Kokoaikatyötä ei ole kaikille - milloin tämä ymmärretään?
Poliitikot jauhavat, kuinka työttömät ja osa-aikatyöläiset pitää saada kokoaikatöihin. Suojaosa lähtee (joka koskee myös osatyökykyisiä ja opiskelijoita, että ilmeisesti on parempi sitten vain olla kotona kuin tehdä edes jotain), määräaikaiseen asemaa heikennetään ja muutenkin heikennyksiä tulossa työntekijän asemaan. Se on kaunis ajatus, että kaikki saataisiin niihin kokoaikatöihin. Mutta työttömien määrä on kasvanut, työelämä sirpaloitunut ja osa yrityksistä ja kunnista hyödyntää häikäilemättä ilmaisia työkokeilijoita ja harjoittelijoita. Keppiä annetaan silti aina vain työttömälle ikään kuin suomalainen perustyötön voisi taikoa jostain lisää työpaikkoja.
Milloin aletaan oikeasti ymmärtää, että kokoaikatöitä ei vain ole kaikille? Entä miksi vain kokoaikatyö on arvokasta? Osa yrityksistä ja kunnista tarvitsee osa-aikatyöläisiä ja keikkalaisia. Miten heidän käy jatkossa?
Kommentit (123)
Orpo on luvannut taikoa 100 000 työpaikkaa lisää.
Uskokoon ken tahtoo
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi tehdä vaikka kahta tai kolmea osa-aikaista.
Niin, jos ne sattuvat niin hyvin, ettei mene työajat päällekkäin ja kaikki sijaitsevat lyhyen työmatkan päässä.
Valitettavasti joudumme odottamaan neljä vuotta, ennen kuin saamme hallituksen, joka ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Uskokoon ken tahtoo
Musuille ja ukrainalaisille.
Seisotaan suomalaisten puolella, heikentämällä suomalaisen työntekijän ja pienituloisten asemaa. Suomi nousuun kyllä.
Ei edes kokoomuksessa, persuissa ja kd:ssä olla niin tyhmiä, etteikö tuota tiedettäisi ja ymmärrettäisi. Oikeasti tarkoitus on kyykyttää köyhät nöyriksi orjiksi, mutta tietenkin kaikki myydään kauniilla valheilla.
Töitä kyllä olisi, mutta ei maksajia.
T. Osa-aikainen, joka on luovuttanut yrittämästä saada kaikkia hommia tehtyä lyhyessä työajassaan silläkin uhalla, että kaikki tunnit lähtee. Ei ole realismia tehdä 6 saati 8 tunnin hommia neljässä.
Työvoimapulasta ei taideta puhua tarpeeksi, kun palstan vassarit eivät ole kuulleet siitä. Töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen näin JA minun asumistukeani leikataan niin, että en tule jatkossa enää toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulasta ei taideta puhua tarpeeksi, kun palstan vassarit eivät ole kuulleet siitä. Töitä riittää.
En ole varsinaisesti vassari, mutta minusta oikeistonkin olisi aika ymmärtää nykyajan työmarkkinoita ja sitä, miten paljon ne ovat muuttuneet vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Uskokoon ken tahtoo
Sellaista on luvattu nyt jo kuinka monta vuotta? Jokainen hallitus lupasi. Sehän on pelkkä sitsi.
Mä teen mm. sijaisuuksia ja mietin, että mitenköhän mahtaa meitä riittää enää ensi vuonna, kun se ei ole enää kannattavaa. Siinä on sitten koulujen ja sairaaloiden turvallisuus koetuksella.
Ja kohta tekoäly vie työpaikkoja entisestään. Työn luonne on pirstaloitunut myös muuten: on alustataloutta ja pienyrittäjyyttä. Järjestelmä ei mahdollista tällaista, vaan estää.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin sitä kuuluisaa risusavottaa...maksajat vain uupuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen mm. sijaisuuksia ja mietin, että mitenköhän mahtaa meitä riittää enää ensi vuonna, kun se ei ole enää kannattavaa. Siinä on sitten koulujen ja sairaaloiden turvallisuus koetuksella.
Valtion rahalla ei kovin usein kannata lähteä tekemään kannattavaksi sellaista, joka ei muuten kannata.
Kaikkia henkilöitä ei voi palkata töihin, koska työstä ei tule mitään. Koulutuksella asiaa ei voi parantaa.
Esihenkilö
Vierailija kirjoitti:
Uskokoon ken tahtoo
Mistähän s##tanasta mahtanee löytää?
Kyllä porvarit mahtavat ratketa nyt naurusta - saivat juuri sitä, mitä halusivat:
Että työkykyiset köyhät kärsivät.
Minä en enää kokoaikatyötä huolisikaan. Elämässä on muutakin kuin työ. 6 tuntia päivässä on ehdoton maksimi. Siinäkin on jo tunti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen keikkaa sairaalaan, ja kompensoin tekemällä kolmannen vuoron viikossa. Nyt se ei kannata.