 annosta seuraavaksi päiväksi, jos siis silloin on jo eri ruoka? Ja kun ei mitään keitonjämää voi munakkaaseen lisätä.

Itsellä on ollut ongelma, että välillä kahdeksi päiväksi tarkoitettu ruoka meneekin heti ja kerran tein niin tuhtia piirakkaa, että "parin päivän" ruokaa joudittiin pakastamaan kun kukaan ei enää jaksanut syödä sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan