Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein lapsenne syö sokeria?

Vierailija
04.05.2015 |

Siis lähinnä sokeripitoisia jogurtteja, vanukkaita, jäätelöä, leivonnaisia, karkkia tms?
Itse pyrin valmistamaan monipuolisesti kotiruokaa, johon sisältyy myös paljon kasviksia. Tottakai välillä herkutellaankin.
Olen kuitenkin joutunut kotona rajoittamaan paljon makeiden syöntiä, koska tuntuu että niitä tuputetaan muutenkin liikaa joka paikassa. Isovanhemmat tyrkyttävät lapsille herkkuja, sekä yleensä kaveriperheillä kyläillessä on tarjolla vähintään keksejä ja mehua.
Teen ehkä asiasta liian suuren numeron, mutta kauhistuttaa miksi noin pienet lapset (1,5v ja 4v) pitäisi totuttaa makeaan jo tässä vaiheessa!
Anoppi loukkaantui mainitessani asiasta ja palkitsi siitä hyvästä lapset jäätelöillä.
Mitä mieltä itse olet?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona meillä ei ole juuri koskaan tarjolla lapsille mitään lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita, mutta päiväkodissa tuntuvat saavan aika usein jälkiruoaksi jotain keksiä, jogurttia, kiisseliä yms. Saavat kyllä syödä kylässä sokerisia herkkuja, jos on tarjolla. Kotona emme tarjoile sokerisia herkkuja, koska ihan tarpeeksi saavat niitä muualta.

Vierailija
2/21 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. "mummot" varsinkin tyrkyttämässä kokoajan makeaa... En tykkää.
Kotioloissa herkutellaan lähinnä vain lasten syntymäpäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos teille tulee kylään vieraita? Mitä silloin tarjoatte?

Vierailija
4/21 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimehua juodaan päivittäin, jogurttia pari kertaa viikossa, muroja pari kertaa kuussa. Karkkipäivä on perjantaisin. Muuten saavat herkkuja kylässsä ja juhlissa. En varmaan ole sieltä tiukimmasta päästä, mutta olen toisaalta sitä mieltä, että se yksittäinen sokerijuttu ruokailun yhteydessä ei romuta monipuolista ruokavaliota. Itsellä normaalipainoiset lapset, reikiä nolla. Jos olis ylipainoa, niin pitäis miettiä toki tiukemmin.

Vierailija
5/21 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Turha niuhotus pois. Jos ruokavalio on muuten kunnossa, niin ei parit herkuttelut viikossa siihen vaikuta. :)

Vierailija
6/21 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu aloitellaan pillimehuilla ja muroilla. Jälkiruokina ja välipaloina vanukkaita, munkkeja, keksejä ja karkkia. Ihan tyytyväisiltä nuo lapset vaikuttavat.

Vierailija
7/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä jotain, kuten me aikuisetkin. Yhdelläkään ei ole mitään terveys- tai paino-ongelmia. Lapset ei edes erityisemmin välitä karkeista. Niitä on meillä aina tarjolla ja saa vapaasti ottaa koska vaan mutta harvoin niitä kiinnostaa, ja silloinkin ottavat pienen määrän vaan. 

Vierailija
9/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:35"]Aamu aloitellaan pillimehuilla ja muroilla. Jälkiruokina ja välipaloina vanukkaita, munkkeja, keksejä ja karkkia. Ihan tyytyväisiltä nuo lapset vaikuttavat.
[/quote]

Miten ois maito aamulla?

En juottaisi lapselleni päivittäin pillimehua.

Vierailija
11/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:13"]

Joka päivä jotain, kuten me aikuisetkin. Yhdelläkään ei ole mitään terveys- tai paino-ongelmia. Lapset ei edes erityisemmin välitä karkeista. Niitä on meillä aina tarjolla ja saa vapaasti ottaa koska vaan mutta harvoin niitä kiinnostaa, ja silloinkin ottavat pienen määrän vaan. 

[/quote]

Meillä muuten sama, paitsi että minä olen lihava. Muut ei. Olen ajatellut tämän kuitenkin parhaaksi ratkaisuksi. Itse en ole saanut lapsena sokeria kuin harvoin, ja sitä rajoitettiin ja kytättiin joka käänteessä.

Vierailija
12/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkia la-aamuna 150g. Lapsi 9v.

Vierailija
13/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leivotaan melkein päivittäin, mehuja tms taas ei ole oikeastaan koskaan, muroja ehkä kerran kuussa. Kiisselit teen marjoista ja sokerista, makeutusaineita emme käytä koskaan. Lapset ovat kaikki normaalipainoisia/hoikka, itse alipainon rajoilla.

Vierailija
14/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria saavat aamumuroihin (valmiiksi sokeroituihin) teelusikallisen, mehulla huuhdellaan alas. Välipalaksi vanukkaita, jälkiruokaa on aina ja jäätelöä iltapalaksi. Näin meillä :) Karkkipäivä 2-3 krt viikossa myös.

Vierailija
15/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin. Lapsi juo aamuisin kaakaon. Ilta- ja aamupuuroon laitan vähän sokeria ja kanelia. Joskus harvemmin on muroja. Maustettuja jugurtteja en osta ollenkaan. Viikonloppuna saavat juoda soda stream-limsaa iltaruuan kanssa. Lapsilla ei ole reikiä eikä paino-ongelmia, joten ajattelen että tämä määrä sokeria on ok. 

Vierailija
16/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:35"]Aamu aloitellaan pillimehuilla ja muroilla. Jälkiruokina ja välipaloina vanukkaita, munkkeja, keksejä ja karkkia. Ihan tyytyväisiltä nuo lapset vaikuttavat. [/quote] Miten ois maito aamulla? En juottaisi lapselleni päivittäin pillimehua.

[/quote]

Miten ois sarkasmin taju : D

Vierailija
17/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-7 kertaa päivässä. Sokeria on hedelmissä ja marjoissa, leivässä, kasviksissa jne.

Nykyäitien laihuusihannointi on edennyt nyt siihen, että lapsille ei haluta antaa mitään makeaa. Mummolassa rajoitetaan kaiken tarjoamista ja ollaan nenä nirpassa, kun pöytään tulee jäätelöä. Ennustan, että nykylapsilla tulee olemaan pahoja painonhallintaongelmia aikuisina siksi, että lapsena on ylitarkasti kielletty sokeripitoiset tuotteet. Aikuisena niitä sitten ahmitaan senkin edestä.

Meillä ei ole karkkipäivää, joten lapsilla ei ole tarvetta kerran viikossa syödä isoa sokeriannosta.

Vierailija
18/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa päivässä. Limua ja karkkia joka päivä. Liian laihoja ovat olleet, syntyivät keskosena, nyt on toinen jo normaalimitoissa, ja syö ruokaakin ihan hyvin, toinen on liian lyhyt ja laiha, pääasia että syö. Varmasti ruokavalio paranee kun menevät syksyllä eskariin, kotihoidossa ei ole ollut niin tarkkaa.

Vierailija
19/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sokerista. Hedelmiä ja marjoja eri muodoissaan saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja sen jälkeenkin tuputetaan lisää. Ja niitä käytetään makeuttajana leivonnassa, jugurtissa ym.

Karkkipäivä on kerran viikossa ja tietty erityistilaisuudet lisäksi. Muuten niitä ei ole kotona tarjolla.

Vierailija
20/21 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siia Luuletteko te, että ylipaino on sokerin ainoa haittapuoli? :D Minun ollessa lapsi vanhempani antoivat mun syödä mitä sattuu sokerista. Miten se kostautui? Suolistosairaudella, migreenillä, refluksitaudilla, fibrolla, allergioilla, astmalla.. Vasta täytettyäni 21 tein ruokaremontin elämässäni ja viimeiset kolme vuotta olen juossut lääkäriltä toiselle, tähystykset, verikokeet, ultrat, magneettikuvat...

Jos siis haluatte pilata lastenne elämän, syöttäkää sitä sokeria, sillä se on taattu.