Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä nyt ihan normaali selkäkipu? Joka aamuyö klo 3-4 kipu herättää ja siltä ei saa nukutuksi, päivisin ja illallla ok

Vierailija
11.01.2022 |

Kipulääkkeetkään eivät juuri auta, edes Tramadolin avulla en saa unta. Miksi kipu ajoittuu aina aamuyöhön? Kipu tuntuu lonkan alueella ja jalassa (vasen), ei selässä, vaikka on varmastkin selästä lähtöisin. Hermokipu kyseessä. Ollut nyt 2 viikkoa pahana.
Aluksi kipu oli öisin sietämättömän kovaa, enkä esim. edelleenkään pääse vesaan kivulta ellen ensin seisoskele / liiku 5-15 min.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi tärkeää, että unohtaisit huumelääkkeet ja alkaisit liikkumaan ja venyttelemään.

Käynkin nyt kävelyllä 3-5 km päivässä ja teen jumppaohjeet 2 x päivässä. Ja siis tramadolia en ota läheskään joka yö, kun se ei auta.

Ap

Vierailija
22/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muuten ollut myös viime aikoina yöllistä lonkkakipua mihin herään. Tuntuu nivelkivulta ja on tosi voimakasta, joskus aamullakin saattaa jomottaa mutta muuten ei ole kipeä. Sänkyni ei ole liian pehmeä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan on erinomainen, päivällä voit jumpata ja venytellä.

No olen tehnyt sitä ja taas heräsin kipuun klo 3. 150mg tramadolia ja tulehduskipulääke, illalla otin pitkävaikutteista panadolia, ei mitään varsinaista tehoa kipuun.

Ap

Sinuna menisin joko personal trainerille tai fysioterapeutille, jolla on kokemusta. Itse etsin tietoa utubestaja löysin oikeat liikkeet.

Mä kävin kuntohoitajalla, joka puhui nettisivuillaan just hermopinteestä ja että lantion vino asento voi aiheuttaa oireet. Vattu kun se ei ilmeisesti sitten oikene! Kun kipuoire ei ala hellittää. Ja kävin myös osteopaatilla, mutta se pahensi kivut niin hirveiksi, että en uskalla mennä uudelleen. Pystyin silloin vain konttaamaan seuraavana aamuna.

Ap

Vierailija
24/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muuten ollut myös viime aikoina yöllistä lonkkakipua mihin herään. Tuntuu nivelkivulta ja on tosi voimakasta, joskus aamullakin saattaa jomottaa mutta muuten ei ole kipeä. Sänkyni ei ole liian pehmeä. 

Outoa! Tapaan töissäni vaivaisia ja eräs asiakas valitti samaa myös. Olen miettinyt, voisikohan johtua rokotteesta?

Ap

Vierailija
25/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi tärkeää, että unohtaisit huumelääkkeet ja alkaisit liikkumaan ja venyttelemään.

Käynkin nyt kävelyllä 3-5 km päivässä ja teen jumppaohjeet 2 x päivässä. Ja siis tramadolia en ota läheskään joka yö, kun se ei auta.

Ap

Hyvä, jatka tätä ja tehosta vielä lisää. Etsi tietoa luotettavista lähteistä.

Vierailija
26/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan olisi kipu korvien välissä...

Vierailija
27/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyvä puoli tässä on, että ap:n ei tarvitse saikuttaa kun on kipeä vain hetken aamuyöstä.

Vierailija
28/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa! Tapaan töissäni vaivaisia ja eräs asiakas valitti samaa myös. Olen miettinyt, voisikohan johtua rokotteesta?

Ap

Se asiakas sanoi, että hän ei pysty aamulla varaamaan jalalleen, mutta kun lopulta pääsee liikkeelle, päivällä ei ole mitään. Ja aamulla taas kuulemma sama juttu! No, mulla sama, paitsi että kipu tosiaan alkaa aina aamuyöstä jo.

Ap

Vierailija
29/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo tramadolit ei auta, jätä ne pois. Turhaan totutat itsesi niille. Liiku ja venyttele voinnin mukaan, se on se lääke.

Vierailija
30/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei vaan olisi kipu korvien välissä...

Ei ole. Se estää liikkumisen, nukkumisen ja liikkellelähdön ”päällä” ollessaan.

Ap

Vierailija
31/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo tramadolit ei auta, jätä ne pois. Turhaan totutat itsesi niille. Liiku ja venyttele voinnin mukaan, se on se lääke.

Haluaisin tietää, mitä tää on.

Ap

Vierailija
32/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ois pitänyt arvata. Taas näitä rokotevastaisten provoiluja koko ketju. Hienosti naamioitu!

Vierailija
33/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaavat jutut, kun alin selkänikama oli puoli senttiä pois paikaltaan.

Näkyi kun kuvattiin.

Vierailija
34/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Laiskuutta ja lihavuutta.

Vierailija
35/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tramadol vahva opioidikipulääke (muistan sellaisen kuin "tramal", onko se sama?) Sellaiseen tulee nopeasti tottumus - ei tarkoita että olet koukussa opiaatteihin vaan että niiden fyysinen vaikutus loppuu muutamassa viikossa kun keho on tottunut nykyiseen määrään.

Kivunlievitysvaikutus on siis vain tilapäinen. MInulle määrättiin ainakin noita vain hampaan poiston yhteydessä. Yhden söin. Myös ison leikkauksen jälkeen sain jotain opiaattia, mutta pyysin lopettamaan kuin unet jatkuivat pitkään herättyäni ja höpöttelin omiani. Unen laatu heikkeni.

Vierailija
36/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ois pitänyt arvata. Taas näitä rokotevastaisten provoiluja koko ketju. Hienosti naamioitu!

En ole rokotevastainen! Miten mulla ois ne rokotteet, jos vastustaisin niitä?

Ap

Vierailija
37/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen vaan auttaa ihan tosi paljon. Kun saat selän lihakset lämpimäksi päivällä niin illalla ei vaivaa. UInti, sali, sauvakävely...20 min päivässä riittää pitkälle.

Vierailija
38/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on samoja oireita, jos olen kauemnin liikkumattomana. Yleensä syy on arkirutiinien muuttuminen, ettei jumpat ehdi perässä ja myöhemmin rutiinin puuttuminen niin saamattomuus. Kipu alkaa öisin ja aamuisin on vaikea nousta sängystä. Kuntoutus alkaa joka kerta sillä, että aktivoit kehoasi päivisin, kun kipua ei ole. Liikkumattomuus pahentaa ja pitää yllä kierrettä.

Ap, kipu ei ole koskaan normaali olotila vaan kehosi viestii sinulle siitä, ettei se voi hyvin. Kipu on ennaltaehkäistävissä liikunnalla ja kehon sisempien lihasten eli ns. corelihasten aktivoinnilla. Itsellä auttaa Pilates, mutta sama se kai on kuinka niitä lihaksia aktivoi.

Ap, täällä on hyviä vinkkejä, joita et kuuntele. Toistat vaan, että onko normaalia. Kipu on kehosi normaali viesti siitä, ettei se voi hyvin. Tee sille jotain! Liikuta sitä. Pidä se aktiivisena. Älä etsi selityksiä sille, että miksi et voi liikkua, koska se on ainoa keinosi lopettaa kipu pl. kova lääkitys ja huonot yöunet. Kumman valitset? Päätä ja toimi! Kivuistamme saamme syyttää vain itseämme, koska tälle on olemassa tehokas lääke ja se liikkuminen sekä syvien (Core) lihasten aktivointi.

Vierailija
39/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos jatkuu vielä pari kolme viikkoa, koita päästä ls-rangan tai si-nivelten mri ja reumakokeisiin. Jos se menee kolmessa viikossa ohi niin se oli lihasperäistä. Jos pärjäät sen kanssa päivät niin elä normaalisti ja liiku

Vierailija
40/67 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vastaavat jutut, kun alin selkänikama oli puoli senttiä pois paikaltaan.

Näkyi kun kuvattiin.

Okei, kiitos. Miten sitä hoiettiin? Kauanko kivut jatkuivat ja saatiinko niitä pois kun ongelman syy selvisi?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä