MIRENAN KÄYTTÄJÄT, tarvitsen apua!!
Eli mulle laitettiin viime elokuussa Mirena kierukka jonka jälkeen joulukuuhun asti kesti jatkuvaa vuotoa. Lisäksi mulla oli aika usein pahoja kipuja jotka muistuttivat menkka jomotusta mutta vahvempia. (Ihan perus siis mirenassa)
.
Nyt viimeisen viikon ajan on ollut tosi pahoja vatsakipuja, nipistelyä ja jotain outoa vihlontaa jotka ovat todella voimakkaita ja aaltoilevia, ei pysty seisomaan vaan pakko mennä kyyryyn. Muutenkin koko alue tuntuu hellältä ja varon sitä paljon. Raskaana en voi olla. Lisäksi tänä aikana on ollut pientä vuotoa, TODELLA haalean punaisen väristä, ei semmosta tummaa kuin menkkojen aikana. En osaa kokeilla onko langat paikallaan kun en sitä koskaan ole edes tehnyt :D
.
Onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia? Mitä se sitten oli? Kierukka pois paikaltaan vai...?
Kommentit (22)
...jatkan vielä...tarkemmin ajatellen lähtisin ensiapuun jos kivut kerran niin kovat ettet voi kunnolla edes seistä. Siellä voi olla jotain rikki, paha tulehdus tms. Lähde ensiapuun ja sano ettet pysty seisomaan, istumaan, kävelemään ja kipu on tosi kova...jotta tarkastavat heti. Kovasti tsemppiä että asia hoituu!
Kiitos vastauksesta.. En haluais mennä lääkäriin koska pelottaa että ne käskis ottamaan sen pois, mitä en halua koska mulla on tärkeitä asioita tulossa nyt ens viikolla, kesäkuun ekalla viikolla, ja kesäkuun lopussa, joten kun hormonitasot menis sekaisin niin vuodot varmaan alkais uudestaan.. ap
Et pysty osallistuun tärkeisiin asioihin, mikäli sulla on joku massiivi tulehdus vaan makaat sairaalassa
Kierukassa taitaa olla pikkuinen riski kohtutulehdukseen. Oireet kuulostavat siltä. Mars lääkäriin!
Mirenahan aiheutta kystia, ehkä sinulla on kysta puhjennut? Mene päivystykseen, kystan nesteet ovat voineet valua vatsaonteloon ja voit saada tulehduksen. Itselläni on ollut mirena nyt 4 vuotta ja puhjenneita kystia 7. Ennen mirenaa ei ainuttakaan.
Mulla on mennyt kierukka kohdun seinämästä läpi. Ei ollut mukavaa, leikkauksella irrotettiin. Oli heti alkuun mennyt osittain ja kipuja ja vuotoa oli, mutta rauhottui kuitenkin. Sitten jossain vaiheesa ilmeisesti rupesi keho hylkimään sitä tai jotain ja kamalat kivut oli, tulehdustakin ilmeisesti. Mulla ehti kierukka olla melkein puoli vuotta näin, kivuton en ollut kokonaan missään vaiheessa, mutta ne olivat siedettäviä ja eivät vaikeuttaneet elämää, paitsi lopussa sitten.
Kyllä siellä nyt kystat paisuu ja poksuu.
Itse onneksi poistatin tuon elämää pilaavan ja sietämättömiä kipuja ja kystia aiheuttavan härpäkkeen sisältäni.
Hienoa kun neuvolassa ja lääkäri myös kilpaa kehuivat mahtavaa mirenaa, mutta sivuvaikutuksista ei halaistua sanaa, yllättäen.
Nyt on munasarjat kystia pullollaan ja kivut jatkuvat mirenan poistosta huolimatta.
On hieman vaikeaa olla kuvittelematta, etteivätkö saisi jotain provisiota mirenasta, kun lähes kaikille synnyttäneille tutuilleni sitä on ylistäen suositeltu. Ja mitään ei koskaan sivuvaikutuksista puhuta ja harva se päivä saa esim täältä AV:lta lukea mirenan aiheuttamista ongelmista.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:14"]
Kiitos vastauksesta.. En haluais mennä lääkäriin koska pelottaa että ne käskis ottamaan sen pois, mitä en halua koska mulla on tärkeitä asioita tulossa nyt ens viikolla, kesäkuun ekalla viikolla, ja kesäkuun lopussa, joten kun hormonitasot menis sekaisin niin vuodot varmaan alkais uudestaan.. ap
[/quote]
Anna mun kaikki kestää. Äly hoi älä jätä :(
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:14"]
[/quote]
Anna mun kaikki kestää. Äly hoi älä jätä :(
[/quote]
Joo kyllä noi kesän menot on nyt viimeinen mistä kannattaa huolehtia! Sitten kun näet ultralla mitä kystia tai muuta paskaa Mirena on sulle aiheuttanut, niin veikkaan että alkaa tärkeysjärjestys hahmottumaan. Oma terveys vs "tärkeät" asiat, siinäpä pohdittavaa itse kullekin.
Mirena on neuvolantädeillekin vissiin pyhä taikavarpu, kun ei siitä saa puhua pahaa.
Ai niin, ja kun kyselin ennen laittoa ja vielä poiston yhteydessä, että voiko olla ongelmia raskaaksi tulemisessa tämän Mirenan jäljiltä? "EI, ei ollenkaan, tulet ihan yhtä helposti kuin aiemminkin", oli vastaus kolmelta taholta.
Mikä tää netissä kiertävä läppä sit on poistetuista tai osa-poistetuista munasarjoista kystien seurauksena?! Kas kun voi olla ovulointi hankalaa ilman munasarjoja ja munasarjojen rippeilläkin mahdollisesti puutteellista.
Kyllä jopa vähän tyhmempikin kykenisi tekemään parempia itsenäisiä päätöksiä, mikäli rehellisesti kerrottaisiin ainakin yleisimmistä mahdollisista haittavaikutuksista.
Itse olen päätellyt tällaisen syy-seurausjanan, joka lienee valitettavan monelle tuttu: mirena->kivut->kystat->puhkeamiset->leikkaukset->munasarjojen vaurioituminen/poisto ja Kas, sitten onkin vaikea tulla raskaaksi, eikö?
Eli kyllä, on mahdollista, että mirena vaikeuttaa raskaaksi tuloa, ei suoranaisesti, mutta jos kystakokoelmat on siitä alkunsa saaneet, niin aika selvä homma.
Terv. 10, 12, 14, ja kyllä, olen katkera, mulla on vasta vaihe puhkeaminen, seuraavaksi kai leikkaus jos yksi isoin vielä kasvaa.
Ihan ehdottomasti lääkäriin! Itsellä samoilla oireilla poistettiin kuukauden ollut kierukka, oli painunut molempiin kohdunseinämiin ja ajan kanssa olisi puhkaissut kohdun.
Miten uskallatte laitta tuollaista terävää vieraesinettä kohtuunne? Kyllähän sitä synnytyksen jälkeen kovasti kaupiteltiin ja kehuttiin, mutta ei kiitos. Ylistyspuhe liittyy varmaan siihen, kun on suomalainen keksintö ja valmistetaan Suomessa. Julkinen terveydenhuolto kannustaa sen käyttöön ihan taloussyistä. Mirenan valmistaja Bayer on yksi isoimmista veronmaksajista Suomeen.
Itsellä on kyllä vain hyvää sanottavaa Mirenasta. Minulle laitettiin se voimakkaiden vuotojen estämiseksi ja siinä toiminut varsin hyvin. Mutta kas kummaa, ennen Mirenaa minulla oli usein kipuja kystien vuoksi mutta Mirena kun laitettiin niin nekin vaivat lähti. Aika erilailla näköjään toimii eri ihmisillä.
Mutta niinkuin aiemmin totesin niin lähde nyt ihmeessä HETI sinne ensiapuun jos vielä et ole lähtenyt. (nro 2 ja 3)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:14"]Miten uskallatte laitta tuollaista terävää vieraesinettä kohtuunne? Kyllähän sitä synnytyksen jälkeen kovasti kaupiteltiin ja kehuttiin, mutta ei kiitos. Ylistyspuhe liittyy varmaan siihen, kun on suomalainen keksintö ja valmistetaan Suomessa. Julkinen terveydenhuolto kannustaa sen käyttöön ihan taloussyistä. Mirenan valmistaja Bayer on yksi isoimmista veronmaksajista Suomeen.
[/quote]
En tiedä miten uskalsin, nyt kaduttaa. Olin ehkä helppo suostuteltava: Olin nuori, oli synnytyksen jälkeistä masennusta, joten en ollut henkisesti valppaimmillani, kaikki hoitavat tahot kehuivat sitä ym.
Lisäksi Mirenan laitto oli kivuliain kokemukseni heti sektion jälkeen. Pyörryin, oksentelin ja jouduin jäädä seurantaan pariksi tunniksi sen jälkeen. Poistaminen sen sijaan ei sattunut, onneksi. Ei enää ikinä.
Kiitos kaikille vastanneille!! Ymmärrän tottakai että oma terveys on kaikista tärkein asia aina, mutta nythän ei kyse olekkaan hengenvaarasta. Kyse on kivuista jotka, juu ovat kovia, mutta selviän niiden kanssa. Erittäin kivuliaista kuukautisista ja abortista selvinneenä koen ettei tämä ole sitä tasoa. Tulehdus ei voi olla; ei kuumetta eikä
outoa hajua ja vähän aika sitten katottiin just verikokeet.
.
Ja teille jotkan kyseenalaistitte kesän menojani; kyse on erittäin tärkeistä asioista joihin olen käyttänyt tuhansia euroja ja säästänyt opiskelijan tuloja yli vuoden verran. Mikäli siis on mahdollista että mahdollinen kierukka tilanne voitaisiin hoitaa heinäkuussa, valitsen ehdottomasti sen mielummin kuin riskeeraan menoni.. Koska ei kuitenkaan hengenvaarasta ole kyse.. ap
Itsellä ollut Mirena jo kauan (2 keertaa laitettu) mitään ongelmaa ei ole ollut paitsi aina sinä päivänä kun on laitettu on ollut kuin kovat menkkakivut. Sinuna menisin HETI HUOMENNA gynelle koska tuo ei todellakaan ole normaalia. Jotain on vialla!!! Älä odota vaan mene lääkäriin ettei käy pahasti.