Miksi ei Suomessakin voisi olla netin kautta toimivaa etäkoulua niille jotka siihen sopeutuvat?
Miksi ei Suomessakin voisi olla netin kautta toimivaa peruskoulu etäkouluna, niille jotka siihen sopeutuvat?
Kun varmasti on sellaisiakin oppilaita joille etäkoulu sopii paremmin?
Meillä koululainen oppi paremmin kun olivat etäkoulussa, hänellä oli hyvät opettajat jotka osasivat opettaa netin kautta. Ja hän oli virkeämpi kuin normaalisti koska sai nukkua 2 tuntia pidempään ja koulusta pääsi suoraan ulkoilmaan valoisaan aikaan.
Ja suurin mieliala oli parempi kun hänen ei tarvinnut tressata koronasta.
Kommentit (125)
Lähikoulunkäynti on ollut teinien mielestä ahdistavaa jo pitkään. Krista Kiurun toimeenpanema ryhtiliike toi itseasiassa helpotusta. On ollutkin ihan järkkyä käydä koulua, kun juuri kukaan ei pidä maskeja tai turvavälejä eikä ymmärrä, että epidemia on meneillään. Nyt sentään jokin järki tuli tähän touhuun. Etäkoulu, tai edes mahdollisuus siihen niille jotka tahtovat, olisi ollut kaikkein järkevin ratkaisu tässä kohtaa, todellakin.
Ukrainassa oli mielestäni toimiva etäkoulu.
Telkkarista kanava ykköseltä tulee ensimmäisen luokan opetusta. Kanava kakkoselta kakkosluokan, kolmoselta kolmosen.
Näin voisi toimia, lisänä Suomessa netin kautta yhteys opettajaan. Heillä ei Ukrainassa ole nettiä joka kolkassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan olemassa etäkoulu:
Mutta tuo ei ole Suomessa asuville.
Pitäisi muuttaa rajantaa.
Miksi etäkoulu ei voisi olla vaihtoehto? Koko ajan puhutaan Pisa-tulosten romahtamisesta, liian suurista oppilasryhmistä, kiusaamisesta, korostetaan itseohjautuvuuden merkitystä mutta etäkoulu jostain syystä nähdään mörkönä. Selvää on että kaikille ei etäkoulu sovi, mutta miksi etäkoulu ei voisi olla vaihtoehto niille joille se sopii?
Ovatko nämä äitien mielipiteitä. Esim. televisiossa haastatellut koululaiset ovat kaikki halunneet kouluun. Tuskin heitä on kukaan aivopessyt.
Suomessa ei ole koulupakkoa, on vain oppivelvollisuus. Aloittaja voi ihan itse opettaa lastaan tai laittaa lapsen opiskelemaan itsekseen. Kokeet lapsi voi suorittaa tenttimällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakko.
Kouluun ei ole pakko mennä kenenkään.
Järjestäkää opetus kuika parhaaksi näette: minun lapset menevät kouluun.
Kaikilla ei ole rahaa ja en myöskään ole itse opettaja, niin jostain pitäisi palkata opettajat.
Ja montako opettajaa koska aika monta ainetta on lukuvuodessakin, ja tietääkseni kaikki ei opeta kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole koulupakkoa, on vain oppivelvollisuus. Aloittaja voi ihan itse opettaa lastaan tai laittaa lapsen opiskelemaan itsekseen. Kokeet lapsi voi suorittaa tenttimällä.
Kokeileppa itse miten onnistuisi sinulta.
Et kyllä kovin hyvin onnistu tiedoillasi.
Meillä ainakin lapset kaipasivat kouluun etäopiskelun aikana juuri kavereiden takia. Sanoisin että se sosiaalinen puoli on todella tärkeä ja siihen kuuluu kavereiden lisäksi muut luokkatoverit ja opettajat. Ruudun kautta ei näitä pysty korvaamaan. Itsekin mieluummin näen läheisiä ja ystäviä livenä kuin ruudun kautta.
Se että opettajat näkevät lapset ihan livenä on myös hyvä jotta voidaan puuttua mahdollisiin ongelmiin kotona. Monille lapsille kouluun pääsy on tärkeä breikki karmeisiin kotioloihin.
Etäkoulu myös näytti hyvin miten helppo on luisua vetelehtivään asenteeseen. Mitä suotta vaihtaa päivä vaatteita kun yöpuvussakin voi opiskella. Mitä suotta syödä kunnon lounasta kun kaapissa on karkkiakin. Ulos ei viitsi mennä kun kavereitakaan ei siellä ole ja vähän näyttää ikävältä säältäkin. Koko koulupäivä menee istuen samalla tuolilla, ei turhia askeleita... Kuulostaa joltain työtä vieroksuvan tuilla elävän elämäm koululaisen arjelta. En suosittelisi kellekään nuorelle/lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi etäkoulu ei voisi olla vaihtoehto? Koko ajan puhutaan Pisa-tulosten romahtamisesta, liian suurista oppilasryhmistä, kiusaamisesta, korostetaan itseohjautuvuuden merkitystä mutta etäkoulu jostain syystä nähdään mörkönä. Selvää on että kaikille ei etäkoulu sovi, mutta miksi etäkoulu ei voisi olla vaihtoehto niille joille se sopii?
Ja etäkoulua ei tarvisi fyysisesti pitää vain oman kunnan alueella, jos olisi etäkouluun motivoituneita oppilaita/opettajia, niin myös koulukin voisi luistaa joillakin paljon paremmin kuin nyt.
Ja tutustuisihan siinä uusiin kavereihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa, että ne jotka haluaa etäopetusta saisi sitä. Mun poikakin saisi koulussa paremmin tukea, kun olisi pienempi ryhmä. Meille tuo etäopetus ei oikein istu. Poika alkaa helposti touhuilemaan muuta ja kännykkä kädessä. Ei aamulla jaksa edes nousta etäpäivinä. Wilma paukkuu taas ja etänä nyt ollaan.
Etkö sinä kykene kasvattamaan lastasi?
Ehkä hän käy töissä.
Olen huomaavinani, että tällä palstalla moni on syrjääntynyt työelämästä. Muuten ei voitaisi tosissaan ehdotella etäkoulua vaihtoehtona ainakaan pienemmille oppilaille.Miten työelämä estää lapsen kasvattamisen? Ainakin omat vanhemmat onnistui kasvattamaan työssäkäynnin ohella ja opettamaan perusjutut yhteiskunnassa toimimisesta. Ehkä nää nykysukupolvet on sitten jotenkin kyvyttömämpiä?
Etkö sinä käynyt koulua?
Kävin aikana jolloin vanhemmat ei kuvitelleet että kasvatusvastuu on koululla. Suoraan sanottuna en siellä luokassa jäkittämällä oppinut juuri mitään koska se ei todellakaan ole se tapa jolla opin nopeimmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakko.
Kouluun ei ole pakko mennä kenenkään.
Järjestäkää opetus kuika parhaaksi näette: minun lapset menevät kouluun.Kaikilla ei ole rahaa ja en myöskään ole itse opettaja, niin jostain pitäisi palkata opettajat.
Ja montako opettajaa koska aika monta ainetta on lukuvuodessakin, ja tietääkseni kaikki ei opeta kaikkea.
Jos ei ole rahaa eikä mielenkiintoa järjestää oppitunteja itse, niin ehkä kannattaisi lähettää lapsi kouluun. Sieltä saa joka päivä ateriankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa, että ne jotka haluaa etäopetusta saisi sitä. Mun poikakin saisi koulussa paremmin tukea, kun olisi pienempi ryhmä. Meille tuo etäopetus ei oikein istu. Poika alkaa helposti touhuilemaan muuta ja kännykkä kädessä. Ei aamulla jaksa edes nousta etäpäivinä. Wilma paukkuu taas ja etänä nyt ollaan.
Ehkä hän käy töissä.
Olen huomaavinani, että tällä palstalla moni on syrjääntynyt työelämästä. Muuten ei voitaisi tosissaan ehdotella etäkoulua vaihtoehtona ainakaan pienemmille oppilaille.Miten työelämä estää lapsen kasvattamisen? Ainakin omat vanhemmat onnistui kasvattamaan työssäkäynnin ohella ja opettamaan perusjutut yhteiskunnassa toimimisesta. Ehkä nää nykysukupolvet on sitten jotenkin kyvyttömämpiä?
Etkö sinä käynyt koulua?
Kävin aikana jolloin vanhemmat ei kuvitelleet että kasvatusvastuu on koululla. Suoraan sanottuna en siellä luokassa jäkittämällä oppinut juuri mitään koska se ei todellakaan ole se tapa jolla opin nopeimmin.
Ahaa, olet siis vanha ihminen. Siksi et ymmärrä, mikä ongelma on siinä että alaluokkalainen on yksin kotona vanhempiensa ollessa pitkän päivän töissä. Nykypäivänä suositellaan ihan kouluakin käyville lapsille iltapäiväkerhoa, jos saatavilla ei ole aikuista.
Ja ei, tässä ei ole kyse siitä, kenellä on kasvatusvastuu, vaan siitä että jos ei ketään ole paikalla, se ei ole kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska meillä on voimassa yksi totuus kerralla. Jos olisi tahtoa olisi mahdollista luoda erilaisia kouluja. Esim. Etänä toimiva peruskoulu. Siihen voisi kyllä vaikka lisäksi liittää vapaaehtoisia opintoretkiä, paikallisia ja vaikka ihan valtakunnallisiakin.
Ottaen huomioon, kuinka moni lapsi ja nuori kärsii nytkin liikkumattomuuden ja ylipainon tuomista vaivoista, nämä ongelmat todennäköisesti räjähtäisivät käsiin.
Samoin paniikkioireet usein pahenevat, jos sosiaaliset kontaktit rajoitetaan minimiin.
Etäkoulu ei estä liikkumista tai harrastamista yleensäkään. Ryhmä harrastuksia, kuten urheilu, musiikki, kuvataidetta, teatteri, tiede yms. Osa lapsista saattaisi pystyä käyttämään enemmän aikaansa vaikka harrastuksiin, kun koulumatkoihin ei kuluisi niin paljon aikaa. Etäkoulu ei sovi kaikille.
Yleensä ne lapset, jotka eivät haluaisi kouluun, eivät halua sinne harrastuksiinkaan.
Kuten sanottu jo monta kertaa kyse ei ole kaikista lapsista, eikä edes niistä jotka etäkoulua haluavat vaan niistä joille etäkoulu sopii. Kyllä minäkin tiedän monta lasta jotka haluavat etäkouluun koska silloin on helpompi lusmuta ja vain pelata koko päivä tms. Näille se etäkoulu ei todellakaan sovi.
Koulukiusaajillehan tuo olisi hyvä ratkaisu. Jos ei osaa käyttäytyä, jääköön etäopetukseen.
Mä luulen, että jossain Pohjois-Lapin saamelaisalueilla tuo virtuaalinen etäkoulu on jo vuosia toiminut normaalisti, kun siellä välimatkat ovat niin pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän käy töissä.
Etkö sinä käynyt koulua?
Ahaa, olet siis vanha ihminen. Siksi et ymmärrä, mikä ongelma on siinä että alaluokkalainen on yksin kotona vanhempiensa ollessa pitkän päivän töissä. Nykypäivänä suositellaan ihan kouluakin käyville lapsille iltapäiväkerhoa, jos saatavilla ei ole aikuista.
Ja ei, tässä ei ole kyse siitä, kenellä on kasvatusvastuu, vaan siitä että jos ei ketään ole paikalla, se ei ole kenelläkään.
Eiköhän tässä ole kyse yläkoululaisista ja toisen asteen opiskelijoista.
16-vuotias lukiolainen täällä!
Kannatan myös etäkouluun siirtymistä niiden oppilaiden osalta jotka siellä pystyvät työskentelemään.
nyt tulee plus miinus lista minun kannalta.
+ei ole luokkatilojen tuomaa stressiä, tällä tarkoitan että itseä ainakin hermostuttaa kun ollaan monen ihmisen ympäröimänä koko ajan.
+ihmisiä olisi koululla vähemmän
+saa olla itselle mukavassa ympäristössä, mukavissa vaatteissa ja työskennellä päivän missä puolella taloa nyt haluaakaan, istuen sohvilla, hämärässä tilassa tai vaikka omassa sängyssä. koulun penkit ja pulpetit ovat hyvin epämukavia.
+kotona on aina hyvää ruokaa, koulussa vain harvoin. Näin ollen tulisi syötyäkin jotain ja lounaaksi ei jäisi kaupan paistopiste tai pyhällä hengellä eläminen.
+ koulumatkoihin ja bussilla kulkemiseen ei menisi aikaa ja kontaktitkin vähenisivät kun ei bussilla liikuttaisi.
-mahdolliset koulumatkat lähtevät pois ja liikunta vähenee
tiedän että tämä on tosi karkea lista mutta antakaa armoa:D
Ihan järkevä idea sellaisille perheille, joille tuollainen malli sopisi ja jos oppilas pärjäisi ja viihtyisi etäkoulussa ihan hyvin. Suomessahan on vain oppivelvollisuus, ei velvollisuutta käydä fyysisesti jossain koulurakennuksessa. Eli ei olisi nähdäkseni mitenkään ristiriidassa lainsäädännön kanssa. Tulisi myös paljon edullisemmaksi yhteiskunnalle niiden oppilaiden osalta, jotka kävisivät etäkoulua. Tietysti opettajia pitäisi silti olla heitäkin varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän käy töissä.
Etkö sinä käynyt koulua?
Eiköhän tässä ole kyse yläkoululaisista ja toisen asteen opiskelijoista.
Sen ikäisillä on jonkinmoinen hälytysmerkki, jos ei ikätovereiden seura kelpaa.
En sano että kaikille sopisikaan vaan osalle.
Opettaahan se opettaja silloin eräänä ihan yhtälailla.
No jos ei ole kotona tilaa missä tuo tekee sitten läksynsä?
Meillä sai koulusta tuon koneen lainaksi etäkoulun ajaksi.
Ja tehtävät palautettiin opettajalle.
Mitä kummaa valvontaa, jos tehtävät ei ole tehty niin opettaja laittaa merkinnän ja vanhemmat näkevät tuon ihan kuin lähiopetuksessakin.