minkä ikäisen vauvan imetyksen lopetit ja miksi?
Minulle on tullut yllätyksenä että niin monet eivät juurikaan imetä. Imetys ei suju, maito loppuu kun laihdutetaan jne. Ennen kuvittelin että vauvan imettäminen vähintään puolivuotiaaksi on ihan perusjuttu. Miksi ja minkä ikäisen vauvan imetyksen lopetit? Oliko se ns oma valinta vai pakon edessä? Koetko nähneesi riittävästi vaivaa imetyksen onnistumiseksi?
Itse imetän nyt 4 kk vauvaa, koska olen laiska. En jaksa hankkia muuta ruokaa sille ja pestä pulloja. Vaivaa olen nähnyt etsiessäni sellaisen ruokavalion että maitoa riittää vaikka urheilen. painoa en valitettavasti vielä voi tiputtaa, joten koen senkin olevan uhraus imetyksen hyväksi.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 14:29"]
miksi alapeukkuja mulle?
t. 9
[/quote]
alapeukutin tota ekaa lausetta. Maito riittää vaan imettämällä tiheästi vauvantahtisesti mutta kyllä minä ihan hyvin ymmärrän että se on raskasta vaan maata ja imettää varsinkin kaksosia tms.
Alapeukutin myös vikaa lausetta ...lääkärin neuvosta... jos olisin lääkäriä kuunnellut, olisi pitänyt lopettaa imetys 3kk koska vauva painaa liikaa. Imetän edelleen 14kg/83cm tyttöä 1,5v.
Mutta äläpä tästä pahastu. Olet hyvä äiti. Imetit kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 14:29"]
miksi alapeukkuja mulle?
t. 9
[/quote]
alapeukutin tota ekaa lausetta. Maito riittää vaan imettämällä tiheästi vauvantahtisesti mutta kyllä minä ihan hyvin ymmärrän että se on raskasta vaan maata ja imettää varsinkin kaksosia tms.
Alapeukutin myös vikaa lausetta ...lääkärin neuvosta... jos olisin lääkäriä kuunnellut, olisi pitänyt lopettaa imetys 3kk koska vauva painaa liikaa. Imetän edelleen 14kg/83cm tyttöä 1,5v.
Mutta äläpä tästä pahastu. Olet hyvä äiti. Imetit kuitenkin.
[/quote]
Alapeukutin sinua koko setin takia. -ohis
ok, moni varmaan pystyy jopa täysimettämään kaksosia vuositolkulla, minä en. ehkä maito olis riittänyt yhdelle.
jos äiti on niin stressaantunut, että verenpaineetkin on jo 200/140, on syytä kuunnella lääkäriä ja ottaa iisimmin.
t. 9
Mä imetän edelleen 9 kk ikäistä ja aion imettää niin pitkään kuin kelpaa hänelle. Täysimetyksellä ei ole ollut koskaan. Ei ollut imetys meidän kohdalla ainakaan laiskan valinta, kun maito ei ikinä riittänyt täysimetykseen vaikka tein mitä joten ne pullot ja pumput oli pestävänä joka tapauksessa ja korvikkeet lämmitettävänä. Tuohon päälle imetystä pahimmillaan joku 14 h vrk. Hiton paljon helpommalla olisin päässyt sekä henkisesti ja fyysisesti ekat 6 kk jos olisin lopettanut imettämisen ja antanut vaan pullosta. Nyt kun vauva syö kunnolla kiinteitä ja niiden rinnalla mun maito riittää, 8 krt / vrk imee tehokkaasti 10 min eikä tartte enää stressata maidon riittävyyttä kun kiinteiden on tarkoituskin pikkuhiljaa korvata se vauvan pääravintona, imetys on ihanaa!
2v maito loppui kun uusi raskaus alkoi
Vajaa 8kk, vauvalla kauheita rintaraivareita etenkin öisin, rauhoittu kuitenkin pullolle. Oli pelkällä rintamaidolla kiinteiden alotukseen (4kk->) asti ja myös kiinteiden ohella, mutta reilu puolivuosikkaana alkoi yöitkut, valvomiset, raivarit ja rinnan tuttina pito. Kaikki rauhottui imetyksen lopettamiseen.
Kaikille imettäminen ei ole ihan perusjuttu. Neljä lasta korvikkeella ruokittu. Noin minäkin ajattelin vielä ensimmäistä odottaessa, mutta karu totuus tuli vasten kasvoja, maito ei riittänyt paino lähti laskuun. Kun neljännen kohdalla sama kaava toistui, lääkäri kertoi faktoja. Ei se maito kaikilla nouse !
Täysimetystä 6kk jonka jälkeen sormiruokaa ja rintaa. Imetyksen lopetin kun lapsi oli 4v, sitten ei enää halunnut :)
vajaat 3-vuotiaan. Eiköhän ollut jo aika. Itse ainakin olin kyllästynyt, silti piti vieroittaa. Ekan kanssa se oli hankalaa sairaalasta alkaen, oli keltainen, kehottiin siksi lisämaitoon, ei saanut imettyä ilman rintakumia, yritin ja yritin, mutta se oli selvästi lapsellekin hankalaa. tuttipullosta tuli maito niin helposti, että lapsi söi mieluummin sitä. Muut eivät sitten tuttipulloa saaneetkaan.
Olin varautunut paljon pitempään imetykseen mutta tyttö alkoi puolivuotiaana naureskella tissille ja kääntää päätään pois :) Maitoa olisi kyllä riittänyt...
1. Esikoisen 1v 5kk iässä, koska odotin silloin noin 4-5 kuulla seuraavaa lasta ja ajattelin, että se on kropalle hiukan iso rasitus muuten.
2. Kuopuksen kohdalla 1v 5kk myös, koska tuli vain tunne, että eiköhän tämä ollut tässä.
Rintamaito oli molempien ainoa ruoka 5-6 kk ikään asti.
Täällä onkin ihmiset imettäneet huomattavasti pidempään kuin omassa tuttava piirissäni. Olisiko ihan 3 lasta n. 20stä saanut tissiä vielä puolivuotiaana. Useimmilla loppunut n. 3 kk iässä. Olisin näitä mielipiteitä halunnut kuulla enemmän.
en minäkään ole imettänyt ilman ongelmia tuosta noin vain. Kaikki painonhallintayritykset vähentää maitoa, tissit ovat suihkunneet ja nännit matalat. Nyt onneksi kuitenkin sujuu...
Äiti on äiti ja hyvä sellainen, vaikkei imettäisikään. Lopettamisen syitä on monia ja en koskaan nostaisi jalustalle niitä, jotka ovat imettäneet pitkään. Tärkeintä on syli, rakkaus ja rajat.
2kk täysimetystä, 5kk asti osittaisimetystä. jouduin sairaalahoitoon ja maidontulo tyrehtyi, lopulta vauva kieltäytyi rinnasta kun oli tottunut pullosta saamaan helpommin.