Onko tämä nyt ihan normaali selkäkipu? Joka aamuyö klo 3-4 kipu herättää ja siltä ei saa nukutuksi, päivisin ja illallla ok
Kipulääkkeetkään eivät juuri auta, edes Tramadolin avulla en saa unta. Miksi kipu ajoittuu aina aamuyöhön? Kipu tuntuu lonkan alueella ja jalassa (vasen), ei selässä, vaikka on varmastkin selästä lähtöisin. Hermokipu kyseessä. Ollut nyt 2 viikkoa pahana.
Aluksi kipu oli öisin sietämättömän kovaa, enkä esim. edelleenkään pääse vesaan kivulta ellen ensin seisoskele / liiku 5-15 min.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannehan on erinomainen, päivällä voit jumpata ja venytellä.
No olen tehnyt sitä ja taas heräsin kipuun klo 3. 150mg tramadolia ja tulehduskipulääke, illalla otin pitkävaikutteista panadolia, ei mitään varsinaista tehoa kipuun.
Ap
Ensinnäkin se panadol on turha, toiseksi, jos haluaisit nukkua niin ottaisit illalla sen tramadolin etkä vasta sitten kun heräät kipuun. Ja normaalia tuo on.
r0k0te sivuoire.. Olen lueskellut paljon vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Nuku välillä jossain muualla kuin sängyssä, vaikkapa sohvalla, lattialla tai nojatuolissa. Tai mene hotelliin. Jos kivut tulee silloinkin, niin voit päätellä että ne ei johdu ainakaan sängystä.
Jatkoa: kun minuun iski iskias niin kokeilin nukkua vierashuoneen sängyssä. Se vei kivut pois, joten menin heti ostamaan uuden patjan omaan sänkyyni. Kivut hävisivät samantien. Pelkkä petarin uusiminen kovempaan voisi myös auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on samoja oireita, jos olen kauemnin liikkumattomana. Yleensä syy on arkirutiinien muuttuminen, ettei jumpat ehdi perässä ja myöhemmin rutiinin puuttuminen niin saamattomuus. Kipu alkaa öisin ja aamuisin on vaikea nousta sängystä. Kuntoutus alkaa joka kerta sillä, että aktivoit kehoasi päivisin, kun kipua ei ole. Liikkumattomuus pahentaa ja pitää yllä kierrettä.
Ap, kipu ei ole koskaan normaali olotila vaan kehosi viestii sinulle siitä, ettei se voi hyvin. Kipu on ennaltaehkäistävissä liikunnalla ja kehon sisempien lihasten eli ns. corelihasten aktivoinnilla. Itsellä auttaa Pilates, mutta sama se kai on kuinka niitä lihaksia aktivoi.
Ap, täällä on hyviä vinkkejä, joita et kuuntele. Toistat vaan, että onko normaalia. Kipu on kehosi normaali viesti siitä, ettei se voi hyvin. Tee sille jotain! Liikuta sitä. Pidä se aktiivisena. Älä etsi selityksiä sille, että miksi et voi liikkua, koska se on ainoa keinosi lopettaa kipu pl. kova lääkitys ja huonot yöunet. Kumman valitset? Päätä ja toimi! Kivuistamme saamme syyttää vain itseämme, koska tälle on olemassa tehokas lääke ja se liikkuminen sekä syvien (Core) lihasten aktivointi.
Ei ole llut juurikaan hyviä vinkkejä. Enkä ole selittänyt, miksi en voisi liikkua, paitsi nyt sanon, että en aio tämän jälkeenkään likkua yhtään enempää, kuin on oireiden pois pitämiseksi ehkä pakko. Kaikki eivät pidä liikkumisesta, osa pitää istualtaan tehtävistä asioista! Hetihän mä nyt aloin tehdä kävelylenkkejä, kun tää alkoi, totta kai.
Ja siis minua mietitytti onko tämä normaalia, koska en tiedä, mistä tämä johtuu. Siis tarkasti, mikä on elimistössä nyt vialla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen tehnyt sitä ja taas heräsin kipuun klo 3. 150mg tramadolia ja tulehduskipulääke, illalla otin pitkävaikutteista panadolia, ei mitään varsinaista tehoa kipuun.
ApEnsinnäkin se panadol on turha, toiseksi, jos haluaisit nukkua niin ottaisit illalla sen tramadolin etkä vasta sitten kun heräät kipuun. Ja normaalia tuo on.
Millä perustein mikä on sulle tässä normaalia? Olet useinkin kuullut juuri tällaisesta oireesta? Enpä usko. Ja siis len kokeillut senkin, tietenkin, että otan sen tramadolin illalla. Ei mitään vaikutusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nuku välillä jossain muualla kuin sängyssä, vaikkapa sohvalla, lattialla tai nojatuolissa. Tai mene hotelliin. Jos kivut tulee silloinkin, niin voit päätellä että ne ei johdu ainakaan sängystä.
Mä laitoin sänkyyni sellaisia levyä ja niiden päälle eri patjan, ei vaikutusta. En halunnut nukkua lattialla sillä eri patjalla, siksi tein noin. En usko todellakaan, että tämä johtuu sängystä. Miksi se olisi alkanut vaan yks kaks?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vastaavat jutut, kun alin selkänikama oli puoli senttiä pois paikaltaan.
Näkyi kun kuvattiin.Okei, kiitos. Miten sitä hoiettiin? Kauanko kivut jatkuivat ja saatiinko niitä pois kun ongelman syy selvisi?
Ap
Kivut jatkui vaan, vaikka tein jumpat ohjeiden mukaan.
Se pieni nivel menee lääkärin mukaan helposti pois päältä.
Mutta sattui niin, että mä putosin tuolilta, niin että vasen puoli tömähti lattiaan ja se nivel luiskahti takaisin paikoilleen. Kivut loppui siihen paikkaan. Kuulostaa hullulta, mutta on ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEnsinnäkin se panadol on turha, toiseksi, jos haluaisit nukkua niin ottaisit illalla sen tramadolin etkä vasta sitten kun heräät kipuun. Ja normaalia tuo on.
Siis normaalia, että tietyn ajan makoiltua se kipu aina iskee.
Vierailija kirjoitti:
Onks tramadol vahva opioidikipulääke (muistan sellaisen kuin "tramal", onko se sama?) Sellaiseen tulee nopeasti tottumus - ei tarkoita että olet koukussa opiaatteihin vaan että niiden fyysinen vaikutus loppuu muutamassa viikossa kun keho on tottunut nykyiseen määrään.
Kivunlievitysvaikutus on siis vain tilapäinen. MInulle määrättiin ainakin noita vain hampaan poiston yhteydessä. Yhden söin. Myös ison leikkauksen jälkeen sain jotain opiaattia, mutta pyysin lopettamaan kuin unet jatkuivat pitkään herättyäni ja höpöttelin omiani. Unen laatu heikkeni.
No siksi juuri olenkin jättänyt sitä ottamatta (jos se silloin auttais edes) ja ei siihen itselläni tule mitään tottumusta, olen aikaisemmin syönyt sitä viikonkin putkeen niin että se auttoi.
Ap
Itselläni ollut issiaskipuja jo vuosia. Kipu pääsääntöisesti painottuu pakaroiden yläosaan, lonkkaan välillä ja siitä alaspäin polveen ja nilkkaan asti.
Teen fyysistä työtä, joten liikkeellä olen suurimman osan aikaa. Välilevyn pullistumaa on epäilty, mutta ikinä ei ole sen kummemmin tutkittu, esim.kuvattu ei selkää ole koskaan millään.
Muutama pahempi kipujakso on tullut vuosien aikana. Esim.kerran parin viikon pahemman kipuilun jälkeen puutui raajat ja leuka/huulet. Tuo oli aika pelottavakin tilanne ja johtui siitä, että olin selkäkivun takia niin kovassa jännitystilassa, että niskan lihakset jumiutuvat ja aiheuttivat verenkiertohäiriöitä. Tilanne laukesi pikaisella fysioterapeutin lähteellä ja pahin meni ohitse.
Yhdellä kertaa selkä prakasi kesken työpäivän niin pahasti, että loppupäivästä oli jo suoranaista tuskaa päästä edes kävelemään. Sain ilmeisesti vedosta kylmää oireilevaan issiakseen ja selän kunnon romahtaminen tapahtui kyllä uskomattoman äkkiä. Kotiin pääsin vaivoin, selkä oli aivan tulessa, samoin koko toinen jalka. Kotona en päässyt enää kulkemaan ilman tukea ja neljä päivää meni todella vaivalloisesti liikkuen milloin mistäkin kiinni pitäen. Petissä makaaminenkin sattui, mutta oli parempi vaihtoehto kuin kävely.
Oikeastaan vain yhden kerran on selkä ollut kipeä aapeen tavoin yöllä tai paremminkin jalkaa särki pohkeesta mielettömästi. Liikkuminen auttoi kipuun, makaaminen tai seisominen aiheutti välittömästi voimakkaan kivun. Tuota hoidettiin kipulääkkeillä ja lihasta rentouttavilla lääkkeillä. Kesti kyllä kaikkineen varmaan nelisen viikkoa ellei ylikin. Oireiden takua tutkittiin myös laskimotukoksen varalta, mutta tätä ei onneksi ollut.
Aapee, onko kohdallasi muuten mietitty lonkan nivelpussin ( tai joku vastaava), tulehdusta? Oireethan siinä painottuu lonkan/reiden alueelle ja on käsittääkseni voimakkaita juuri öisin.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen vaan auttaa ihan tosi paljon. Kun saat selän lihakset lämpimäksi päivällä niin illalla ei vaivaa. UInti, sali, sauvakävely...20 min päivässä riittää pitkälle.
Eihän nää iltaisin vaivaakaan.
Ap
Minulla oli vuosia saman tyyppistä vaivaa. Vaiva poistui venyttelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ollut issiaskipuja jo vuosia. Kipu pääsääntöisesti painottuu pakaroiden yläosaan, lonkkaan välillä ja siitä alaspäin polveen ja nilkkaan asti.
Teen fyysistä työtä, joten liikkeellä olen suurimman osan aikaa. Välilevyn pullistumaa on epäilty, mutta ikinä ei ole sen kummemmin tutkittu, esim.kuvattu ei selkää ole koskaan millään.
Muutama pahempi kipujakso on tullut vuosien aikana. Esim.kerran parin viikon pahemman kipuilun jälkeen puutui raajat ja leuka/huulet. Tuo oli aika pelottavakin tilanne ja johtui siitä, että olin selkäkivun takia niin kovassa jännitystilassa, että niskan lihakset jumiutuvat ja aiheuttivat verenkiertohäiriöitä. Tilanne laukesi pikaisella fysioterapeutin lähteellä ja pahin meni ohitse.
Yhdellä kertaa selkä prakasi kesken työpäivän niin pahasti, että loppupäivästä oli jo suoranaista tuskaa päästä edes kävelemään. Sain ilmeisesti vedosta kylmää oireilevaan issiakseen ja selän kunnon romahtaminen tapahtui kyllä uskomattoman äkkiä. Kotiin pääsin vaivoin, selkä oli aivan tulessa, samoin koko toinen jalka. Kotona en päässyt enää kulkemaan ilman tukea ja neljä päivää meni todella vaivalloisesti liikkuen milloin mistäkin kiinni pitäen. Petissä makaaminenkin sattui, mutta oli parempi vaihtoehto kuin kävely.
Oikeastaan vain yhden kerran on selkä ollut kipeä aapeen tavoin yöllä tai paremminkin jalkaa särki pohkeesta mielettömästi. Liikkuminen auttoi kipuun, makaaminen tai seisominen aiheutti välittömästi voimakkaan kivun. Tuota hoidettiin kipulääkkeillä ja lihasta rentouttavilla lääkkeillä. Kesti kyllä kaikkineen varmaan nelisen viikkoa ellei ylikin. Oireiden takua tutkittiin myös laskimotukoksen varalta, mutta tätä ei onneksi ollut.
Aapee, onko kohdallasi muuten mietitty lonkan nivelpussin ( tai joku vastaava), tulehdusta? Oireethan siinä painottuu lonkan/reiden alueelle ja on käsittääkseni voimakkaita juuri öisin.
Kiitos kommentistasi. Minullakin on ollut sellaista selkäkipua, että sitä jatkui päivin öin eikä mitään voinut kuvitellakaan tekevänsä. Se meni ohi aika nopeasti, olinkohan viikon sairaslomalla ja sen jälkeen selkä oli pian hieno.
En usko, että on bursiitti, koska kipua on kuitenkin lonkassa selänkin puolella ja limapussintulehduksessa näytti olevan aika lailla vain sivulla.
Mulla myös ajoittain jalassa tuntuu laskimotukosoireiselta, mutta koska se ei turvota ja kipua on muuallakin ja se on aina päivisin poissa /vähäisempää, niin en siihen usko
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vuosia saman tyyppistä vaivaa. Vaiva poistui venyttelyllä.
Minkälaisia venyttelyjä teit?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muuten ollut myös viime aikoina yöllistä lonkkakipua mihin herään. Tuntuu nivelkivulta ja on tosi voimakasta, joskus aamullakin saattaa jomottaa mutta muuten ei ole kipeä. Sänkyni ei ole liian pehmeä.
Outoa! Tapaan töissäni vaivaisia ja eräs asiakas valitti samaa myös. Olen miettinyt, voisikohan johtua rokotteesta?
Ap
No ei varmasti johdu :D
Minulla ei ole ikinä ollut mitään kremppaa, siis jatkuvia vaivoja. Tämä on siksikin niin kamalaa. Nytkään ei huvittaisi YHTÄÄN nousta sängystä ylös, kun tiedän, ettei kipu lopu (siis että se tulee ihan varmana taas ensi yönä) ja kun tiedän, etten voi istua ja neuloa. Kun on saikulla, ois just kivaa tehdä noita.
Ja siis nukkumattomuus aiheuttaa isoa haluttomuutta mennä kävelylle taitehdä s**tana mitään muutakaan mukavaa. (Siis reipasta, mikä voisi muka auttaa paranemaan (paitsi ettei tunnu auttavan) ja sitäkautta mukavaa, muuten minusta mikään reipas ei ole kauhean mukavaa)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ItselJuuläni on samoja oireita, jos olen kauemnin liikkumattomana. Yleensä syy on arkirutiinien muuttuminen, ettei jumpat ehdi perässä ja myöhemmin rutiinin puuttuminen niin saamattomuus. Kipu alkaa öisin ja aamuisin on vaikea nousta sängystä. Kuntoutus alkaa joka kerta sillä, että aktivoit kehoasi päivisin, kun kipua ei ole. Liikkumattomuus pahentaa ja pitää yllä kierrettä.
Ap, kipu ei ole koskaan normaali olotila vaan kehosi viestii sinulle siitä, ettei se voi hyvin. Kipu on ennaltaehkäistävissä liikunnalla ja kehon sisempien lihasten eli ns. corelihasten aktivoinnilla. Itsellä auttaa Pilates, mutta sama se kai on kuinka niitä lihaksia aktivoi.
Ap, täällä on hyviä vinkkejä, joita et kuuntele. Toistat vaan, että onko normaalia. Kipu on kehosi normaali viesti siitä, ettei se voi hyvin. Tee sille jotain! Liikuta sitä. Pidä se aktiivisena. Älä etsi selityksiä sille, että miksi et voi liikkua, koska se on ainoa keinosi lopettaa kipu pl. kova lääkitys ja huonot yöunet. Kumman valitset? Päätä ja toimi! Kivuistamme saamme syyttää vain itseämme, koska tälle on olemassa tehokas lääke ja se liikkuminen sekä syvien (Core) lihasten aktivointi.
Ei ole llut juurikaan hyviä vinkkejä. Enkä ole selittänyt, miksi en voisi liikkua, paitsi nyt sanon, että en aio tämän jälkeenkään likkua yhtään enempää, kuin on oireiden pois pitämiseksi ehkä pakko. Kaikki eivät pidä liikkumisesta, osa pitää istualtaan tehtävistä asioista! Hetihän mä nyt aloin tehdä kävelylenkkejä, kun tää alkoi, totta kai.
Ja siis minua mietitytti onko tämä normaalia, koska en tiedä, mistä tämä johtuu. Siis tarkasti, mikä on elimistössä nyt vialla.
Ap
Jatkotutkimuksiin vaan.Kyllä syy löytyy.Magneettikuvauksella selviää enemmän.Aika tavallinen vaiva,itselläni ollut sama jo kauan ennen korona-aikaa ja rokotuksia.
Kohta mulla on sitten jokin muukin kremppa, kun ainoa kivuton asento klo 3-7 on mahallaan sängyssä. Ja jotten tylsistyisi kuoliaaksi, selaan nettiä. Tai luen kirjaa. Huono asento niskalle. Vaikka eihän asialle täällä palstalla kukaan tietenkään mitään voi, en mä sillä.
Ap