Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Maitovasikoilla varmaan hankalaa. Meillä menee maitoa tyyliin yksi purkillinen kuukaudessa, kun joillakin näyttää menevän jotain 12 purkkia päivässä.
Helposti onnistuu viikon ruokaostokset kerralla. Periaatteessa jos ostan vaikka neljä pakkausta proteinia ja leivän, niin sillä pärjää jo suunnilleen viikon, koska yhtenä päivänä ehkä käydäänkin ulkona syömässä ja yhtenä päivänä jää lämmin ruoka kokonaan tekemättä ja yhtenä kaivetaan jotain säilykkeistä tms.
Kokemusperäisesti tietää aika tarkaan mitä viikon ainana menee ja mitä kaapseissa pitää aina olla (pastaa, riisiä, perunaa ja säilykkeitä hätävaraksi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.
Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.
Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.
Käytöstapoja? Sinä vietät aikaa tuossa jonossa monta kertaa viikossa, kun se kerran viikossa käyvä vain kerran tai vähemmän. Itse käyn nykyisin sellaiseen aikaan, ettei kaupassa ole jonoja, ja tosiaan vain kerran viikossa tai harvemmin. Missä sinun tilannetajusi? Vai oletko vain itsekäs, omaan napaan tuijottelija?
Haluan myös sanoa tuolle veetuttajalle, jota ärsyttää suurien määrien ostajat.
Ensiksikin, minä annan sille, jolla on pieni määrä ostoksia, mennä ennen minua edelleni aina.
Joskus olen puolisoni kanssa yhdessä jonossa, ja meillä on 2 kärryä täynnä tavaraa. Kauppareissun tekoon menee pelkästään ajamiseen se kaksi tuntia. Koko kauppareissuun kolmisen tuntia.
Ymmärrätkö nyt, että joidenkin on vaan käytännön syistä tehtävä isot ostokset kerralla, koska asumme kaukana ruokakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.
Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.
Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.
Kaltaisesi muutaman tavaran ostajathan ne jonot muodostaa. Maksaminen on kassalla hitain tapahtuma. Kerran viikossa paljon ostavat aiheuttaa paljon vähemmän jonoa kuin ne jotka hakee muutaman tavaran joka päivä.
Kassatapahtuma pitäisi lisäksi myös hinnoitella erikseen, esimerkiksi 2€ lähimaksulla, 3€ pin-koodilla ja 7€ käteisellä. Nyt paljon ostavat maskaa vähän ostavien kuluja.
Arki illat tiiastai ja keskiviikko ovat parhaat kauppapäivät, ei ole ruuhkaa ja hyllyissä on myös tavaraa. Usein myös punalaputettuja myydään jo keskiviikkona pois viikonlopun tieltä.
Meillä lähikauppa on paikallinen automarket-keskittymä (Lidl, Prisma, CM, Tokmanni jne), ei paikallisliikennettä, joten on mentävä autolla.
Jääkaapin ovessa on lista, jota täydennetään koko viikon ajan. Asiat, jotka loppuvat, kirjoitetaan listaan. Ennen kauppaan lähtöä tarkistan vielä perusasiat (jauhot, kananmunat, kissanruoka, vessapaperi: kotona pitää olla näistä aina vähintään kahden viikon reservi jos vaikka tulen kipeäksi enkä pääsekään seuraavalla viikolla kauppaan). Lisäksi kirjoitan usein listaan senkin, mistä kaupasta mitäkin ostetaan (CM, Prisma, Tokmanni). Autossa on termoskasseja, joihin laitetaan kesällä herkästi pilaantuvat ja talvella herkästi jäätyvät tuotteet.
Jääkaapin lisäksi meillä säilytetään kasviksia viileällä verannalla, siellä on noin 10 astetta lokakuusta toukokuun alkupuolelle, kesällä lämpimämpää. Talvella kurkut ja salaatit nyt eivät vaan säily kovin pitkään, edes ihanneolosuhteissa, joten niiden lisäksi meillä on aina keräkaalia, juureksia ja muita hyvin säilyviä vihanneksia. Perunat omasta takaa kellarista. Kun salaatti tai kurkku loppuu, niin sitten ollaan ilman kunnes on kauppapäivä.
Kotona on kunnon kuiva-ainevarastot: säilyketölkkejä, pastaa, jauhoja, soijarouhetta, sokeria, ruokaöljyä (oliiviöljyä ja rypsiöljyä), muroja, kuivaleipiä, kuskusta, erilaisia papuja ja hiutaleita ja suurimoita. Pakastimessa on valikoima lihaa, kalaa ja kanaa sekä vihanneksia, marjoja ja leipiä. Sekä jäätelöä. Siellä on myös mehua ja maitoa sekä esimerkiksi juustoraastetta + pakastettuja ruoka-annoksia.
En tee tarkkaa ruokalistaa, vaan suunnittelen suurinpiirtein viiden päivän ruuat, kerran viikossa keitto (tällä viikolla pinaattikeitto pakastimessa olevista pinaateista), yksi ruoka perunat+(jauheliha/nakki)kastike, joku pasta+tomaattikastike (onko jauheliha, kana vai soijarouhe, sen päätän silloin kun teen), kotletit+perunamuussi, paistettuja kananmunia ja pyttipannua, koska oli niitä perunoita silloin aiemmin jne. Tuo jättää sitten vapauden tehdä jonain päivänä jotain ihan extempore-safkaa, sushia, pitsaa, lämpimiä voileipiä. Myös lapset saavat sanoa sanottavansa ruokiin, heiltä voi tulla toive daalista tai jauhelihasopasta, tortilloista tai tonnikalapastasta.
Lämpimän ruuan lisäksi kotona pitää löytyä aamupala-ainekset (paahtoleipää, muroja, jukurttia/viiliä, leikkeleitä, kaakaota), välipalaksi kelpaavia (piirakoita, hedelmiä tms ja miehelle lenkkimakkaraa, nakkeja, lihapullia tms.) ja herkkuja. Herkkuja ovat popkorn, sipsit, suklaa, jäätelö. Meillä on aina ollut herkkuja saatavilla, ja lapset eivät niitä juurikaan syö, tavallisia karkkeja eivät ollenkaan. Xylitol-purukumia en laske herkuksi.
Kauppareissuun menee hyvinkin 2,5h plus matka-aikaa. Sinne lähdetään hyvin syöneenä. Olen aina myös varautunut siihen, että kaupoista tarttuu mukaan alennettuja tai tarjoustuotteita, viimeksi koiraruokapussi oli -30% kun oli pieni repeämä kyljessä. Punalaputetut tuotteet ostan, jos on jotain, mitä meillä syödään - ei siis mitään yrttimaustettua kanaa.
Kaikille tällainen ei sovi. Monelle sopii se, että käy kerran viikossa tekemässä isommat ostokset ja sitten toisen kerran täydennysostoilla, jolloin ostaa juuri niitä nopeasti pilaantuvia saalaattia ja kurkkua tms. Joillekin sopii se, että käyttää kauppaa jääkaappina, eli ostaa vain yhden päivän ruuat kerrallaan.
Olen niin huonomuistinen, että minulla on kauppalista keittiön ilmoitustaululla ja lisään siihen tuotteen, kun huomaan jonkun olevan vähissä. Turha kuvitella että harvemmin kuin joka viikkoisella kaupassa käynnillä muistaisi muut, kuin ne jokaisen ostoskerran tavarat.
Leipää on pakastimessa varalta ja jauhoja kaapissa. Jos tomaatit vaikka sattuvat loppumaan kesken, niin ilmankin on eletty muutama päivä.
Jonkun verran on kotivaraa koronan takia hankittu, meillä pastaa, öljyä ja paseerattua tomaattia ja mausteita on paljon. Kyllä nekin näkyvät loppuvan välillä.
Suunnittele viikon ruuat ja pysy suunnitelmassa. Perustarpeet, kuten jauhot, mausteet, kananmunat jne. löytyy aina kaapista ja pakastin on keksitty.
Teen viikon ruokalistan etukäteen ja päätän lasten välipalat. Teen tilauksen netissä ja samalla voin kotoa tarkastaa että paljonko jauhoja on. Tässä esim meidän viikon ruokalista:
Peltiperunat
Karjalanpaisti
Nuudelisalaatti
Fajitas
Kanakeitto
Jauhelihakastike
Välipalaksi lapsille:
Kurkkua
Riisikakkuja
Omenat
Mandariini
Riisifrutti
Mehukeitto
Ostoslistaa tehdessäni teen sen ruokalaji kerrallaan, eli mitä peltiperunoihin tarvitsee jne. Lopuksi sitten tarkastan ns perustavarat että onko vaikka jauhot tai kaakao loppuneet. Vessapaperia ostan aina ja yleensä muistan tilata pesuaineet kun alkavat loppua. Lähikauppa on toki 50m päässä jos jotain unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan helppoa, jos asuisi yksin tai kaksin.
Mutta kun on kolme kouluikäistä, vaihteleva määrä kavereita aterioilla ja yksi lapsi nirso omista syömisistään niin kaksi tai kolme kertaa viikossa on käytävä. Yhden kerran isot ostokset ja kerran tai kahdesti täydennystä.
Meillä on leipää ja hedelmää sen verran että kavereille riittää koulun jälkeen välipalaksi. Otetaan sitten itse loppuviikosta pakkasesta enenmpi marjoja sulamaan jos hedelmät on mennyt vähiin.
Jos ruokaa ei riitä kavereille asti, niin en sitä heille tarjoa, ennakolta sovitut vieraat ruokitaan.
Meidän nirso osallistuu ruokalistan suunnitteluun ja hänenkin toiveitaan huomioidaan. Mutta ei tehdä aina hänelle "kelpaavaa" vaan huomioidan muidenkin toiveet. Syököön sitten sellaisena päivänä iltapuuroa enempi. Oli aika kun oltaisiin syöty kalakeittoa 7 päivää viikossa, kerran viikossakin oli aikalailla tuskaista, ainakin mulle.
Tuo loppu oli kuin mun kirjoittamaa! No, meillä se 7pvä/viikko oli perunamuussia ja jauhelihakastiketta ;-D mutta silti.
Siis eikö muka mahdu perus kaappiin viikon ruokia? Ei välttämättä perheen ruokia mahdu sinkun jääkaappiin, mutta silloin luulisi jääkaapin olevan vastaavasti isompi. Täytättekö ne kaapit maidoilla vai mitä tavaraa täyteen ne menee? Pakkaseenkin menee paljon kasviksia, ei kai kaikkea tarvi tuoreosastolta ostaa? Parsakaali nyt ainakin on pienemmässä tilassa pakastepussissa kuin varsineen, ja ihan sama lopputulos kun valmistaa (ellei joku hullu nyt ala sellaisenaan syödä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen juuri tällainen kertasuurostaja, ja ajoitan käyntini aina joko varhaiseen aamuun tai olen kaupan viimeinen asiakas, voisin hieman kärjistäen sanoa. Mutta ikinä en mene ruuhka-aikaan, koska en ole enää työelämässä mukana.
Olen tosin sitä mieltä, että kauppojen kassajonot eivät yleensä ole niin pitkiä, että niissä hermonsa pitäisi menettää. Mulla on aina kylmälaukku mukana, jopas pystyy jonottamaan, ei sula pakasteet, jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.
Me haetaan nykyään kaikki sentään kaupasta, ennen kuokittiin potut pellosta ja käytiin lypsyllä. Kalat ja lihakaan ei tullut itsestään jääkaappiin, joita ei aikoinaan edes ollut.
Aaamulla tulee kaupassa käytyä ja useinkin 2vko kamat kerralla.Eipä ole ruuhkaa missään kassalla, eikä muulloinkaan koska kaupan tavoite on ettei jonossa ole koskaan 2 enempää. Toki jossakin vaiheessa aina saattaa olla kolmekin, mutta hyvin tuo tavoite pelaa.Sitten on kilpailijalla hirvittävät jonot kun ei vielä iltapäivälläkään ole kuin 2 kassaa ja nekään ei tiedä päivän tarjouksia, jos jokin on ale, niin aina löy täyden hinnan ja joutuu huomauttamaan, sitten pitää soittaa jollekin. Tämä toistuu jokaisen asiakkaan kohdalla, vaikka olisi ostanut sen saman tuotteen.Menee tavattoman paljon sitä aletaveraa normaalilla hinnalla koska jos on enemmän ostoksia niin eivät edes katso millä hintaa on ollet, ehkä kotona jos kuitin ottavat huomaavat tulleensa petetyiksi.
Kyseessä on se kauppa, jolla on aina hyllynreunushinnat olleet eri kuin kassalla.
Kaupassa käydään perjantaisin töiden jälkeen. Aika pitkälle joka viikko samat ostokset. 2 lasta. Viikonloppuisin kotiruokaa ja kerran-pari viikolla. Vähän eineksiä, 2× lapsille pakastepizzaa. Maitoa ostetaan 6 punaista ja 3 rasvatonta. Punainen kokkailuun ja lapset juo, rasvatonta käytän itse.
130-160e
Täydennysostoja tehdään ehkä kerran viikossa .
Olen tilannut koronan aikana pitkiä aikoja kerran viikossa ruokaa Citymarketista kotiinkuljetuksella.
Tein 6-viikon ruokalistan ja sen mukaan teen tilauksen.
Kotona on kaksi jääkaappia (toinen on kuistilla, kesäisin juomakaappina talviaikaan ja juhlien tienoilla "ylivuoto" -kaappina) sekä melko laaja kuiva-ainevarasto. Kuiva-ainevaraston avulla ei lopu jauhot tai kahvi yllättäen. Tsekkaan kerran-pari kuussa kuiva-ainepuolen ja sitä täydennän enimmäkseen MatSmartilta ja/tai Fiksuruoalta. Näin varastossa on aina tomaattimurskaa, jauhoja, pastaa, kuppinuudelia, keksiä, mehuja jne. Lisäksi kuiva-varastossa UHT-maitoa siltä varalta että sattuisikin kahvimaito loppumaan.
Pakastimessa on kananfilettä ja jauhelihaa tarjouksesta / ilta-alesta hankittuna, pakasteseitä, keittojuureksia jne.
Nyt on taas käyty kaupassa ihan itse joitakin viikkoja ja on päästy hyödyntämään esim. Lidl tarjouksia, hävikkilaatikot sekä S-ryhmän ilta-alea. Ruokalistan kanssa joutuu vähän säätämään enemmän mutta edelleen käydään kerran viikossa ostoksilla ruokaostokset tekemässä.
Ostamme kaikkea muuta paitsi tuoretarvikkeita kerran viikossa. Tuoreita 2-3 päiväksi eteenpäin. Vaatii kyllä suunnittelua ja eväitä töihin tulee miehelle ja itselleni laitettujen ruokien jämistä.
Eli kaksi kertaa kaupassa per viikko on meille hyvä tahti. Kerätään noissa väleissä listaa ostettavista asioista. Aina pärjää päivän tai pari ja sovelletaan tarpeen mukaan.
Ja ainahan sitä tietysti saattaa jotain unohtua tai muuten vaan hoksata jälkikäteen, että nytpä puuttuu tämä ja tämä (esim namit lapsen koulun lähiretkelle, josta kuullaan edellisenä iltana). Älä välitä trolleista ap. Kokeile vaikka exceliä tai mitä vaan suunnitteluvälinettä apuun alkuun. Valitse jotkut reseptit, joissa käytetään samoja raaka-aineita ja käy läpi ruokakomerot ja jääkaappi edellisenä päivänä ja vertaa resepteihin ennen kuin lähdet kauppaan. Lisää noihin aina kuiva-aineiden reserviä jne.
Vaatiihan tämä viitseliäisyyttä ja energiaa, jota ei aina ruuhkavuosien paineissa pyörivällä ole liikaa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?
Korkea Mielen jääkaappi, jossa 2 isoa vetolaatikkoa salaateille ja juureksille, 1 iso vetolaatikko (0-2*c) lihalle ja kalalle. Kallis jääkaappi, mutta on sen arvoinen. Kosteus-ja lämpöolosuhteet säilyttävät nahistumatta koko viikon salaatit ja muut. Kerran viikossa kauppaan, lisätäydennyksiä ei tarvita. Katson työvuorojen mukaan, mitä tarvitaan. Aamuvuorossa syön töissä, iltavuoroille eväät ja vapaapäivinä kokkaan. Jauheliha käytetään alkuviikosta. Ostamme myös jonkin verran valmisruokia. Leipää sen verran, että myös pakastimessa on. Maidot kulutuksen mukaan ja loppuviikon kahvimaidoksi Eila laktoositon maito, koska siinä on pitkä säilyvyys ja se ei maistu makealle. Korona-aikana olemme näin tehneet ja 1 x viikossa kauppareissut jäävät pysyviksi, kun tästä pandemiasta päästään. Ruokahävikkiä ei enää ole ja painonhallintakin on ollut helppoa, kun ei tule käytyä enää monta kertaa kaupassa, eikä osta mielitekojen mukaan. Ruokamenotkin ovat pienentyneet. 2 aikuisen talous.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.
Ap
Kyllä sä voit poistaa,ilmoita asiattomaksi,niin häviää! Siinä on semmonen pikkunen lippu,klikkaa siitä ja pyydä poistoa
Mulla on 6 vkon joustava ruokalista. Sen avulla tilaan ruuat Prismasta ja noudan sieltä noutopisteestä kerran viikossa. Säilytän jokaisen viikon ostoslistan ja käytän uudelleen 6 vkon kuluttua, poistan tai lisään jos jotain tulee mieleen tai muutan kokonaan jos haluan kokeilla jotain ihan muuta ruokaa.
Käytämme myös paljon tuoretuotteita (lähinnä salaattitarpeita, hedelmiä) mutta ne käytetään alkuviikosta, loppuviikkoa kohden sitten käytetään sellaisia mitkä paremmin kestää aikaa.
Ehkä kerran viikossa tulee käytyä ostamassa jotain puuttuvaa, yleensä ei koska kaiken voi korvata olemassaolevilla tuotteilla. Pakastimessa ja kuivakaapissa on kaikkea runsaasti. Itse leivotaan paljon sekä suolaista, makeaa että leipää. Näin on aina tuoretta.
Ei mitenkään, ollaan viiden ihmisen sekä kotieläinten talous.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.
Syön ainoastaan lihaa ja sitäkin vain kerran päivässä aina saman määrän, joten kauppareissut ovat aika nopeita. Ostan viikoittain sen seitsemän kpl 700g pakettia naudan jauhelihaa ja se on siinä.